Forskjell på høyttalerkabler? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Mange av oss her på forumet bruker fronthøyttalerne i en kombinasjon med stereo. Min mening er at stereo forsåvidt skal være detaljert (lyst?), men filmlyd er best uten den samme fokusen. IMHO. Derfor kan jeg leve lykkerlig med IC fra Clas mellom receiver og effektforsterker.
    Bruker frontene i min HK til stereo jeg også. Men bruker Kimber Hero fra pre til amp.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjør det enkelt Klotz i alle bauer og kanter, Neutrik i alle ender *mohahaha*

Newcomer STUTTSEN sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med at signalkabler er viktigere enn høyttalerkablene... Først kjørte jeg ixos optisk fra cd-spiller til forsterkers, byttet deretter til Nordost Red Dawn signal analoge signal kabler... Dette i mine øyne gjorde lytteopplevelsen, bedre. Mer kontrollert bass, og klarere diskant...

Deretter anskaffet jeg meg Nordost Super Flatline MKII bi-Wire som i mine øyne forbedret Den øvre delen av spekteret som midttone og diskant. Forskjellen på disse og biltea kablene er merkbare... Jeg er glad i litt "spiss" lyd, dermed passet kablene perfekt for meg.

Mange andre som har dårlige erfaringer med Flatline kablene... Så man må teste opp mot hverandre...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det finnes forskjell på høyttalerkabler også. det jeg har erfart i det siste er at lengden har mye å si. har man feks monoblokker vil jeg vedde mye på at man får bedre lyd av å bruke en lengre balansert signalkabel for så å bruke en så kort som mulig høytalerkabel. prøvde her hjemme med en forsterker som først ble koblet op til mine lange ht kabler som jeg benytter i hjemmekinooppsettet. etterpå ble forsterker og signalkilde plassert i mellom frontene med korte kabler. da ble bassen bedre definert med en gang. anslagene fikk en bedre timing og det hele låt mere homogent.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer DanRemy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Hvordan kan en kabel slutte å fungere?
    Den har vel ikke akkurat sluttet å funke, men når jeg skal spille høyt skjer det en
    kortslutning et sted og recieveren min blinker "protect". Det var litt dumt av meg å skrive at de ikke funker så forandrer det nå.

Men jeg elsker Monster Cable og det er sikkert min egen feil at de er ødelagt.ops: Har
    signalkabler fra Monster også og de er som nye selv om de er tre år gamle eller no sånt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er sikkert litt "off topic", men jeg tar sjansen:
    er det noen fordeler/ulemper med en flat høyttalerkabel i forhold til en "vanlig"?
    den flate er jo relativt tynn, så tverrsnittet er jo lavt, men samtidig har den jo lite motstand.. stemmer ikke det?
    en "vanlig" derimot, har vesentlig bra tverrsnitt (ihvertfall de jeg har..), men mer motstand.

hva vil være de største forskjellene?? trenger kabler som er best i mellomtone/diskant, da jeg har Audio Pro Blue Diamond med aktive subber...

Newcomer theom sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mange..

.. har vanskeligheter med å høre forskjell på en 4 kvadrat god kobberkabel og en "forgylt" kabel av edelt merke.. Test selv og se hva du kommer til.. nevnte blindtester kan være en morsom vri!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag skal lille Monster Snake vise hva den er god for.............så la meg introdusere denne lille kjempen i venstre hjørne, for anledningen kledd i svart........kanskje en kabelenes svar på Mike Tyson?

I høyre hjørne kan man skimte den fryktede MITerminator Snake, som for anledningen stiller i versjon 5.

Dette kan se ut til å bli rått parti, men de fleste har etterhvert fått så mye Snake-erfaring at man ikke lar seg blende av det yttre og volumiøse.........det er det indre som teller, også i denne sammenhengen.

Men hva er det som skjer??????...............det ser ut som MITerminator Snake har tatt "kylling-grepet" på Monster Snake..........også allerede i 1. runde.........er det virkelig mulig ???

Gong-gongen slår og 1. runde ender uten noen klar vinner...............

Mellom 1. og 2. runde slipper vi til Snake Mate of the Year som presenterer Kabeldragerne i dagens stevne. :grin:

2. runde fortsetter i noen uker framover, så det vil nok ta litt tid før "juryen" kan avsløre en vinner. Men følg med..............plutselig har vi en vinner av the Golden Snake Oil Trophy :grin:

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heia, heia!

Du får holde oss oppdatert om lyd-wrestlingens utfall :grin:

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ro0oG
    dette er sikkert litt "off topic", men jeg tar sjansen:
    er det noen fordeler/ulemper med en flat høyttalerkabel i forhold til en "vanlig"?
    den flate er jo relativt tynn, så tverrsnittet er jo lavt, men samtidig har den jo lite motstand.. stemmer ikke det?
    en "vanlig" derimot, har vesentlig bra tverrsnitt (ihvertfall de jeg har..), men mer motstand.

hva vil være de største forskjellene?? trenger kabler som er best i mellomtone/diskant, da jeg har Audio Pro Blue Diamond med aktive subber...

Det eneste som teller med tanke på motstand er tverrsnittet på kabelen, og materialvalg (dvs. kobber) .. en flat kabel som har like stort tverrsnitt som en vanlig kabel, vil ha .. *drumroll* like stor motstand.

Newcomer Lionstar sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Har ikke så mye erfaring med kabler og slikt. Høyttalerne mine blir per i dag foret med strøm via Biltema (TM) 2.5 mm2 kabel. Det jeg lurer på er: Er det noe å hente på lydkvalitet ved å kjøpe et annet merke, eller er det slik jeg tror, at kobber er kobber...?
    Jeg er en stor fan av biltema sine høytalerkabler, de virker, og de er fornuftig priset. Det går an å være raus og biwire, selv om da er 2.5 mm2 passe til bass, det går an å ta tynnere til de høyere frekvensene, så blir det ikke så dyrt.

I gamle dager testet jeg forskjellen på standard signalkabler, og et par typer hjemmelagd kabel, ene typen RG58, andre typen dyr sølvkabel.

Hadde da også biwiret systemet. Om det ga forskjell vet jeg ikke, føltes som lyden ble mer åpen, jeg trøster meg med at det neppe ble dårligere, selv om alt kan ha vært i hodet.

Tilbake til signalkablene. Det føltes som RG58 kabelen ga best lyd, mer åpen diskant, den utrolig mye dyrere sølvkabelen føltes mindre behagelig i diskanten, ikke resultatet som var forventet. Så jeg kan ikke annet enn å anbefale å prøve den type kabel med gode høyfrekvens egenskaper.

Til blindtest: Det ble forsøkt, og det var ikke mulig å påvise forskjeller i blindtest. Derfor tror jeg sålenge blindtest ikke ga noe resultat, at alt kan ha vært psykisk, og ikke virkelig.

Blindtest to: På forsterkeren (denon), var det en source direct knapp, og jeg klarte å høre i blindtest når den var innkoblet.

Min oppfatning:

Det er greit med biltema kabler, mange snakker om strammere bass ved å skifte til en annen kabel, men tenk på hvor mange meter med tynn spoletråd som finnes inni høytaleren i serie med basselementet. Jeg mener det er mer å hente på delefilter komponenter enn kabel, ihvertfall i forhold til pengene brukt. Det er også greit å bruke en 50 lapp på litt RG58, og et par kontakter å lodde fast kabelen i.

Skal ikke nekte for at jeg syns det er mye religion innen hifi, spesielt high end, og jeg regner meg ikke som frelst, når det gjelder dyre kabler.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan skjønne at skjermede signalkabler er bedre, det merker jeg selv. Men når man i hifiblader ser kabler til 70K testet og anbefalt da begynner ihvertfall jeg å lure..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Nordostører er noe jeg har etter å ha hørt for mye på høye frekvenser. Trøtt i øra
    Du bør teste ut heimdal og frey eller tyr. De er mye mindre slitsomme i toppen enn flatline rcaene dems. Som blir litt slitsomme i toppen på noe musikk.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •