hvor viktig er kabler - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 18 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 355
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvorfor ikke gå for 6mm2 eller 2x4mm2?

Newcomer daytona sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er vel 2x4mm2 jeg mente , slik jeg ser det er det ingen problemer med å velge tykkere kabel det er bare det at det er unødvendig da 2x4mm2 er mer en nok til å levere den strøm og spenning som forsterkeren kan gi.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger man mere en 2,5 til bakanaler?? lengde ca 10m.. er tapene så stor at det er noe å tenke på ???

Tenker litt på min hverdag som trikker der har ikke spenningstap over så små lengder noe å si. Jeg vet at det ikke er det samme men er litt over at man BØR legge 4 mm... jeg spør ikke noe annet

men når det er sagt så har kabel endel å si ja! Uansett hvilke blindtester man tar så er det forskjell på kabler!!
    ja jeg ble forelsket i nordostmannen på audiofil messen

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    ja jeg ble forelsket i nordostmannen på audiofil messen
    For det de hørtes bedre ut? La du merke til at representanten fra Nordost skrudde opp volumet noen dB? Ikke? Vel, noen dB høyere gjør at man "merker" at lyden bedres.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    For det de hørtes bedre ut? La du merke til at representanten fra Nordost skrudde opp volumet noen dB? Ikke? Vel, noen dB høyere gjør at man "merker" at lyden bedres.

vet det... han jukset endel, men nok til å overbevise meg
    Men jeg, en kompis og pappa hadde elkjøp kabler og vi kjøpte oss Nordost flatline gold mkII og alle vi hører forskjell...

Jeg testet Audiophile ( de på netthandelen for en tid siden) og Jeg er overbevist om at jeg hørte forskjell Spesielt på Mark Knoplfer - sailing to Ph... Når jeg spilt "silvertown blues" så merket jeg at stemmene til de to gutta ble skarpere med Audiophile..

Men tilbake til nordostmannen så var han også litt frekk! han koblet til kabler til 12,50 og spilte en snutt deretter så koblet han inn kabler til en månedslønn og lurte på om vi hørte forskjell. Dette var også på et rom som egner seg best til budsjettmøter og ikke lyd men jeg ble vel mere imponert over hvordan kablene tok seg ut og hvor STORE de var.... Det er vel det estetiske som gjør meg overbevist. Litt av noen BEIST de hadde gitt

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2,5mm holder for de fleste da bakhøytallerene som oftest er noe mindre enn fronthøytallerene.
    Jeg er ellers ikke helt ening med det du skriver om forskjellen på kablene er hørbar ,da tar jeg utgangspunkt i at kabelen er godt nok dimensjonert og ikke påvirkes av andre strømskilder ,alså skjermet kabel om nødvendig.

Når de fleste/ om ikke alle som foretar blintester ikke hører forskjell på lyden kan det da umulig være værd å bruke tusenvis av kroner på kabler, har selv opplevd at selgere på hifi butikker som vil selge anlegg til eks vis til 10000kr anbefaller å bruke flere tusen på kabler.
    Burde jo i såfall være mer fornuftig å legge pengene i bedre høytalere eller forsterker som gir klart større utslag i lyden.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av daytona
    2,5mm holder for de fleste da bakhøytallerene som oftest er noe mindre enn fronthøytallerene.
    Jeg er ellers ikke helt ening med det du skriver om forskjellen på kablene er hørbar ,da tar jeg utgangspunkt i at kabelen er godt nok dimensjonert og ikke påvirkes av andre strømskilder ,alså skjermet kabel om nødvendig.

Når de fleste/ om ikke alle som foretar blintester ikke hører forskjell på lyden kan det da umulig være værd å bruke tusenvis av kroner på , har selv opplevd at selgere på hifi butikker som anlegg eks vis til 10000kr anbefaller å bruke flere tusen på kabler.
    Burde jo i såfall være mer fornuftig å legge pengene i bedre høytalere eller forsterker som gir klart større utslag i lyden.
    enig og uenig... Om jeg skulle ha brukt 2000 ekstra så hadde jeg også lagt det i høytalerne MEN det må jo være forskjell på en kabel til 50 kontra en til 1250 ( som jeg har ) dette handler jo om skjerming og lederevne.. mulig jeg er på jordet men jeg holder meg hardt på dette... Men om jeg på mitt anlegg hadde hørt forskjell på 1250 kr kabler og 10 000 kabler er vel tvilsomt..

Jeg er fornøyd med kablene og bytter de ikke til 50,- kabler for å tjene noen kroner.. Men igjen kommer det vel an på hvilket utstyr du har også da.. om man kjøper et "billig" anlegg så er det vel ikke vits i å kjøpe DYYRE kabler...

Jeg synest egentlig at denne 10% regelen er fin jeg, ikke at man skal bruke 10% på kabler men at man må se på resten av anlegget før man bestemmer seg...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man snakker ofte om kvadrat på HT-kabler. Har dere noen gang beregnet arealet på kontaktpunktet mellom kabel og høyttaler? Ta en tradisjonell bananplugg med radius på 4mm og der lengden går 8mm inn i høyttalerterminalen. Det gir en kontaktflate på: 2xPIxRxL = 2 x 3.14 x 2mm x 8mm = 100 mm2. Gitt et effektivt kontaktareal på kun 30%. Da har vi enda 30 mm2...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller hvor stor kabelen mellom inntaket på høytaleren og til elementet!! den er ikke 4 kvadrat

Men du glemmer lengdene her da!! hehe, dette blir nok alle enige om tror jeg.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig og uenig... Om jeg skulle ha brukt 2000 ekstra så hadde jeg også lagt det i høytalerne MEN det må jo være forskjell på en kabel til 50 kontra en til 1250 ( som jeg har ) dette handler jo om skjerming og lederevne.. mulig jeg er på jordet men jeg holder meg hardt på dette... Men om jeg på mitt anlegg hadde hørt forskjell på 1250 kr kabler og 10 000 kabler er vel tvilsomt..

Jeg er fornøyd med kablene og bytter de ikke til 50,- kabler for å tjene noen kroner.. Men igjen kommer det vel an på hvilket utstyr du har også da.. om man kjøper et "billig" anlegg så er det vel ikke vits i å kjøpe DYYRE kabler...

Jeg synest egentlig at denne 10% regelen er fin jeg, ikke at man skal bruke 10% på kabler men at man må se på resten av anlegget før man bestemmer seg...
    Det er like stor forskjell på kabler til 50 kroner som det er forskjell på kabler til 1250 kroner! Min mening er at en får tilstrekkelig skjerming og lederevne til 20 kr metern! (EKKJ)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller hvor stor kabelen mellom inntaket på høytaleren og til elementet!! den er ikke 4 kvadrat

Men du glemmer lengdene her da!! hehe, dette blir nok alle enige om tror jeg.
    Det er summen av kablene mellom forsterker og elementer som betyr noe. En liten snutt (festlig ord forresten) med lavt tverrsnitt trekker ikke mye ned så lenge det lange strekket har stort nok tverrsnitt.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det er summen av kablene mellom forsterker og elementer som betyr noe. En liten snutt (festlig ord forresten) med lavt tverrsnitt trekker ikke mye ned så lenge det lange strekket har stort nok tverrsnitt.
    Det var det som var poenget mitt ja!!

Men uansett så mener jeg at mine nordost kabler er bedre en de gamle 25,- .. Kankskje dette er pågrunn av at jeg faktisk har brukt 1250 kroner på de!! men jeg hører forskjell små detaljer når jeg spiller høyt MEN om jeg mater cd-spilleren med en nedlastet mp3 trance ........ så tror jeg ikke at jeg merker forskjell. Og på film kan jeg ikke tenke meg at jeg hører forskjell....
    Men det gir meg en litt bedre "følelse" når jeg har "dyre" kabler. Det er nok der det ligger

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner hva du mener! Hehe.. Jeg gleder meg til å bytte fra Biltema 4kvmm til EKKJ, men jeg forventer egentlig ikke noe forskjell i lyden! :lol:

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke forstå at du kan forsvare 10% regelen ved kjøp av kabler ,mange i denne tråden har kjøpt 4mm2 kabler på biltema til 10 kr metern og har sammenlignet disse med dyre hi-fi kabler på svært gode anlegg uten å merke forskjell mellom dem ,hvorfor skal man da bruke langt mer penger på dyrere kabler dersom det ikke er forskjell i lyden.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg skjønner hva du mener! Hehe.. Jeg gleder meg til å bytte fra Biltema 4kvmm til EKKJ, men jeg forventer egentlig ikke noe forskjell i lyden! :lol:
    Du vil merke at bassen øker og diskanten minker. Flott å få rapport fra deg når du har hørt selv.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av daytona
    Jeg kan ikke forstå at du kan forsvare 10% regelen ved kjøp av kabler ,mange i denne tråden har kjøpt 4mm2 kabler på biltema til 10 kr metern og har sammenlignet disse med dyre hi-fi kabler på svært gode anlegg uten å merke forskjell mellom dem ,hvorfor skal man da bruke langt mer penger på dyrere kabler dersom det ikke er forskjell i lyden.
    Hvis det er meg du sikter til.. så forsvarer jeg ikke regelen! jeg sier bare at man må bruke hodet å tenke litt!! anlegget generelt bestemmer hva man bør legg i kabler!! altså har man et "elkjøp pakke greier" så kan man gi ****, men om man har anlegget som ligger top 3 på min hifi så tror jeg nok at 10,- kabler hadde hatt utslag!!

Jeg er også TOTALT uenig i at 10% bør ligge i kabler! men man bør ha det i bakhodet og tenke litt!!!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil merke at bassen øker og diskanten minker. Flott å få rapport fra deg når du har hørt selv.
    Hehe.. Det hadde vært noe! Jeg har ikke anledning til noen blindtest, men skulle jeg høre vesentlige forskjeller så skal poste mine erfaringer. :lol:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke forventer forskjeller...hvorfor bytter du da? He, he...dette er som sjakkspill...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pxxxx-forlenger...?.....
    Biler, kabler - hva er forskjellen...?
    Vel... fete kabler ligner kanskje mer...?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke forventer forskjeller...hvorfor bytter du da? He, he...dette er som sjakkspill...
    Fordi mine Biltemakabler blir for korte når jeg skal legge nye kabelkanaler!

Side 15 av 18 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •