hvor viktig er kabler - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 18 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 355
    Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Hei folkens...nå har jeg vært passiv kabeltråd leser en lang stund...Men tenkte jeg skulle være litt med nå. For nye lesere er jeg av oppfatning at valget av kabler kan ha en betydning for match og lydbilde. Det har jeg ikke tenkt å diskutere nå da jeg har gjort det nok for en stund fremover.

Men over til saken.....

Jeg har bestilt Midgard Audios Oberon (600w) som jeg etter planen skal få i morgen.

Til alle dere kabelskeptikere:

Hva kabel mener dere jeg skal bruke til denne? hvor jeg kjøper eventuelt den dere foreslår?

Det skal være RCA-kabel.

Da skal jeg teste den mot andre kabler som jeg mener kan fungere i oppsettet mitt.

Håper på svar....
    Ingen som har noen forslag??
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, såvidt jeg vet er vi kabelskeptikere ganske pragmatiske, og anbefalingen er vel å gå for den rimeligste kabelen som gjør jobben. De dyreste signalkablene jeg har hjemme er Supra EFF-I XLR-kabler, og jeg vet det er mange som sverger til disse kablene, fordi Supra er et firma som har fokus både på teknisk og lydmessig ytelse, og fordi dette er en svært fornuftig oppbygget kabel.

Jeg vil tro at Supra EFF-I er et svært trygt valg, om enn ikke det rimeligste. Litt rimeligere kan du gjøre det om du kjøper den som metervare og lodder plugger selv.

Vet også at det er flere som benytter vanlig mikrofonkabel. Jeg vil vel da forsikre meg om at den er tvinnet internt for å unngå innstrålt støy. Er du usikker vil nok anbefale en skikkelig skjermet kabel istedet, selv om mine Dikemark selvbyggkabler er bygget rundt tvinningsprinsippet, og etter min mening fungerer som bare det.

Ellers er vel det desidert billigste og enkleste å stikke innom Biltema, Clas Ohlson eller lignende. Bare pass på å styre unna de tynneste, uskjermede skolissene, som vel IKKE fyller kravene til en god signalkabel.

Du ble kanskje ikke noe klokere av dette, tralltrall. Jeg vil heller avslutte slik: Har du RCA-signalkabler liggende, så bruk disse i en overgangsfase. Så kan du sammenligne med andre kabler i ro og mak og bedømme etter evt. forskjell du måtte høre i lyden.

Edit: Siden Midgard-blokkene kommer med balansert inngang som standard, vil jeg absolutt anbefale å få laget en spesialkabel med RCA i ene enden og XLR i andre enden dersom du ikke har XLR-utgang fra preampen. Da slipper du å koble via adapteren, noe som gir ett sted mindre der man kan få korrosjon og dårlig kontakt.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Better Cables? Meget gunstig pris, og god skjerming. Vi er en del nå som har testet denne mot en gullkabel (husker dessverre ikke merke/modell) til 5000,- pr. m, og det var ingen forskjell.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Da har jeg fått noen alternativer å velge mellom. Da kan jeg teste litt.

Litt synd jeg ikke har fått svar fra de mest ivrige teoretikerne her da.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis du har lyst på en dyr kabel, så skal du kjøpe en dyr kabel. Men da må du teste ut på lik linje med alt annet du kjøper, slik at følelsen blir riktig. Da er det et spørsmål om matching, men her slutter min (realistiske) erfaring med kabler.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skulle trenge overganger fra RCA til XLR, så får du tak i dette på en hvilkensomhelst butikk som selger studioutstyr, koster maks en hundrings per sett for noen som ser skikkelig tøffe ut.

På generelt grunnlag vil jeg anbefale studiosjapper, der får man stort sett tak i no-bullshit-saker til en fornuftig penge, de selger tross alt til et marked som 1) har peiling
    2) er oppatt av at det skal være et samsvar mellom pris og ytelse.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Edit: Siden Midgard-blokkene kommer med balansert inngang som standard, vil jeg absolutt anbefale å få laget en spesialkabel med RCA i ene enden og XLR i andre enden dersom du ikke har XLR-utgang fra preampen. Da slipper du å koble via adapteren, noe som gir ett sted mindre der man kan få korrosjon og dårlig kontakt.
    Ubalangsert RCA og Balangsert XLR er vel egentlig to forskjellige ting når det gjelder overføring av musikk signalet. Det vil forsåvidt virke med en slik overgang du beskriver roffe, men man mister vel fordelen med den balangserte kablingens evne til å nulle ut støy, så helt optimalt blir det vel ikke. Mulig jeg har misforstått.....

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Hvis du har lyst på en dyr kabel, så skal du kjøpe en dyr kabel. Men da må du teste ut på lik linje med alt annet du kjøper, slik at følelsen blir riktig. Da er det et spørsmål om matching, men her slutter min (realistiske) erfaring med kabler.
    Etter å ha lest kabel debatter i det lange, og deltatt i noen med mine erfaringer så tenkte jeg å høre hva de som mener kabler ikke betyr noe kan komme med av forslag på hva kabler som de mener er bra nok.(siden jeg faktisk skal kjøpe kabler nå).

Jeg har mine erfaringer og meninger om kabler, men jeg er faktisk åpen for å teste nye ting, og da lurer jeg på hva de mener er en bra nok signalkabel for mitt oppsett.

Forslaget fra deg Akto og Roffe var gode.

Som jeg har skrevet i hver eneste kabel debatt: Jeg er ikke opptatt av dyre kabler, men jeg kjøper de jeg synes låter best, klart innenfor det jeg mener de er verdt.

Jo mindre penger jeg kan bruke for å oppnå bra resultat, jo bedre er det.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb
    Om du skulle trenge overganger fra RCA til XLR, så får du tak i dette på en hvilkensomhelst butikk som selger studioutstyr, koster maks en hundrings per sett for noen som ser skikkelig tøffe ut.

På generelt grunnlag vil jeg anbefale studiosjapper, der får man stort sett tak i no-bullshit-saker til en fornuftig penge, de selger tross alt til et marked som 1) har peiling
    2) er oppatt av at det skal være et samsvar mellom pris og ytelse.
    Har også gode erfaringer med å kjøpe signalkabler fra studio/musikk sjapper, ettersom de ofte selger meget godt fungerende kabler til gode priser. Skal f.eks en microfon fungere greit for de meget svake signalene som blir kraftig forserket etter utgangen av kabelen, og den gjør dette støyfritt etter noen titalls meter med kabler som ofte ligger uheldig tvunnet og sammen med mange andre støykilder, sier det seg vel nesten selv at kabelen må skjermes godt, eller klarer å kansellere ut andre støykilder, og derfor ofte vil fungere glimrende sammen med annet utstyr som har mye større siganlstyrker og derfor trenger å forsterk signalet som har gått gjennom kabelen mindre.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ubalangsert RCA og Balangsert XLR er vel egentlig to forskjellige ting når det gjelder overføring av musikk signalet. Det vil forsåvidt virke med en slik overgang du beskriver roffe, men man mister vel fordelen med den balangserte kablingens evne til å nulle ut støy, så helt optimalt blir det vel ikke. Mulig jeg har misforstått.....
    Ja, poenget er vel at Midgard-blokkene uansett har balansert XLR-inngang. tralltrall har sagt at han skal koble en komponent (preamp/pre out) med RCA-utgang til Midgard-blokkene. Midgard-blokkene leveres med RCA til XLR adapter. Mitt forslag er å ikke bruke denne og lage en spesialkabel. Slike kabler er ikke uvanlige. Har man færre enn ti tommeltotter og en loddebolt, så er det å lage slike kabler selv en enkel oppgave, og det gir mye rimeligere kabler enn ferdige. Man kan da også tilpasse kabellengden perfekt til eget oppsett, og spesielt for monoblokker kan det da være hensiktsmessig å plassere blokkene nær høyttalerne, noe som gjerne krever litt lengre kabellengder enn det som er standard.

Det er uansett ikke mulig å koble fullbalansert, så lenge det kun er en ubalansert utgang i den ene enden av kabelen.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, poenget er vel at Midgard-blokkene uansett har balansert XLR-inngang. tralltrall har sagt at han skal koble en komponent (preamp/pre out) med RCA-utgang til Midgard-blokkene. Midgard-blokkene leveres med RCA til XLR adapter. Mitt forslag er å ikke bruke denne og lage en spesialkabel. Slike kabler er ikke uvanlige. Har man færre enn ti tommeltotter og en loddebolt, så er det å lage slike kabler selv en enkel oppgave, og det gir mye rimeligere kabler enn ferdige. Man kan da også tilpasse kabellengden perfekt til eget oppsett, og spesielt for monoblokker kan det da være hensiktsmessig å plassere blokkene nær høyttalerne, noe som gjerne krever litt lengre kabellengder enn det som er standard.

Det er uansett ikke mulig å koble fullbalansert, så lenge det kun er en ubalansert utgang i den ene enden av kabelen.
    Lage en kabel som du sier er jo ikke så dumt. Hadde ikke tenkt de baner da jeg postet tråden.
    Hva kabel og plugger anbefaler du da?
    Bør kablene være like lange?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lage en kabel som du sier er jo ikke så dumt. Hadde ikke tenkt de baner da jeg postet tråden.
    Hva kabel og plugger anbefaler du da?
    Bør kablene være like lange?
    Det vanligste er jo å lage et kabelpar like lange. Supra EFF-I er jo tidligere nevnt, og selv om den er dyr, så er den betydelig billigere som metervare.
    Men den kan jo også være overkill, det finnes jo mikrofonkabel til 1/5 av meterprisen på denne.

Pluggene kan du velge selv, her har jeg ingen preferanser, bruker både Eichmann bulletplugs og Biltemas strammeplugger på mine hjemmelagede kabler.

Ellers kommer jeg nok til å skaffe et par Midgard Oberon selv ganske snart. Ikke usannsynlig at jeg da kabler med Supra EFF-I selv. Tipper jeg da ender opp med helt standard plugger, kanskje til og med fra Biltema.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vanligste er jo å lage et kabelpar like lange. Supra EFF-I er jo tidligere nevnt, og selv om den er dyr, så er den betydelig billigere som metervare.
    Men den kan jo også være overkill, det finnes jo mikrofonkabel til 1/5 av meterprisen på denne.

Pluggene kan du velge selv, her har jeg ingen preferanser, bruker både Eichmann bulletplugs og Biltemas strammeplugger på mine hjemmelagede kabler.

Ellers kommer jeg nok til å skaffe et par Midgard Oberon selv ganske snart. Ikke usannsynlig at jeg da kabler med Supra EFF-I selv. Tipper jeg da ender opp med helt standard plugger, kanskje til og med fra Biltema.
    Da skal jeg sjekke ut det. Takk for bra tips.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, poenget er vel at Midgard-blokkene uansett har balansert XLR-inngang. tralltrall har sagt at han skal koble en komponent (preamp/pre out) med RCA-utgang til Midgard-blokkene. Midgard-blokkene leveres med RCA til XLR adapter.
    Da er det vel da ganske vesentlig å kobble den DIY RCA > XLR kablen så de stemmer med kobblingen i RCA til XLR adapterene, men man mister den possitive kansellerings effekten man har ved balangsert drift, så det er kankje like greit å benytte den medfølgende RCA til XLR adapteren med vanlige godt skjermede RCA kabler i stedenfor å benytte en balangsert kabel ubalangsert. En av fordelne med den kabelen du angir roffe, er vel at man slipper et ekstra kobblingspunkt, men eller er vel ikke effekten så veldig god.

Her er en ganske vanlig måte å "ubalangsere" en XLR plugg.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en liten sak til.

Selv om summeringen av signalene i mottakerenden ikke gir samme SNR-gevinst som med ekte balansert kobling, så vil en semi-balansert kabel faktisk ha to ledere der støyen kanselleres ut likevel. Derfor KAN det være en fordel med en semi-balansert kabel i forhold til en ubalansert kabel. Forskjellen er hvor man kobler sammen cold og shield - i senderenden på kabelen eller i mottakerenden ved XLR-pluggen (slik det blir med en adapter).

Men dette er viktig: Man KAN IKKE koble ekte balansert så lenge man ikke har XLR i begge ender.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Da har jeg fått noen alternativer å velge mellom. Da kan jeg teste litt.

Jeg kan jo bare svare for meg selv, men som ivrig teoretiker har jeg mest greie på høyttalerkabler.

Hadde jeg hatt greie på signalkabler (utover de digitale) så skulle du fått et forslag fra meg og!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg ikke noe peil på balanserte kabler, men det jeg har det er mange, mange timers kabellytting på tokanalersanlegg. For meg så er det ingen tvil om at kabler har betydning, da jeg hører forskjell på hvor godt en får frem de forskjellige tonene... De beste jeg hørte på kostet 9k for 2*3m, de låt helt utrolig bra, men for dyre for meg. Det ble kimber kabler på rull til 80,- m. med noen gode bananplugger!! Synes det låter bra jeg.. Jeg testet disse mot "lampeledninger" syntes selv at jeg hørte en del forskjell!! (selv om de fleste her på forumet mener det at dette var bortkastet penger)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Personlig har jeg ikke noe peil på balanserte kabler, men det jeg har det er mange, mange timers kabellytting på tokanalersanlegg. For meg så er det ingen tvil om at kabler har betydning, da jeg hører forskjell på hvor godt en får frem de forskjellige tonene... De beste jeg hørte på kostet 9k for 2*3m, de låt helt utrolig bra, men for dyre for meg. Det ble kimber kabler på rull til 80,- m. med noen gode bananplugger!! Synes det låter bra jeg.. Jeg testet disse mot "lampeledninger" syntes selv at jeg hørte en del forskjell!! (selv om de fleste her på forumet mener det at dette var bortkastet penger)
    Jeg kan bare gjenta til det kjedsommelige at det ikke finnes noen vitenskaplig forklaring på at du, med ørene, kan høre forskjell på rett dimensjonerte høyttalerkabler. Det må nesten være et eller annet vitenskapen ikke har fått med seg da. Eventuellt er det noe galt med blindtestene du har utført.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det med "...rett dimensjonerte høyttalerkabler..." da.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Det var det med "...rett dimensjonerte høyttalerkabler..." da.
    Her er det jo klart viktig
    - å ha nok tverrsnitt uten å vippe helt over
    - å ha gode termineringer med gode kontaktflater
    - å ha nødvendig skjerming der dette er påkrevet

Noe mere hokus pokus enn dette er det ikke.

Edit:
    Har nettopp trålet noen tråder på noen andre fora, og funnet at resistans og reaktans er lett målbare parametere som er interessante ifht. høyttalerkabler. Kablers egenskaper bør match'es med det som er koblet i hver ende.

Heldigvis betyr ikke dette at gode kabler må være dyre, og det er fremdeles slik at hørbare forskjeller kan måles med instrumenter.

Side 8 av 18 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •