hvor viktig er kabler - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 18 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 355
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Måtte bare sitere hva HFK skriver på sin hjemmeside for en signalkabel da det kan bli vell mye analytisk ut av en kabel (IMHO).

- Hvordan kan den gjengi lyden nøyaktig når den samtidig tilføyer varme...
    - Japansk elektronikk har ikke vært så mye omtalt her på forumet...

Kanskje Pogwaq kan gi oss noen tips.

Oppgrader med Spectrum 1a

Spectrum 1a er bygget opp av rent SA-OF8N kobber, som er patentert av TARA Labs. Kabelen gjengir lyd nøyaktig, åpent og luftig, og den tilfører varme og musikalitet til systemer som ellers kan ha en anelse lys og harsk lyd. Derfor er kabelen perfekt sammen med japansk elektronikk i nedre mellomklasse, fordi disse produktene ofte har en tendens til å være lyse i klangen.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :lol: hifi-klubben på sitt beste :wink:

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Her er det jo klart viktig
    - å ha nok tverrsnitt uten å vippe helt over
    - å ha gode termineringer med gode kontaktflater
    - å ha nødvendig skjerming der dette er påkrevet

Noe mere hokus pokus enn dette er det ikke.

Edit:
    Har nettopp trålet noen tråder på noen andre fora, og funnet at resistans og reaktans er lett målbare parametere som er interessante ifht. høyttalerkabler. Kablers egenskaper bør match'es med det som er koblet i hver ende.

Heldigvis betyr ikke dette at gode kabler må være dyre, og det er fremdeles slik at hørbare forskjeller kan måles med instrumenter.
    Uten å ha lest alle trådene dine om igjen så sier du noe her jeg ihvertfall ikke har lagt merke til før. At kabler bør matche med det du kobler de til. De vil jo si det er forskjell på kabler det da. Og at det vil kunne oppnås forskjellige resultater ved bruk av forskjellige kabler.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er mye det som jeg synes er essensen i en kabel debatt, nemlig at kabler og utstyr påvirker hverandre utifra de egenskapene de har, og derfor også kan påvirke den lyden som man får ut i enden av en serie med kabler og komponenter.

Lyden man hører gjengitt i lytterommet har jo gjerne en lang og forsåvidt komlisert "vandring", helt fra lydbølgene i studio hvor de blir spill inn, og til de sammme lydbølgene skal reproduseres i lytterommet via diverse aktive og passive ledd som altså har evnen til å påvirke slutt resultatet.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Uten å ha lest alle trådene dine om igjen så sier du noe her jeg ihvertfall ikke har lagt merke til før. At kabler bør matche med det du kobler de til. De vil jo si det er forskjell på kabler det da. Og at det vil kunne oppnås forskjellige resultater ved bruk av forskjellige kabler.
    Dette er forholdsvis ny mark for meg, men kanskje Snickers kan forklare litt. Det var nemlig han som var kilden. Det er utrolig mye å finne av fakta her og der når en bare leter litt.

Jeg har fremdeles ingen tro på at 2 kabler som er noenlunde likt dimensjonert skal høres så forskjellige ut at det er verdt penger, og jeg har heller ikke fått noen tro på at noen kan høre forskjeller som ikke kan måles eller avsløres i blindtester.

Men du har rett i at jeg med dette har gjort en liten kursjustering ifht høyttalerkabler.

Edit: For nysgjerrige: http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...num=1134026488

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når en skal velge høyttalerkabel til sitt oppsett er det først og fremst viktig å ha tilstrekkelig med tverrsnitt. I tillegg bør ikke kabelen ha for høy kapistans.

Det siste er litt labbelensk for meg. Hva er det som påvirker dette parameteret? Hvordan ser jeg at en kabel har lav kapistans?

Edit: Jeg er blitt villedet. Det heter kapasitanse. Se forøvrig denne tråden: http://avforum.no/forum/kabler/3978-kapasitans-ytalerkabler-noe-bry-seg-om.html

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men uansett: Mener jeg at jeg hører forskjell, så er en dyr kabel verd pengene.
    Mener du at du IKKE hører forskjell så er vel det supert for deg, da slipper du betale mye for kabler

Er det noen som har noen vitenskaplige forklaringer på hvorfor jeg HATER agurk for eksempel? synes det smaker skikkelig bajs.. mens mange elsker det! jeg forstår ikke hvorfor det er slik, og jeg fortår ikke hvorfor noen kan høre forskjell på en kabel og andre ikke..

Men det er uansett vidunderlig at ikke alle liker akkurat det samme

Det er og noen prosent av befolkningen som har super syn, de har en mye større evne til å se ørsmå detaljer, kansje det er slik med ørene og, ikke vet jeg ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et forslag:
    Hvis alle som skriver et innlegg om hifi-kabler gir 50øre til et godt formål for hver post de skriver... Så tror jeg verden hadde blitt et bedre sted :-D

mvh
    Knut

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Et forslag:
    Hvis alle som skriver et innlegg om hifi-kabler gir 50øre til et godt formål for hver post de skriver... Så tror jeg verden hadde blitt et bedre sted :-D

mvh
    Knut
    Et fint forslag, men denne tåden hadde til nå innbrakt 84.50 med dette innlegget, vet ikke om verden ville blitt et så mye bedre sted av den grunn.

Et annet forslag som fort hadde utgjort mer i kroner og øre, hadde vel vært å bare kjøpt billige kabler fra nå, og betale inn differangse beløpet man ikke brukte på de dyre kablene, til en veldedig organisasjon. Det hadde nok fått tusenlappene til å komme i takt med femtiørene i forslaget ditt knutinh

Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Det er og noen prosent av befolkningen som har super syn, de har en mye større evne til å se ørsmå detaljer, kansje det er slik med ørene og, ikke vet jeg ;-)
    Tror forøvrig ikke dette nødvendigvis bare har med egenskapene i selve øyet eller øret å gjøre, men mer "computeren" som behandler synsdataene i etterkant.

For å si det på en annen måte, hvis kona trekker fra ellos katalogen og viser bilder av knipplinger osv på f.eks dame undertøy, da må jeg inrømme det ikke er formene og detaljene hun vil jeg skal legge merke jeg legger mest merke til..... Ja det er den sammenlagte prisen på bestillingen også....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men uansett: Mener jeg at jeg hører forskjell, så er en dyr kabel verd pengene.
    Du må gjerne mene at du kan høre forskjell, men du kan ikke bevise det gjennom en blindtest.

Hører du forskjell på høyttalerkabler påvirkes lyden i minst en av høyttalerkablene. En høyttalerkabel skal ikke farge lyden. Enhver farging av lyden i en høyttalerkabel er en forringelse av signalet.

Du må gjerne forringe lyden, like det, og betale masse penger for det, men du kan ikke forvente at alle andre vil ha det slik.

Noen setter slitte piggfrie vinterdekk på bilen og sladder rundt i regnvær fordi det er gøy, og det er det sikkert, men det er ikke optimalt på noen måte.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *dobbelpost*

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Du må gjerne mene at du kan høre forskjell, men du kan ikke bevise det gjennom en blindtest.

Hører du forskjell på høyttalerkabler påvirkes lyden i minst en av høyttalerkablene. En høyttalerkabel skal ikke farge lyden. Enhver farging av lyden i en høyttalerkabel er en forringelse av signalet.

Du må gjerne forringe lyden, like det, og betale masse penger for det, men du kan ikke forvente at alle andre vil ha det slik.

Noen setter slitte piggfrie vinterdekk på bilen og sladder rundt i regnvær fordi det er gøy, og det er det sikkert, men det er ikke optimalt på noen måte.
    Har aldri prøvd blindtest, men med tanke på hvor mye forskjell det blir på lyden (spesielt med signalkabler), synes jeg det virker svært så rart om jeg ikke skulle klare høre forskjell i en blindtest.. men mulig det.

Så det du mener er at det rett og slett sitter millioner av folk i verden å juger så det renner når de hører forskjell på lyden med forskjellige kabler. Testere i hifi blader som kun kommer med svada, og ikke minst mange høyttalerprodusenter som driver med svindel i stor stil!

synes det rett og slett er tåpelig å si at andre ikke kan høre noe forskjell på kabler, fordi jeg ikke kan. Eller fordi en elektronisk boks ikke ser forskjell.

"Du må gjerne forringe lyden, like det, og betale masse penger for det, men du kan ikke forvente at alle andre vil ha det slik." Nei selvfølgelig kan jeg og har ALDRI sagt det. Selv om du kanskje liker agurk så gjør ikke jeg det, og ingen kan si at jeg gjør det. Som tidligere sagt vi er alle forskjellige, og det er jammen bra

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til de som har Biltemakabler i dag: Prøv i det minste et par andre kabler. Og da tenker jeg ikke på kabler fra Clas Ohlson.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri prøvd blindtest, men med tanke på hvor mye forskjell det blir på lyden (spesielt med signalkabler), synes jeg det virker svært så rart om jeg ikke skulle klare høre forskjell i en blindtest.. men mulig det.
    En mye omtalt pris lover en million $ for de som greier å påvise lytteforskjeller på kabler dimensjonert fornuftig ut fra fysikkens lover. Dvs en kabel til 300,- og en til 30.000,- Mon tro hvorfor ingen audiofile gidder å ta denne jobben slik at de kan kjøpe seg enda dyrere kabler? Har du lyst på en masse penger?

http://www.randi.org/research/index.html

Så det du mener er at det rett og slett sitter millioner av folk i verden å juger så det renner når de hører forskjell på lyden med forskjellige kabler. Testere i hifi blader som kun kommer med svada, og ikke minst mange høyttalerprodusenter som driver med svindel i stor stil!
    En del høyttalerprodusenter er faktisk ærlige og sier at kabler er en svada-industri. Og bli sannsynligvis "straffet" for det av en hifi-verden som tror på ufo-er og keiserens nye klær.

Jeg sier ikke at noen lyver. Men det er vist at sansene våre ikke er objektive "måleapparater", men et komplekst maskineri som i prosesseringen (hjernen) kobinerer alle sanseinntrykk med forventninger og gudene vet hva. Dette fører til at folk er tilbøyelige til å tro på veldig mye som viser seg veldig vanskelig å påvise vitenskaplig. Tror du på bøyde skjeer (uri geller)? Tror du på ufo, tusser & troll, etc? For de som tror på disse fenomene er de like virkelige som audio-kabler er for kabel-gutta. Hvorfor skal vi tro på kabel-fantastene og ikke de som påstår at de har blitt bortført av grønne menn?

Bare ved å kontrollere påvirkningsfaktorer kan vi si hva som er tro og hva som er fakta. Dette er forsøkt gjort på temaet vi nå snakker om, og det har enda ikke vist seg mulig å støtte den kulørte hifi-presse.

Dette vet lyd og bilde om, men de foretrekker å vise fine fargebilder og snakke om "livsdejavuende 3dperspektiv fra den siste kevlar strøm-kabelen".
    synes det rett og slett er tåpelig å si at andre ikke kan høre noe forskjell på kabler, fordi jeg ikke kan. Eller fordi en elektronisk boks ikke ser forskjell.
    Her er jeg helt enig. JEg konstaterer heller at:
    a) jeg hører ikke forskjell
    b) de utallige andre som har gjennomgått blindtest hører heller ikke forskjell

Jeg kan ikke utelukke at det finnes en eller flere som hører forskjell, men det virker usannsynlig på meg, og det påvirker uansett ikke min lytteopplevelse jfr a)

En "elektronisk boks" brukes av alle seriøse produsenter og kan si mye nyttig. Den sier dog ikke like mye om lytteopplevelsen som en blindtest gjør.

editert:
    Videre så er det morsomt å notere seg at en hel (og samlet) verden av ingeniører (inkludert audio konstruktører), fysikere og vitenskapsmenn, psykologer/audiologer etc står samlet og klister innlegg som dette opp til allemen forlystelse på lunsjrom rundt omkring. Vitenskapen har tatt feil før og vil ta feil igjen, men akkurat dette er det uhyre liten debatt rundt.

En doktorand har tatt for seg konstruksjonen av "hifi-kabler" på www.hifisentralen.no og kommet til at det ikke er noen særtrekk ved den elektriske konstruksjonen som skiller seg ut ved kostbare hifi-kabler kontra normale kabler. En dyr kabel skiller seg altså ikke ut ved noe annet enn nettopp prisen, sett fra et fysikalsk standpunkt. Sannsynligvis er en stor andel lagd ved normale asiatiske fabrikker, stemplet som "ultra hifi" og fått en 100x eller 1000x i pris. Ingen produsent av kabler har noensinne produsert vettuge forklaringer for hvorfor kabelen deres fungerer, bare fantastisk markedsførings-speak beregnet på godtroende (rett-troende?).

Jeg mener alle må ha rett til å velge selv uten å bli utsatt for sjikane. Men i det øyeblikk noen argumenterer for at kjøp av hifi-kabler til mer enn 500,- har objektive årsaker forbeholder jeg meg retten til å skrike ut "keiserens nye klær"

mvh
    Knut Inge

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i mye av dette, men hver gang debatten ruller så har man alltid den samme forutsetningen: "...kabler dimensjonert fornuftig ut fra fysikkens lover..."

Hva kjennertegner en slik kabel?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ikke minst, du MÅ jo ha noe elektronisk boks som sier at her er lyden forskjellig før de litt mer sneversynte vil godta at det er noen forandring.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Er enig i mye av dette, men hver gang debatten ruller så har man alltid den samme forutsetningen: "...kabler dimensjonert fornuftig ut fra fysikkens lover..."

Hva kjennertegner en slik kabel?
    høyttalerkabel: først og fremst tilstrekkelig kvadrat

signalkabel: skjerming

digitalkabel: karakteristisk impedans

(det finnes også andre, fysikalsk begrunnede parametre som gir mening for basebånd audio, men felles for dem alle er at de kan tilfredsstilles til 10,- meteren, ikke 1000,-)

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ikke minst, du MÅ jo ha noe elektronisk boks som sier at her er lyden forskjellig før de litt mer sneversynte vil godta at det er noen forandring.
    Nei. Blindtest vil føre de fleste over på den andre side.

-k

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blindtest fører ingen over. Subjektivister som ikke består blindtester vil alltid finne en feil ved blindtestens gjennomføring eller mene at blindtester generelt ikke er egnet til å detektere slike forskjeller på grunn av stressfaktoren, lyttetretthet, ukjent oppsett eller annet.

Faktum er også at blindtester ikke kan bevise at kabler er hørbart like, kun at de er hørbart ulike. Det er ikke de som lytter som testes, det er utstyret. Man kan ikke bevise at de som lytter ikke hører forskjell på kabler, kun at de evt. hører forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Britax insinuerte at "objektivister/realister" ikke trodde på et fenomen før det kunne måles med en sort boks.

Mitt svar til det er at mange objektivister/realister, meg inkludert, ville bli veldig interessert faglig og personlig hvis en god og bekreftet blindtest kunne bekrefte en signifikant hørbar forskjell mellom gode kabler til 300,- og gode kabler til 30.000,- Hvis noen kunne bevise "hørbarheten" av nettkabler ville det skape furore i det vitenskaplige miljøet og sannsynligvis inspirere massiv ny forskning og potensielle nobel-priser.

Needless to say at dette enda ikke har funnet sted, og jeg holder ikke pusten =)

-k

Side 9 av 18 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •