hvor viktig er kabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 18 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 355
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hvor viktig er kabler

hei, hvor viktig er egentlig kabler mellom forsterker og høytallere? skal kjøpe meg nye kabler nå, tenker det bare blir litt feite kabler med bannanpluggs... taper jeg mye på dette? har det noe serlig å si på effekten eller? takker

Newcomer Oddgeir sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2x2.5mm2 eller 2x4.0 mm2 i standard kvalitet er etter min mening tilfredsstillende.
    Typisk pris vil være 15 til 30 kr pr meter hos biltema e.l. Det er etter min mening ikke hørbare forskjeller på kabler som koster det 10-dobbelte. Men her strides de "lærde".

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker disse og er kjempe fornøyd.
    Før brukte jeg vanlige monsterkabler.
    Er ikke sikker på dette med lydkvalitet, men de er ihvertfall lettere og ha med og gjøre enn monstrene jeg hadde, da monster kablen hadde mange ledere og det var altid lett og rive av noen da jeg jobbet med kablene.

På de jeg har nå er det bare 6 kobbertråder pr leder somd et er litt tykkelse på, mye lettere og montere på plugger osv. Synes jeg da

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp 4mm2 på Clas Ohlson eller Biltema. Det holder sikkert med 2.5mm2, men på lange strekk kan det være en idè med tykkere kabel for impedansens skyld. Vitenskapen kan ikke måle hørbare forskjeller på riktig dimensjonerte kabler.

Det er imidlertid litt kult å ha feite kabler med litt farger/gull/sølv osv liggende over gulvet hvis en liker slikt.

Det beste du kan gjøre er å putte kablene rett i skruterminaler. Enhver skjøt vil kunne forringe lyden. Planlegger du å plugge om ofte kan du vurdere bananplugger.

Newcomer laslot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En grei regel er å ha kabler til ca 15% av verdien på anlegget.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av laslot
    En grei regel er å ha kabler til ca 15% av verdien på anlegget.
    Hvorfor i all verden er det en grei regel? Blir lyden bedre når kabelen koster mer?

Hvis en handler høyttalere og forsterker til 200000, bør da kablene koste 30000?

Skjerp deg!

En grei regel er å kjøpe rimligste kabel og låne med seg andre kabler til blindtesting hjemme.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis noen er like gæærne som meg så kan de jo bruke en kveld på å gå igjennom denne tråden. Her fant jeg mere informasjon om emnet samlet på et sted enn jeg noen sinne har sett før. Interessant lesestoff. Faktisk har subjektivistene og objektivistene ført en ganske saklig debatt her.

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...1275;start=0#0

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hører stor forskjell på kabler, men ikke fra 1000 til 2000 for å si det sånn, men hører forskjell på forskjellige teknologier: nordost - flate ledere, renessaince audio - lederen i kontakt med selv "plasten" rundt, og en blå væske inni kablene, men dog koster de 10 ganger mer nordost flatline gold: 15000,- renessaince audio - 13000,-

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den regelen må du fortelle mer om. Hvorfor akkurat 15%????

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den "reglen" som det omtales her trenger man ikke følge. Men det som er viktig er:
    (IMO)

Godt nok tverrsnitt
    Godt nok skjermet
    Gode kontaktpunkter

Ellers er det nesten like mange meninger som det finnes hifile der ute, så du må vurdere selv om det er verdt det. Har selv testet en del, og finner aldri forskjell på lydsignaturen mellom to kabler som er like godt skjermet. Men bevares, hvis hjernen tror det er forskjell, ja så er det forskjell. Men all forskning tyder i alle fall på at det ikke er det. Søk litt på hifisentralen, så kan du lese til øya detter ut...

Elementer som går igjen i diskusjoner er som regel at:
    Man har for billig annlegg, derfor hører man ikke forskjell...
    Man er ikke godt nok trent til å lytte, så derfor hører man ikke forskjell...
    Vitenskapen har ikke kommet langt nok til å måle det ørene hører...

Man har 2 forskjellige leirer der ute, den ene er de som støtter seg til vitenskapen, og de som mener at det er store forskjeller. Vitenskapsgruppa har ofte medlemmer som lydteknikkere og en og annen professorkandidat på lyd.
    Den andre består av medlemmer som mener å høre, de har sjeldent noe proffesjonelt forhold til lyd, men de fleste har ofte veldig dyre kabler.
    Og de krangler om dette hver dag...

De proffe forholder seg til fakta, og avfeier alle motargumenter med at det er psykologisk det de andre hører.

Kabelgutta blir ofte hissige fordi de blir motsagt, og bruker argumentet med at vitenskapen ikke har kommet langt nok.

Opplevelser enkelte har hatt med mangel på forskjeller blir glatt avfeid med argumentene lenger opp på siden, og opplevelse andre har med forskjeller blir glatt avfeid som psykoakustisk...

En sammenfallende faktor her er at de som hører forskjeller, og som står på barikadene har så dyre annlegg at de automatisk har gullører. Og de har også gjerne fryktelig dyre kabler.

Kan man innrømme for seg selv at kablen man ga 50000,- for låter likt som en tilsvarende kabel til 2000,-.... nei, tror ikke det. Hadde ikke jeg gjort i alle fall. Ivar Løkken er ett eksempel på det motsatte. Han er nå skeptikker, mens han før hadde dyre kabler. Han sier nå åpent at det var psyken som gjorde det.

Tenk deg følgende: Man er på en messe og skal få demonstrert en kabel. Der sitter det en del folk som er på messe fordi de er genuint interessert i hifi, og alle gleder seg over å få ett lite klimaks i hobbyen i form av en messe. Og det er ikke sånn at de fleste er skeptiske. De aller fleste sitter der med det gode humøret sitt og synes livet er herlig. Så kommer det en kar og han er en skikkelig god selger, han bygger opp forventningene hos publikum. "Hør nå gutta, hør på forskjellen når jeg setter på denne kablen her..." ALLE kommer til å høre forskjell, banna bein!!! Fordi det er det hjernen forventer seg. Vi har jo fått foret underbevistheten med at nå blir det bra, nå skal han spille på den gromme kablen......... Han hadde ikke trengt å bytte kabel engang, for å overbevise folket, eller flokken for å bruke ett riktigere ord...

Så kan en stille seg spørsmålet hvordan kan er kabelstump på 2,2 meter koste 10000,-. Hva er grunnen til at den ikke skulle koste 2000,-, selv om den er laget av rent sølv??????

Det som er sikkert er at kabelbransjen er værre enn til og med bilbransjen. Den dagen du har en kabelstump liggende i blå silke i en trekasse bak i bilen på vei hjem, 10000,- fattigere, da min venn, har du på godt norsk blitt buttfucked

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel talt. Der fanget du kabeldiskusjonen i et nøtteskall.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for alle innspill....

idag kjøpte jeg meg et par nordost flatline gold mk2... er dette en god kabel?
    fikk den for 350 siden det hadde brent i boligen vedsiden av hificenteret så det var sot på pakkninga...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det beste du kan gjøre er å putte kablene rett i skruterminaler.
    Er du helt sikker? Ref. aktos innlegg her: http://avforum.no/forum/showpost.php...72&postcount=4

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer helt an på hvor nøye en er når en setter på bananpluggene. Ofte er det jo bare skrukobling der og.

Og HELT sikker blir jeg nesten aldri.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, akto har her fanget kabeldebatten i et nøtteskall, et suverent innlegg for de som er nybegynnere på området og kanskje tror det er lurt å blakke seg på gullstrømper og forsølvede ledere.

Det er imidlertid viktig å presisere at det her er snakk om høyttalerkabler. Når det gjelder signalkabler kan det være store forskjeller, men også her spiller nettopp isoleringen en stor rolle for resultatet. Med signalkabler varierer det også en del mellom forskjellige teknologier, og mellom analogt og digitalt. Ofte koster det litt med skikkelige signalkabler, men paradoksalt nok er det faktisk den relativt lite utbredte, digitale overføringstandarden i-link (ihvertfall i lydsammenheng) som mange fremhever som det beste, og i tillegg er det veldig rimelig. Faktisk finnes det vel ikke meg bekjent dyre i-link/firewire kabler, og de følger som regel med produktene som støtter dette.

Når det er sagt, så er det på analoge signalkabler for bildeoverføring man gjerne kan merke størst forskjell. Forskjellige komponent- og scartkabler kan være som natt og dag, men igjen er isoleringen en viktig faktor, i tillegg til kontaktflaten mellom sluttstykket på kabelen og kabelinntaket.

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tråd det her!

Nå har jo heldighvis ikke dette utartet seg til en typisk kabeltråd med to totalt uenige parter, og godt er det :razz:

Jeg har ikke kabler til en formue, og har jeg ei heller sammenliknet kabler opp imot hverandre, men: Burde ikke dette kunne måles ganske enkelt. Burde jo ikke være så vanskelig å lage to frekvenskurver på akkurat samme utstyr men med forskjellige kabler? Sikkert noen som kan litt om dette. Selv har jeg aldri brukt slikt utstyr, så jeg vet fint lite om hvordan dette brukes. Så vidt jeg vet hører vel øret bare frekvenser, så en høyttalerkabel burde vel lett kunne måles...? Når det gjelder det visuelle, er dette selvsagt litt vanskeligere.

Forøvrig fatter jeg ikke at noen kan hisse seg opp å vanvittig over slike motsetninger (OBS. Mener IKKE at noen har gjort det så langt ;-)) . Om noen mener de hører en bedre lyd ved å bruke kabler til 50000 kroner, så vær så god! Om dette er et et faktum eller om det er mentalt spiller vel ingen rolle. Det er ikke min lommebok det går ut over. Personlig ville nok jeg heller lagt pengene i andre komponenter, men det er min mening da :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange meninger om dette temaet..
    Brukte selv 4mm kabel fra Clas Ohlson mellom Rotel RA02 og Proson R62MKll, uterminert. Fikk (pga skrytetester) lyst å prøve noe annet selv om jeg var skeptisk til å "kaste penger ut vinduet". Begrenset optmist med andre ord.
    Kjøpte 2x3m uterminert Nordost Flat 4 til 870kr. Fikk ikke optimal kontakt til skrukoblingene pga de flate lederne, men måtte likevel innrømme at forskjellen var tydelig. Særlig i bassen; strammere og bedre kontroll over hele linja. Merker det også er mindre sssus i diskanten ved høyt volum. Så jeg har ikke angret på den investeringen. Men vi snakker jo fremdeles om billig kabel. Ville ikke brukt mange høvdinger på kabler, finnes altfor mye annet gøy der ute..
    Ser du gjorde et godt kjøp på kabel. Hva er din konklusjon...?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Mange meninger om dette temaet..
    Brukte selv 4mm kabel fra Clas Ohlson mellom Rotel RA02 og Proson R62MKll, uterminert. Fikk (pga skrytetester) lyst å prøve noe annet selv om jeg var skeptisk til å "kaste penger ut vinduet". Begrenset optmist med andre ord.
    Kjøpte 2x3m uterminert Nordost Flat 4 til 870kr. Fikk ikke optimal kontakt til skrukoblingene pga de flate lederne, men måtte likevel innrømme at forskjellen var tydelig. Særlig i bassen; strammere og bedre kontroll over hele linja. Merker det også er mindre sssus i diskanten ved høyt volum. Så jeg har ikke angret på den investeringen. Men vi snakker jo fremdeles om billig kabel. Ville ikke brukt mange høvdinger på kabler, finnes altfor mye annet gøy der ute..
    Ser du gjorde et godt kjøp på kabel. Hva er din konklusjon...?
    Det er noe å hente i gode termineringer og tilstrekkelig skjerming og tverrsnitt. Ut over dette skal det ikke være mulig å høre forskjell på riktig dimensjonerte kabler.

Hvis du har tid kan du lese mere om dette her. Her har subjektivister og objektivister argumentert i de fleste retninger om temaet. Nyttig informasjon: http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...21275;start=0#0

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at strømkablene MÅ ha rhodium plugger og MÅ være nøyaktig 4,65cm lang

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært morsomt å tatt en blindtest i denne sammenhengen. Først da får man svaret på hvor forskjell det påstås å være...

Side 1 av 18 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •