Supra PLY 3.4/S

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Supra PLY 3.4/S

Har oppgradert fra "Standard" 4 mm2 til overnevnte høytalerkabel. De skal tilkobles et par CV! 1515 og 2 x NAD 218 brokoblet.

Spørsmålet er da, kan man bruke den ledige -tilkoblingen bakpå 218 til skjermingskabelen? For dette er vel det samme som å jorde til chassiet?

Før jeg kobler på, skal jeg kjøre et "auto room eq" setup med de gamle kablene. For deretter å gjøre dette med de nye Supra kablene. Skal bli spennende å se om instillingene blir de samme!

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en funksjon som heter "auto room EQ" ville jeg blitt overrasket om resultatet noensinne ble det samme.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    For en funksjon som heter "auto room EQ" ville jeg blitt overrasket om resultatet noensinne ble det samme.
    Akkurat det er jo veldig enkelt å finne ut av. Hvis man gjør det samme tre ganger og resultatet er det samme. Da er metoden validert og godkjent for bruk.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og låter sikkert konge.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    og låter sikkert konge.....
    Nei, det låter forferdelig! Liker det ikke i det hele tatt. All bass er borte!

Men hva med topic? Har du noe å bidra med? Ellers kan du holde deg unna og starte en egen auto setup tråd!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Beklager disse litt åpne spørsmålene, men jeg tror jeg vil frem til to ting:

-Bruk øra istedet for noe autokalibrering. Med mindre boksen din kostet 150.000 og du brukte en B&K målemic, er det bedre at du får noen til å hjelpe deg ut som har gjort dette før. Burde vel ikke være umulig, eller?

-Musikken/filmen, forsterkerne og høyttalerne er i utganspunktet designet og bygd for å gi deg optimal lyd uten ytterligere prossesering.
    Føler du at du trenger prossesering, er det problemer med akustikken i rommet ditt, og ikke utstyret.
    Kanskje gjøre noe med dette istedet for å kjøpe nye kabler, som med mindre du har et perfekt lytterom i beste fall er placebo likevel?

Forøvrig vil jeg bare gjenta slike selvfølgeligheter om at kvalitet på kabler ikke kan relateres til pris, og at om noen prøver å selge deg kabler til over 30kr meteren så er dette noe som hører mere hjemme i forbukerrådet enn koblet opp i et anlegg.

Håper dette virket mer konstruktivt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har lest litt om " Auto room equalizer setup" så stilles også gain på høytalere slik at de skal låte like høyt i "sweet spot". Denon har fått gode skussmål på dette. I min 3805 sitter riktignok ikke det mest avanserte, men til mitt bruk er det mer enn godt nok. Dette bruker jeg, men room equalizer benytter jeg meg sjeldent av. Dette fordi som nevnt all bassen blir borte. Derfor benytter jeg meg heller av "front" på equalizer. Det er forståelig at du er sykelig opptatt av dette, da dette er ditt yrke. Jeg beklager min noe raske negativitet. Men jeg begynner å bli lei alt "tullepratet" som ikke har med topic å gjøre.

Poenget med å ta testen med de nye kablene er for å faktisk se om det BLIR forskjell. Mange hevder at kabler er "tynne i toppen", "strammere bass" osv. Jeg for min del kunne like godt ha brukt lampettledning til 3.- metern fra biltema. Da jeg ikke har tro på noe hokus pokus. Men det jeg har tro på er skjerming. Dette fordi det er en sinnsyk kabelsalat bak rackene. 16 kontakter sier vel litt om hvor mye signaler som sendes frem og tilbake. Derfor valgte jeg nettopp skjermede kabler. Dette er det jo tross alt litt hold i. Derimot kabler til mange tusen kroner er bortkastet.

Men igjen, kan jeg koble skjermen til den ledige - terminalen på forsterkeren eller må jeg finne et annet sted?

Active Tommy Nilsemn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Hvis du har lest litt om " Auto room equalizer setup" så stilles også gain på høytalere slik at de skal låte like høyt i "sweet spot". Denon har fått gode skussmål på dette. I min 3805 sitter riktignok ikke det mest avanserte, men til mitt bruk er det mer enn godt nok. Dette bruker jeg, men room equalizer benytter jeg meg sjeldent av. Dette fordi som nevnt all bassen blir borte. Derfor benytter jeg meg heller av "front" på equalizer. Det er forståelig at du er sykelig opptatt av dette, da dette er ditt yrke. Jeg beklager min noe raske negativitet. Men jeg begynner å bli lei alt "tullepratet" som ikke har med topic å gjøre.

Poenget med å ta testen med de nye kablene er for å faktisk se om det BLIR forskjell. Mange hevder at kabler er "tynne i toppen", "strammere bass" osv. Jeg for min del kunne like godt ha brukt lampettledning til 3.- metern fra biltema. Da jeg ikke har tro på noe hokus pokus. Men det jeg har tro på er skjerming. Dette fordi det er en sinnsyk kabelsalat bak rackene. 16 kontakter sier vel litt om hvor mye signaler som sendes frem og tilbake. Derfor valgte jeg nettopp skjermede kabler. Dette er det jo tross alt litt hold i. Derimot kabler til mange tusen kroner er bortkastet.

Men igjen, kan jeg koble skjermen til den ledige - terminalen på forsterkeren eller må jeg finne et annet sted?
    Den skal bare settes i chassiet. Fin en skure som er i næraheten av høyt terminalene, skru ut den litt og snur jordings kabelen rundt der. Har jeg gjort..

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg gjort. Men siden jeg hadde et sett med bananplugger igjen så tenkte jeg at jeg kunne bruke den ledige - terminalen. Det er jo jord det også. Men jeg turte ikke.

Newcomer EspenH sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer egentlig på noe av det sammme. Kan jeg feks koble skjermen på gnd til AM antennetilkoblingen? Bruker jo ikke AM alikevel. Er det ikke også slik at skjermen kun skal kobles til jord i en ende?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer, den skal kun til jord ved forsterkeren. Jeg turte ikke å koble til på den "ledige" - terminalen. Skrudde ut en skrue i nærheten og jordet der. Men om jeg kan høre noen forskjell med eller uten skjermen på er noe annet.

Newcomer EspenH sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    konge. takk for hjelpen

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo ta en titt på www.dynabel.no på ukens tilbud... 49/meter!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo en god pris, kanskje passe på og bestille 20 m til bakhøytalerne med det samme. hmmmm

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •