Optisk som metervare

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optisk som metervare

Har kjøpt Optisk i metervare fra Elfa, med toslinkplugger som "knipes" fast, meget enkelt.
    14m funker helt fint og den kostet vel bare ca 350,- mener jeg å huske

Det kan være lurt å teste kabelen med plastfiberen i toslinken FØR du kniper den fast, hvis kuttet gjøres stygt er det vel mulig at signal-styrken svekkes.

Ser noen er bekymret for hvor bra Toslinken sitter fast: Denne satt meget bra.

Så forøvrig en optisk kabel hos Euronics som reklamerte på eska med at pluggen var belagt med gull "for bedre kontakt"

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen heksekunst å lage egne optiske kabler ,men når jeg drev med dette så brukte vi å våtslipe selve fiberen med en liten "metallsak" slik at den ble 100% rett og uten riper. Dette kunne jeg gjøre i 20minutter pr side slik at den ble god nok (om jeg hører forskjell er noe annet).

Er litt skeptisk for at den ikke er kuttet perfekt og burde slipes ,men sålenge man ikke hører forskjell er det ikke store grunnen til å bekymre seg?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen tommelfinger regler om hvor lange slike optiske kabler maks bør være i audio sammenheng?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor nøye det er med "perfekt kutt", men hvis man plugger inn på en utgang, så ser man tydelig i andre enden hvis det ikke er bra, blir en mørk flekk eller stripe.

Så helt bra ut når jeg kutta hurtig med en avkutter.

Vær obs når du fjerner ytterkappa, hvis det blir ett lite hakk i "fiberen" så knekker den lett. Testes enkelt med å holde ca 2,5cm nede på kabelen for så å bøye den til sidene.
    Fant at det var enklest å få det bra med å smi av ytterkappa i stedefor å prøve å få en skarp overgang.

Angående heksekunster, jeg trodde vel ikke akkurat at jeg skulle få Nobelsprisen i Fysikk, men det er kansje ikke kjent for alle at det er både enkelt og billig å lage egen kabel.

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ookami
    Har kjøpt Optisk i metervare fra Elfa, med toslinkplugger som "knipes" fast, meget enkelt.
    14m funker helt fint og den kostet vel bare ca 350,- mener jeg å huske

Det kan være lurt å teste kabelen med plastfiberen i toslinken FØR du kniper den fast, hvis kuttet gjøres stygt er det vel mulig at signal-styrken svekkes.

Ser noen er bekymret for hvor bra Toslinken sitter fast: Denne satt meget bra.

Så forøvrig en optisk kabel hos Euronics som reklamerte på eska med at pluggen var belagt med gull "for bedre kontakt"
    Nøyaktig vilken Optisk kabel var dette?
    Jeg må nemlig ha en lang optisk kabel fra dvd og data fram til forsterkeren, så dette var definitivt et alternativ.
    Er det en av disse:
    Ljusledare

Massiv plastfiber utan hölje, för ljusledningsändamål.
    Lagerföres i 3 dimensioner.
    Dämpning (vid 590 nm): 500 dB/km
    Max arbetstemperatur: +75 °C
    Diam Artikel- Pris per meter
    mm nummer 1- 100- 350-

0,25 55-953-01 2.25 1.13 0.96

1,00 55-953-27 13.50 8.39 6.75

2,00 55-953-43 36.30 29.20 21.40

Eller disse:

Nylonfiber i metervara
    Dämpning Artikel- Pris per meter
    Typ vid 660 nm max nummer 1- 25- 100-

CWKF-1001 Enkel :220 dB/km 55-953-50 19.60 15.80 12.70

CWKF-1002 Dubbel:220 dB/km 55-953-68 35.10 28.20 22.60

Takker på forhand.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delenummer hos www.elfa.se

Optiskkabel: 55-953-50 (finnes også i en dobbel variant)
    Toslinkplugg: 46-905-33

Angåendeskepsis til hvor bra det blir: Virker ikke som det skal så mye til for å få det bra. Etter å ha montert toslinken i den ene enden av 14metern og plugga'n i PC'n, så holdt jeg den andre enden mot en kort orginal-kabel som sto i forsterkeren: voila, lyd ut av forsterkeren

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På HiFiSentralen var det en fyr som fikk RME DAC'en sin til å spille selv om han holdt den optiske kabelen 3 cm unna inngangen på DACen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemer

Jeg har ærlig talt litt problemer med å få til dette. Har kjøpt de samme delene som nevnes her fra elfa. Riktignok er lengden ca 16 meter. Er det virkelig mulig at jeg er så dum at jeg ikke har "avisolert" den innerste lyslederen i kabelen? Skal denne stikke igjennom pluggen og kappes på andre siden slik at blir gjennomgående?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eivind_
    Jeg har ærlig talt litt problemer med å få til dette. Har kjøpt de samme delene som nevnes her fra elfa. Riktignok er lengden ca 16 meter. Er det virkelig mulig at jeg er så dum at jeg ikke har "avisolert" den innerste lyslederen i kabelen? Skal denne stikke igjennom pluggen og kappes på andre siden slik at blir gjennomgående?
    Den skal avisoleres og skal gå helt igjennom. Ikke avisoler for mye, man vil at klemmfeste tar i isolasjonskappen. Pass på ikke få hakk i fiberen når du avisolerer.
    Man tester selvsagt kabelen før man klemmer den fast, ikke sant? :-P

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. seff tester man. Forøvrig tror jeg det er nye plugger på elfa. De er iallefall mulige og ta av igjen.. Så det er jo bra..

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte 10m optisk kabel fra dette firmaet. Meget rimelig og rask levering, kom på ca 240,- kr inkl frakt fra USA. De fører stort sett alle lengder.

http://www.lifatec.com/

Nettbutikk

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke optiske kabler være nær sagt uendelig lange?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pseudo
    Kan ikke optiske kabler være nær sagt uendelig lange?
    I teorien ja, men det avhenger av at lyslederen er av et svært godt egnet materiale. I slike optiske kabler som brukes i hjemmet er det ofte plastleder eller leder av et annet lite optimalt medium, og da svekkes signalet etterhvert.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    I teorien ja, men det avhenger av at lyslederen er av et svært godt egnet materiale. I slike optiske kabler som brukes i hjemmet er det ofte plastleder eller leder av et annet lite optimalt medium, og da svekkes signalet etterhvert.
    Lifatec sier følgende om glass vs. plast i optiske kabler:

"GLASS vs. PLASTIC fiber optic cables: We have been manufacturing fiber optical cables for 35 years and 95% of these cables have been glass. So why are we now manufacturing our Audio Digital Optical Cables using plastic? TECHNOLOGY!!!!!!! The improvements in the optical purity of POF (plastic optical fibers) and the increased performance of the Opto-electrical Components has allowed us to use POF in our cables. Do we give up any performance? NO! In fact, the performance has improved, because the Opto-electrical Components (used in Audio Equipment) are designed to interface with POF fibers. This Technology improvement has allowed us to manufacture cables for our customers at much lower cost than ever before.

COULD WE OFFER A BETTER CABLE? We could provide a fatter cable jacket, a shiny connector shell, or a fancy package, but after you throw away the packaging and hide your cable behind the sofa it's the Audio Performance that matters!"

http://www.lifatec.com/toslink4.html

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite spørsmål: Lifatec selger 20m toslink-kabel. Er dette så bra kabel at den kan brukes med helt standard utstyr, eller trengs det spesielle sender/mottagere?

Snublet over en repeater på http://www.cablewholesale.com/catalo...udiocables.htm . Må man benytte noe slikt for å få sendt optisk spdif 20 meter? Eller kan man klare seg med kabelen over?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden de selger kabler opptil 30m så regner jeg med at det vil gå helt fint med 20m uten noe ekstra. Du kan jo sende en mail og høre med dem, var svært rask til å svare meg :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen norske firma som selger dette ?

Jeg har tredd en coax kabel i varerør. ca 15m men trenger toslink. Når jeg sjekket Elfa virket det som om prisen hadde steget en del, 20m kabel og 3 endestykker (liker å ha litt ekstra) kom på nesten 600kr + frakt, og muligens fortolling. Ender fort opp i en nærmere 1000 lapp. Litt kjedelig hvis det ikke skulle virke.

Da kan jeg heller kjøpe en toslink til coax overgang fra avshop til 799,-

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen fortolling fra elfa,di sender fra oslo.Bor du i nærheten så kan du stikke å hente varene selv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •