hvor viktig er kabler - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 18 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 355
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    Hvorfor ikke sende en mail til B&W og still det spørsmålet?

Jeg er sikker på at de vil være hjelpsomme med å lede deg i riktig retning.
    Jeg fant noe rettledning på B&W's hjemmesider: http://www.bwspeakers.com/index.cfm/...7F00D0B7473B37

Særlig dette er jo sant da:
    One thing remains true throughout - cables can only make the sound worse...
    De har også denne linken: http://www.bwspeakers.com/index.cfm/...7F00D0B7473B37

Jeg synes ikke alt i disse linkene var like vanntett. Greit at det er enkelte målbare forskjeller mellom kabler, men alle er ikke like hørbare. Ser B&W feks også støtter teorien om tynne ledere til diskant og tykke ledere til bass. Litt merkelig.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd andre kabler, Petter? Motto: Be open minded.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har du prøvd andre kabler, Petter? Motto: Be open minded.
    Har du vurdert å stille deg selv kritiske spørsmål? Motto: Ikke tro alt du ser eller hører!

Edit: Jeg vil ikke tro at jeg har noe bedre ører en det statistiske gjennomsnittet. I blindtester kan ikke forsøkspersoner skille en kabel fra en annen, og det tror jeg på (selv om det finnes mystiske personer også i forskningsmiljøet). På den annen side bestrider jeg ikke at en kabel kan forringe signalet, og på den måten farge lyden. Dette er jeg selvfølgelig motstander av. Mener du, Tiger, at jeg tar feil i noe dette?

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har funnet en side som ihvertfall sier at sølv leder bedre enn kobber. Visste ikke det jeg Det som kanskje var messt interessant var at gull ledest dårligere enn kobber og sølv!! De aller fleste "high end" har jo gullplugger??

http://www.audioholics.com/techtips/...udiocables.php

Om tynnt sølv er bedre til diskant enn tykt kobber finner jeg ingen info om Hvor akkurat så du dette på B&W sine sider pnerbye? Så ikke noe om akkurat det på linkene dine. Mulig jeg er trøtt i dag.....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE Petter.

Innen hobbyen hjemmekino så er det meningsløst å ikke fokusere på "alt du ser eller hører".

Jeg er nysgjerrig av natur og det betyr at jeg ønsker å teste ut ting selv og ikke være forutinntatt og la andres meninger nødvendigvis bli mine egne. Gitt at din hypotese når det gjelder Biltemakabelen er korrekt; Kanskje du ville like lyden fra en "dårligere" kabel enda bedre?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjefern
    ...Det som kanskje var messt interessant var at gull ledest dårligere enn kobber og sølv!! De aller fleste "high end" har jo gullplugger??...
    Poenget er at kobber som ikke er beskyttet oksiderer rimelig fort. Det gjør ikke de edlere metallene.

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at kobber som ikke er beskyttet oksiderer rimelig fort. Det gjør ikke de edlere metallene.
    Hva med sølv da? Det er jo det som leder best. Oksiderer det?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innen hobbyen hjemmekino så er det meningsløst å ikke fokusere på "alt du ser eller hører".
    Så lenge du ikke ser på kabler så er det greit!

Jeg er nysgjerrig av natur og det betyr at jeg ønsker å teste ut ting selv og ikke være forutinntatt og la andres meninger nødvendigvis bli mine egne.
    Jeg er og nysgjerrig av natur og jeg liker å sette meg godt inn i alle mulige temaer. Jeg er og veldig opptatt av fakta og kjøper gode argumenter. Ingen grunn til at andres gode argumener ikke skulle bli mine egne. Jeg lærer og av både egne og andres feil på denne måten.

Gitt at din hypotese når det gjelder Biltemakabelen er korrekt; Kanskje du ville like lyden fra en "dårligere" kabel enda bedre?
    Ingenting skal være uprøvd, så jeg skal nok teste annen kabling etterhvert. Blindtesting selvfølgelig. Jeg stoler ikke på at jeg ikke kan påvirkes psykologisk. Først og fremst er jeg imidlertid opptatt av å ikke forringe signalet mere enn nødvendig på sin vei fra forsterker til høyttaler. Heldigvis får jeg her litt hjelp av vitenskapen slik at jeg slipper å stole på unøyaktigheter som mine egne ører for eksempel.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med sølv da? Det er jo det som leder best. Oksiderer det?
    Sølv oksiderer også, ellers hadde man ikke hatt bruk for sølvpuss.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artige diskusjoner...hehe...

Måten du kan teste hvilke kabel som fungerer best er å koble høyre side med en kabel og venstre side med en annen kabel. Så skifte mellom høyre og venstre side.(det beste er å få en til å gjøre det, da kan du også ha en "blindtest" for deg selv ved å ikke vite om hva som er koblet på hvilken side.) Da vil en kunne høre om det skiller noe.

Om en ikke har 100% like vilkår på begge høytalerene, tenker da på vegger, møbler osv kan du etter å gjort deg en formening bytte høyre og venstre side og teste på nytt.

Dette kan fungere både på høytaler kabeler og signalkabler.

Det finnes meget bra kabler som er tynne, så tykkelsen på kabler betyr ikke alt.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om tynnt sølv er bedre til diskant enn tykt kobber finner jeg ingen info om Hvor akkurat så du dette på B&W sine sider pnerbye? Så ikke noe om akkurat det på linkene dine. Mulig jeg er trøtt i dag.....
    Sorry! Det var nok jeg som var litt rask til å tolke et utsagn:
    Providing separate inputs to the speaker allows you to use different cable types, each optimised for the frequency range of use.
    Jeg ser ingen grunn til at en 4mm2 kobberkabel skal kunne forringe noen som helst frekvens slik at det blir hørbart.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    ...Først og fremst er jeg imidlertid opptatt av å ikke forringe signalet mere enn nødvendig på sin vei fra forsterker til høyttaler. Heldigvis får jeg her litt hjelp av vitenskapen slik at jeg slipper å stole på unøyaktigheter som mine egne ører for eksempel.
    Jeg er ikke metallurg, men har tanken noen gang slått deg at:

a) kobberet i en høyttalerkabel kan ha ulike kvaliteter (les; renhet)?
    b) antall ledere i en kabel med 2.5kvmm tverrsnitt kan variere. F.eks. er Biltemakabelen mangetrådet, mens andre kabler består av færre men tykkere ledere. Kan dette påvirke lednngsevnen i kabelen?

Dersom kvaliteten på kobberet, og antall tråder, ikke betyr noe så kan man jo bare bruke en vanlig strømledning med 2x2.5kvmm tverrsnitt. Billigere "høyttalerkabel" enn det finnes vel ikke.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke metallurg, men har tanken noen gang slått deg at:

a) kobberet i en høyttalerkabel kan ha ulike kvaliteter (les; renhet)?
    b) antall ledere i en kabel med 2.5kvmm tverrsnitt kan variere. F.eks. er Biltemakabelen mangetrådet, mens andre kabler består av færre men tykkere ledere. Kan dette påvirke lednngsevnen i kabelen?

Dersom kvaliteten på kobberet, og antall tråder, ikke betyr noe så kan man jo bare bruke en vanlig strømledning med 2x2.5kvmm tverrsnitt. Billigere "høyttalerkabel" enn det finnes vel ikke.
    Eksakt de spørsmålene har jeg stillt meg selv, og jeg har prøvd å finne ut mest mulig for å få svar på dem. Jeg har kommet til at:

a) det er tilstrekkelig rent kobber i de fleste kabler som er å få kjøpt. Det er svært vanskelig for et menneskeøre å høre forskjeller i renhet som knapt kan måles med instrumenter.

b) det er mange diskusjoner om hvorvidt det ene er bedre enn det andre, men blindtester avslører at målbare forskjeller ikke er hørbare.

c) godt mulig det, men jeg foretrekker selv noe som ser litt tøffere ut, og jeg liker å overdimensjonere litt, så jeg har valgt 4kvmm.

Vil gjerne vite hva du selv mener svarene er.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt å kunne utveksle meninger med en hyggelig tone.

Hvordan VET du at 2.5kvmm er riktig dimensjon, siden du sier at du har overdimensjonert med 4.0kvmm?

Anbefaler denne tråden på HFS, som på enkelte punkter overrasker litt: http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...num=1134026488

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke elektronikkutdannelse, så jeg fikk en kamerat til å regne ut impedanse og slikt for meg. Selv på 10 meter lange kabler kom vi til at 2.5kvmm holdt i massevis til effekter på opp mot 200 W i 8 ohm eller hva det nå var for paramentere som skal være med.

For sikkerhets skyld valgte jeg derfor 4kvmm for å være sikker på at det ikke skulle stå på kabelen i alle fall.

Jeg har forøvrig lest den tråden og flere andre på HFS. Snickers har peiling, og ikke minst Ivar Løkken. Jeg har lært mye av å lese innlegg av dem, og jeg lærer også veldig mye i diskusjoner som denne. I februar i fjor hadde det vært lett å prakke på meg kabler.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye kan EGENTLIG tykkelsen på kabelen bety?

Av og til lurer jeg på hvor MYE av kabelen som egentlig har kontakt i kontaktpunktet på selve høytaleren?

Høytalerterminalen pleier som regel å være et "hull" med en gitt diameter, så når "skruen" i terminalkontakten skrues hardt til, så virker det som om kabelen egentlig bare har kontakt i den nedre halvbuen av terminalpunktet + arealet av undersiden på selve skruen?

Vil ikke en kabel med tykke kordeler oppnå en mindre kontaktflate enn en kabel med tynne kordeler, som fordeler seg bedre i kontaktflaten med terminalpunktet?

Hvor stort blir egentlig arealet av kontaktpunktet i forhold til kabelens tverrsnitt, som er en vanlig faktor å vurdere - selve tykkelsen som skal være nødvendig for overføring av et signal?

Hmmmmmmmmm...............

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er litt "kjekt" at Snickers-is hører forskjell på høyttalerkabler.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hvor stort blir egentlig arealet av kontaktpunktet i forhold til kabelens tverrsnitt, som er en vanlig faktor å vurdere - selve tykkelsen som skal være nødvendig for overføring av et signal?
    God spørsmål. La oss ta utgangspunkt i en kobling mellom en bananplugg og en høyttalerterminal.

Kontaktflaten er: 2 x PI x radien av pluggen x lengden på pluggen inn i terminalen.

Gitt at r = 1,5 mm og l = 20 mm

Da blir kontaktflaten 188 kvmm.

En spadetilkobling har vel et mindre areal.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at signalveiens sum fra forsterker til høyttalerelement har en visse karakteristika. Termineringer, ledninger inne i kabinettet og høyttalerkabelen må sees under ett.

Mange argumenterer med at det ikke er noe poeng med tykk høyttalerkabel fordi det er tynn kabel inne i høyttalerkabinettet, men det er altså summen som betyr noe for signalet. Men det var kanskje ikke det du mente?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er litt "kjekt" at Snickers-is hører forskjell på høyttalerkabler.
    Jeg hører og forskjell på kabler!

Side 11 av 18 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •