hvor viktig er kabler - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 18 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 355
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av poppiuz
    Hadde vært morsomt å tatt en blindtest i denne sammenhengen. Først da får man svaret på hvor forskjell det påstås å være...

Ser ut som at folka her i dette forumet elsker blindtester, hvordan fungerer en blindtest??
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer Donald sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt ca. 15000 i kabler og synes de var verdt pengene.. Men så er jo jeg en av dem som hører forskjell på kabler da... ;-)

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Donald
    Jeg har brukt ca. 15000 i kabler og synes de var verdt pengene.. Men så er jo jeg en av dem som hører forskjell på kabler da... ;-)
    Jeg er ikke i tvil om at du tror du kan høre forskjell på kabler!

Newcomer Donald sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg er ikke i tvil om at du tror du kan høre forskjell på kabler!
    Ikke jeg heller! ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=pnerbye]Det er noe å hente i gode termineringer og tilstrekkelig skjerming og tverrsnitt. Ut over dette skal det ikke være mulig å høre forskjell på riktig dimensjonerte kabler.

Har lest endel om dette på forumet nå, og må smile her jeg sitter!
    Beviselig eller ikke beviselig? Jeg antar at hørselen er som våre andre sanser, dvs svært individuelle, subjektive og sensitive. Kjenner flere som jeg vet ville betale ekstra for å få kjøttkaker i stedet for fiskekaker. Men å bevise at kjøttkaker smaker bedre? Tror ikke det.
    Tror det hele dreier seg om å optimere utstyret til sansene. Liker man "engelsk lyd" finnes det sikkert kabler som kan dra et anlegg i den retningen, og dermed virke som en forbedring/(forverring) for eieren.Spørsmålet er om denne eieren våger innrømme at det egentlig var en forverring dersom kabelen var dyr..
    Stiller meg egentlig litt nøytral i denne debatten. Men det er sikkert at jeg opp gjennom årene har brukt altfor mye penger på "billig dritt". Ikke dermed sagt at de billigste kablene er dritt, det får hver enkelt vurdere selv. Men man sitter jo ofte igjen med tankene om at det sikkert hadde svart seg å kjøpe noe litt bedre... Og når man så gjør det, så hoper dritten seg opp..
    Litt mer seriøst: Hvis jeg har forstått det rett påvirker induktansen høye frekvenser og kapasitansen lave frekvenser. Disse parametrene bestemmes av kvaliteten på lederen. Hvordan kan det ha seg at lydkvaliteten da ikke påvirkes når man bytter fra en dårligere til en berde leder?
    Min konklusjon: Stol på egne erfaringer, men sug til deg informasjon. Har du råd, så hopp over de aller billigste (gjelder også i andre deler av livet..), men styr klar de dyreste. De er ALDRI verdt prisen!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Amra]
    Det er noe å hente i gode termineringer og tilstrekkelig skjerming og tverrsnitt. Ut over dette skal det ikke være mulig å høre forskjell på riktig dimensjonerte kabler.

Har lest endel om dette på forumet nå, og må smile her jeg sitter!
    Beviselig eller ikke beviselig? Jeg antar at hørselen er som våre andre sanser, dvs svært individuelle, subjektive og sensitive. Kjenner flere som jeg vet ville betale ekstra for å få kjøttkaker i stedet for fiskekaker. Men å bevise at kjøttkaker smaker bedre? Tror ikke det.
    Tror det hele dreier seg om å optimere utstyret til sansene. Liker man "engelsk lyd" finnes det sikkert kabler som kan dra et anlegg i den retningen, og dermed virke som en forbedring/(forverring) for eieren.Spørsmålet er om denne eieren våger innrømme at det egentlig var en forverring dersom kabelen var dyr..
    Stiller meg egentlig litt nøytral i denne debatten. Men det er sikkert at jeg opp gjennom årene har brukt altfor mye penger på "billig dritt". Ikke dermed sagt at de billigste kablene er dritt, det får hver enkelt vurdere selv. Men man sitter jo ofte igjen med tankene om at det sikkert hadde svart seg å kjøpe noe litt bedre... Og når man så gjør det, så hoper dritten seg opp..
    Litt mer seriøst: Hvis jeg har forstått det rett påvirker induktansen høye frekvenser og kapasitansen lave frekvenser. Disse parametrene bestemmes av kvaliteten på lederen. Hvordan kan det ha seg at lydkvaliteten da ikke påvirkes når man bytter fra en dårligere til en berde leder?
    Min konklusjon: Stol på egne erfaringer, men sug til deg informasjon. Har du råd, så hopp over de aller billigste (gjelder også i andre deler av livet..), men styr klar de dyreste. De er ALDRI verdt prisen!

Jepp, lyd er subjektivt, stol på din egen hørsel, er du fornøyd, så kjøp de som du synes låter best!!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe jeg stoler på så er det hørselen. Øynene mine hører nemlig forferdelig dårlig. Derfor er blindtesting en fin greie.

Så langt kan ikke vitenskapen påvise at kabelen er årsak til at noen hører forskjell på en fremfor en annen. Årsaken er da at kabelen ikke er årsak, eller at vitenskapen ikke har kommet så langt ennå. Det siste tror jeg lite på, men jeg kan vel heller ikke utelukke det.

De som har den tekniske kunnskapen diskuterer aldri dette temaet seg i mellom. Diskusjonen oppstår gjerne når noen mener å kunne forklare hvorfor de hører forskjell på kabler med teorier som ikke henger på greip.

Jeg er av den mening at en bør stole på ørene (og ikke øynene), og at det er helt legitimt å ville ha en "fet" kabel liggende over gulvet hvis det føles godt. Det er ingen grunn til å måtte forsvare sine valg med vitenskaplige teorier hvis en er fornøyd med lyd og utseende.

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høøre forskjell\kontra pris

Ja det er en viss forskjell på kablene, kontra en "vanlig" høytaller kabel og feks di til 1000kr meteren, dær vil du høre forskjell, men når du beveger deg over 1000kr meteren idiologien , er det indre øret som spiller deg ett puss, psyken din er den største faren her..ta og kutt opp en meter kabel til 5000kr meteren, gjør det samme med en til 100kr meteren, begge har ett tverrsnitt på 2,5mm2..få tak i en batteriladder til en lastebil, ta så vidre og feste ene enden i klypa og ett ohm meter, kan fortelle deg att du får ikke noe bedre resultat med den dyreste kabelen, det funker ikke som ett signal, her er det rein strøm som går igjennom lederne, tenk deg 45amp, hvordan tror du lyden forringest eller forbedrest med en kabel til 5000,-kr meire..? nei det viktigste leddet er att forsterkeren leverer mere strøm til dine elementer enn di har bruk for, dette er jo for f en fysisk lov som sier dette..da har jeg mye større tro på signalkilden mellom cd spilleren og forrsterkeren og mellom effekt og for f..osv..ja det er mange som lar seg lure av svin dyre kabler her inne, ta heller ett liten repetisjon av det som har med oms lov og gjøre, samt begrepene i elektroboka..

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wolfer
    Ja det er en viss forskjell på kablene, kontra en "vanlig" høytaller kabel og feks di til 1000kr meteren, dær vil du høre forskjell, men når du beveger deg over 1000kr meteren idiologien , er det indre øret som spiller deg ett puss, psyken din er den største faren her..
    Kobber er kobber så lenge ingen har prøvd å blande ut eller noe. Om du ruller kablene i lurium og setter på en høy prislapp blir ikke lyden noe annerledes.

Om kobberkabelen koster 10, 100 eller 1000 pr/meter betyr lite for lyden.

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Korrekt

[QUOTE=pnerbye]Kobber er kobber så lenge ingen har prøvd å blande ut eller noe. Om du ruller kablene i lurium og setter på en høy prislapp blir ikke lyden noe annerledes.

Om kobberkabelen koster 10, 100 eller 1000 pr/meter betyr lite for lyden.[/QUOTE

Ja du har alldelest helt rett..og ka nytter det med reint sølv eller gull, eller ka det enn måtte være når det er gullbelagte kopper kontakter i begge endene..det viktigste er att kontaktflatene er rene, god kontakt..dette er som en jording..og att lederne er godt skjermet..;-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wolfer
    ..og ka nytter det med reint sølv eller gull..
    Hvis du har dårlig tid kommer lyden fortere til høyttalerene! :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    merka jeg fikk mer mellomtone og diskant, ikke så mye bass, nå som jeg bytta fra 0,5 mm2 ledning til 2,5mm2..... sier seg vel selv at 0,5 ikke er noe å bruke da...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sussebass
    merka jeg fikk mer mellomtone og diskant, ikke så mye bass, nå som jeg bytta fra 0,5 mm2 ledning til 2,5mm2..... sier seg vel selv at 0,5 ikke er noe å bruke da...
    Kommer nok litt an på lengden på kabelen. Det er jo særlig lange kabelstrekk som bør ha godt med tverrsnitt. Ofte kan en se at folk kjøper "feite" kabler til frontene sine nærmest receiver, og små tynne til bakkanalene som er langt unna. Det blir litt feil prioritering.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer nok litt an på lengden på kabelen. Det er jo særlig lange kabelstrekk som bør ha godt med tverrsnitt. Ofte kan en se at folk kjøper "feite" kabler til frontene sine nærmest receiver, og små tynne til bakkanalene som er langt unna. Det blir litt feil prioritering.
    Kommer an på.

Husk at bakkanalene ofte settes til small i receiver, slik at bakhøyttalerne slipper å håndtere de energirike bassignalene. Da blir ikke tverrsnittet SÅ viktig. Dessuten har ofte bakkanalene mindre lydtrykk generelt, men det er veldig avhengig av kildematerialet. Det er en del actionfilmer og musikk-DVDer som kommer med kraftig lyd også i bakkanalene.

Min tommelfingerregel: 2x2.5kvmm er som regel nok uansett høyttaler. Jeg kjører høyere tverrsnitt til frontene, men det er på grunn av stereo, der frontene må håndtere hele lydbildet.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var noen turer på hifiklubben og der hørte vi ikke forskjell på kabler når de som hørte på ikke visste hvilken kabel som var koblet til. Ingen spess dyre kabler ,men det ble ikke hørt forskjell på kablene. Så jeg ville heller lagt pengene i noen gode signalkabler og tenkt på å skjermet signalkablene fra høytalerkablene

Men.. når jeg og flere andre ikke hører forskjell så nøyer jeg meg med noe rimelig

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stiller når som helst mitt lytterom til disposisjon for en blindtest. Her kan det arrangeres slik at man heller ikke ser hvilke kabler det blir spillt på. Men.....erfaringsmessig er det altid ca 0 påmeldte på slike utfordringer, selv blandt de med klokketro på at det er STORE forskjeller på kabler... Pussig..?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel en naturlig forklaring. De som mener de ikke hører forskjell mener de ikke har noe å bidra med. De som mener de hører forskjell er som regel så overbevist at de ikke føler behov for å bevise noe overfor andre.
    Men jeg er enig i at det er litt pussig, for i opphetede kabeldiskusjoner virker det jo som de ønsker å overbevise motdebattantene likevel...

Men får jeg tid en gang kunne jeg godt tenkt meg å ta en tur likevel, bare for det sosiale samværet med andre hifi-interesserte.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du er hjertelig velkommen. :-D

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det går kollektivtransport fra Oslo til Fetsund er selvfølgelig jeg med. Skal også ta med en boks med Qtips hvis dette drar ut i langdrag

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går buss til Fetsund ja Tog også