Lange høyttalerkabler til bakhøyttalerne, hvilket tverrsnitt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lange høyttalerkabler til bakhøyttalerne, hvilket tverrsnitt?

Jeg skal legge HT-kabler i leiligheten, og fordi jeg ikke kan legge de i taket må de legges i veggen. Da må de dessverre gjennom en del kriker og kroker, og lengden til den ene bakhøyttaleren blir dermed rundt 17-20 meter. Foreløpig har jeg sett meg ut følgende kabler hos Eltek:

Front: Supra Classic 4.0
    Senter: Supra Rondo 4*4.0 (biamping)
    Bak: Supra Classic 2.5

Som dere ser har jeg valgt et lavere tverrsnitt til bakhøyttalerne, der sparer jeg noen hundrelapper. Nå mener jeg jo å ha hørt at lange strekk stiller større krav til kablene, så da blir jo spørsmålet som følger: Hva velger jeg?

Høyttalere pr i dag er Dali 8008, Suite C.08 og 5005, men hvem vet hvor lenge disse blir værende.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2,5mm2 holder lenge på dette strekket, 2,5 tåler rundt 20amp kontinuerlig og dette er LANGT under det du kommer til å kjøre på kablene, du kan muligens få 1-2% spenningsfall, men dette er noe du ikke kommer til å merke på bakkanalene uansett.

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare noen billige 1.5mm til mine bakhøytalere. Men nå er jo de bare slike små man henger på veggen. Taper jeg mye lyd på å ha billige ledninger bak? Det er snakk om 12meter. Det viktigste er jo egentlig at det er lyd bak der?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjefern
    Det viktigste er jo egentlig at det er lyd bak der?
    Der er jeg enig. Jeg tror ikke at jeg kommer til å høre noen forskjell, men når jeg først legger kabler i veggen vil jeg jo gjøre det ordentlig.

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg skulle lagt det inn i veggen så hadde nok jeg også kjøpt litt dyrere ja. Jeg har vesentlig dyrere kabler tilkoblet front og center. Føler lyden er viktigst der. Spesielt frontene da jeg hører på mye musikk også Legg ut hjemmekinoen på "minhjemmekino" mens du holder på da!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det ble til at jeg bestilte det jeg listet opp i første post, i tillegg til noen signalkabler og litt småtteri. Dette var hos en lokal forhandler, må jo nesten støtte opp om den eneste "ordentlige" Hi-Fi-butikken i byen. At jeg fikk bedre priser skader jo heller ikke. Skal se om jeg får lagt ut noe på minhjemmekino, men foreløpig er det ikke all verden å hvile øynene på.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp et par ruller med 25m 4.0mm2 på biltema, bør dekke dine behov ganske bra

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •