hvor viktig er kabler - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 18 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 355
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Verden vil bedras. Alle, som vil, kan lett finne ut av dette med høyttalerkabler om de stiller seg selv noen kritiske spørsmål og foretar et par blindtester. Istedet velger mange å tviholde på kvasivitenskaplige forklaringer om hvorfor det er forskjeller på høyttalerkabler heller enn å bry seg med å påvise om det er forskjeller.

Det er fint mulig å høre forskjell på høyttalerkabler, men i så fall er signalet i en av kablene forringet. Hvis dette gjør lyden "bedre" så er det jo greit. Da må dere gjerne bruke penger på å "oppgradere" oppsettet deres. Selv mener jeg at en bør være flinkere til å matche høyttalere og forsterkere slik at en ikke behøver å forringe signalet for å få "bedre" lyd.

Synes alle bør bli enige om at det er fint om nybegynnere blir anbefalt å begynne billig, for så å finne ut av dette med høyttalerkabler selv. Jeg irriterer meg grønn over tommelfingerregler om at en bør bruke 10% av lydbudsjettet på kabler. Dette er lureri!

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det er fint mulig å høre forskjell på høyttalerkabler, men i så fall er signalet i en av kablene forringet.

Synes alle bør bli enige om at det er fint om nybegynnere blir anbefalt å begynne billig, for så å finne ut av dette med høyttalerkabler selv. Jeg irriterer meg grønn over tommelfingerregler om at en bør bruke 10% av lydbudsjettet på kabler. Dette er lureri!
    Så mener du at kabler til tusenvis av kroner er av så dårlig kvalitet at de faktisk ødelegger lyden i forhold til biltema kabler til 10kr meteren? og at det vi hører faktisk er dårlig lyd..? LOL!

Men er HELT enig med deg at når man er nybegynner og kjøper anlegg, så skal man selvfølgelig ikke kjøpe seg dyre kabler fordi naboen sa de var gode. man starter billig og TESTER dyrere kabler og bedømmer SELV om lyden er bedre eller dårligere, eller ingen forandring i det hele tatt.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Så mener du at kabler til tusenvis av kroner er av så dårlig kvalitet at de faktisk ødelegger lyden i forhold til biltema kabler til 10kr meteren? og at det vi hører faktisk er dårlig lyd..? LOL!
    Dette er ikke LOL!, men en realitet. Poenget med en kabel er at den skal gjøre minst mulig med signalet som skal i gjennom lederne. Hvis lyden forandrer seg, så er det en feil med en av kablene. En kabel kan aldri gjøre lyden "bedre", men den kan muligens gjøre seg "usynlig" i forhold til resten av komponentene, hvilket i så fall vil være bra. Enhver kabel som er normalt demensjonert og skjermet vil ikke forringe signalet. Om den koster 100.000,- eller 18,- meteren, skal ikke bety noe som helst.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra hva som er nevnt i denne tråden så er ikke høyttalerkablene fra Biltema riktig dimensjonert. De er f. eks. ikke skjermet.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Utifra hva som er nevnt i denne tråden så er ikke høyttalerkablene fra Biltema riktig dimensjonert. De er f. eks. ikke skjermet.
    I noen tilfeller vil det være nødvendig med skjerming, og da har du helt rett. Hos meg ligger høyttalerkabelen slik at den ikke på noen måte er utsatt for støy, så hos meg er den mere enn tilstrekkelig dimensjonert.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Kabler som overfører mye strøm er mindre følsomme for innstrålt støy enn kabler som overfører lite strøm. Det har med at støygulvet av innstrålt støy blir lavere enn det overførte signalet å gjøre. Derfor er det ikke en del av minstekravene for en høyttalerkabel at de skal være skjermet, og det er faktisk ganske få som er det. Dessuten er ikke skjerming den eneste måten å heve støyimmuniteten på. Koaksial konfigurasjon og tvinning er et par andre måter.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder høytaler kabler, tror jeg det er viktig å være åpen for å eksprimentere og prøve ut forskjellige teorier, samtidig som man bruker litt sunn fornuft og ikke bruker for mye tid og penger på denne prosessen.

Skjerming av høytaler kabler anser jeg er mer for å dempe og skjerme omgivelsene fra å bli påvirket av de ganske kraftige signalene som går til høytalerene enn å beskytte for innstråling. Man skal vel ha ganske kraftig instrålt støy før den er kraftig nokk til å drive en høytaler så det blir hørbart, men det kan vel være at forsterkeren hvis den har en form for innvendig tilbakekobbling mellom utgang og inngang kan la seg påvirke av støy i HT kablene, så for enkelte kombinasjoner forsterkere kabler og høytalere kan kanskje skjermede HTkabler være en fordel.

Det å ha egne skjermer rundt lederene i en høytaler kabel, kan vel fort være med på å omgjøre selve kabelen til en kondensator, med en høyere kapasitans en hvis ikke skjermen var der, noe som vel egenlig ikke er ønskelig heller, så det er ikke så lett dette, hvis man først skal gjøre det litt "vanskelig".

Skal man videre være litt vanskelig, kan man jo se på andre aspekter med kabler. Noe man snakker veldig lite om med høytaler kabler synes jeg er hvordan de to hoved lederene og alle de tynne lederene ligger i forhold til hverandre rent fysisk, og hvordan de er festet i hverandre via isolasjonen. Har man sett andre frittsående kabler (typisk startkabler for bil) som det går mye støm gjennom og lakt merke til hvordan de kan påvirke og flytte på hverandre magnetisk, tror jeg faktisk dette er et litt glemt tema, og tweak som går ut på å plassere de to lederene frittsående med god avstand fra hverandre, er det vel heller skjeldent man ser. Skal ikke si her hva jeg mener om Bi-Wire 4 leder kabler som er klumpet sammen i en imponerende "pyntestrømpe", men det jeg kan si er at det kan jo se litt pent og ryddig ut, men.....

Definisjonen på en ampere er: To parallelle og uendelig lange, rette, tynne ledere er plassert i et vakum med innbyrdes avstand en meter. Det går samme strøm i begge lederne. Dersom de påvirker hverandre med en lineær kraft på 2 × 10−7 Newton per meter leder, er strømmen 1 ampere. (1 ampere kan også defineres som 1 coulomb per sekund. 1 coulomb er 6,25x10^18 elektroner")

2 x 10−7 Newton per meter leder er jo et meget lite tall, men når lederene ligger meget tett intill hverandre og stømstyrkene er større enn 1A, skifter og er avhengig av musikken som spilles, mener jeg selve magnetfeltet og hvordan lederene kan bevege seg, absorbere og muligens forandre hvordan enkelte frekvenser slipper gjennom, selv innefor de frekvensene man har i det hørbare frekvens området. Alle har vel hørt litt løst viklede transformatorer som durer i 50Hz, eller hørt hvordan selv godt dempede ringkjærne traforer kan lage skikkelige brumm i startøyeblikket når det går ganske kraftige startstrømmer.
    Det er ikke den eventuell hørbar lyd som måtte komme fra selv høytaler kabler som ville vært problemet, men hvordan lederene vil svakt kunne påvirke signalet som passerer i gjennom dem, hvis de kommer i bevegelse og beveger seg i et signalstyrt magnetfelt.

Slike nermest teoretiske påvirkninger er sikkert meget små når det kommer til den praktiske verden, og er vel i enkelte tilfeller tweaket vekk med kraftige solide core kabler eller dempet med i oljefyllte konstruksjoner osv, og jeg tror egentlig ikke selv at dette er noe stort hørbart fenomen, men med dagens moter med skjermede kabler med utvendige krympestrømper ol, er det ikke sikkert at slike "avangserte" kabler egentlig er så veldig flinke med å ikke påvirke sinalet som går gjennom dem.

Når det gjelder HT-kabel ytelser, lyttetesting og pris osv, kan man vel oppnå meget små hørbare forskjeller i enkelte tilfeller. Det jeg har stusset mest på i en slik sammenheng, er hvordan finner man ut hvilken kabel som gir den beste lyden med minst neggativ påvirkning? Hvordan vet man f.eks hvis diskanten blir bedre definert i en kabel, at ikke det heller er mellomtone og bass som er blitt skadelidende, og at kabelen heller er dårlig og farger resultatet neggativt.

Pris har mer med hva kundenet er villig til å betale, hvor dyrt produsentnen klarer å lage en kabel og skryte av den, hvor mange mellomledd og hvilke avangse som er plusset på i tilegg osv. Pris på en kabel er etter min mening ingen god indikasjon på at en dyr og ofte imponerende utseende kabel nødvendigvis skal yte noe bedre mellom en vilkårlig forsterker og høytalere.

I søken etter bedre lyd, er det ofte oppgraderinger står på løpende bånd.
    Hvordan kan man egentlig vite at en ny kabel yter bedre enn den forrige som var tilkobblet, selv om man synes å høre forskjeller. Det er vel ingen automatikk i at den første kabelen man benytter automatisk er dårligere enn den neste man benytter seg av, selv om man synes å høre forskjeller når man tester den nye kabelen.

Nei jeg mener ut i fra egen og litt dyrekjøpt erfaring at man ofte lar seg lure av en HIFI brangsje som både har høy troværdig musikk-gjengivelse, design, elektronikk og sist men ikke minst et ønske om å tjene penger som motiv. De mest ærlige høytaler kablene jeg vet om og som absolutt kan sies holder det de lover på alle områder, er Biltema sine 2 x 4,0 mm² til ca 10kr/m

Er man ute etter best mulig lyd i et lydanlegg, er den invendige kvaliteten til det utstyret som jobber aktivt med å omdanne lydbølgene som blir innspillt til et elektrisk signal som fores inn i den ene enden av høytaler kabelen og den elektro > lydbølge transduceren som står i hver ende av en slik høytaler kabel mye viktigere enn selve kablingen. Kablingen er bare et nødvendig onde for å elektrisk kobble utstyret sammen, og jo mindre kablene utgjør både i pris, lengde og mulig påvirkning, jo bedre er det.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=ask4me2
    Nei jeg mener ut i fra egen og litt dyrekjøpt erfaring at man ofte lar seg lure av en HIFI brangsje som både har høy troværdig musikk-gjengivelse, design, elektronikk og sist men ikke minst et ønske om å tjene penger som motiv. De mest ærlige høytaler kablene jeg vet om og som absolutt kan sies holder det de lover på alle områder, er Biltema sine 2 x 4,0 mm² til ca 10kr/m
    [/QUOTE]

Jepp, disse har jeg kjøpt - 4mm2 terminert med Biltemas gullplett bananplugger i hver ende. Kjempefornøyd

Legger heller pengene på cd'er og dyrere komponenter.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg benytter også biltemas 4,0 mm2 høyttalerkabler og må si det låter svært bra, og jeg har ingen tro på at et par høyttalerkabler til 100 000,- låter noe bedre. Prisen er faktisk 9,16 kr per meter for 25-metersrullen Clas ohlson er dyrere..

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er som kabler som med biler, jo dyrere jo bedre..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    det er som kabler som med biler, jo dyrere jo bedre..
    Og.. man betaler ofte mye for merket... ;-)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .. som min mor sier, det er bare fire hjul og en motor!!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har kjøpt meg nye kabler

Har biampet mine B&W 603. På diskanten ble jeg annbefalt å kjøpe kabler av sølv med tynne tråder. På bass og mellomtone ble jeg annbefalt å kjøpe kobber med tykke tråder.

Høres dete riktig ut?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjefern
    Har biampet mine B&W 603. På diskanten ble jeg annbefalt å kjøpe kabler av sølv med tynne tråder. På bass og mellomtone ble jeg annbefalt å kjøpe kobber med tykke tråder.

Høres dete riktig ut?
    Høres helt villt ut spør du meg. Sikker på at du har lest hele tråden?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra det jeg har lest høres det riktig ut. Ikke nødvendigvis leder i sølv. Sjekk saklig informasjon på Hifisentralen under kategoriene "kabler" og "Tech".

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høres dete riktig ut?
    Dette med tynne sølvkabler til diskant og grove kobberkabler til bassmellomtone var et vanlig råd på 80-tallet. Har egentlig ikke hørt noen nevne dette de siste 15 årene.

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dette er bare tull? Prøvde å lete litt på hifisentralen men det var ikke så lett. Har du noen linker tiger?

Sølvkablene var disse: http://www.hifiklubben.com/no/produk...el.htm?id=7451

Og kobberkablene var disse:
    http://www.hifiklubben.com/no/produk...el.htm?id=7365

Vil det bli bedre/værre å bytte de om?

Forreste.... Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg skummet den litt. Fant ikke noe som omhandlet akkurat det emnet.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høres dete riktig ut?
    Hvorfor ikke sende en mail til B&W og still det spørsmålet?

Jeg er sikker på at de vil være hjelpsomme med å lede deg i riktig retning.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg benytter også biltemas 4,0 mm2 høyttalerkabler og må si det låter svært bra, og jeg har ingen tro på at et par høyttalerkabler til 100 000,- låter noe bedre. Prisen er faktisk 9,16 kr per meter for 25-metersrullen Clas ohlson er dyrere..
    Og river du plus og minus fra hverandre blir lyden sikkert endda "bedre"....

Side 10 av 18 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •