hvor viktig er kabler - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 18 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 355
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    For egen del kan jeg oppsummere følgende "erfaring" basert på mange gode råd og tips, bl.a. i denne tråden:
    3. Høytalerkabler demonteres og "klippes" 1 cm. lenger inn, for å fjerne mulig korrosjon og sikre "friskt" metall i kontaktpunktet. Høytalerterminalene renses på samme måte som nevnt over. Unngå "ekstra" plugger og lodding - dette holder garantert i ett år av gangen.
    Til slutt når ikke kabelen fram?
    Regner selvfølgelig med at du samvittighetfullt demonterer alle elektroniske komponenter også og lodder alle loddinger inni utstyret på nytt, for de holder jo maksimalt ett år, eller...?
    Alvorlig talt: Tinnloddinger som er riktig gjort får kanskje et lag av oksydering på utsiden, men inni er de fortsatt gode, holdbarheten er ihvertfall lenger enn et år. Når det gjelder annen korrosjon, f.eks. i fysiske kontaktflater, så er nettopp bruken av forgylte flater en måte å unngå anløpne flater på. Men det er godt mulig at det er lurt å rense også disse flatene en gang i blant. Smuss og støv er heller ikke godt for kontaktflaten.
    Man skal imidlertid også passe på flatene som forbinder kabler og terminering hvis dette er gjort med skruing, slik det ofte er med bananplugger, for eksempel. Jeg bruker bananplugger og spader som loddes på kabelen, og mener definitivt at det er den mest holdbare termineringen, hvis man først skal ha noe annet enn bare avisolerte ender.
    For øvrig: Transparent isolasjon på høyttalerkabler har en stor fordel: Man kan se om kabelen har anløpet i overflaten innenfor isolasjonen. Jeg har et par høyttalerkabler liggende fra midt på 80-tallet, og tro meg: Lekre er de ikke. Beholder dem vel egentlig kun til skrekk og advarsel...

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er som jeg selv skulle sagt det gode argumenter og poeng her..

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg har et par høyttalerkabler liggende fra midt på 80-tallet, og tro meg: Lekre er de ikke. Beholder dem vel egentlig kun til skrekk og advarsel...
    Disse må jo være de perfekte kabler til en blindtest?! Siden strømmen beveger seg på overflaten, overflaten er oksidert, dvs. at strømmen må gå innenfor oksidbelegget (litt "trangere"?), hadde det vært moro om det er blitt noen hørbar forskjell!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Loddetinn er vel heller ikke helt fri for å oksydere og over tid danne dårligere ledende oksyd belegg på overflaten. Man beskytter i middlertid kobberet under på en god måte, men er også litt skeptisk til hvor god forbindelse man egentlig oppnår hvis man demonterer og monterer slike kobblinger uten å samtidig fjerne oksyd belegget og hvor god overflate man egentlig bruker hvis man ikke tilfører loddetinnet mens kontakt flatene er i inngrep og man får litt stive, klumpete bare noen mivroskopiske anleggsflater . Noen som har prøvd å måle spenningen på et bilbatteri via de litt blytinn lignende polene (vet faktisk ikke helt vilket materiale disse er laget av, men de virker ganke myke) har sikkert merket at man må skrape litt ned i overflaten for å få god kontakt og måle den spenningen batteriet har. Man klarer sikkert også (uten å ha prøvd det selv) å få brennt av en 4mm2 høytaler kabel i løpet av få sekunder med flere hundre amper stømstyrke både med loddede og uloddede endepunkter hvis man går inn for det, så er egentlig ikke så redd for at en liddet ht kabel ikke ska lede nokk strøm , men er mer bekymret for at den kan påvirke noen av de såkallte mcrodetaljene i et såpass avangsert vekselstrøm som man har i audio sammenheng. Enkelte High end forsterker produsenter angir blandt annet at komponentene på div kretskort er såpass nøyaktifg tilpasset innsettings og kobblingspunktene at det skal være elektrisk kontakt før man tilfører loddetinn.
    Mulig dette er for å unngå problemer med dårlige loddepunkter senere, men det kan jo ha noe med påvirkningen loddetinn ledere har for musikk signalet også, ikke vet jeg.

Å bruke gullforgyllte kobberspader eller banan plugger som både klemmer fast rundt kobber lederene i kabelen og tettes og loddets etterpå , er vel noe av den beste metoden man kan bruke. Lakker og tetter man så oksygenet i luften ikke kan komme i kontakt med lederene i endene av kabel-isolasjonen og setter på noen krympe stømper som er med å avlaste mekanisk belastning fra kobberlederene, så begynner man vel å få gode arbeidsbetingelser for kabelen.

Den beste kobblingen over tid får man vel utgangspunktet og i hifi sammenheng mellom terminalene og kablene med å bruke kontaktflater med et meget tynnt gull sjikt på toppen, og god kobber leder under. Det største problemet med mange av de forgyllte gull banan pluggene som finnes der ute er at det ikke er brukt kobber, men støpejern eller mer jern legeringer som material under gullflaten. ikke spesiellt god avsluttning på gode kobber ledere med høy renhetsgrad, for å si det sånn. Mye gods i disse endepunktene kan også fortyrre og påvirke noen av egenskapene for hele kablelen, så det å terminere kobber lederene direkt i høytaler terminalene er vel ofte å foretrekke fremfor litt mer avangserte og kankje til og med løsninger som lager dårligere resultater. Oksydering vil selvølgelig skje over tid på kobberet med slike direkte kobblinger, men der hvor klem skruen og kablene ligger ann mot kontakt flatene vil ikke oksygen komme så lett til og derfor vil ikke disse flatene oksydere noe serlig. Kobbler man av og på hyppig, er det nokk lurt å avisolere til man kommer inn til uoksydert overflate igjen, eventuellt benytte gode gulforgyllte kobber spader/banan plugger, men ofte er de enkle løsningene bedre, hvis man er klar over begrensningene. Dette er i alle fall mine tanker og erfaringer rundt terminerin av slik kabling. Er ikke så sikker man egentlig kan høre forskjell på mange gode og mindre gode terminerings løsninger, men det er noe med følelsen man sitter igjen med etterpå for disse tingene, og som man gjerne også tar med seg når man lytter til musikken. ;-)

Edit: Tok meg så god tid når jeg skrev dette over at jeg ikke så det glimrende innlegget til flageborg, det var nesten som jeg skulle skrevet det selv (bortsett fra at jeg hadde sikkert kunnet skrevet det lenger og med mer skrivefeil....;-) ) Ellers ville jeg ikke demontert allt av kobblinger like mye som Flageborg beskriver, da jeg er redd for at man mister gode kontaktflater og må korte ned kabelene så mye at de må skiftes etter en stund. Når det gjelder signalkabler, er det vel ikke tykkelsen som betyr mest, men elektriske egenskapene i lederene og termineringene og skjerminger osv som er viktig. Pris er vel heller ikke nødvendigvis et entydig kvalitets begrep for disse kablene. Marsvin og andre gnagere bør holdes langt unna allt av elektronikk, eller kandet være man får brukt for batteriet i røykvarsleren. Kona får også holde vann og annet potensiellt farlig utstyr langt unna de elektoniske komponentene i hjemmekinoen min, det betyr at jeg selv må stå for støvtørkingen osv, men det er noe eget med å kunne ødelegge utstyret selv.....:wink:

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Loddetinn er vel heller ikke helt fri for å oksydere og over tid danne dårligere ledende oksyd belegg på overflaten.
    Jeg har demontert elektriske anlegg som ble installert før krigen (hvilken av dem vet jeg ikke ) Her har endene vært fortinnet (loddet) og ingen korrosjon/anløpning som jeg kunne se. Fungerte optimal etter 50 år.

Mener også at det må gå å få til en bedre løsning enn å kappe av høytaler-ledningene etter hvert.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg har demontert elektriske anlegg som ble installert før krigen (hvilken av dem vet jeg ikke ) Her har endene vært fortinnet (loddet) og ingen korrosjon/anløpning som jeg kunne se. Fungerte optimal etter 50 år.
    Tror nok også loddetinn har gode beskyttende egenskaper, men når det gjelder oksyd belegg, er vel det veldig forskjellig hvordan disse oksyd beleggene ser ut og hvilke elektriske egenskaper de måtte ha, og er avhengig av hva slags metaller som inngår i legeringen og om det har vært mye fuktighet tilstede osv. Gammelt loddetinn vil vel se litt gråere ut på overflaten når den er oksydert, og inngår denne overflaten som eneste kontaktpunkt, skal man vel ikke se bort i fra at man har et litt minrdre gunstig kobblingspunkt enn hvis loddepunktet hadde vært skrapet reint eller blitt loddet på nytt. I el installasjoner tidligere brukte man vel oftere skruer som nermest ble skrudd inn i lederene og sikkret at man kom gjennom eventuelle oksyd belegg. I HIFI sammengheng er det vel mer vanlig med større flater som presses mot leder overflatene så eventuelle oskyd belegg ikke blir gjennomhullet på samme måten, og kan skape dårligere kontakt punkter.

Problemer med gammle el installasjoner var vel ofte ikke selve lederene elle kobblingspunkter, men at valg av isolasjons materiale ikke tåler tidens tann og overledninger og varmgang lett kan føre til brann tilløp. Tror ikke jeg har samme grad av elektronisk kompetangse som deg Mr_Spock, så det er godt mulig jeg tar feil angående alle aspekter rundt loddetinn og bruken av dette.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemer med gammle el installasjoner var vel ofte ikke selve lederene elle kobblingspunkter, men at valg av isolasjons materiale ikke tåler tidens tann og overledninger og varmgang lett kan føre til brann tilløp.
    Jepp. det er jo dette som er årsaken. Isolasjon på gamle ledninger var av tekstil.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke jeg har samme grad av elektronisk kompetangse som deg Mr_Spock, så det er godt mulig jeg tar feil angående alle aspekter rundt loddetinn og bruken av dette.
    Haha så beskjeden du var nå da. Med alle dine fine innlegg her inne så kan jeg vanskelig forstå at du skulle ta feil angående alle aspekter på noe som helst som blir diskutert her på forumet

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Haha så beskjeden du var nå da. Med alle dine fine innlegg her inne så kan jeg vanskelig forstå at du skulle ta feil angående alle aspekter på noe som helst som blir diskutert her på forumet
    Ja det var kankje litt uvanlig det ja ops: ,
    men når kart og terreng ikke stemmer, er det vel terrenget som er fasiten og det erfarings grunnlaget det virker som du har på dette "lodde" punktet, tar jeg mer som en fasit i så måte enn litt mer teoretiske leder egenskaper med loddetinnets 10 ganger høyere motstand osv. Ser du har gode erfaringer med Loddetinn som terminering av kobber ledere, noe jeg ikke har "forsket" spesielt på eller har så veldig mye praktisk erfaring fra selv egentlig.

Det kan kanskje være på sin plass å nevne at hvis man setter to forskjellige peroner til å lodde endene av en kabel med litt grovt kvadrat, er det vel ikke helt utenkelig en av kabel endene blir litt mindre gunstig å bruke i hifi sammenheng enn den andre. Man trenger vel bare et meget tynt omsluttende belegg på kabelen og som er nokk til å fylle ut luft rommene mellom kobber lederne så de festes sammen, og ikke en massiv loddetinns klump som er vanskelig å få inn i skrueterminalene osv med kobberledere som har mye loddetinn mellom deg. Vil derfor tro at et meget tynt 1/10mm tinnbelegg i kontakt med en skrueterminal vil fungere bedre enn en klump som har 1-2 mm med tinn mellom nærmeste kobberleder og kontakt punktet (noe som jeg får inntrykk enkelte ser for seg her ). Loddetinn består vel forøvrig av ganske store mengder Bly, som regnes i metall sammenheng som forholdsvis mykt og har litt spesielle egenskaper når det gjelder å bli deformert og innvendige strukturer osv. Har erfaring fra at litt rikt fortinnede kabler eller festepunkter der det inngår litt bly ofte trenger flere etter-trekkinger for å holde et ønsket press.

Var blandt annet borti noen Isoda HA-20 (tror jeg de heter) høytaler kabler som blandt andre metaller i lederene besto av noen bly ledere. Disse kablene var notoriske til å gi seg og bli litt løse i kobblings punktene hvis man kobblet de direkte, samt at mange av lederene røk av med litt mekanisk belastning. kom frem til at trikset med å klemme på en god kabel sko som tok tak i isolasjonen, lodde og ytteligere bedre egenskapene for å motstå fysisk belastning med krympestrømper osv som vel var den riktige terminerings forme her. Kvaderatet til HA-20 var vel rundt 2.5mm2 så de var vel ikke så gunstige til et system der strøm styrkene var høye, men de fungerte meget godt sammen med bland annet Quad ESL57, og noen Magneplanar høytalere for å nevne noe.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    hehe..

1. Hvis du synes dine ører er så unøyaktige at du ikke kan stole på dem, bør du vel ikke satse på en blindtest..? Da kan du vel bli lurt?? :wink::
    Jeg sa jeg fikk hjelp av vitenskapen. De kan med måleinstrumenter fortelle meg om jeg kan forvente forskjeller eller ikke. Mange av disse forskjellene er heller ikke hørbare. På denne måten kan jeg finne en kabel som i utgangspunktet ikke skal farge lyden. Gjennom en blindtest vil jeg så kunne avgjøre om jeg hører forskjell på denne og min Biltema-kabel.

Sitat Opprinnelig postet av Amra
    2. Hvorfor er du redd for å bli psykologisk påvirket? Hvis du sitter hjemme i stua og hører musikk og hjernen tror den hører noe som er bedre enn det ørene faktisk har registrert, og dette koster feks 50 kr/m kontra de velkjente 10, så må vel det være en både rimelig og interessant oppgradering?
    Jeg er ikke redd for å bli psykologisk påvirket. Jeg erkjenner bare det faktum at øynene mine påvirker resultatet av en "lyttetest" med mindre jeg lukker dem. Dette er det MANGE som ikke forstår.

Til Tralltrall: Jeg hører forskjell på høyttalerkabler. Står valget mellom sprengtråd og 4mm2 fra Biltema skal jeg klare å skille dem fra hverandre i blindtest. Noen høyttalerkabler forringer lyden, og noen mener slik farging av lyd er positivt og er villige til å betale mye penger for slike kabler. Andre igjen bruker MASSE penger på kabler som forringer lyden mindre enn feks Biltema's 4mm2, men da uten å kontrollere gjennom blindtester om de i det hele tatt kan heve noen gevinst på dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Gode nok svar for meg det. Syntes bare du hadde en litt snodig ordbruk tidligere..

Selv velger jeg å ikke sette min lit til vitenskapen i enhver sammenheng, men det betyr ikke at man trenger være så veldig uenig heller. Jeg velger bare å ikke bruke den som fasit. Plutselig finner man ut noe nytt.. :shock:

Jeg byttet selv fra OK utseende og godt dimensjonert CO-kabel til en stygg og upraktisk Nordost. Hvorfor? Spennende å teste.. var vel skeptisk, men så fikk jeg den billig. Og den ligger her ennå, et par år senere. Hvorfor? Vel, den er fremdeles stygg og upraktisk..

Når det gjelder synets påvirkning av hørselen er jeg helt enig. Det er nok best å foreta enhver lyttetest med lukkede øyne, både for å unngå påvirkninger og særlig for å få full fokus på den viktigste sansen i denne sammenhengen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye interessant her ja:P mangen forskjellige meninger.
    Min mening er at kablene spiller en ganske stor rolle, kanskje ikke på lik linje med høytalere og elektronikk..Men kablene er en viktig del det og

Newcomer Donald sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er enda en produsent som lager tynne kabler..

http://www.anticables.com/home.html

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kort oppsummering:

Kabler er viktig, men ikke i den forstand at man behøver å bruke mye penger på det.

Man gjør lurt i å bruke litt mer penger på gode signalkabler enn høyttalerkabler, så lenge sistnevnte har tilstrekkelig tverrsnitt (2,5-4,0 mm2) er det bare å gå for biltema eller clas ohlson-varianten.

Når det gjelder signalkabler for lyd og bilde, merker man som oftest størst forskjeller på sistnevnte, derfor kan det lønne seg å tildele bildekablene den største budsjettposten. For signalkabler generelt er isolering og gode plugger to av de viktigste faktorene.

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville det vært verdt å kjøpe Gale XL189 enn Gale XL105? hvis det er irrelevant hvilken type kabel du kjøper ville det ha noen fordeler å kjøpe XL189?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan aldri tenke meg at den kabelen på noen måte er bedre enn Biltemas 4mm2. Kjøp heller den.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Biltemakabelen koster under 10 kroner meteren for 4,0 mm2 og er garantert ikke dårligere!

Newcomer daytona sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Ingen tvil om at kabler er uhyre viktig, uten de så hadde det vært stille fra høyttalerne i alle fall.

Og det med blindtest er allerede i gang, første deltager, og kanskje en til har meldt seg! Det som jeg finner pussig er at det kun er skeptikerne som har meldt seg, ingen av de som har tro på kabler... Skulle jo tro at de var interessert i å bli med på noe slikt...

Eller er det kanskje slik at man må kjenne annlegget inngående for å kunne finne forskjeller? Da er det i alle fall avklart at det ikke er STORE forskjeller slik det snakkes om.

Er det noen kabelforkjempere der ute som vil bli med på en helt uhøytidlig seanse? Kaffe og kaker vil bli servert, og jeg er en skikkelig trivelig kar, så det er ingen grunn til å engste seg :-D
    Har du fått mange med deg på blindtest av høytaller/signlkabler
    og i så fall hvordan gikk det?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere glemmer noen momenter i denne debatten:

a) For at en høyttaler skal prestere anderledes (bedre?) er "alle" enige om at en dedikert effektforsterker låter bedre enn en receiver. Hvorfor? Kan det være at høyttalerne får mer strøm når de krever det?

b) Hvorfor er kabeltverrsnittet større i det elektriske anlegget i et hus når amperstyrken øker? Ingen betviler det faktum.

c) Har dere vurdert om en høyttaler har en toleranse for å låte optimalt, og at alle strømstyrker over et gitt nivå er "perler for svin"?

d) Kan alle høyttalerkabler transportere den strømstyrke som kreves? Hvis nei, hvorfor det? Kabeltversnitt? Materiale?

Newcomer daytona sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    a:Har forstått det slik at ett effekt trinn ikke påvirkes av annen elektronikk som er i en reciver ,alså bedre skjermet
    d: kabeltversnittet er slik jeg har forstått det viktig for å ikke påvirke effektforsterkerens levering av strøm til forsterkeren 2,5mm2 holder for de fleste dersom kabelstrekket ikke blir for langt ,en for tynn kabel vil påvirke dempnings faktoren til forsterkeren ,og det vil da legge seg spenning over kabelen som også gir økt temperatur som legger seg over kabelen en tykk kabel som eks 4mm2 så ungår man denne problematikken.

Side 14 av 18 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •