MIT høytalerkabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

MIT høytalerkabler

Noen som har erfaring med høytalerkabler fra MIT.
    Tenker da spesielt på MIT Terminator 4.
    Har kjøpt disse til front og center høytalere.
    (Har Mirage OM5 fronthøytalere og Mirage OMC2 center og Harman Kardon AVR5000 hjemmekino receiver)

Problemet mitt er at jeg synes lyden er for skarp og med for mye diskant.

Vet at mye av problemet mitt ligger i for-forsterker delen i min Harman Kardon, den låter jo helt forferdelig i test mot en Vincent stereo forsterker til 10000 kr. (Så jeg skal bytte ut den med tiden !!!)

Men det jeg hovedsakelig lurer på er hvordan MIT kabler låter i forhold til andre merker ???

Har lest i "Fidelity" at kabler fra MIT gir litt ekstra i bassen og at de fyller på med mellomtone. Videre står det at diskanten i beste fall er avrundet og at den gjengir en snill diskant som kan redde et ubalansert anlegg som vil litt mye i toppen.
    Dette bekreftes av importøren av MIT som sier at de aldri har fått klager på at MIT gir for mye diskant, snarere tvert i mot. Også forhandleren der jeg kjøpte kablene sier det samme.

Var en liten tur hos Photo Phono som importerer bla. cabletalk, quadral +++. Han sa at han har erfaring med at MIT kabler "booster" vel mye i bass og DISKANT og at dette er en dårlig kombinasjon med mine Mirage OM5.

Blir forvirret jeg.....

Skal teste nye kabler i neste uke skal evt prøve ut MIT imot Synergistic Research og Cable Talk..... så får jeg se om jeg blir klokere.....

Selv tror jeg at problemene mine er som følger:
    1. Harman Kardon AVR5000 (Dårlig forforsterker + for lite watt)
    2. For liten stue til Mirage OM5 (Slik at lyden blir for intens på 20 kvadrat)
    3. Evt. kablene....

Noen som har andre erfaringer ???

Bør jeg velge andre kabler til mine Mirage OM5 ???

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min mening er at alle dyre høytaler kabler er tull og vås.. :? Derfor kan jeg desverre ikke svare deg på dette.

Mvh

AK

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp noen kabler som ser solide og ordentlige ut! :wink:

Jeg har ikke særlig peil på hi-fi , men jeg hører ingen forskjell på kabler fra clas-ohlson og kabler i "high-end klassen" 8)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme erfaring som selgeren du har snakket med, og jeg er hellig overbevist om at filteret MIT har støpt fast i kabelen har akkurat den hensikt. Det første jeg tenkte når jeg prøvde/hørte de for første gang var; hvem f... er det som har trykket på loudness knappen.

men jeg hører ingen forskjell på kabler fra clas-ohlson og kabler i "high-end klassen"
    og de fleste som sier dette har heller aldri hørt "high-end" kabler i et sakelig sammensatt anlegg. Eller de har aldri hørt clas-ohlson kabler i samme oppsett. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    men jeg hører ingen forskjell på kabler fra clas-ohlson og kabler i "high-end klassen"
    og de fleste som sier dette har heller aldri hørt "high-end" kabler i et sakelig sammensatt anlegg. Eller de har aldri hørt clas-ohlson kabler i samme oppsett. :wink:
    Men det har jeg. Og når du kommer med en clas-ohlson kabel og spør om du får teste den på anlegget så får jeg ikke lov. Hvorfor det mon tro...

En av favoritt hobbyene mine er å late som jeg bytter til en billig kabel, når jeg fyrer opp anlegget etterpå begynner de kabel-frelste å peke på ting som har blitt dårligere. Etter en stund så trekker jeg frem billigkabelen fra lomma og får meg en god latter. :lol:

Det er utrolig lett å manipulere folk.

Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    En av favoritt hobbyene mine er å late som jeg bytter til en billig kabel, når jeg fyrer opp anlegget etterpå begynner de kabel-frelste å peke på ting som har blitt dårligere. Etter en stund så trekker jeg frem billigkabelen fra lomma og får meg en god latter. :lol:

Det er utrolig lett å manipulere folk.
    De "kabel-frelste" må tydligvis kjenne anlegget ditt veldig godt siden de tar sjangsen på å kommentere "forandringer" i lyden. Min erfaring med å lytte til komponenter og kabler er at jeg må kjenne anlegget veldig godt, vite hvordan de enkelte komponentene låter før jeg bytter inn nye ledd i kjeden.

Jeg må si at jeg ikke har hørt forskjell på høytalerkabler, har heller ikke testet mange, men signalkabler har jeg hørt forskjell på. Jeg gikk fra den rimeligste monster til Infinite Resolution Silver Reference. Etter innspillings perioden var det stor forskjell. Mye bedre "oppløsning", renere lyd. Kanskje fordi Monster er kobber-, og IR er sølv-kabler, ikke vet jeg. Jeg har ikke High-end anlegg.

Hvilke komponenter har du i ditt anlegg, Whoppas Cheese?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke mitt anlegg. Det var en av de kabel-frelste sitt.

Jeg hører forøvrig forskjeller på kabler. Både høyttalerkabler og signalkabler. Men forskjellene er ekstremt små. Og jeg har store problemer med å høre hva som er best. Så for å være på den sikre siden så fikser jeg meg mine egne kabler, lager de teoretisk gode. Og jeg hører absolutt INGEN forskjell mellom disse og såkalte high-end. Og så koster det bare 200 kr for et par signalkabler.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Det var ikke mitt anlegg. Det var en av de kabel-frelste sitt.

Jeg hører forøvrig forskjeller på kabler. Både høyttalerkabler og signalkabler. Men forskjellene er ekstremt små. Og jeg har store problemer med å høre hva som er best. Så for å være på den sikre siden så fikser jeg meg mine egne kabler, lager de teoretisk gode. Og jeg hører absolutt INGEN forskjell mellom disse og såkalte high-end. Og så koster det bare 200 kr for et par signalkabler.
    Og for å si det på en annen måte så er du produsent av High-End kabler. :wink: Lurer på hvem av oss som er mest ekstrem.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops:
    De er ihvertfall ikke dyre...

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe er det vel og hente på å kjøpe litt dyrere kabler enn "lakrissnører". Det er når du kommer over 500 kr pr. meter at du hører liten forskjell! Ser ingen poeng å kjøpe kabler til 500 kr om du har høyttalere til 5000.-
    Selv bruker jeg Monster Kabel MCX S1 biwiret til Dali 6006. Disse koster 70.- meteren. (Måtte faktisk betale 500 kr da jeg trengte to sett)
    Det viktigste er vel å få stort nok tverrsnitt slik at signalet ikke "får det for trangt" inni i ledningen. (Tror jeg! Correct me if I am wrong!

En gyllen regel er å bruke ca. 10 - 20% av det du har brukt på utstyret på kabler. Jeg tror dessuten også at det kan være mulig å kjøpe kabler til visse formål som å øke/dempe bass/diskant hvis man har problemer med det. Det er kun en ting som bestemmer, det er ditt eget øre! Stol på deg selv og be om å få prøve så mange kabler som mulig.

BTW: Hvordan påvirker oksygen kabler? Jeg har satt kabelen rett i uten bananplugg...Vil lyden på kabelen bli dårligere etterhvert? Hvor ofte bør jeg avisolere igjen?

Robert

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Noe er det vel og hente på å kjøpe litt dyrere kabler enn "lakrissnører". Det er når du kommer over 500 kr pr. meter at du hører liten forskjell! Ser ingen poeng å kjøpe kabler til 500 kr om du har høyttalere til 5000.-
    Selv bruker jeg Monster Kabel MCX S1 biwiret til Dali 6006. Disse koster 70.- meteren. (Måtte faktisk betale 500 kr da jeg trengte to sett)
    Det viktigste er vel å få stort nok tverrsnitt slik at signalet ikke "får det for trangt" inni i ledningen. (Tror jeg! Correct me if I am wrong!

En gyllen regel er å bruke ca. 10 - 20% av det du har brukt på utstyret på kabler. Jeg tror dessuten også at det kan være mulig å kjøpe kabler til visse formål som å øke/dempe bass/diskant hvis man har problemer med det. Det er kun en ting som bestemmer, det er ditt eget øre! Stol på deg selv og be om å få prøve så mange kabler som mulig.

BTW: Hvordan påvirker oksygen kabler? Jeg har satt kabelen rett i uten bananplugg...Vil lyden på kabelen bli dårligere etterhvert? Hvor ofte bør jeg avisolere igjen?

Robert
    Jeg kunne sikkert skrevet ekstremt mye om kabler, men det er neppe noen som gidder å lese.

En kabel som legger til eller fjerner noe av signalet er søppel. Ikke har jeg hørt noen kabler som har dempet eller økt bassen heller. Ihvertfall ikke på høyttalerkabler.

Å bruke uterminerte høyttalerkabler er stort sett ikke noe problem. Skru hardt til og det vil ikke oksidere i kontaktpunktet. Men skrur du løs kabelen så bør du avisolere på nytt. Du hører sannsynligvis ingen forskjell, men det er greit å være på den sikre siden.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whopass: Jeg vil lese! 8) Det er sant det du sier ang. kabler. En kabel skal jo i utgangspunktet ikke legge eller trekke fra noe. Den skal være helt nøytral. Jeg har sett en kabel til 60 000 kr som vistnok skal være helt nøytral! Det jeg mente med å legge til/trekke fra er at kabler som ikke koster så mye, er nødt til å låte litt annerledes enn nøytral! Sant skal sies at jeg ikke hørte store forskjeller etter at jeg bytta kabler. Lyden ble litt fyldigere etter at jeg gikk over til biwirng er alt jeg merket.

Robert

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

MIT kabler

Tilbake til utgangspunktet..
    Jeg har kjøpt ett par MIT MH-750 S3 Plus.. Koster antagelig rundt 12-15000 i norge nye..(kjøpte dem brukt fra Canada).
    Uansett...skal teste disse på 2 høyttalersett når jeg får dem, den hardeste testen blir hos en kamerat som har MIT terminator 4 og Infinity Renaissance 90 høyttalere (dyre høytt.).
    Skal prøve å komme tilbake med konklusjon.
    P.S...Vi har en kamerat som hevder høylydt at Clas Olsson kabler er like gode, og at vi ikke hører forskjell..
    Ja...for min del håper jeg det ikke stemmer....men dette skal også testes med bind for øynene...

(Jeg er like spent som dere, det kan jeg garantere)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Si i fra om du hører forskjell da!
    Hvor mye ga du for kablene foresten?

Robert

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare legge til litt her:

Alle kabler har forskjellig klag karakter, noen fokuserer på diskant mellomtone og andre fokuserer mere på bassen.

Har selv opplevd dette.

Beste tipset er å selv teste det.

Kjøper du kabler i en skikkelig hifi butikk får du lov å deponere på kabler, og enkelte butikker har kabelsett som kan lånes med hjem, slikat du kan
    finne riktig kabel til dine høytallere.

Har testet forskell på:
    Monster M1.2s
    Proson Hi-Fi super
    Supra

Det er stor forskjell, men det kommer jo litt ann på resten av annlegget ditt også da.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oagers
    Bare legge til litt her:

Alle kabler har forskjellig klag karakter, noen fokuserer på diskant mellomtone og andre fokuserer mere på bassen.

Har selv opplevd dette.

Kjøper du kabler i en skikkelig hifi butikk får du lov å deponere på kabler, og enkelte butikker har kabelsett som kan lånes med hjem, slikat du kan

Har testet forskell på:
    Monster M1.2s
    Proson Hi-Fi super
    Supra

Det er stor forskjell, men det kommer jo litt ann på resten av annlegget ditt også da.
    Og det var blindtest med likt lydvolum håper jeg?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prototype...som svar til deg:
    Kostet 450 USD

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe av det som er vanskeligst for den mennesklige hjerne er å "huske" lyd... en god hjerne kan huske hendelser, bilder, tonale sammensetninger, men lyd er og blir visstnok helt umulig.

En kabel kan ha stor innvirkning hvis det er lagt inn metervis med passiv elektronikk som filterer signalet. Spørsmålet er: what's the point? Her kjøper en høyttalere til 10'vis av kroner, forsterkere likeså - for så å ødelegge det hele med kabler som aktivt går inn for å endre lydbildet?

Plasebo!
    - stort sett er det ikke annet. Og i de aller fleste tilfeller vil de vanlige kobber kablene formidle signalet mer eller mindre uendret til høyttalerene.

Hvis en skal bli nøye må en lage et "faraday bur" med hønsenetting i veggene, et eget kraftselskap som formidler bare strøm til stereo'en uten last dratt til andre elementer som kan forårsake "spikes", kople utgangstransistorene rett på høyttalerelementet og høre om det ikke låter bra...

Happy listening?

PS! Jeg har alltid syntes at det var det en puttet inn i anlegget som var viktigst, moro å høre/se på... musikken, fimen og det ved dette som dette rører i sjelen?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oagers
    Bare legge til litt her:

Har selv opplevd dette.

Har testet forskell på:
    Monster M1.2s
    Proson Hi-Fi super
    Supra

Kan du fortelle litt om forskjellene på de eller?

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt kjem an på matching av ustyret. Til mine Patos er Mit T2 eit meget bra valg. Til min kompis sin JMlab electra 936 er Nordost sin eit bedre valg.. Skjønnar folk kor eg vil henn.?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •