hvor viktig er kabler - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 18 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 355
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Yamaha NS-10 er kanskje en av de mest suksessfulle markedsføringstiltakene som er gjennomført. Resultatet er at disse høyttalerne er representert som nærfeltsmonitorer i nesten samtlige studioer rundt om i verden. Mange beskriver frekvensresponsen som flat, men det er mye som tyder på at det ikke er helt riktig...

Følgende pdf er lenket til før, men her er den til glede for nye lesere:
    http://www.lts.a.se/artiklar/YamahaNS10.pdf

Den ble første gang lenket til i denne tråden:
    http://avforum.no/forum/generelt-audio-og-hifi/16265-en-spennende-vinkling.html

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knutinh; jobber ikke du i studio også? Kom til å tenke på det nå. Innlegget til Knutinh er jo godt nok svar det, santa claus? Det forklarer jo når de bruker studiomonitorene.

Høyttalerne er vel ikke nedprioritert i studio, men hele poenget er jo kritisk lytting, og da bør vel lyden være minst mulig farget. Som mye annet tror jeg lobbylistene har skylden for at den yamahaen står (stod) i så mange studioer. Hvordan man evaluerer det som skjer under 60 Hz på ett par Yamaha NS-10 er for meg en gåte, men det går kanskje på erfaring?

Edit; Roffe var raskere enn meg til å skyde på markedsføringskreftene, men pdf filen han linker til er god lesning!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må vel prege cdutgivelsenes lydbilde, gjør det vel ikke. Hvis så er tilfelle så bør MajorStudio (Vamp sitt) bytte ut høttalerne, det siste albumet deres låt *#¤=&/**!! :neutral:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jau, men da bør Knutin vite hva han snakker om

Gode greier!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor er dere'a Knutinh og Tresko, når vi trenger dere så sårt? 8)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slapp av, de svarer når de har tid!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tresko har mange gode og lærerike innlegg tidligere her i forumet, og jeg kan anbefale å søke på innlegg skrevet av Tresko.

I studio sammenheng går det så vidt jeg har forstått mer ut på å velge de riktige aktive komponentene som tar opp klinger riktig, og at dyktigheten til de som setter det hele sammen og mikser osv er noen av de viktigste faktorene.
    Det hjelper meget lite med godt utstyr i mange kreative sammenhenger derom ikke "kunstnerene" kan sine ting.
    Kabler her er vel mer å ha noen som sikrer god kontakt og ikke er plaget med innstrålt støy jordsløyfer selvsving og feedback for microfoner osv, men det brukes så vidt jeg vet ikke så mye spessielt dyre kabler, mer godt fungerende og stabile kabler.
    Dette kommer vel av at de eventuelle innvirkningene kablene måtte ha er såpass marginale i forhold til mange andre mye større faktorer, samt at systemene og signalbanene er såpass kompliserte og kan variere fra forskjellige innspillings oppsett osv og dermed får man ikke tid eller anledning til å tweake ut de eventuelle meget små hørbare forskjellene kabler i mellom.
    Når det gjelder studio monitorer, brukes vel både slike små mer nærfelts monitorer, sammen med grafiske fremstillinger og gode kontroll anlegg som har god kontroll over hele frekvens området. Mistenker at enkelte studioer har glemt å sjekke hva som skjer i de laveste frekvensene i enkelte innspillinger til tider også ....;-)

I Stereo Hifi, gjelder det ofte å Tweake ut maks av et forholdsvis enkelt men godt konstruert to-kanals oppsett, og pynte på de eventuelle skavankene som måtte være og få såkalte synergi effekter man enkelte ganger kan få med riktig matching av kabler utstyr og forskjellig kildemateriale og rom oppsett.
    Sammenhengen pris og kabler, er vel det poenget som kabel debatten egentlig burde handle om. Har testet en del forskjellig utstyr og kabler opp i gjennom, og for kabler synes jeg generellt man ikke kan sette noe likhets tegn mellom lydkvalitet og pris, ja snarere tvært i mot i enkelte oppsett....;-)

Man må etter min mening ofte ta tiden til hjelp for å bli kjennt med et stereo anlegg, og det er ofte da man kan klare å høre om det er noen forskjeller fra diverse kabelbytting. Blindtesting på et ukjennt anlegg anser jeg derfor som meget vanskelig å få noen helt klare kabel indikasjoner på. Ikke fordi det ikke er hørbare forskjeller, men fordi de er såpass små og vanskelig å gjenkjenne på et ukjennt oppsett. Blindtester med flere personer sammlet anser jeg også som lite matnyttig. fordi man ofte bevisst/ubevisst påvirkes av hverandre.

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ”the phenomenon began on the East Coast with an engineer that was having a string of hits, and who spoke of his NS10M monitoring technique in a number of different interviews. Other engineers then zeroed in on the technique, hoping that it would give them the secret for producing hits. And so the legend grew”

Hentet fra den tillinkede PDF'en tidligere i tråden.
    Dette er, i motsetning til spekulasjonene i artikkelen, den egentlige årsaken til NS10ens gjennombrudd på midt-slutten av 80-tallet.

Denne teknikerens navn er Bob Clearmountain.
    I realtime:
    http://www.mixthis.com/StudioCam.html

Han hadde helt uovertruffen guru status en periode, ikke minst var han den mest kjente hot shot teknikeren fra datidens kanskje mest kjente studio, Power Station i New York (nåværende Avatar studio:
    http://www.avatarstudios.net/

Han var også kjent for å ha stått som tekniker og produsent på noen av diskoeraens største hits(chic, sister sledge etc.)
    Var fast tekniker for alle chic folkas produksjoner(Nile Rodgers etc.)
    Hitsa fortsatte å strømme på utover:
    http://www.mixthis.com/discography.html

La oss se litt på hva som var virkeligheten angående monitoring i studio vs. hjemmelytternes forhold på den tiden(den gangen som altid-0,01% Hifi entusiaster holdt utenom.)
    I studio var fra tidlig 70-tall og utover standarden for lytting i studio soffit monterte store høyttalere fra tannoy og JBL.
    f.eks:

Dette overførte rimelig godt til datidens hjemmeanlegg, dessuten var det fortsatt en generell bevegelse fremover mot bedre og bedre lyd i opinionen, folk var sultne. Ting SKULLE låte haifai.
    Disse høyttalerne var utmerkede til det.

En annen faktor som kom inn i bildet utover 70-tallet var radioer i biler, og små reiseradioer. Disse besto som regel av en eller to små høyttalere med svært begrenset frekvensrespons. "the magic bullet" for å sørge for at man laget mikser som man kunne få mest mulig ut av selv på disse høyttalerne, var å skaffe seg tilsvarende høyttalere i form av "Auratones" i studio.

Dette var til stor hjelp.

Husk dog at dette var veldig konformt, alle små anlegg låt slik, det var ingen innebygd eq eller DSP prosessering som gjorde ting anderledes. Små høyttalere i en liten boks, var små høyttalere i en liten boks.

Det var en stor bevissthet om at lydkvalitet skulle maksimeres for det nivået der folk var. I USA og england f.eks. var dette en utpreget komersialistisk tankegang. I Norge tror jeg I ettertid jeg kan si at det var med et godt innslag av sosialdemokratisk tankegang, vi skulle maksimere folks musikkopplevelse, da måtte en møte dem der de var. Nemlig små anlegg i bil, små radioer etc. eller mere akseptable anlegg hjemme.

Litt ute på 80-tallet begynte en å merke at noe hadde forandret seg,
    folks småanlegg hadde gått inn i en sterk utvikling med flere funksjoner, kompakt anleggene kom. Bilanleggene ble bedre, mens hjemmeanleggene ble kanskje litt dårligere.

Radioen og Kasettspilleren ble slått sammen i en liten boks, med noen friske eq utslag, og disse begynte dessuten å få to-veis høyttalere..

Dette låt helt anderledes enn vi tidligere var vant med, og ikke minst hørte vi at amerikanske produksjoner spesielt låt bedre på disse apparatene.

Litt research avslørte jo selvsagt at amerikanerne hadde begynt å ta i bruk mindre toveis høyttalere i studio, og at det gjorde forskjellen når det gjaldt hvordan disse miksene oversatte.

Så hva forandret dette av produksjonsteknikk?

Hvis vi lar 80-talls soundet per se ligge, så kan vi ta en kjapp analyse av nye arrangements elementer som kom inn og virket svært effektivt på disse apparatene.

Hva gjorde at f.eks. Michael Jackson produksjonene funket så fryktelig bra, og låt stort selv på disse små greiene?

Vel, de gjengir ikke mye av toppen og bunnen i lydbildet, la oss si at de har en frekvensgjenngivelse fra ca. 150-5000Hz.
    De nye musikalske elementene inkluderer b.l.a. store megder perc.
    f.eks. triangler(helt lyst) egg(litt lavere) shakere(enda litt laver)

I bass området fikk vi slapptekknikken, som tydelig markerer basstonene, selv om man egentlig ikke hører grunntonene i bassområdet.
    I tilegg ble det f.eks. vanli å dubbe basslinjer med synther en oktav lysere, slik at bassfølelsen ble maksimert innenfor en begrenset båndbredde.

Dette er arrangementsgrep som nok ikke hadde blitt tatt hadde man lyttet på fulltone utstyr til enhver tid i studio.

Slap bass:
    http://www.sonicimplants.com/Demo.as..._Slap_Bass.mp3
    (jævlig harry)

Utviklingen gikk videre i noen år, og det gjorde også utbredelsen etterhvert av mini/mid/compact/micro anlegg i hjemmene.
    Det ble en helt ny sound.

Det var en standarisering under oppseiling, og det den hotteste mikseren i øyeblikket brukte var Yamaha NS10M, og Dette var Bob Clearmountain.

Vi snakker nå midt-sent 80-tall, og hjemmeanleggene har nå fått blitt så "midrangey" at det nesten ikke er til å holde ut, selv om de har større mulighet for å gå lysere og mørkere enn før.

NS-10 var faktisk en helt glitrende Magic bullet for å lage mikser som overkommer disse problemene...

Det NS-10 gjør er å presentere deg for et lydbilde som i aller høyeste grad problematiserer mellomtonen. En jevn miks av typen som låter fint på høyttalere som gjengir nogenlunde flatt (hva nå det er) låter forferdelig honky og midrangey på NS10er. En ender derfor med å enten holde arrangementet litt unna visse områder....
    Eller en Bruker EQ for å skru litt unna visse områder
    etc. etc.

Det er som et mini anlegg, med ganske så god oppløsning, masse detaljer når de drives av en god STOR amp (Bryston, Hafler, EC etc.)

Dette overfører særdeles bra, SUPERBRA faktisk til hjemme anlegg anno 1986-1994...

Igjen er det Bob Clearmountain som har glanseksempelet....Den forferdelige, forferdelige låta "everything I do, I do it for you" er kroneksempelet på en NS-10 miks.

Det som skjedde litt i samme tid var at de store studioene ble noe homogeniserte i utstyrsvalg.

På miksersiden stod det nå stort sett 40-72 kanaler SSL 4000E/G:

Det sto et par gamle Urei 1176 kompressorer:

Det sto en Lexicon 480 digital klangfjernkontrollen LARC)

Et par AMS klanger/delayer:

En eller to Studer/MCI/ATR 24 spors analog maskiner
    En Studer/ATR/MCI 2 spors halvtoms nedmiks maskin

Soffit mountede store høyttalere

Og Yamaha NS-10M, som ikke minst med sine hvite høyttaler elementer var lette å legge merke til på bilder.

Det ble et selvforstekende fenomen..

Nå om dagen er dette forlengst tilbakelagt, selv om de først nærfeltsmonitorene som kom og var reelt fulltone, altså div. Genelecer låt helt forjævlige så var de i det minste veldig mye bedre enn NS-10ene.

Når det gjelder hvordan en mikser bass på så små høyttalere er det en kombinasjon av:

-Noen kombinerte med sub.
    -Noen hadde større høyttalere også. (soffit mount som oftest)
    -Nedenfor dette området finnes det stort sett bare basstromme og bass, og (alle andre instrumenter er det brukt hi-pass filtre på) En kommer en lang lang vei med litt erfaring og instrumentkjennskap for å bedømme dette området.
    -En overlot "the finishing touch" i bassområdet <100Hz til mastering.

Når det gjelder dagens monitoringforhold så er de mest populære høyttalerne rundt omkring:

-Dynaudio BM6A og BM 15P

-Div Adam

også div Genelec, Meyer etc.

PMC og ATC er på vei opp, og står på programmet for fremtiden.

Ideen med å bruke svært BRA høyttalere, er at man jevnt over kan avsløre de fleste problemer over hele frekvensspekteret. Det blir selvfølgelig altid kompromisser.

Det NS-10 gjorde var å sett forstørrelses glass på de problemene som en opplevde når en hørte på et typisk hjemmeanlegg anno 1986-94.
    Polish a turd, helt enkelt.

I dag kan man ikke generalisere på denne måten, selv om hjemmeutstyret kanskje er dårligere enn noensinne, er det spred godt utover i ulik karakter.

Og hva med Hi-fi folket?

ehhhhrrrr, prøv å overbevis et stort plateselskap om at 0,01% av befolkningen, som aller helst liker å krangle om kabler til 50,000Kr er et marked verdt å satse på..........så dukker det vel opp noen produksjoner som gleder dere også.....

Men en kan si generelt at det for tiden blir brukt bedre høyttalere enn noensinne i studioer, og at tankegangen om at gjengivelsen skal være så nøytral som mulig gjelder mer nå enn før.

På den annen side har vi fått filteret som over limitering og loudness war representerer.

De fleste hjemmeanlegg for tiden har ingenting helt i bunnen, massevis litt lenger oppe (125-250) ganske lite mellomtone, men til gjengjelde massevis i øvre presence område (4-8000Hz)

Det "nye nå" er å mikse svært midrangey, noe som også maksimerer "apparent loudness" ref. "Hey Ya", "don't phunk with my heart" etc.

Når det gjelder mindre kommersielle musikkformer, og litt alternative miljøer, har det forsåvidt kommet mye god og spennende lyd i alle år.

Desverre låter ikke Kari Bremnes så fryktelig bra på en liten ghettoblaster...

Det tok litt tid å skrive dette, gitt.

Det var mørkt utenfor vinduet i studio til Bob når jeg begynte, men nå er det jaggu lyst, og snart kommer han vel på jobb også.
    http://www.mixthis.com/StudioCam.html

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var veldig nyttig lesning! Takk for at du tok deg tid til dette!

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis noen noensinne klage på at det tar tid før innlegg kommer fra tresko, så bør de se hva som kommer når de kommer, dette var jo vilt!

Kjekt når noen gidder slike ting! flott innlegg! Very interesting!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare takker og bukker, meget bra dette her...

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehhhhrrrr, prøv å overbevis et stort plateselskap om at 0,01% av befolkningen, som aller helst liker å krangle om kabler til 50,000Kr er et marked verdt å satse på..........så dukker det vel opp noen produksjoner som gleder dere også.....
    Men hva er egentlig vitsen med å mixe til de som allikevel ikke hadde hørt/merket,om lydkvaliteten hadde blitt halvert?De gir jo blanke i hva slags lydkvalitet det strømmer ut av Europris-spilleren sin.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Nok et eksepsjonelt godt innlegg av akto som tar kabeldebatten på kornet! Halleluja, jeg samstemmer

Selv har jeg en over middels dyr hjemmekino under oppseiling, og i løpet av uken skal jeg en tur på biltema og handle meg en 25-meters rull med 4,0 mm2 OFC høyttalerkabel til 229,- kr.

Kabelbudsjettet mitt er på cirka 3000,- tilsammen. 2000 av disse går til en Monster M1000CV komponentkabel. På bildesiden ser jeg stor forskjell fra kabel til kabel - og selvom jeg sikkert kan få en nesten like god kabel til halve prisen vil jeg ha det beste så jeg er garantert topp bilde. Det er tross alt minst 50% av opplevelsen
    Hvorfor skulle det være mer viktig med en komponent kabel enn en signalkabel?Det er vel like mye dårlige ledninger i en lcd tv som i en høyttaler.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært informativt, Tresko. Takk for et flott innlegg (eller skal jeg si en flott artikkel).

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joachi
    Hvorfor skulle det være mer viktig med en komponent kabel enn en signalkabel?Det er vel like mye dårlige ledninger i en lcd tv som i en høyttaler.
    En komponentkabel er også en signalkabel. Og det er jo nettopp dette jeg sier er viktig. LCD TV finner du ikke i kåken min ihvertfall.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joachi
    Fordi når båndbreddekravene (signalfrekvensen) øker, så blir det viktigere at kabelen er av god kvalitet for ikke å få degradering av signalet. Båndbreddekravene for analoge bildesignaler er mye høyere enn for analog audio.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva Kabel Skal Jeg Velge?

Hei folkens...nå har jeg vært passiv kabeltråd leser en lang stund...Men tenkte jeg skulle være litt med nå. For nye lesere er jeg av oppfatning at valget av kabler kan ha en betydning for match og lydbilde. Det har jeg ikke tenkt å diskutere nå da jeg har gjort det nok for en stund fremover.

Men over til saken.....

Jeg har bestilt Midgard Audios Oberon (600w) som jeg etter planen skal få i morgen.

Til alle dere kabelskeptikere:

Hva kabel mener dere jeg skal bruke til denne? hvor jeg kjøper eventuelt den dere foreslår?

Det skal være RCA-kabel.

Da skal jeg teste den mot andre kabler som jeg mener kan fungere i oppsettet mitt.

Håper på svar....
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Knutinh; jobber ikke du i studio også? Kom til å tenke på det nå. Innlegget til Knutinh er jo godt nok svar det, santa claus? Det forklarer jo når de bruker studiomonitorene.

Høyttalerne er vel ikke nedprioritert i studio, men hele poenget er jo kritisk lytting, og da bør vel lyden være minst mulig farget. Som mye annet tror jeg lobbylistene har skylden for at den yamahaen står (stod) i så mange studioer. Hvordan man evaluerer det som skjer under 60 Hz på ett par Yamaha NS-10 er for meg en gåte, men det går kanskje på erfaring?

Edit; Roffe var raskere enn meg til å skyde på markedsføringskreftene, men pdf filen han linker til er god lesning!

Så den ikke før nå :-)

Jeg jobber nok ikke i studio. Jeg har en broket "karriere" som inkluderer musikkgymnas, litt erfaring som musiker, utdanning med fokus på signalbehandling og akustikk, og jobber for øyeblikket med signalbehandling og video :-D

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den viktigste "feilen" hifi-mennesker begår når de synser om studio (tror jeg) er at de tror det er en "hellig" prosess med absolutte referanser og fin-lytting til kabler. Jeg har aldri hørt om noen studio som jobber sånn. Kanskje enkelte 2-spors live-opptak og marginale "audiophile-opptak" som selger smal musikk til et smalt publikum virker sånn.

De fleste lydteknikere er pragmatikere som har som primære oppgave å få noe bra på "tape". Veien dit er mindre relevant. Hvis vokalisten synger bedre av å sitte på taket med en sm57 (rimelig live-mikrofon) iført rosa joggedress så er jeg ikke i tvil om at man gjør det akkurat sånn :-) Et vanlig studio-opptak består av lag på lag med instrumenter og overdubs, gjerne klippet og limt. Hvert spor prosesseres av et utall analoge og digitale prosessorer. Alt for å gi et subjektivt, "kunstnerisk" uttrykk. Dvs at lyden formes i hodet til teknikere og musikere, og så bruker man virkemidler for å komme dit.

Dermed blir lyttinga i studio uhyre viktig. Hvis man bruker bare en monitor og denne har slank bass så er det sannsynlig at miksen får for fet bass for å kompensere.

Ellers kan det nevnes at endel av "klassikerne" i studio-sammenheng har en distinkt lo-fi teknikk. Jeg tenker da på mellotron (sampler anno 1960 med en analog tape per tangent), diverse emu samplere/trommemaskiner med 8-bit sampling, tape-echo med en loopet analog tape og masse fine analoge artefakter, diverse gitarutstyr som alt har det felles at det suser noe forferdelig (forsterkere, effekt-pedaler). Men det gir gode album...

-k

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig bra Tresko, genialt når en tar seg tid til å drive litt historisk opplæring av selve grunnlaget for hobbyen vår.

Knutinh / Tresko: Ang. det med mange opptak / bånd. Jeg kjøpte den nye plata til Sissel Kyrkjebø, og der var det noe galt med ett spor. Når jeg sendte mail til studioet, fikk jeg vite at innspillingen bestod av 70 bånd :shock: ....for ett spor! Kunne skjønt det om det var 10 bånd eller noe slikt, men 70 da gitt. Hvor mye kan en lagre på ett slikt bånd?

Dette begynner å dra litt ut av tråden, men kanskje en moderator kan samle sammen det som har med miksing/studioer/NS10 osv og lage en ny tråd?

Her er posten jeg refererer til: http://avforum.no/forum/cd-sacd-og-dvd-audio/28573-sissel-nordisk-vinternatt.html

Her er kopi av mailen jeg sendte, og den jeg fikk tilbake:

Hei

Jeg kjøpte denne plata nylig, og må rette en takk for glimrende mastring og miksing fra deres side, som vanlig leverer Rainbow varene. Norges beste studio!

Men...... på nevnte plate, på spor nummer 6, så er det en forferdelig ulyd gjennom store deler av sporet. Jeg er usikker på hva det er, men det virker litt høyfrekvent, og ved litt over normale lyttevolum så er det sterkt fremtredende. Det blir nærmest umulig å høre på dette sporet, og det er synd, for sporet er meget bra, bortsett fra dette.

Fint om noen kunne avklart situasjonen for meg.

Mvh Atle ****

Hei Atle,

Hyggelig at du liker det vi lager. Når det gjelder Sissel´s CD har vi gjort det meste av innspilling og mixing (ikke mastering). Jeg synes også at det har blitt en veldig fin produksjon. Jeg har hørt på spor 6, og du har helt rett, det ligger en støy på høyre kanal som jeg ikke helt vet hva kommer fra. Jeg må gå tilbake til råmaterialet for å finne det ut. Det kan ligge på et eller flere av de de ca. 70 sporene som innspillingen består av, eller det kan ha skjedd i AD-konverteren ved mix.
    mvh.
    Jan Erik Kongshaug

Side 7 av 18 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •