Hva trenger jeg av kabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva trenger jeg av kabler?

Jeg har lenge snust rundt når det gjelder TV og lydanlegg, og gått til innkjøp av Samsung LE-40M61B LCD-TV samt Bose Lifestyle anlegg (musikk/surround).
    Jeg har koblet opp dette og dette virker veldig lovende. Men jeg er ute etter å perfeksjonere bildet ennå mer, og da må jeg vel investere i nye kabler.
    Pr idag har jeg kun Monster scart melom Satelitt-boksen og TV'en (ikke via Bose'n). Hvis jeg har forstått riktig er component, dvi og hdmi bedre (i nevnte rekkefølge)? Men hva kan jeg bruke? TV'en har hdmi uttak, mens satelitt boksen har ikke det. dvi er jeg usikker på. Component uttak er det på tv'en men ikke på satelittboksen.
    Hva er det beste jeg kan få til her? En eller annen mix/overgang mellom ulike typer?
    Se forresten vedlagt (dårlig) bilde av baksiden på min Pioner Canal Digital satelittboks hva som finnes av utganger der.
    Takknemlig for innspill.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om ikke boksen din har digital bildeutgang kan du ikke bruke HDMI/DVI (HDMI/DVI har samme standard for billedoverføring, og du kommer fra den ene til den andre med en overgang, mener forskjellen kun er at DVI også overfører lyd). HDMI-inngangen på TVen kan du bruke når du går til anskaffelse av en DVD-spiller med digital bildeutgang.

Komponentoverføring er nok bedre enn SCART, men jeg har litt problemer med å se poenget så lenge boksen uansett ikke har komponentvideoutgang. Uansett er det vel ikke lange strekkene vi snakker om her?

Correct me if I'm wrong, anyone

Newcomer steinarj sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes overgangsbokser fra SCART til komponent, men ser ikke den store nytten av å bruke dette, så lenge TV har SCART inngang. Jeg ville brukt SCART og satt opp CD dekoderen til å sende RGB over SCART. Like bra bilder som komponent.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!
    Når det gjelder siste innspill fra steinarj : "Jeg ville brukt SCART og satt opp CD dekoderen til å sende RGB over SCART. Like bra bilder som komponent."
    Kan du forklare dette litt nærmere? (jeg er grønn på dette området) Jeg har som sagt Scart, men skal jeg innstille satelittboksen på dette? Tolker den ikke scart'en automatisk?

nb; det er max en meter med kabel jeg trenger.

Hva med de to utgangene til venstre på bildet; er en av disse DVI?

Newcomer steinarj sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har samme Canal Digital dekoder som meg, en Philips, må du inn i menyen på boksen å aktivere RGB over SCART.
    Måtte ihvertfall det hos meg.

Nå har jeg en gammel boks, så det kan hende dette et anderledes på nyere/andre bokser.

Edit: Sorry, kikka ikke ordentlig på bildet ditt. Ser at det står Pioneer. Da vet jeg ikke om dette må stilles inn manuellt.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste grunn til at jeg spurte om langden på strekket var at jeg vil anta at kvalitet på overføringen blir viktigere jo lengre den er. Men som forrige taler her sier, RGB over Scart er bra om du har muligheten til det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •