High-end scart vs. komponent

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

High-end scart vs. komponent

Jeg kjører Dreambox mot 42" HD plasma TV. I dag bruker jeg en billig scart, men er selvfølgelig ikke fornøyd med bildet. Jeg har en Komponent-kabel fra DB til TV som selvfølgelig gir helt fantastisk bra bilde. Problemet er bare at Dreambox har en hardware feil som gjør at det blir lilla-skjær på toppen av bildet. Det går visstnok an å lodde på noen kondensatorer for å fikse dette, men det er ikke min sterke side.

Jeg lurer derfor på om jeg heller skulle satse på en high-end scartkabel. Er det noen som har erfaringer med hvordan en slik kabel er i forhold til komponent? Eller rettere sagt - vil en High-end scart-kabel gi mye bedre bilde enn en billig-scart?

Jeg har også et problem med at jeg ser svakt "skygge-bilde" av den kanalen som den analoge TV-tuneren er innstilt på mens jeg ser på kanaler fra satelitt-tuneren. Vil dette problemet også forsvinne med High-end scart?

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags signal kjører du gjennom scart'en da? Dreambox'en kan kjøre kompositt, s-video, RGB eller komponent via scart'en. S-video er mye bedre enn kompositt. RGB og komponent skal være omtrent like bra, så har du en bra scartkabel og kjører RGB så skal du få omtrent like bra bilde som via komponenten. Gjelder hardware-feilen både RGB og komponent? Har en Dreambox (7000S) selv, men har ikke prøvd komponent eller RGB. Kjører S-video gjennom receiveren til både 28" tv og Infocus SP4805 projektor, og syns bildet blir bra på begge.

Jeg merket også at forstyrrelser i bildet ble borte da jeg kjøpte en Supra scartkabel (loddet selv to kabler med Supra AV2 S-videokabel og hver sin Supra scartkontakt i ene enden og S-videokontakt i andre enden) i forhold til en billig kabel. Kabelen fås kjøpt ferdig også, men da er den dobbelt så dyr (men fremdeles langt billigere enn f.eks. Monster av tilsvarende kvalitet). Tror den må spesialbestilles også hvis du skal ha lengde over 2m.

Active klodrik sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøper du en scart kabel til 600-800kr får du en meget god kabel. kjøper du dyrere vil forskjelen være meget liten eller ingen. scart rgb gir like bra bilde som komponent kommer egentlig ann på pris og kvalitet på kablene. ulempen med scart er at den ikke takler progressive signaler men det trenger ikke bli bedre bilde av den grunn.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldinger.

Jeg kjører RGB via den en elendig scartkabel. Kabelen var helt ok til min gamle 32" CRT TV, men jeg ser nå at bildet ikke er bra nok til plasmaen. Og det blir spesielt tydelig når jeg sammenligner med komponent-bildet. Men så er det som jeg sa et HW-problem med component delen av signalgeneratoren. Det fører til at øvre del av bildet får et blå-lilla skjær. Dette er en veldokumentert feil, og det finnes en beskrivelse av hvordan man fikser dette på Dream-multimedia sitt tyske board.

Dream multimedia board

RGB/S-video/CVBS skal visstnok være uberørt av denne feilen. Dreambox 7020S har for øvrig samme feil.

Nå har jeg akkurat snakket med en kamerat som elektronikkingeniør og han har påtatt seg å lodde på de kondensatorene som må til for å fikse komponent-feilen. Håper det funker, hvis ikke må jeg vel ut og kjøpe en bra scart-kabel i løpet av julen. Skal gi rapport om resultatet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm.. Jeg er av den utålmodige typen. Kjørte innom en hi-fi sjappe i dag og plukket med en Monster Scartkabel. Bildet ble mye bedre enn med billig-scart, og forstyrrelsene forsvant, men jeg sverger fortsatt til komponent som gir enda bedre bilde. Så da blir det lodding i kveld og komponent.

En annen sak er at TV'n plukker opp Scart signalet automatisk og kobler over til den når jeg slår på tuneren. Kona setter pris på det. Med komponent må jeg inn og velge inngang med fjernkontrollen. Her er det fordeler og ulemper....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •