hvor viktig er kabler - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 18 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 355
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    .........La oss ta utgangspunkt i en kobling mellom en bananplugg og en høyttalerterminal.
    Jeg er nesten overbevist om at en banan-pluggs faktiske "kontaktflate" er utrolig minimal i forhold til pluggens visuelle areal, FORDI disse pluggene har fjærende, små profiler i ytterkantene som skal sikre kontakt.

Altså er bare marginale deler av pluggens "lengde" i faktisk kontakt med høytalerterminalen ?

Da vil jeg tro at det er mye bedre å SKRU fast kabelen direkte i kontakt-punktet?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble denne tråden plutselig veldig interessant!

Jeg tror det du sier i siste post er det mest riktige, flageborg, spesielt om man benytter en mangetrådet kabel med moderat tverrsnitt. Jeg har skrudd biltemakabelen så hardt fast at den nesten har klemt en 4,0 mm2 helt flatt under skruterminalene (drar etter med tang innimellom). Dessuten har selve skruen på terminalen gullforgylt kontaktflate i bunn slik at kabelen har kontakt både over og under.

Newcomer Donald sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her inne som har prøvd Crystal Cable? De fungerer tydeligvis bra selv om de ikke har stort tverrsnitt. http://www.crystalcable.com/

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Donald
    Er det noen her inne som har prøvd Crystal Cable? De fungerer tydeligvis bra selv om de ikke har stort tverrsnitt. http://www.crystalcable.com/
    Det lurer jeg også på, siden det hele tiden snakkes om at kabelen må være riktig dimensjonert for å være bra nok.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Poenget er at kobber som ikke er beskyttet oksiderer rimelig fort. Det gjør ikke de edlere metallene.
    En vanlig måte (som jeg selv har gjort) å beskytte mangetrådede kobberavslutninger på er å fortinne de.

Du tar rett og slett og bruker loddebolten og slenger på litt loddetinn på den avisolerte ledningesenden.

Dette gjør at du får noen fordeler:

-Kordelene er nå samlet - ingen løse kordeler som kan forårsake kortslutning.

-Korrosjon av kobberet er stoppet

-Tinnet er mykt, noe som er perfekt for optimal kontakflate under skruforbindelser.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sølv leder ca 5% bedre enn kobber. Dvs at dersom kobberkabelen er 5% kortere eller 5% tykkere enn sølvkabelen, så har de samme ledeevne. Det blir 5 VELDIG dyre centimetre om du velger sølv.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Jeg er nesten overbevist om at en banan-pluggs faktiske "kontaktflate" er utrolig minimal i forhold til pluggens visuelle areal, FORDI disse pluggene har fjærende, små profiler i ytterkantene som skal sikre kontakt.
    Alle bananplugger er ikke konstruert slik. Både Supra og Nordost har et annet prinsipp, der hele pluggen er formed som en fjærende profil, med den fordelen at man ikke får mer gods enn man trenger, og en større kontaktflate:

Supra Combicon Banana, http://www.jenving.se/combicon.htm

Nordost Z Banana Plug

Dette er etter min mening det Nordost-produktet som gir mest for pengene, men Nordost presenterer ikke dette som egne produkter, kun som tilbehør til de (igjen etter min mening) svinedyre kablene.

For øvrig er jeg enig i at avisolerte kabelender skrudd fast rett i termineringen nok er det beste, men det er plundrete, og ofte en dårlig løsning for dem som kabler om relativt ofte.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    En vanlig måte (som jeg selv har gjort) å beskytte mangetrådede kobberavslutninger på er å fortinne de.
    [...]
    -Tinnet er mykt, noe som er perfekt for optimal kontakflate under skruforbindelser.
    Er en tanke uenig her. Tinnet har for det første dårligere ledningsevne enn kobberet. Selv om det er ettergivende, så er en fintrådet lederende der lederne kan bevege seg fritt i forhold til hverandre enda mer ettergivende. Den fortinnede klumpen er ganske stiv. Den vil også holde på formen når den er formet, en ulempe når man tar koblingen av og på.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Er en tanke uenig her. Tinnet har for det første dårligere ledningsevne enn kobberet. Selv om det er ettergivende, så er en fintrådet lederende der lederne kan bevege seg fritt i forhold til hverandre enda mer ettergivende. Den fortinnede klumpen er ganske stiv. Den vil også holde på formen når den er formet, en ulempe når man tar koblingen av og på.
    Vel nå motsier du det meste av grunnleggende lærdom innen sterkstrøm elektro og elektronikk.

Hvis loddetinn ledet strøm dårlig så hadde de nok ikke benyttet dette i kretskort??????

Jeg trodde faktisk du hadde litt mer peiling enn dette roffe ???

Les selv det siste du skriver?? Det er jo ofte derfor at man fortinner ledningsender - da holder de mye lenger hvis du skal ta koplingen av og på.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er vi uenige, da. Men forsøk å argumentere på det jeg sier, det blir så dumt om vi skal begynne å diskutere hvor mye peiling vi har. La argumentene tale for seg.

Man kan benytte det i kretskort fordi skiktene er tynne, så selv om de har høyere motstand enn de andre lederne, så er det temmelig neglisjerbart. Men det er et uomtvistelig faktum at kobber leder betydelig bedre enn tinn. Jeg sa ikke at tinn leder dårlig, kun at det leder dårligere enn kobber, som er en av de beste lederne vi kjenner til. Ellers ville vel tinn bli benyttet i mye større grad i kabler, for tinn er jo ikke dyrt.

Jeg har også forsøkt å fortinne en kabelende, og fleksibiliteten ved fastskruing i høyttalerterminal ble mye dårligere enn ved en mangetrådet kobberleder. Når man først har formet tinnet, så er det vanskelig å plassere det akkurat slik det var neste gang man skrur fast, og man må skur ganske hardt for å få til noe som ligner en anleggsflate.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan benytte det i kretskort fordi skiktene er tynne, så selv om de har høyere motstand enn de andre lederne, så er det temmelig neglisjerbart. Men det er et uomtvistelig faktum at kobber leder betydelig bedre enn tinn.

Jeg har også forsøkt å fortinne en kabelende, og fleksibiliteten ved fastskruing i høyttalerterminal ble mye dårligere enn ved en mangetrådet kobberleder.
    Vel dette er noe av det merkeligste jeg har hørt (merk: jeg sa ikke dummeste )

Resten av verden synes det er en bra ide å fortinne ledningsender - men ikke du ???

I gamle dager så måtte alle elektrikkere avslutte flertrådede ledninger med fortinning - alle skjøter skulle utføres med lodding. Disse anleggenne fungerer godt den dag i dag - men senere anlegg uten bruk av loddetinn fungere ikke så godt.

Kan legge til at vi enda lærer bort å fortinne ledningsender på elektrolinja på yrkessolen (jeg vikarierer inimellom).

Ellers fine argumenter du har - på et printkort betyr ikke loddetinnets ledningsevne noe men på en ledningsende betyr det noe?

Tipper tykkelsen på tinnlaget rundt ledningsender som regel er tynnere enn loddepunkter på printkort. Samtidig er spenning og strøm ganske store på høtalerledninger............ så automatisk skulle det bety mindre her.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er vi uenige, da. Men forsøk å argumentere på det jeg sier, det blir så dumt om vi skal begynne å diskutere hvor mye peiling vi har. La argumentene tale for seg.
    Greit nok - men ikke så lett når du treffer meg virkelig på min hjemmebane - med over 25 år daglig elektroarbeid

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at kabelen kobles til et element med 8 Ohm nominell motstand... Hvor aktuelt er det da å snakke om 1/10 Ohm i en lodding??

-k

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde tinn hatt tilnærmet samme ledeevne som kobber ville man vel heller brukt tinnkabler? Tinn brukes til lodding fordi det faktisk ikke er mulig å lodde med kobber. Tinn leder vel så dårlig at man tilsetter sølv for å øke ledeevnen?
    En ting er i hvert fall sikkert, og det er at kobberet er bedre uten tinnet, dersom best mulig kontaktflate er målet. At man bruker tinn på et kretskort er vel ikke så rart, skruterminaler for hvert kontaktpunkt hadde gjort kretskortet rimelig stort og uhåndterlig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hadde tinn hatt tilnærmet samme ledeevne som kobber ville man vel heller brukt tinnkabler? Tinn brukes til lodding fordi det faktisk ikke er mulig å lodde med kobber. Tinn leder vel så dårlig at man tilsetter sølv for å øke ledeevnen?
    Loddetinn er jo selvsagt ikke det samme som Tinn, loddetinn er en optimalisert legering med hovedvekt på ting som ledningsevne, smeltepunkt, korrosjonsbestandighet og andre viktige ting når det gjelder lodding!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå er jo ikke korrosjon noe stort problem inne i en stue med jevn temperatur. I bilen og i båten derimot.....
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå er jo ikke korrosjon noe stort problem inne i en stue med jevn temperatur. I bilen og i båten derimot.....
    Ille til editering da.

Er enig i at korrosjon ikke er noe problem.

Noe anndet som jeg har benyttet er klemmhylser - funker som en kabelsko som du klemmer på men som ikke har noen "sko".

Disse samler alle kordelene og gir en veldig god skrumotstand i terminalene.

Dette blir brukt overalt i industrien for å avslutte ledninger.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klemmhylser bruker jeg mye av selv også, men har ikke testet dette på høyttalerkablene enda. Det bruker jeg stort sett spader.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klemmhylser bruker jeg mye av selv også, men har ikke testet dette på høyttalerkablene enda. Det bruker jeg stort sett spader.
    Jeg bruker klemhylser på mine 4mm2 høytalerledninger - er livredd for løse kordeler - hvis det skulle kortslutte så er nok min nye forsterker (36kg Vincent) en saga blott

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    1. I gamle dager så måtte alle elektrikkere avslutte flertrådede ledninger med fortinning - alle skjøter skulle utføres med lodding. Disse anleggenne fungerer godt den dag i dag - men senere anlegg uten bruk av loddetinn fungere ikke så godt.

2. Kan legge til at vi enda lærer bort å fortinne ledningsender på elektrolinja på yrkessolen (jeg vikarierer inimellom).

3. Ellers fine argumenter du har - på et printkort betyr ikke loddetinnets ledningsevne noe men på en ledningsende betyr det noe?
    1. Man kan jo spørre seg hvorfor dette ikke er i bruk lenger hvis det er så bra. Jeg vil tro at ved varmgang så smelter tinnet lettere. I tillegg har det dårligere ledningsevne, og hvis kontaktflaten ikke var spesielt stor, så ville man få et motstandsskikt som faktisk gikk varmt. Dette er en teori, men det er ofte en grunn til at en etablert praksis endrer seg.
    Det er forskjell på å fortinne en ledningsende, for deretter å skru dette fast i kraftige termineringspunkter EN gang, kontra å bruke den samme, deformerte ledningsenden om igjen. Når den er deformert risikerer man mye mindre kontaktflate og risiko for varmgang.

2. Jeg har aldri jobbet som elektriker, men å diskutere hvem som har peiling blir som sagt litt snodig, jeg foretrekker å la argumenter gjøre jobben, ikke å basere seg på titler. Jeg tviler ikke på at du har peiling på elektrikerfaget. (Jeg har gjort en del elektronikkarbeid på hobbybasis, har en far som i flere år jobbet som elektriker før han gikk over i jobb som kontrollør på e-verket, har dessuten hatt sommerjobb på samme e-verk i flere år mens jeg gikk på skole og studerte, så en del kunnskap har vel jeg også tilegnet meg, selv om jeg i dag jobber med data. Vet også gjennom skolegang en del om ulike metallers ledningsevne og en del elektronikkteori. Man trenger ikke ha en tittel for å ha kunnskap.).

3. Lodding på kretskort er en kunst i seg selv. Alle deler skal ha riktig temperatur, og tinnet skal flyte godt sammen med delene som loddes for å få maksimal kontakt i loddeflaten. Videre er ofte tinnskiktet tykkere (tenk kort, bred leder) enn delene som loddes sammen for at man ikke skal miste for mye ledningsevne. Lodding på kretskort skaper altså kontaktflater med varme, så de smelter sammen, mens en loddet ende som klemmes fast fysisk får en helt annen og dårligere kontaktflate.

Jeg tror gjerne at skruterminering av fortinnet kabelende fungerer bra hvis:
    * Skruterminalene er kraftige, slik at man faktisk får nok kraft til å forme tinnet uten å ødelegge terminalen (det er forskjell på plastterminalene bak på en standard høyttaler/forsterker og de kraftige koblingsskinnene man bruker for strømnettet).
    * Koblingen utsettes for lite fysisk belastning, f.eks. gjennom strekk på kabelen, slik at tinnet ikke deformeres ytterligere, med resultat at koblingen løsner.
    * At man alltid terminerer med nyfortinnet ende. En ende som er deformert på forhånd krever enormt med kraft for å formes etter den nye termineringen og dermed få nok kontaktflate.

Side 12 av 18 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •