10m hdmikabel: må den være svindyr?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

10m hdmikabel: må den være svindyr?

Trenger meg en hdmikabel på ca 10meter, betyr det at den må koste svin og storfe?
    Hva må jeg opp i for å få meg en kabel som er god nok til bruk på projektoren samt at den er lang nok?

Edit: Er dette http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=444 et godt alternativ

Edit2: Er det fordel å kjøpe hdmi til hdmi, og heller kjøpe en ekstra overgang til dvi, slik at jeg slipper å kjøpe ny hdmikabel når jeg en gang i framtida bytter projektor ?
    (min proj har ikke hdmi men bare dvi)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldri i verden om jeg hadde gitt 3000,- for en 10m HDMI kabel... Forhandlere ler rått når folk betaler så mye for noe som koster kanskje 150-200kr ut av fabrikk.... Er jo mange nettbutikker som Komplett osv som har fått inn slike kabler etterhvert som sikkert er i bra nok kvalitet.

En HDMI-DVI adapter koster ofte det samme som en grei kabel.. så om det er verdt noe å kunne slippe å bytte kabel en gang i fremtiden er vel mest opp til deg å avgjøre, MEN enhver skjøt/overgang vil forringe signalet og det er alltid best å unngå skjøter på slike kabler.

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det ikke slik at dette er mer avgjørende når strekka er over 10 m?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker molex på ti meter. har aldri gitt meg et eneste problem. har en veil pris på rundt 1000kr
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hatt noen problemer med min Real Cable HDMI 10m til rundt 1000 kr.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For mitt vedkommende så blir det da dvi til dvi til min AMO. Tror det blir en 10-12 m. Men ideen er kanskje da bare å få testa noen? Blir sliten i hodet over alle avgjørelser jeg må ta på denne fronten om dagen :-)

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også ivrig etter å høre erfaringer med billige DVI til DVI kabler med strekk på 10 Meter.

Andreas

Newcomer aspd sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en ultrabillig DVI-kabel på 10m, lignende kabel selges på mpx.no for 277,-.

Fungerer knirkefritt i 480p og 576p men gir opp for høyere oppløsninger, men til prisen og mitt bruk så klager jeg så absolutt ikke, har ikke behov for 720p eller 1080i mot min prosjektor.

Mener selv at man lett kaster bort penger på dyre digitale kabler.

PS, kjøpte min kabel fra databutikken.com, men fant den ikke lenger på deres sider.

Newcomer Frode.N sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aspd
    Jeg bruker en ultrabillig DVI-kabel på 10m, lignende kabel selges på mpx.no for 277,-.

Fungerer knirkefritt i 480p og 576p men gir opp for høyere oppløsninger, men til prisen og mitt bruk så klager jeg så absolutt ikke, har ikke behov for 720p eller 1080i mot min prosjektor.

Mener selv at man lett kaster bort penger på dyre digitale kabler.

PS, kjøpte min kabel fra databutikken.com, men fant den ikke lenger på deres sider.
    Om din billige kabel gir opp ved høy oppløsning, forstår du vel at det vil lønne seg med dyrere kabel om man har utsyr som kan nyttiggjøre seg dette.
    En kvalitetskabel ville ikke gitt opp der din gjorde det..

Det er klart at du vil få hva du betaler for.. (innenfor rimelighetens grenser)
    Tull av deg å si man kaster bort penger på dyre kabler, når du faktisk selv opplever at billige kabler har store begrensninger..

Clas Ohlson kabelen jeg testet først fungerte greit på 10meter fra DVD, men jeg hadde store problemer med å få sett bilder fra kabelTV og S-VHS spiller..

Monster 400 HDMI derimot har et bedre bilde og tar alle kanalene.. fra de dårlige signalkildene også..

Prisen er vanvittig i Norge, men fra USA får du den på døra for ca 1.500,- (+/-)

For min del er det ingen tvil..

Newcomer aspd sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode.N
    Om din billige kabel gir opp ved høy oppløsning, forstår du vel at det vil lønne seg med dyrere kabel om man har utsyr som kan nyttiggjøre seg dette.
    En kvalitetskabel ville ikke gitt opp der din gjorde det..
    Altså, leser du mitt innlegg igjen så sier jeg at min prosjektor ikke støtter 720p eller 1080i 'native', dermed har jeg ikke bruk for en dyr DVI-kabel som klarer å sende disse oppløsningene over 10m.

Kanskje jeg burde ordlagt meg annerledes, men det jeg mener er: Har man en 854x480 prosjektor og dermed ikke har behov for å overføre høyere oppløsninger mot den så kommer man langt med en rimelig DVI-kabel...

Selvfølgelig sier det seg selv at hvis prosjektoren er en 1280x720 modell så bør man legge inn litt mer penger slik at man ikke møter på problemer.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det da slik at om man holder seg under 10 m ( 8m meter har jeg nå målt) Så kan man klare seg med kabler i 1000 kr klassen f.eks?

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm, Nordost Wyrewisard HDMI 10m mye kabel for pengene...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker selv Molex kabel som er forholdsvis gunstig men har høy kvalitet. Kjører 1.5m DVI-DVI + 10m DVI-HDMI =11.5m til en AE700 i 720p. Aldri hatt noen problemer. En 10m kabel til over 1000,- mener jeg er penger ut av vinduet ihvertfall...

Newcomer K-pax sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Liten test av video kabler

Her er en liten test anngående video kabler.

http://www.pcworld.com/reviews/artic...,121777,00.asp

"Our conclusion: You don't need to spend a fortune on cables. The HDMI cables performed comparably in both our instrument tests and our visual tests. And with analog cables, the analyzer revealed some degree of variation in quality, but the variances did not translate into noticeable differences in our visual tests.r conclusion: You don't need to spend a fortune on cables. The HDMI cables performed comparably in both our instrument tests and our visual tests. And with analog cables, the analyzer revealed some degree of variation in quality, but the variances did not translate into noticeable differences in our visual tests."

Ut ifra testen tenkte jeg at jeg skulle prøve det billigste.
    Jeg så kjøpte en noname 10 meter hdmi til hdmi kabel fra ebay for litt under 300kr inkludert frakt. Den koblet jeg opp mellom Toshiba sd-350e dvd spiller og ae700.
    Fikk ikke signal ved oppscalering til 720p/1080i men 576p gikk fint.

Kjøpte så en annen 10 meter hdmi til hdmi fra ebay, atlona heter den. For litt under 600kr inkl frakt. Den fungere helt utmerket på oppskalering også.
    Har nå kjøpt ny dvd spiller BBK 971h (Oppo Digital 971h) med DVI utgang, brukere en claes ohlson hdmi til dvi adapter(150kr) og atlona kabelen.
    Fungerer helt perfekt på alle signal.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppsettet er:
    PT-AE700
    Sony DVP-NS92V
    10m HDMI kabel fra Clas Ohlson.

Dette fungerer utmerket sammen.
    Har testa alle oppløsninger fra 576P til 1080I.

Kabelen er litt tykk og stiv, men det går bra.
    Da ser eg ingenn grunn til å bruke mer en 498 kr på HDMI kabel

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke slik at HDMI bruker en digital overføring av bilde? og at kvalitet på kabelen ikke har så mye å si som for eksempel på en component kabel? et analogt signal kan jo lett bli svekket, men et digitalt signal blir vel ikke så lett påvirket?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •