hvor viktig er kabler - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 18 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 355
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Testet en gang "lakrissnører" mot component-kabler til kr 10K en gang på en proj for moro skyld.

Det var ikke store forskjellen..... Faktisk slet vi (3 stk ganske hjemmekinointresserte) med hvem som var best.

Litt off-topic - dette gjaldt jo bilde da.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For bilde er det relativt god konsensus om at kabel-kvalitet KAN ha en målbar og synlig innvirkning.

For lyd er det vel utlovt million-dusør for den som greier å påvise noe tilsvarende. Altså at to kabler med fornuftig (dvs gjerne billig, men ikke idiotisk) design.

mvh
    Knut

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabler

Enig med du Akto, tror kabelfantastene ble skuffet om de sjekket kabelene som ble brukt ved konserter etc.

Newcomer mrhardware sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg stiller når som helst mitt lytterom til disposisjon for en blindtest. Her kan det arrangeres slik at man heller ikke ser hvilke kabler det blir spillt på. Men.....erfaringsmessig er det altid ca 0 påmeldte på slike utfordringer, selv blandt de med klokketro på at det er STORE forskjeller på kabler... Pussig..?
    Dette hørtes da spennende ut! Jeg har bil og bor i Oslo :-) Jeg har vel alltid hellet mot påstanden om at så lenge kablene er riktig dimensjonert og skjermet så er det små om nesten ingen hørebare forskjeller.

Et poeng som jeg synes er greit å få med er at selv om du har dyr/billig kabel så synes jeg at de fysiske egenskapene er veldig avgjørende. Er en kabel veldig hard/vanskelig å bøye, kan det jo være vanskeligere å legge den rundt hjørner/buer i leiligheten. Har selv en NordOst flat kabel til min senter kanal (hadde den nemlig før bak et lerret som var direkte festet i veggen og ville ikke ha en "strek" i lerretet som en tykk kabel ville gjort). Selv hører jeg ikke forskjell på den eller en av de billigste monster kabelene som jeg bruker ellers. Nordost kablen er relativt umulig å forme ved hjørner noe som irriterte meg da jeg flyttet og måtte legge alt på nytt...

Kunne gjerne tenkt meg å være med på en blindtest en gang, kunne evt sikkert tatt med noen "billig dritt kabler" for virkelig å sette det på spissen...

Litt OT: Noen nevnte signalkabler, og skulle gjerne likt å testet "forskjellen" på digitale kabler, det er noe jeg lenge har hatt veldig lyst til å få "bevist" (til den grad det er mulig).
    Et scenario jeg virkelig har lyst til å teste når det gjelder dette, er via en TP (Twised Pair) nettverks kabel (3-4kr metern), eller enda bedre wlan (trådløst nett).
    Etter å ha lest diskusjonen ang. brent vs original CD hvor konklusjonen var vel litt diffus, men forskjellene var tydeligvis små om det var noen forskjell i det hele tatt. Hvis man da f.eks hadde laget en 100% eksakt kopi av en CD (som et image), så koblet opp PCen med imaget i et nettverk for så å spille av imaget via en annen PC/Xbox/whatever med nettverkskort og digital utgang tilkoblet en highend forsterker og høytallere. Evt bare overført imaget til en annen PC, for så å brent ut imaget og testet dette opp mot original CDen. Ved ripping av CDer så må signalet uansett bevege seg fra CDen (via en CD-ROM til sikkert 300kr, finnes ikke noe særlig "high end CD/DVD-ROM) og til harddisken. På denne ferden går signalet igjennom blandt annet en ide flatkabel som koster fra 20kr for en flott i fine farger. Så i mine øyne ser jeg ikke helt hvordan man kan "forsvare" å kjøpe en svindyr digitalkabel, og hvis det viser seg at dette stemmer så burde man jo gå over til å KUN bruke digitalkabler. Jeg har hørt argumentet om de magiske "75 Ohm" som en digital kabel tydeligvis må ha. I CD vs CD-R diskusjonen så ble det vel nevnt at siden HiFi utstyr levers uten noen form for bufferminne på digital overføring så kan det ha noe å si da noe av signalet kan "forsvinne". Dette bringer meg tilbake til TP kabel teorien min. Ved overføring av programmer/musikk/bilder/whatever mellom PCer som er tilkoblet med TP kabler benytter man seg mest sannsynlig av TCP/IP protokollen som har en meget god feil korrigering ved at alle "pakker" som blir sendt blir bekreftet av mottakeren ved å sende en "bekreftelse pakke" tilbake. Får ikke senderen denne blir den respektive pakke sendt på nytt. Hvis du f.eks laster ned et program MÅ vær eneste bit (0 og 1) være helt 100% korrekt noe TCP/IP protokollen/stacken klarer med glans, selv over enorme avstander (trenger ikke noen repeater før ca 100m ved bruk av TP kabel). Folk som har internett via f.eks UPC så går signalet igjennom en "vanlig antennekabel", gjerne ytterst billig. Selv da fungerer det utrolig bra. Jeg er ingen ekspert på Ohm, og digitale overføring mellom eks CD spiller og forsterker, men har relativt god kompentanse innefor data, så hvis det viser seg at det faktisk er en forskjell på billig og dårlig digital kabel vil jeg oppfordre samtlige produsenter av HiFi utstyr som bruker digital overføringsteknologi til å gå sammen om å lage en felles standard hvor det blir brukt samme tankegang som ved TCP/IP med bekreftelse på alle sendte pakker. Å lage f.eks en reciever med 1MB minne som buffer vil ikke koste noe særlig ekstra og man kan da spare inn kostnadene på dyre signalkabler og helle kjøpe seg noen bedre høytallere, eller kanskje utvide CD samlingen sin mer. Nok en gang, så kan man via en TP kabel til ca 4kr meteren overføres digitale signal uten signaltap (rikitig nok ved bruk av f.eks TCP/IP protokollen).

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns det er merkelig at enkelte tror at,hvert minste lille kabelstykke i hele verden låter dønn likt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er merkelig at av alle som poster utsagn som klart kvalifiserer til en million dollar, så er det ingen som har latt griskheten styre seg. Er folk virkelig så uselviske at de heller henger her på forumet og deler sin viten enn å bruke den viten til å karre til seg et hus på Frogner og en mer enn middels god Mercedes??

mvh
    Knut

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den million-premien gjelder et eller annet med overnaturlige evner. Men en bør jo helst ha det for å høre forskjell på høyttalerkabler.

Jeg mistenker at de som strides ikke alltid er like lærde. De lærde er nemlig ganske enige. Selv tilhører jeg ikke sistnevte kategori, men jeg ser nå i alle fall ingen grunn til å argumentere med ekspertisen. Ekspertisen kan ikke måle hørebare forskjeller på tilstrekkelig dimensjonerte høyttalerkabler.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem som helst kan også utlove million-dusør til den som greier å påvise at det ikke er hørbar forskjell på kabler.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis noen vil bruke (mye) penger på kabler, så synes jeg det er opp til vedkommende selv å avgjøre. Og kabler kan faktisk være kult å se på.

Det jeg IKKE synes er greit er at når en eller annen med null erfaring spør etter kabler til sine høyttalere, og får noen forslag som koster en masse penger (over 1000,-). I beste fall har han kastet bort penger på noe han (eller hun) aldri kommer til å høre forskjell på i forhold til en helt vanlig greit dimensjonert kabel til 14,- pr meter...

For slike forslag kommer ofte helt ukritisk. Nå vil sikkert noen av dere som hører forskjell på kabler protestere, fordi dere mener det er forskjell. Men HVIS det er forskjell på kabler, så er det jo her snakk om matching, og det må taes hensyn til. Og da vil lytterommet være en faktor også. Men det blir sjeldent spurt om.

I stedet for å anbefale noen kabler til mange tusen, når vi alle (t.o.m kabelfolket) vet at kabler er det som påvirker lyden minst! Da burde alle være obs på at det er bedre å oppgradere andre ting først, oppgradering av CDspillere eller forsterker, demping av rom o.s.v

Tro ikke at jeg ikke har drevet seriøs lytting på kabler, men når jeg har sammenlignet en hjemmelaget signalkabel med plugger fra biltema og med stålleder dekket med kobber mot en signalkabel til 5000,-, uten at jeg kunne spore noe som helst endring, da blir jeg overbevist... Og jeg var ikke alene om å ikke høre noe forskjell. Skulle tro at med de store ordene som kabelfolket bruker om kabler, at det skulle vært mulig å finne bare bittelittegrann forskjell.:wink:

Noen som har hørt dette før:
    "Hei, kan dere anbefale en kabel inntil 5000,- som gir dypere og strammere bass, som gjør annlegget oppløst i toppen, og fokuserer mellomtonen slik jeg vil ha den........"

Hæ? Finnes det? Spør du meg er det det samme som trolldom......!

Og en annen ting... Hvordan kan 2 meter mellom forsterkeren og høyttaleren gjøre noe forskjell på lyden? Når strømmen går gjennom mange meter med printbaner først, og gjennom skolisser internt i høyttaleren, og gjennom 20 meter med spoletråd i delefilteret. Innstråling er ikke ett tema i en 8 eller 4 oms krets uansett.

Vi kan ikke måle det vi hører, vitenskapen har dessverre ikke kommet langt nok... Neivel, lyd er trykkforandring, og trykk kan vi måle. Helt ned i 16 desimaler. Jeg jobber med vakuum, og vi kan måle det aller meste, både overtrykk og undertrykk. Da vil jeg tro vitenskapen kan det samme, eller? For lyd er kun luft i bevegelse, det andre man hører mener jeg sitter mellom øra

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått anbefalt QED Silver Anniversary XT(90 kr pr.m) til B&W 703 og B&W HTM7.
    http://www.hifiklubben.com/no/produk...el.htm?id=7451
    Har fra før av Monster OMC (50 kr pr.m), men selgeren mente jeg burde oppgradere. Han mente derimot at det var greit at jeg beholdt Monster XP (35 kr pr.m) til bakhøyttarne mine (B&W DM601S3). Noen kommentarer til det?
    Kaster jeg vekk penger. Veldig dyrt blir det uansett ikke.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er tydeligvis noe Akto brenner skikkelig for! Hehe...

Har du opplevd å bli "Lurt" selv før du fikk peiling?

Synest forøvrig det høres rart ut at det skal forsvinne så mye andre godsaker i en høyttalerkabel enn bitte litt effekt om de er for små.....

Har man store nok kabler bør det går bra

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok et eksepsjonelt godt innlegg av akto som tar kabeldebatten på kornet! Halleluja, jeg samstemmer

Selv har jeg en over middels dyr hjemmekino under oppseiling, og i løpet av uken skal jeg en tur på biltema og handle meg en 25-meters rull med 4,0 mm2 OFC høyttalerkabel til 229,- kr.

Kabelbudsjettet mitt er på cirka 3000,- tilsammen. 2000 av disse går til en Monster M1000CV komponentkabel. På bildesiden ser jeg stor forskjell fra kabel til kabel - og selvom jeg sikkert kan få en nesten like god kabel til halve prisen vil jeg ha det beste så jeg er garantert topp bilde. Det er tross alt minst 50% av opplevelsen

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil faktisk ikke si jeg har peiling. Jeg bare argumenterer slik som de som mener noe annet enn meg gjør. Jeg har aldri hatt dyre kabler, men jeg har hatt noen dyre kabler på lån i perioder, og aldri hørt noe forskjell. Men, det kan jo være jeg tar feil også! At det er forskjell, men at det er jeg som virkelig har for dårlig hørsel. Hvem vet

Egentlig er dette tullete å krangle om, men det er ett tema som vekker noe hos folk. Det er derfor jeg er så gira på å teste. Problemet er at jeg aldri har hatt noen her som kan sette fingeren på noe spesiellt og sagt; "hør på den fløyta der, hvordan den forandret seg med den kabelen" Aldri noe håndfast å ta tak i.....

Og så er det all logikk som tilsier at det ikke er noe forskjell.

Bildeoverføring er noe annet, da snakker vi om en helt annen båndbredde, ikke fra 10 til 40000hz som lyd er

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Selv har jeg en over middels dyr hjemmekino under oppseiling, og i løpet av uken skal jeg en tur på biltema og handle meg en 25-meters rull med 4,0 mm2 OFC høyttalerkabel til 229,- kr.

Kabelbudsjettet mitt er på cirka 3000,- tilsammen. 2000 av disse går til en Monster M1000CV komponentkabel. På bildesiden ser jeg stor forskjell fra kabel til kabel - og selvom jeg sikkert kan få en nesten like god kabel til halve prisen vil jeg ha det beste så jeg er garantert topp bilde. Det er tross alt minst 50% av opplevelsen
    Enig der, biltema høyttalerkabel holder lenge, kjører det selv

Men.. er på utkikk etter bedre signalkabler, minijack til RCA helst (da jeg bruker 6ch analog fra pc...).. men det ser dårlig ut utenom monster, og når man må ha tre slike kabler, så blir der ganske dyrt også tenkte på TWEAK´N´TUNE 1,5m mini-jack Kabel , eller tre slike og 3x vanlige signalkabler(biltema) .. for monster koster MYE per kabel.. bah.

Er dog litt i tvil om den tweak'n'tune kabelen faktisk er noe særlig bedre enn vanlig lakriskabel.. ser ikke noe kraftigere ut hvertfall.

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Har fått anbefalt QED Silver Anniversary XT(90 kr pr.m) til B&W 703 og B&W HTM7.
    http://www.hifiklubben.com/no/produk...el.htm?id=7451
    Har fra før av Monster OMC (50 kr pr.m), men selgeren mente jeg burde oppgradere. Han mente derimot at det var greit at jeg beholdt Monster XP (35 kr pr.m) til bakhøyttarne mine (B&W DM601S3). Noen kommentarer til det?
    Kaster jeg vekk penger. Veldig dyrt blir det uansett ikke.
    Ja du kaster vekk noe iallefall. Så er det opptil deg om du vil finne deg i det, eller gå til forbrukerrådet.

Selv om de summene du nevner er heller små i sammenhengen.

Kan ellers fortelle at de balanserte kablene jeg bruker til opptak av vokal(og alle andre instrumenter) koster ca. 55Kr for ti meter.
    9 pins kabelen til rørmikken koster ca. 70Kr for 5m.

Dette er de beste kablene til formålet som er å få tak på denne jord. (Gotham Audio)

Newcomer mrhardware sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Nok et eksepsjonelt godt innlegg av akto som tar kabeldebatten på kornet! Halleluja, jeg samstemmer
    Enig, godt sagt akto!

Er det noen som vil begynne på diskusjonen ang. signalkabler, spesiellt med tanke på mitt innlegg ang. digitale signalkabler?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Hvem som helst kan også utlove million-dusør til den som greier å påvise at det ikke er hørbar forskjell på kabler.
    Det er påvist mange ganger, men de som mener det er en forskjell påstår at vitenskapen ennå ikke er i stand til å måle det de kan høre med ørene.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som ikke har giddet å lese igjennom den griselange tråden jeg linket til tidligere i denne tråden:

Debatantene faller i 4 mulige kategorier
    1. De som mener de kan høre forskjell og faktisk gjør det (avsløres av blindtest)
    2. De som mener de kan høre forskjell og ikke gjør det (avsløres av blindtest)
    3. De som mener de ikke kan høre forskjell men faktisk gjør det (avsløres av blindtest)
    4. De som mener de ikke kan høre forskjell og ikke gjør det (avsløres av blindtest)

Uten noen som helst forsøk på å forklare fenomener som kanskje eller kanskje ikke finnes kan en altså fort finne ut om det faktisk ER forskjell. Istedet vil mange høyttalerkabelfrelste heller forklare hvorfor de hører forskjell enn å kontrollere om dette faktisk er tilfelle. De fleste argumenter får vitenskaplig grisebank.

Hvis en føler at kablene høres godt ut, ser godt ut eller på annen måte gjør godt så er det liksom greit. Hvis en er fornøyd med kablene en har, så behøver det ikke vitenskaplig forsvares.

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, mange meninger om hva som holder i massevis og hva som MAN IKKE KAN HA! Det har faktisk mye og si, den som protesterer på det har ikke fulgt med i "timen". En "biltema" kabel og en kvalitets kabel er ikke samme kabel. Noe av det ligger i type kobber (kobberlegering) og isolasjonen. Siden lyden fraktes på utsiden av kabelen(lederen) har det mye og si på selve forholdet mellom kobber og isolasjon. Dette ligger da i teknologien og oppbygningen av kabelen. Man kan måle dette, i form av tap og lederevne. Dette gjør mye med lydbildet etter hvilken teknologi man går for. Hva som er best for ditt anlegg kan ingen fortelle deg, fordi vi har alle vår egen smak, men velger man en kabel med litt kvalitet, gir det bedre lederevne, og som oftest bedre lyd

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=akto]Jeg vil faktisk ikke si jeg har peiling.

HER ER JEG IKKE HELT ENIG...

Side 3 av 18 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •