hvor viktig er kabler - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 18 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 355
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er nok grunnleggende enig med Roffe her. Loddetinn (som typisk består av 60% tinn og 40% bly) har helt klart dårligere ledningesevne enn kobber/sølv, men det viktigste er skikkelig kontaktflate. Hvor god den blir avhenger av hvordan terminalen er utformet, og i noen tilfeller er det kanskje en fordel å fortinne, i andre ikke.

Jeg våger derfor påstanden om at den økte motstanden på grunn av fortinningen i seg selv er ubetydelig (skiktet blir tross alt svært tynt), og dersom fortinningen ikke fører til dårligere kontaktflate så er det helt kurant å gjøre det.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan føye til en litt interessant link som jeg kom over:

http://www.allmeasures.com/Formulae/

Om vi går inn og bruker 1 cm som lengde og 2.5 mm2 som tverrsnitt (altså en liten ledningsstump), så gir det en utregnet motstand:

Kobber:
    0.0000672 ohm
    Loddetinn:
    0.0006600 ohm

Altså leder loddetinn omtrent 10x så dårlig som kobber, men verdiene blir så små (og mye mindre enn i dette eksempelet) at det blir ubetydelig når vi snakker et tynt fortinningsskikt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=pnerbye

Ingenting skal være uprøvd, så jeg skal nok teste annen kabling etterhvert. Blindtesting selvfølgelig. Jeg stoler ikke på at jeg ikke kan påvirkes psykologisk. Først og fremst er jeg imidlertid opptatt av å ikke forringe signalet mere enn nødvendig på sin vei fra forsterker til høyttaler. Heldigvis får jeg her litt hjelp av vitenskapen slik at jeg slipper å stole på unøyaktigheter som mine egne ører for eksempel.[/QUOTE]

hehe..

1. Hvis du synes dine ører er så unøyaktige at du ikke kan stole på dem, bør du vel ikke satse på en blindtest..? Da kan du vel bli lurt?? :wink:
    2. Hvorfor er du redd for å bli psykologisk påvirket? Hvis du sitter hjemme i stua og hører musikk og hjernen tror den hører noe som er bedre enn det ørene faktisk har registrert, og dette koster feks 50 kr/m kontra de velkjente 10, så må vel det være en både rimelig og interessant oppgradering?

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg hører og forskjell på kabler!
    Om du gjør det,hva er det du diskuterer her da?

Du sier jo hele tiden det ikke er forskjell på kabler også sier du du hører forskjell....!!!?!?!?!
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pisslei!

Nå sitter jeg her og leser for n`te gang et nytt innlegg. Og hva skjer? Jo, noen gir kritikk på det personlige plan igjen. Prøver å legge inn et "enkelt" spørsmål angående kabler, men får null svar. Er det fordi jeg ikke stiller det rette spørsmålet? Jeg hvet knapt en dritt om kabler og ennå mindre etter å ha lest for mange tråder om emnet. Alt jeg ønsker er å få et svar på om hvilke kabler som oppfyller mine kritterier som f.eks. er at det gir meg null farging av lyd. Dvs. alle frekvenser slipper igjennom fra for- til effektforsterker(balansert), fra effektforsterker til høytalere. "Alle" tråder ender opp med personangrep/usakligheter istedet for å innrømme manglende kompetanse. Vet man ikke nok så gjør noe med det da vel. Sett igang og søk etter kunnskap istedet for å argumentere med personlige beskrivelser. Det være seg skryt av seg selv eller utdriting av andre. Joda, jeg har utdannelse i elektro jeg òg. Har også 15 års praksis i sterkstrøm + 4 års praksis i elektronikk. Kan nevne at jeg har endel erfaring fra studiojobbing som sessionmusiker og tekniker for egne prosjekt. Spilt inn plater har jeg òg. Har også vært utøvende livemusiker i 26 år.Dette hjelper jo ikke en dritt!

Hva dette ender opp i? Jo, det skal jeg tilstå umiddelbart:
    JEG HAR IKKE PEILING PÅ HVILKE KABLER JEG SKAL BRUKE!!!
    Er det noen som kan hjelpe meg så svar meg gjerne!

PS! Er f**n ikke sur!!!

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Nå sitter jeg her og leser for n`te gang et nytt innlegg. Og hva skjer? Jo, noen gir kritikk på det personlige plan igjen. Prøver å legge inn et "enkelt" spørsmål angående kabler, men får null svar. Er det fordi jeg ikke stiller det rette spørsmålet? Jeg hvet knapt en dritt om kabler og ennå mindre etter å ha lest for mange tråder om emnet. Alt jeg ønsker er å få et svar på om hvilke kabler som oppfyller mine kritterier som f.eks. er at det gir meg null farging av lyd. Dvs. alle frekvenser slipper igjennom fra for- til effektforsterker(balansert), fra effektforsterker til høytalere. "Alle" tråder ender opp med personangrep/usakligheter istedet for å innrømme manglende kompetanse. Vet man ikke nok så gjør noe med det da vel. Sett igang og søk etter kunnskap istedet for å argumentere med personlige beskrivelser. Det være seg skryt av seg selv eller utdriting av andre. Joda, jeg har utdannelse i elektro jeg òg. Har også 15 års praksis i sterkstrøm + 4 års praksis i elektronikk. Kan nevne at jeg har endel erfaring fra studiojobbing som sessionmusiker og tekniker for egne prosjekt. Spilt inn plater har jeg òg. Har også vært utøvende livemusiker i 26 år.Dette hjelper jo ikke en dritt!

Hva dette ender opp i? Jo, det skal jeg tilstå umiddelbart:
    JEG HAR IKKE PEILING PÅ HVILKE KABLER JEG SKAL BRUKE!!!
    Er det noen som kan hjelpe meg så svar meg gjerne!

PS! Er f**n ikke sur!!!

Lån med noen kabler hjem og test. Jeg tror ingen kan sitte her og fortelle deg hva som er best. Du må finne en kabel du "liker" og som passer elektronikken din (og dine ører). Du kan sikkert som det er nevnt tidligere starte med en kabel som ikke koster så mye. Pris og kvalitet henger ikke alltid sammen. Ser på bildet av din hifi at du har en kabel, om du synes den er topp kan du jo teste flere i samme serie.

Ellers har de bra høytalerkabler fra LINN på Kontrapunkt i Oslo som jeg synes har en brukbar pris selv for de som mener kabler må være billig. (tror det er 70 kr/m eller noe)

Siden du er musiker selv, så vet du kanskje hvordan musikken kan låte live, Jeg er musiker også, og når jeg hører musikk kobler jeg det ofte sammen med hvordan artistene låter live. Jeg har spilt sammen med mange av artistene som spiller inn plater og da vet en hva "kjennemerker" de har i klang og stemme. Jeg prøver å lytte etter dette på CD'n når en hører på musikk hjemme. Det er her jeg mener nyanser i kabler kan påvirke inntrykket jeg får.

Om du skal teste flere kabler skrev jeg et innlegg for noen dager siden i denne tråden, med å koble høyre og venstre side med hver sin kabel. Det synes jeg er veldig effektivt når en tester.

Vet ikke om du ble noe lurere av dette.

Du har jo bra komponenter i din Hifi, så det er jo potensiale til å kunne låte veldig bra her.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ærlig talt så orker jeg ikke bry meg for mye om denne problematikken. Tviler på at dyre kabler har noe for seg i mitt anlegg iallefall. (heller ikke i dyrere varianter) Jeg skal bruke Supra 4mm2 rundt hele pakka.. 35 kr metern. Da kan jeg med god samvittighet legge 5 lapper på ett hifirack istedenfor å lide av kabelfetish. De skal jo helst skjules spør du meg

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei tralltrall.
    Så innlegget ditt og har også samme teori om å bytte H/V med forskjellige kabler. Kjenner også igjen måten en musiker lytter på. Ikke alltid vi bryr oss om lyden, men stort sett så er musikken i sentrum.
    Det jeg etterlyser er en teoretisk bit. Hva gjør en kabel forskjellig fra en annen? Den som kan gi oss en faktaopplysning på dette område er god. Hansken er kastet.

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Istedenfor å sitere de innleggene jeg kommenterer, har jeg prøvd å "ta opp tråden", håper det blir lesbart og forståelig.

- Det er diskutert om loddetinns ledningsevne er heldig eller uheldig. Vi snakker om hørbare forskjeller i denne tråden, ikke sant? Da er det uinteressant om man på elektrolinja lærer at man skal lodde kabelender for ledning av 50 Hz nettstrøm for holdbarhetens skyld.

- Kontaktflate ved termineringene. Jo større kontaktflate, jo bedre, men igjen: Hørbart? Ved liten kontaktflate blir det større motstand, større motstand gjør det vanskeligere for strømmen å komme fram, og det oppstår varme (kjent på ei lyspære noen gang?). Enten man skrur på en plugg eller rett i terminalen, mikrooverflaten på kontaktpunktet er ruglete, dvs. at total kontaktflate er ganske liten i forhold til kabeltverrsnittet, men siden lengden er så kort, blir ikke tapet problematisk. Ingen tvil om at kontaktflaten er større ved å skru seg på enn ved plugger (selv om Tara Labs har noen "fjærende" greier, det selger sikkert Clas Ohlson også), plugger er mest hensiktsmessig når man trenger å koble til og fra ofte, når man blindtester, f.eks!

- Er det ikke korrosjon i stua? Hvorfor har man gullterminaler rund baut? Jo, for å unngå korrosjon! I de fleste sammenhenger er "korrosjon" erstattet av ordet oksidering, for det er det handler om, materialets tendens til å reagere med oksygen. Sølv reagerer lett (blir svart), kobber mindre lett (blir grønt), gull overhodet ikke, jern ganske lett (blir brunt). Oksideringsprosessen krever også fuktighet, men ingen har vel 0 % luftfuktighet, så stua er ikke korrosjonsfri. Hovedproblemet med oksidering i "vår" sammenheng er at oksidbelegget er en isolator! Vi vil altså ikke ha det!

- Kabeldimensjoner: Pnerbye har målt deg til at 2,5 mm2 er tilstrekkelig tverrsnitt til sitt anlegg, noe jeg ikke betviler. Men, det er ikke bare tverrsnitt det handler om, men overflate! Jo høyere frekvens, jo mer tenderer strømmen til å legge seg på overflaten av lederen ("skin"-effekten), dvs. at mange ledere med lite tverrsnitt (men som til samme gir et tilstrekkelig stort et) er mer effektivt til overføring av høye frekvenser enn få, tykke ledere. Det siste er nok bakgrunnen til at det anbefales tykke ledere til mellomtone og bass og tynne (sølv-)ledere til diskanten, selv om anbefalingen nok ikke er helt korrekt, siden skin-effekten gjør seg gjeldende allerede ved 50 Hz, men selvsagt i mindre grad.

Ser også at noen produsenter bruker hul leder, da får man også større lederoverflate, men til en høyere produksjonskostnad, så det er ikke noen vits.

Hvor den optimale grensen mellom forskjellige kabelkonstruksjoner går er ikke lett å si, derfor er tommelfingerregelen at en høyttalerkabel bør ha mange, tynne ledere, så kan man operere med mindre totalt, tverrsnitt.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Altså leder loddetinn omtrent 10x så dårlig som kobber, men verdiene blir så små (og mye mindre enn i dette eksempelet) at det blir ubetydelig når vi snakker et tynt fortinningsskikt.
    Jepp, tror nok at loddetinn ikke fører til dårligere ledningsevne.

Det holder jo med å se på elektroniske komponenter - motstander, kondensatorer osv - det er jo ikke kobberledere som blir benyttet. Det er en legering som nok leder dårligere enn kobber men blir benyttet allikevel på grunn av kobberets dårlige kontakt og korrosjonsevne.

Og sølv og kobber korroderer friskt innendørs også - har ingen av dere pusset sølv?

Når det kommer til stykket er jeg sikker på at en bra kontaktflate som regel er viktigere enn en mikrospopisk bedre ledningsevne. Det er vel derfor vi benytter gullkontakter???

Med andre er det nok et meget godt råd å fortinne ledningsendene på dine høytaler-ledninger.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hal
    Det er diskutert om loddetinns ledningsevne er heldig eller uheldig. Vi snakker om hørbare forskjeller i denne tråden, ikke sant? Da er det uinteressant om man på elektrolinja lærer at man skal lodde kabelender for ledning av 50 Hz nettstrøm for holdbarhetens skyld.
    I utgangspunktet var det en diskusjon hvordan best terminere en høytaleledning på!

Tror vel at de fleste argumenter bør taes med i en diskusjon.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Med andre er det nok et meget godt råd å fortinne ledningsendene på dine høytaler-ledninger.
    Gjør du dette selv? Har du forsøkt å fortinne en 4kvmm kabelende for så å skru den fast i en liten høyttaler/forsterkerterminal med plastgrep for tilskruing? Jeg har forsøkt, og selv om tinn er et mykt metall, så er klumpen som oppstår så hard at ethvert forsøk på å deformere tinnet med hard tilskruing med fingrene får meg til å tvile på om plasten holder. Og det er jo deformeringen av tinnet som er poenget hvis man skal ha god kontaktflate. Det er mye lettere å presse sammen en ufortinnet kabelende bestående av mange tynne kobberkordeller. Jeg er likevel enig i at dersom man ikke har en rent kuttet ende og pen tvinning av kordellene, så skal man være påpasselig så det ikke kommer en liten potensiell kortslutningskordell på utsiden.

Personlig synes jeg spader er et godt alternativ, og bruker akkurat nå spader på forsterkersiden og Nordost Z-plug bananer på høyttalersiden. I motsetning til vanlige bananer er Z-pluggen formet som en fjærende sylinder, noe som gir en ganske stor kontaktflate i et sylinderformet hull. Supra har en tilsvarende formet banan på sine Combicon-plugger.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sussebass
    hei, hvor viktig er egentlig kabler mellom forsterker og høytallere? skal kjøpe meg nye kabler nå, tenker det bare blir litt feite kabler med bannanpluggs... taper jeg mye på dette? har det noe serlig å si på effekten eller? takker
    Dette er hva det ble spurt etter av trådstarter. Ser vedkommende nevner kabel først...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til trådstarter: Start med Biltemas 2x2.5kvmm kabler, avisoler endene, tvinn dem litt og skru dem rett i terminalene. Det er alt du trenger, og da har du et godt og rimelig utgangspunkt å sammenligne med lydmessig dersom du skulle ønske å oppgradere til bedre kabel.

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

"Ganske stor kontaktflate". Dette bør Nordost dokumentere! Vet at det er blitt skrevet doktoravhandlinger om kontakter på NTNU, som har funnet at kontaktarealer i plugger (for 50 hz strøm) er ca. 1% av teoretisk areal.

Om de fjærende pluggene er bedre hadde det vært fint å få dokumentert, antar at seriøse produsenter som Nordost har målt på dette.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hal
    "Ganske stor kontaktflate". Dette bør Nordost dokumentere! Vet at det er blitt skrevet doktoravhandlinger om kontakter på NTNU, som har funnet at kontaktarealer i plugger (for 50 hz strøm) er ca. 1% av teoretisk areal.

Om de fjærende pluggene er bedre hadde det vært fint å få dokumentert, antar at seriøse produsenter som Nordost har målt på dette.
    Det er ikke Nordost som påstår dette. Jeg har heller ikke målt. Dette er kun basert på min egen sammenligning av den fysiske utformingen av ulike bananplugger og hva jeg synes ser fornuftig ut. Nordost markedsfører ikke disse på egne hjemmesider en gang, men de selges i løsvekt for nettopp å terminere custom-lengde Nordost-kabler, altså som tilbehør til disse. For øvrig er disse pluggene av typen som skal loddes på, og de koster såvidt jeg husker rundt 50 kroner per plugg (den norske hovedforhandleren har bygget om sine hjemmesider, og produktet ligger ikke ute lenger). Altså ingen upris, selv om det ikke er det aller rimeligste av bananplugger heller.

Har du sett disse pluggene selv, Hal?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er mye lettere å presse sammen en ufortinnet kabelende bestående av mange tynne kobberkordeller. Jeg er likevel enig i at dersom man ikke har en rent kuttet ende og pen tvinning av kordellene, så skal man være påpasselig så det ikke kommer en liten potensiell kortslutningskordell på utsiden.
    Ok da sier vi det, benytt den metoden som du synes passer best

Begge metodene er å anbefale

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Har du sett disse pluggene selv, Hal?
    For høyttalerterminering, bare på bilder, men konseptet er jo velkjent fra andre sammenhenger. Tror selv også at de er bedre enn bananplugger med fjær på, men det var det der med bare å tro, da...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For egen del kan jeg oppsummere følgende "erfaring" basert på mange gode råd og tips, bl.a. i denne tråden:

1. Kjøp en signal-kabel som er tykkere enn den som "følger med" CD/DVD, dobble det planlagte beløpet, kjøp!,.....så har du tatt høyde for "mulige" ekstragevinster ref. kabel-debatten.

2. Kjøp en høytalerkabel som er tykkere enn "lampett-ledning", velg en farge på kabelen som "matcher" listverket, og som består av tynne kordeler.

SÅ kommer det viktigste, det årlige vedlikeholdet! av alle kablene, fordi etterhvert som vi spiller, vibrasjoner påvirker "skruer" - løsner, temperatur og luftfuktighet påvirker metallet og kontaktflatene, støv trenger seg inn over alt...........hamster og marsvin gnager på "noe" bak stereobenken, Petter Edderkopp har bygget reir rundt høytalerterminalene, kona har bommet litt når potte-plantene som "pynter" opp stereo-anlegget skulle vannes...........det er mange ting, derfor:

1. Støvet skal fjernes, både over, under, bak og inni..........

2. Signalkabler skal demonteres og "renses" med Isopropanol eller bedre, RCA-kontaktene renses både innvendig og utvendig med Q-tips påført Isopropanol.

3. Høytalerkabler demonteres og "klippes" 1 cm. lenger inn, for å fjerne mulig korrosjon og sikre "friskt" metall i kontaktpunktet. Høytalerterminalene renses på samme måte som nevnt over. Unngå "ekstra" plugger og lodding - dette holder garantert i ett år av gangen.

4. For Receiver, CD/DVD-spiller etc. demonteres deksler for å blåse ut støv og annen "hus-bukk". Det er en del Receivere og Forsterkere som har kjølevifter som "samler" støv - Dette må fjernes.

5. Sørg for god "utlufting" mellom komponentene i Racket, varme ødelegger det meste - loddinger "løsner".

HVORDAN skal du huske dette?

1 gang i året får jeg tilsendt nytt batteri til brann-varsleren fra forsikrings-selskapet mitt..................da er det tid for full "make-over" av Lyd/Bilde-anlegget også. Sett av 1 dag, batteriet skiftes og testes på 30 sekunder.......resten av dagen kan du med god samvittighet "behandle" dine kjæreste eiendeler :grin:

Ja, du hører forskjell på kabler - før og etter makeover'n.................

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det beste rådene i denne debatten så langt Flageborg. Selv gjør jeg dette både 2 og 3 ganger pr år. Det hjelper ikke å gi f... iallefall.

Side 13 av 18 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •