hvor viktig er kabler - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 18 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 355
    Newcomer mrhardware sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Artig at denne tråden fikk liv i seg igjen :-)
    Jeg vil fortsatt si at jeg er med på blindtest (jeg ligger i "biltema" leiren), men kan gjerne ta med to andre som gjerne betaler xxx antall kroner pr meter.

Det jeg fortsatt skulle likt å blitt forklart er hvordan en DIGITAL signalkabel kan variere i kvalitet.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrhardware
    Det jeg fortsatt skulle likt å blitt forklart er hvordan en DIGITAL signalkabel kan variere i kvalitet.
    Er den ikke bra nok skjermet vil signaler kunne bli borte underveis, og enkelte bits kan endre seg. I realtime trafikk som dette er, er det små muligheter til error correction slik det fungerer i dataverdenen.

Med tilstrekkelig skjerming så vil en kabel være like god som en annen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Pxxxx-forlenger...?.....
    Biler, kabler - hva er forskjellen...?
    ML er vel den største PFL man kan tenke seg...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Er den ikke bra nok skjermet vil signaler kunne bli borte underveis, og enkelte bits kan endre seg. I realtime trafikk som dette er, er det små muligheter til error correction slik det fungerer i dataverdenen.

"Skeptisk". På 10 meter HDMI har jeg opplevd følgende: a) Bildet er perfekt og b) bildet er bare snø. Mao. ingenting i mellom...

Newcomer mrhardware sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

OK, det kan så være, men å unngå dette trengs det ikke akkurat mange ekstra linjer kode. F.eks laster du ned/overføre et program på PC'en din går signalene gjerne igjennom tynne veldig billige kabler, f.eks TP (twisted pair) kabelen i mellom PC'en og modemet el. (Komplett.no - Patchkabel UTP CAT5E 100m trommel AWG24, uten plugger, grå <- 3,45kr(!) pr meter). Og hvis en eneste bit blir overført feil så er programmet ubrukelig, nettleseren firefox er ikke et stort program med sine 4,95MB, men dette er altså 41523609 bits. Vanlige nettverkskort opererer på 100Mb per sekund, det tar altså under et halvt sekund for å overføre dette programmet. Ved å bruke en enkel teknologi som "deler opp" programmet i små pakker og sjekker om alle kommer frem, vil det altis bli overført en 100% ekte kopi og ikke en eneste bit har forsvunnet.
    Nå skal jeg ikke skryte på meg at jeg kjenner til alle detaljene i f.eks S/PDIF protokollen (S/PDIF - Wikipedia, the free encyclopedia, men det virker helt idiotisk av Sony/Philips å ikke integrere en pakkekontroll.

Poenget er: når man kan få en kabel til 3,45kr pr meter til å sende et signal/fil el. (en tommelfinger regel er at 100meter er tilnærmet maks kabellengde før man trenger en ny switch/hub/repeater ol.), med en enorm hastighet, uten tap, hvorfor skal man da trenge å kjøpe dyre digitale signalkabler?

EDIT: Tiger: har 10m HDMI selv, støtter opp om a)perfekt signal eller b)ingen ting.

EDIT2: Og hvis det er kun snakk om skjerming, hvorfor ikke bare bruke optisk kabel alá bilteme til 44,90kr for 1,5m?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg jobber med nettverk og med utstyr som lett overfører 10Gb/s, så jeg skjønner hva du mener. Det er utrolig at ikke HiFi-bransjen kan utvikle bedre overføringsprotokoller for lyd.

Tiger: Så det er ikke forskjell på digitale kabler som virker?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    ML er vel den største PFL man kan tenke seg... ;-)
    Neeeei... her forveksler du PFL med fallos... opptil flere faktisk... ;-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrhardware
    ...har 10m HDMI selv, støtter opp om a)perfekt signal eller b)ingen ting...
    Ikke helt korrekt. Kanskje for ett tilkoblet utstyr, men dersom du svitsjer mellom flere kilder/mottakere vil problemet kunne oppstå mellom noen av disse komponentene. Her vil en kabels kvalitet slå inn for fullt.

Det er flere ganger blitt diskutert eksempelvis Denons dårlige signalstyrke på HDMI. Slike ting vil slå ut.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger: Så det er ikke forskjell på digitale kabler som virker?
    Jeg er ingen ekspert. Jeg bare skriver det jeg erfarer. F.eks. så bruker jeg optiske kabler fra Biltema fra HTPC til flerkanalsforsterker. Har skjøtet slik: 5m + muffe + 5m + muffe + 1.5m = 11.5m lengde.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Jeg er ingen ekspert.
    Jeg ser det. Du er Guru. Gni det inn!

Hehe.. Jeg bruker selv coax fordi det ikke falt meg inn å skjøte optisk, men coax fungerer utmerket det da. Jeg har Supra HDMI rett og slett fordi jeg var redd for problemer med 12 meter strekk. Det fungerer også utmerket.

Jeg skal ikke være forutinntatt i høyttalerkabler heller. Jeg skal poste erfaring med EKKJ når jeg kommer så langt. Skal prøve å gå litt vitenskaplig til verks, men blindtesting trenger jeg i så fall hjelp til.

Newcomer Snipp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har sikkert blitt nevnt før, men jeg finner lite om det. Jeg skal kobble opp hjemmekinoen på nytt i et nytt rom og da lurer jeg på om noen har et par tips og triks til hvordan jeg skal legge kablene. Jeg har i alle år gått rundt med oppfattningen av at man skal holde strømkablene så langt unna de andre kablene som mulig for å unngå støy? Ligger det noe i det? Gjerne kom med noen tips og triks. Gjerne anbefal en god og billig høytalerkabel òg. Trenger både til frontene, center og bak.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigeste er å holde spoler unna høyttalerkablene (dimmere, transformatorer og kveiler med ledninger). Kjøp 4kvmm fra Biltema eller EKKJ fra Elfa. Sistnevnte er litt vrien å jobbe med, men i en fast innstallasjon har jeg tro på denne. Denne er skjermet også.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det viktig å skille apparatstrømledninger og andre kabler fra hverandre da? Hva med stikk-kontakter?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snipp
    Er det viktig å skille apparatstrømledninger og andre kabler fra hverandre da? Hva med stikk-kontakter?
    Prøv å ikke legge høyttalerkabelen inn i stikkontakten så går det nok greit. Vet ikke helt om jeg forstår det andre spørsmålet, men miksmastere og brødristere bør du ha på kjøkkenet!?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.... jeg mente strømledningene fra dvd spillern, forsterkern osv..... Trur jeg skal satse på de 4mm2 Biltemakablene til høytalerne bak og center. Noen som har tips til høytalerkabler mellom pioneer 2014 og b&w dm603s3. Må ha dobbelt sett siden jeg skal bi-ampe forsterkeren.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør på med 4,0 mm2 biltemakabel som pnerbye sier. Det gjør jeg rundt baut på dali helicon-høyttalere fra en pioneer AX4 forsterker og det låter fantastisk. Så lenge kabelen har tilstrekkelig tverrsnitt (4,0 mm2 er mer enn tilstrekkelig) og du ikke har et 50 meter langt strekk med et par runder rundt en transformatorkiosk skal det mye til å få det bedre.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ikke så dumt å bruke biltema hele veien. Lommebokvennlig alternativ. Jeg synes det er litt rart. Etter å ha skommet gjennom denne tråden ser det ut til at de fleste har blitt enige om at godt tversnitt og gode kontakter er det som er viktigst for en kabel. Siden jeg nå er på jakt etter nye kabler har jeg kikket meg litt rundt og jeg synes kablene på f eks hifi-klubben, hifi-centerkjeden osv... har så dårlig tverrsnitt. Hvis en det er så viktig med godt tverrsnitt, hvorfor har alle "proffkablene" da så lite tverrsnitt. Hvorfor er de så mye dyrere? Har kabler blitt en moteting?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kabler blitt en moteting?
    I ca 30 år nå! Hehe...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg som trodde moteverdenen var ille.!! Hva med signal kabler? Er det noe å hente hær ved å klaske flere laken på bordet?

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg som trodde moteverdenen var ille.!! Hva med signal kabler? Er det noe å hente hær ved å klaske flere laken på bordet?
    Signalkabler er vel der det er mest å hente (om ikke eneste).....

Side 16 av 18 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •