hvor viktig er kabler - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 18 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 355
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HFfredd
    Ok, mange meninger om hva som holder i massevis og hva som MAN IKKE KAN HA! Det har faktisk mye og si, den som protesterer på det har ikke fulgt med i "timen". En "biltema" kabel og en kvalitets kabel er ikke samme kabel. Noe av det ligger i type kobber (kobberlegering) og isolasjonen. Siden lyden fraktes på utsiden av kabelen(lederen) har det mye og si på selve forholdet mellom kobber og isolasjon. Dette ligger da i teknologien og oppbygningen av kabelen. Man kan måle dette, i form av tap og lederevne. Dette gjør mye med lydbildet etter hvilken teknologi man går for. Hva som er best for ditt anlegg kan ingen fortelle deg, fordi vi har alle vår egen smak, men velger man en kabel med litt kvalitet, gir det bedre lederevne, og som oftest bedre lyd
    Endelig en med det rette svaret!!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, en biltemakabel og en High End kabel er ikke samme kablen. For det første så er prisen helt forskjellig, og for det andre så er feelgood følelsen forskjellig.... Men så lenge vi prater om normale kabler, dvs høyttalerkabler med godt tverrsnitt, og signalkabler som er skjermet, så skal det mye til at signalet, eller strømmen, som vandrer gjennom kabelen blir i særlig grad påvirket. Når man analyserer signalet som blir gjenngitt via høyttaleren i form av lyd (luft i bevegelse/trykk) så finner man ingen eller uhyre liten forskjell. Så hvorfor skulle da øret oppfatte det som ikke er der.

Det betinger selvsagt at vi er enige om at lyd er lik lufttrykk/trykkforandring. For det er vel ikke noe annet som påvirker ørene våres? Ett visuellt inntrykk kanskje? I form av en pen og dyr kabel? Som hjernen prosesserer om til en gledesfølelse, hvorpå vi blir i stemning

Jeg hører faktisk forskjell på lyden når jeg har støvsuget og ryddet kinoen. Og når jeg er sliten etter en lang dag på jobben og får kvelden for meg selv i kinoen. Og når jeg tar meg en ny fersk snus. Og når jeg har pratet med noen jeg liker på telefonen. Og så videre... Men jeg er nå klar over hvorfor det er så bra lyd i de tilfellene. Det er fordi hjernen er i god stemning. Så min konklusjon er at man får skikkelig bra lyd når man er mett og blid :-D......... Eller har fått seg en feit, dyr og ny kabel

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn sett er jo dyre pene kabler vært prisen, hvis de ser så utrolig fine ut at det oppfattes som bedre lyd!! (bare angrer på at jeg ikke kjøpte noen enda penere kabler)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Newcomer KriZ87 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får prøve å få igang en blindtest akto hvor begge parter er representert. Hadde vært moro. Kabel debattene ser jo ut til og aldri ta slutt og ender alltid bare opp i masse krangling. Så hadde vært artig og sett utfallet av en blind test.

Jeg er av samme oppfattning av deg, At det er humøret som spiller inn. Følelsen du får av og ha en flott og dyr kabel tror jeg forandrer lyden mer enn selve kabelen.

Newcomer Donald sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo rart.. Det er jo utrolig mange fabrikanter av kabler. Jeg synes det er rart at så mange firmaer eksisterer hvis det ikke er lydmessige forskjeller på kabler?? Skulle jo tro at de hadde vært avslørt snart? Jeg tror det store flertall ute i verden hører forskjell....

Newcomer mrhardware sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KriZ87
    Du får prøve å få igang en blindtest akto hvor begge parter er representert. Hadde vært moro. Kabel debattene ser jo ut til og aldri ta slutt og ender alltid bare opp i masse krangling. Så hadde vært artig og sett utfallet av en blind test.

Jeg er av samme oppfattning av deg, At det er humøret som spiller inn. Følelsen du får av og ha en flott og dyr kabel tror jeg forandrer lyden mer enn selve kabelen.
    Enig! Hvis det er mulig så tar jeg gjerne turen, jeg mener at det er så godt som umulig å høre forskjell... Men skal selvsagt legge godviljen til, og innrømmer gjerne at jeg evt tar feil!

Newcomer KriZ87 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Donald
    Dette er jo rart.. Det er jo utrolig mange fabrikanter av kabler. Jeg synes det er rart at så mange firmaer eksisterer hvis det ikke er lydmessige forskjeller på kabler?? Skulle jo tro at de hadde vært avslørt snart? Jeg tror det store flertall ute i verden hører forskjell....
    Selvfølgelig det er forskjeller på en signal kabel til 80kr og 8000kr. Tenkte vell mest på høytaler kabler av grei kvalitet opp i mot kabler av litt dyrere slaget. Signal kabler finnes det store forskjeller på ja.. Må ikke misforstå meg helt her..
    Spørs jo helt hva man sammenligner med. Alt er relativt..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare vås med dyre høyttaler kabler...kjøp noen i prisklasse 1000-2000 kr for 2x2 eller 3 meter (ferdig terminerte). hører ikke forskjell fra de og noen til 20k. Hvis en pers har kjøpt sykt dyre kabler så må han jo innbille seg at det låter bedre siden han har lagt ut så mye penger på de Bør jo skifte kabler inne i høyttalerene også, de er jo tynne som sytråd.

Det er jo de som legger ut mye penger på strøm kabler også..haha..er sikkert lagt ut monster eller lignende fra trafoen og inn i huset også

Nei legg heller ut pengene på bedre høyttalere da hører du ivertfall forskjell.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå får vi legge ned stridsøksen å bli enige om at pris og levrandør på kabler spiller STOR rolle i et anlegg, lyden kan fra å være død og tam, bli opplyst nydelig harmonisert.... 8-)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men,hvis film er prioritert så har jeg litt lettere for å forstå at det er vanskelig for ikke å si umulig å høre forskjell.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En stand på HiFimessen i Horten 2004 demonstrerte høytalerkabler som KUN koster kr. 103.000,- for et sett..........................

Hvorfor savnet jeg den skikkelige godlyden ???

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    En stand på HiFimessen i Horten 2004 demonstrerte høytalerkabler som KUN koster kr. 103.000,- for et sett..........................

Hvorfor savnet jeg den skikkelige godlyden ???
    Muligens fordi lytterommet var for jævlig?! Messer er håpløse...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Donald
    Muligens fordi lytterommet var for jævlig?! Messer er håpløse...

Jepp, på messer så får en ikke oppleve kablenes store påvirkning!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis jeg fikk valget mellom:

1. Høytalerkabler som koster kr. 103.000,-

2. Et rom som skal akustikk-optimaliseres for kr. 103.000,-

så bør jeg prioritere rommet, for å kunne ha godlyd med høytaler-kabler til kr. 100,- pr. meter?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

så bør jeg prioritere rommet, for å kunne ha godlyd med høytaler-kabler til kr. 100,- pr. meter?
    Jepp, høres vist lurt ut det der!!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Jepp, høres vist lurt ut det der!!
    Takk for din støtte til mine ALLEREDE utførte prioriteringer 8-)

PS! Du har helt rett !!!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ville prioritert rommet,jeg hadde ikke kjøpt høyttalerkabler til 103 000,- hvis jeg ikke hadde vært fornøyd med rommet...

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Nå får vi legge ned stridsøksen å bli enige om at pris og levrandør på kabler spiller STOR rolle i et anlegg, lyden kan fra å være død og tam, bli opplyst nydelig harmonisert.... 8-)
    Jepp, helt enig.

Legger man noe særlig mindre enn 20-50Kr i en kabel kan man risikere å få en som ikke fungerer skikkelig.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tvil om at kabler er uhyre viktig, uten de så hadde det vært stille fra høyttalerne i alle fall.

Og det med blindtest er allerede i gang, første deltager, og kanskje en til har meldt seg! Det som jeg finner pussig er at det kun er skeptikerne som har meldt seg, ingen av de som har tro på kabler... Skulle jo tro at de var interessert i å bli med på noe slikt...

Eller er det kanskje slik at man må kjenne annlegget inngående for å kunne finne forskjeller? Da er det i alle fall avklart at det ikke er STORE forskjeller slik det snakkes om.

Er det noen kabelforkjempere der ute som vil bli med på en helt uhøytidlig seanse? Kaffe og kaker vil bli servert, og jeg er en skikkelig trivelig kar, så det er ingen grunn til å engste seg :-D

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Ingen tvil om at kabler er uhyre viktig, uten de så hadde det vært stille fra høyttalerne i alle fall.

Og det med blindtest er allerede i gang, første deltager, og kanskje en til har meldt seg! Det som jeg finner pussig er at det kun er skeptikerne som har meldt seg, ingen av de som har tro på kabler... Skulle jo tro at de var interessert i å bli med på noe slikt...

Eller er det kanskje slik at man må kjenne annlegget inngående for å kunne finne forskjeller? Da er det i alle fall avklart at det ikke er STORE forskjeller slik det snakkes om.

Er det noen kabelforkjempere der ute som vil bli med på en helt uhøytidlig seanse? Kaffe og kaker vil bli servert, og jeg er en skikkelig trivelig kar, så det er ingen grunn til å engste seg :-D
    Hehe... Du får ikke meg til å dra til Fetsund for å teste kabler! ! Men hadde du bodd litt nærmere meg så....
    Lykke til!

Side 4 av 18 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •