Hva med bi-wiring? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    kan vel slenge meg på bølgen med følgende personlig erfaring.

har noen jbl E90 høytalere og HK 635 reciever (ikke bi terminaler!)
    var plaget med at diskant var framtredende på høyere guffe mens bassen dalte dess mer jeg skrudde opp.
    disse enhetene er koblet sammen med nordost flatline gold.
    fikk ett tips at jeg skulle kjøre med kabler med større tversnitt.
    fant på jobben noen strømkabler (type superkvalitet, trippelskjermet 4x1,5mm2 ala 70kr pr meter fra grosist)
    kjørte disse på høytalerne surret sammen to og to på terminalen altså fikk jeg
    2x3 mm2 (ikke bi wiring!) nå fikk jeg den bassen jeg hadde lengtet men lydbildet tapte seg veldig, både på oppløsning og høyde! hørtes ut som om musikken var spilt inn i en tunnel halvfylt med vann...

høytalerne har mulighet for biwiring så fikk for idee å kjøre nordost kablene på øvre del (mellomtone diskant), for så å kjøre strømkabelen på bassene...
    disse gikk selvfølgelig ut fra samme terminalene fra forsterkeren...

Resultat: kraftig lydbilde med rask og presis bass, oppløst i topp og ett skikkelig lydbilde! altså etter min erfaring kan biwiring ha noe for seg!

ps. ser at noen vet enda mindre en meg her så ett lite tips! om du skal biwire må koblingsleddene bakpå høytalerne FJERNES!!!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    ps. ser at noen vet enda mindre en meg her så ett lite tips! om du skal biwire må koblingsleddene bakpå høytalerne FJERNES!!!
    Det sier seg selv, det jeg lurer på er om bi-wiring har noe for seg, du mener ja, det hører spennede ut..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være at koblingen mellom terminalene på E90 er det svake leddet.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    Hvis høyttaleren er utstyrt med skikkelige terminaler, så trenger man selvfølgelig ikke det.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Hvis høyttaleren er utstyrt med skikkelige terminaler, så trenger man selvfølgelig ikke det.
    Men hvis du bi-amper kan du få artig lyd både her og der hvis de ikke fjernes! :lol:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig lyd, med lys of røyk effekter ja...:wink:

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det kan være at koblingen mellom terminalene på E90 er det svake leddet.
    ville ikke tro det... siden jeg koblet de inn på bass terminalene, (der det går skinner opp til mellomtone/diskant inngangen...)
    og det at bassen forsvant mens mellomtone diskant ble framtredene vil jeg anta har noe med at kabelen ikke klarer å levere nok strøm.
    og skal man ha en skikkelig kabel som leverer både kvalitet og kraftighet må man gjerne betale litt ekstra, derfor synes jeg løsningen min var helt genial, bassene får plenty med effekt og mellomtone/diskant får kvalitets signal fra forsterkeren...

anyway, det låt skikkelig forskjellig, tok en test der jeg hadde bind forran øynene, klarte tydelig å tippe om det var koblet med bare nordost, bare strømkabel, og begge deler. måtte bevise for en kompis som ikke trodde på meg... mente på at en kabel var en kabel, og at eneste som betydde var kvadraten. han kjørte selv klipch med vanlige strømkabler ala husvegg. han kjøpte seg nye kabler=)!!

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en ekte blindtest utføres vel ikke helt slik, men ok...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

biwire

Har hørt for lenge siden at grunnen til bi wire-ing er at bass\mellomtone elementet i en høyttaler induserer mye strøm når de beveger på seg (spole+magnet+bevegelse=strøm) men for å hindre at denne strømmen går direkte til de andre elementene så kan du bi wire, slik at den induserte spenningen blir dempet av forsterkeren på vei tilbake. Dette er bare noe eg har hørt, og kan jo meget sannsynlig bare være bullshit bedreviter snakk. Men det eg vet er at en kompis av meg kunne spille høyere med mindre forvrenging i diskanten når han bi wira sine mission høyttalere.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    der døde tråden. noen som har noe svar til innlegget til smallhandz?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke umulig at Smallhandz kan ha rett i det han sier. Jeg har ikke nok teknisk innsikt til hverken å bevise eller motbevise.

Det jeg derimot vet er at det totale tverrsnittet øker, og at summen av kontaktflater i termineringene øker.

Det jeg også vet er at det er billig å teste bi-wiring selv hvis en da ikke tilhører dem som må ha dyr kabel.

Bi-amping er adskillig bedre enn bi-wiring. I denne artikkelen kan dere lese mere om begge deler: http://sound.westhost.com/bi-amp.htm

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smallhandz.
    Har hørt for lenge siden at grunnen til bi wire-ing er at bass\mellomtone elementet i en høyttaler induserer mye strøm når de beveger på seg (spole+magnet+bevegelse=strøm) men for å hindre at denne strømmen går direkte til de andre elementene så kan du bi wire, slik at den induserte spenningen blir dempet av forsterkeren på vei tilbake. Dette er bare noe eg har hørt, og kan jo meget sannsynlig bare være bullshit bedreviter snakk. Men det eg vet er at en kompis av meg kunne spille høyere med mindre forvrenging i diskanten når han bi wira sine mission høyttalere.
    Denne effekten med at ikke bass, mellomtone og diskant skal kunne indusere spenning til hverandre, får man vel ikke bare med å Bi-Wire mot samme effekt forsterker, da dette mer blir som en "Y ledd" kobbling .

En effekt er at man forlenger lederene som leder strømmen mellom høy og lav i delefilterne fra noen får cm internt i høytaleren pluss noen yttre lederskinner på høytaler terminalene og til noen meter med høytaler kabler, men effektforsterkeren i seg selv vil vel ikke "se" forskjell på bass, mellomtone og diskant når den driver disse på den samme utgangen, enten med Bi-Wire kabler som Y ledd eller med en separat to-leder ht kabel i innvendig parralell kobblede A og B høytaler terminalene.

Har man derimot et sepparat forsterker utgangs trinn pr. høytaler-terminal bak på forsterkeren som man har på en del Surround forsterkere, da vil man derimot få dempet denne påvirkningen og iduksjonen mellom elementene, selv om det ikke blir en helt "Ekte" Bi-Amping det heller, ettersom effekt forsterkerene som regel jobber med en felles strømforsyning for hver av utgangstrinnene og dermed lettere får påvirkninger hvis strømforyningen må levere mye strøm til bass området.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ganske enkelt svar...

Bi-wiring er greit hvis du klarer å høre forskjell på forskjellige kabler.
    Da kan du bruke en type kabel til bass, og en annen kabel til diskant/mellomtone. Det er mange som mener de ikke hører forskjell på høyttalerkabler, så lenge kabelen har grei nok dimmensjon. Jeg hadde 4mm2 kabler fra biltema tidligere, helt til jeg byttet ut til Kimber kabler. Jeg hørte no jallefall forskjell... Så det er litt opp til deg... Hører du forskjell på kabler, så er det bra med bi-wiring... Hvis ikke, er det ikke vits i tenke på det....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mere trolig at en av kablene dine farger lyden, og det tviler jeg på er Biltemakabelen. 2 kabler som er tilstrekkelig dimensjonerte kan ikke skilles fra hverandre i blindtester.

På den annen side kan det godt være at du liker farget lyd, og i så fall oppleves byttet ditt som en oppgradering. Godlyd er subjektivt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Farget lyd...

Det er vel ikke noe farlig hvis de "farger" lyden, når de etter min oppfatning gjør det til noe bedre. Farging av lyden skjer også i mange andre ledd... Forsterker, Høyttaler, Cd/DVD-spiller... Alle gjør noe hver sine ting med lyden. Det som gjelder, er å ha noe man selv er fornøyd med..., og ikke tenke på hva andre mener er bra og ikke... Det er nok en grunn for at det er delte meninger om dette... Noen hører forskjell, andre ikke...

Og så er det jo mange som kjøper dyre kabler selv om de ikke merker noe selv. Da er det som å kaste penger ut vinduet. Da er det vel heller bedre å skifte ut andre svake lett...

MenMen, aller har hver sine meninger...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •