Hva med bi-wiring?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva med bi-wiring?

Sikkert et dumt spørsmål men.... Hva er bi-wiring godt for? Kjører kimber kabler til mine høttalere nå men kan det lønne seg å kaste disse til fordel for bi-wiringkabler?? Vil jeg høre noe forskjell, og hvorfor / hvorfor ikke?? :smile:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke at bi-wiring skal ha noen effekt i det hele tatt. Man får ikke noe mer strøm til elementene. Det eneste poenget med bi-wiring er dersom jumperne bak på høyttalerne er av elendig kvalitet, men da hadde jeg heller erstattet den jumperen med en høyttalerkabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet det er noen som bruker to forskjellige kabler.
    En kabel som har gode egenskaper for bass.
    En annen som er god i mellomtone/diskant.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ole Brumm

Hvordan er det mulig når bare går ut fra høyre\venstre på en tokanalers forsterker?? Det er vel ved høttalerterminalen det deles til fire terminaler??
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har to sett med utganger er det ikke noe vits i å diskutere engang

Hvis du noen gang skaffer deg en forsterker med biamp mulighet, da er det plutselig vits med to tilkoblinger på høytaleren på det viset.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bare tull! En må ha en kabel med godt nok tverrsnitt. Det er alt. Gode kontaktflater i termineringene er også fint.

Bi-amping derimot har noe for seg. Da bruker en separate forsterkere til diskant/mellomtone og bass.

Hvis du søker litt på bi-wiring på forumet vil du finne ut at ganske mange har stilt det samme spørsmålet.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    Hvis du ikke har to sett med utganger er det ikke noe vits i å diskutere engang

Hvis du noen gang skaffer deg en forsterker med biamp mulighet, da er det plutselig vits med to tilkoblinger på høytaleren på det viset.

Vet ikke hva jeg har mulighet til, vet noen hva slags muligheter det finnes i min forsterker (nad 319)?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://207.228.230.231/manual/NAD-319.pdf

Du kan koble en forsterker til pre-out og drive bassen med den feks.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Bare tull! En må ha en kabel med godt nok tverrsnitt. Det er alt. Gode kontaktflater i termineringene er også fint.

Bi-amping derimot har noe for seg. Da bruker en separate forsterkere til diskant/mellomtone og bass.

Hvis du søker litt på bi-wiring på forumet vil du finne ut at ganske mange har stilt det samme spørsmålet.
    Du er tydeligvis av de som ikke klarer, eller vil h;re forskjell p[ kabler. Men det gj;r jeg. Store forskjeller. Dermed vil du kunne fin-tune lyden i anlegget ditt ved [ bruke forskjellige kabler som nevnt over. Ikke at jeg gj;r det, synes det blir for mye styr. Men bare tull som du p[st[r det er det ikke!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det ikke bedre tverrsnitt hvis det er fire kabler som går inn i en høttaler isteden for to? De må da gjøre at høttaleren får mere "kabel\lyd" eller tar jeg helt feil?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er tydeligvis av de som ikke klarer, eller vil h;re forskjell p[ kabler. Men det gj;r jeg. Store forskjeller. Dermed vil du kunne fin-tune lyden i anlegget ditt ved [ bruke forskjellige kabler som nevnt over. Ikke at jeg gj;r det, synes det blir for mye styr. Men bare tull som du p[st[r det er det ikke!
    Det du hører klarer ikke nyere vitenskap å måle. Underlige greier.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Blir det ikke bedre tverrsnitt hvis det er fire kabler som går inn i en høttaler isteden for to? De må da gjøre at høttaleren får mere "kabel\lyd" eller tar jeg helt feil?
    Du øker tverrsnittet ja. Det er også det eneste du gjør. Muligens blir det større total overflate i termineringene. Du vil også omgå koblingene mellom terminalene på høyttalerene, men de er som regel tilpasset høyttaleren fra fabrikkens side og fungerer helt greit.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Du øker tverrsnittet ja. Det er også det eneste du gjør. Muligens blir det større total overflate i termineringene. Du vil også omgå koblingene mellom terminalene på høyttalerene, men de er som regel tilpasset høyttaleren fra fabrikkens side og fungerer helt greit.

Da er det også tull å bytte ut denne skinnen som er på høyttalerens terminal mot kabler (som jeg har sett en del gjør)?
    Det en kan si er at bi-wiring ikke har noe for seg, kun vanlig høttalerkabler kan gi resultater??

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å Bi-wire høytaleren mot den samme effekt forsterker utgangen,har ikke så mye for seg nei, man får riktig nokk en litt lenger vei for signalene mellom bass og mellomtone og diskant, med en mikroskopisk høyere motstand og litt mere induktive og kapasative effekter, men det blir nødvendigvis ikke noe bedre, men det kan i enkelte tilfeller være mulig å høre.

Det som imiddlertid har noe for seg med å Bi-wire høytaleren, er hvis man har to forskjellige effekt forsterker trinn (helst også med separate strømforsyninger) som driver det effekt hungrige bass området, mens en annen forsterker kan drive mellomtone og diskant med mindre belastning og mindre forvrengning osv. Matching av forskjellig klingende effekt forsterkere til de forskjellige delefrekvensene er andre alternativer.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

Det som imiddlertid har noe for seg med å Bi-wire høytaleren, er hvis man har to forskjellige effekt forsterker trinn (helst også med separate strømforsyninger) som driver det effekt hungrige bass området, mens en annen forsterker kan drive mellomtone og diskant med mindre belastning og mindre forvrengning osv. Matching av forskjellig klingende effekt forsterkere til de forskjellige delefrekvensene er andre alternativer.
    Bi-amping?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det også tull å bytte ut denne skinnen som er på høyttalerens terminal mot kabler (som jeg har sett en del gjør)?
    Det en kan si er at bi-wiring ikke har noe for seg, kun vanlig høttalerkabler kan gi resultater??
    Den skinnen kan bestå av et dårligere ledende materiale enn kobber under den ofte supertynne gullforgylte overflaten, og det er vel bakgrunnen for at noen heller foretrekker en kort høytaler kabel jumper mellom Bi-wire terminalene hvis man ikke velger en lang Bi-Wire utgave som er bortom forsterkeren da...:wink:

Jeg har også noen høytalere jeg har kjøpt brukt, hvor skinnene manglet , da er det greit å benytte ordentlige kabler i stedet for å bestille nye skinner...:wink:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-amping?
    Ja , bruke to stereo effekt forsterkere eller 4 mono forsterkere med 4 toleder høytaler kabler til de 4 settene med terminaler man har bak på de to høytalerene med skinnen fjernet på Bi-wire terminalene.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ja , bruke to stereo effekt forsterkere eller 4 mono forsterkere med 4 toleder høytaler kabler til de 4 settene med terminaler man har bak på de to høytalerene med skinnen fjernet på Bi-wire terminalene.

Hmm, høres litt dyrt ut med 4 monoblokker til mine høttalere for ca. 8000,- :shock:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, høres litt dyrt ut med 4 monoblokker til mine høttalere for ca. 8000,- :shock:
    En annen ganske viktig effekt, er jo at Hi-Fi bransjen pga Bi-wiering av og til får solgt dobbelt så mye kabler og forsterkere osv, så det er mange bi effekter med bi-wireing :wink:

Ellers så er det "populært" å utnytte antall effekt forsterker utganger som enkelte surround receivere har. Man får fordelt litt av belastningen på flere utganger, men man får ikke en fullgod Bi-ampinge effekt, ettersom man ofte belaster en felles strømforsyning.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var på hifiklubben i fredrikstad i dag å spurte om det hadde noe for seg å kjøre bi-wiring på mine høttalere, han sa nei, det hadde så liten effekt at han ville ikke brukt en krone på det... Men bi-amping derimot... På mine PSB t6, som jeg driver med nad 319... tror disse høttalerene får nokk power jeg... Ikke noe effektforsterker på disse høttalerne her i går'n nei...!!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •