hvor viktig er kabler - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 18 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 355
    Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe... Hadde du slikket deg der hvis du kunne??

Hmmm.... har sett folk som sikkert kan slike ting. Mistet siste respekt for slangemenn nå ja!!!

Newcomer Donald sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring med kabeltesting er bare gjort med musikk i stereo. Jeg tror ikke det er hørbar forskjell hvis dere tester på en film i en hjemmekino. :-)

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Donald
    Min erfaring med kabeltesting er bare gjort med musikk i stereo. Jeg tror ikke det er hørbar forskjell hvis dere tester på en film i en hjemmekino. :-)
    Hvis en først har begynnt å lytte med lommeboka eller øynene hører en vel forskjeller like godt i en hjemmekino som i stereo?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hvis en først har begynnt å lytte med lommeboka eller øynene hører en vel forskjeller like godt i en hjemmekino som i stereo?
    Du får tro hva du vil... Jeg tror ikke det.

Newcomer mrhardware sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Donald
    Du får tro hva du vil... Jeg tror ikke det.
    Hvorfor ikke?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har rett og slett ikke testet kabler i en hjemmekino før. Hvis du skal teste et sett med høyttalerkabler til hovedhøyttalerene i fronten så vil jeg tro at det er mye lettere å høre forskjellene uten at de andre kanalene er med. Hvis en ikke skal teste kabler til ALLE høyttalere..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som er fundamentalt forskjellig med hjemmekino kontra stereo?

Mao, skiller elektronene på om det er musikk eller tale og eksplosjoner de videreformidler? Mener du da at det ikke er så nøye med hvilke høyttalere man bruker til hjemmekino .også?

-k

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kablene vil jo virke på samme måte for formidling av lyden og bilde i hjemmekino sammenheng, men det er ofte så mange andre sanseintrykk og faktorer som spiller inn for total opplevelsen, så jeg er forøvrig enig med at kabelfaktoren ofte får en litt annen viktighetsgrad i hjemmekinoen.

Bare den helt klare hørbare forskjellen mellom kvaliteten på valgene av DD og DTS lydsporene, utfasingen og løpetids forskjellene for lyden i 5 forskjellige diskant og mellomtone elementer hvis man ikke hele tiden sitter med ørene og hode i riktig plassert i forhold til romkalibreringen osv.

Faktorene som kablene kan påvirke utstyre med vil alltid være tilstede, men disse faktorene blir etter min mening ofte små når man har så mange andre større faktorer som påvirker.

Newcomer mrhardware sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket med en kamerat av meg som balndt annet har gått på NISS (Nordisk Institutt for Scene og Studio) - 2-ÅRIG FAGUTDANNING MED FORDYPNING INNEN LYDTEKNIKK OG MUSIKK. (http://www.niss.no/?template=nl), han har nå sitt eget band (http://www.allfriday.com/), spurte han om sin personlige mening ang. lydkvalitet vs kabler. Han er også av den oppfatning (som han også har blittf fortalt på skolen) at så lenge kabelen er av riktig dimensjonert så vil ikke lydkvaliteten bli noe bedre/dårligere. Han og bandet har også regelmessig tilgang til blandt annet "Hitsville" (Ole evenrudes studio) http://www.hitsville.no/studio/controlroom.html, og selv der finner du ikke svindyre kabler som gir "bedre" lyd, og det er tross alt snakk om et studio hvor musikk faktisk spilles inn.

Men er det ingen av f.eks dere to (ask4me2 og Donald) som blir med på blindtest? Hvis dere er så sikre så finner man jo utav det en gang for alle, og da må jo rett og slett vi "andre" hold kjeft...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrhardware
    Snakket med en kamerat av meg som balndt annet har gått på NISS (Nordisk Institutt for Scene og Studio) - 2-ÅRIG FAGUTDANNING MED FORDYPNING INNEN LYDTEKNIKK OG MUSIKK. (http://www.niss.no/?template=nl), han har nå sitt eget band (http://www.allfriday.com/), spurte han om sin personlige mening ang. lydkvalitet vs kabler. Han er også av den oppfatning (som han også har blittf fortalt på skolen) at så lenge kabelen er av riktig dimensjonert så vil ikke lydkvaliteten bli noe bedre/dårligere. Han og bandet har også regelmessig tilgang til blandt annet "Hitsville" (Ole evenrudes studio) http://www.hitsville.no/studio/controlroom.html, og selv der finner du ikke svindyre kabler som gir "bedre" lyd, og det er tross alt snakk om et studio hvor musikk faktisk spilles inn.

Men er det ingen av f.eks dere to (ask4me2 og Donald) som blir med på blindtest? Hvis dere er så sikre så finner man jo utav det en gang for alle, og da må jo rett og slett vi "andre" hold kjeft...
    Har fremdeles ingen planer om å reise til Østlandet for å teste kabler. Bor i Molde. Men dere er velkommen hit!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrhardware

Kunne vært interesant å opplevd hjemmekinoen til Akto med kabeltesting osv. Får se om jeg kan få tid og kan ta meg råd til en tur hvis det blir noe mer konkret dette og kanskje kunne kombinere det med andre ting.. Er forøvrig ingen kabel fantast som kan høre hvilket kraftværtk som leverer strømmen til hifi anlegget osv, og det undrer meg litt at du har fått det intrykket mrhardware at jeg er skråsikker på å skille forskjellige kabler frahverandre. En kabel blindtest hjemme hos en dyktig AVforum skribent vil jo kunne være interesant på mange måter :wink: .

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De monitorene i studioet til evinrud og kompani så noe pjuskete ut, spør du meg.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    De monitorene i studioet til evinrud og kompani så noe pjuskete ut, spør du meg.
    Genelec 1030 nearfield monitors w/ KRK sub-bass
    Yamaha NS-10 nearfield monitors
    Disse Yamahaene har jo vært i søkelyset før

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde ikke det var noe behov for noe voldsomt anlegg i et studio, er vel andre ting enn høyttalerkabler som er viktig der?!!

Det er jo der de laver musikken, ikke der de spiller den...

Tipper heller de har noen heftige øreklokker!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre så er det vel ofte ikke slik. Nøytral lyd er vel stikkord i studiosammenheng. Her kan nok Tresko fortelle oss mer, men den aktuelle høyttaleren Yamaha NS-10 har fått skylda for mye av den bedritne lyden fra 80 tallet.

Tresko?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki? Tar de opp lyden fra høyttalerne da?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men etter at de har mikset så evaluerer de resultatet etter det de høyttalerne gjengir... tror jeg. Men..... her er jeg usikker, sender Tresko en PM, så kan han kanskje forklare oss litt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    oki? Tar de opp lyden fra høyttalerne da?
    Selvsagt ikke. Men høyttalerne brukes som referanse når man stiller inn mikrofoner, equalizer, dynamikk-prosessor, mix etc. Sat på spisse så prøver lydteknikeren å lage best mulig lyd på de høyttalerne han har. Hvis disse høyttalerne farger lyden veldig mye så vil du også få farget lyd på CD.

-k

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det var sånn black metal oppstod ja....

Tjoho!

Sånn å forstå... Trodde kanskje de hadde noen heftige øreklokker, men gir vel kanskje ikke godt nok lydbilde d....

Venter spent på treskos forklaring!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett så er det ganske rart at det er høttalere en nedprioiterer i et lydstudio, hadde jeg mikset så ville jeg uten tvil ha hatt gode høttalere slik at jeg kunne lytte på resultatet 8)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Side 6 av 18 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •