DVI komponent kabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVI komponent kabel

Håper noen kan hjelpe meg med følgende spørsmål.

Jeg sitter og leser om Sanyo PLV-AZ2 og ser at det står i en brosjyre:
    for maximum digital lossless image quality så kan DVI kabel brukes eller
    DVI input mot component video output (3xrca) og også scart.

Jeg var av forståelsen at component ut ikke var ren digital overføring og ikke kunne sammenlignes med dvi/dvi.

Jeg har vurdert å kjøpe denne prosjektoren og bytte ut min HK30 mot en DVD spiller med DVI, men dersom component/dvi gir samme resultat som dvi/dvi så dropper jeg byttet.

Håper noen kan forklare.

http://www.prismasonic.com/sanyo_plv_z2.pdf

Newcomer Trancton sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil nok oppleve best bilde med DVI fremfor component. Med DVI-component må signale konverteres fra digitalt til analogt, noe som medfører reduksjon i kvaliteten. DVI vet f.eks. hvor mange pixler et bilde har, og skalerer dette opp FØR signalet sendes til skjermen. I tillegg vet DVI forbindelsen nøyaktig hvor pixlene skal plasseres.

En måte å se dette på er å sammenligne på en helt vanlig LCD skjerm på en datamaskin. Du vil da lett kunne se forskjellen mellom en DVI-DVI og DVI-component. Dersom du f.eks. ser på bokstaven L, vil den vertikale linjen alltid være en pixel bred, mens med et analogt signal (inkl. DVI-component) vil den vertikale linjen kunne være en eller to pixler bred, evt. stå å flimre/veksle mellom en og to. Et digitalt signal vil alltid produsere et bedre bilde enn et analogt signal siden pixlene blir plassert direkte (ingen konvertering av signalet). Det er derfor ikke noe poeng i å ha DVI om du uansett må konvertere signalet til analogt, da mister du fordelene med et digitalt signal . Da er det bedre å bruke component eller RGB i "begge ender"

Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil nok oppleve best bilde med DVI fremfor component
    I siste utgave av Dvd og hjemmekino tester de en Action model one, der foretrekker de å bruke komponent utgangen fremfor DVI. 8)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg tror "problemet" med DVI i dag, er at prosesseringen rundt denne signalmetoden ikke enda er god nok. Dette har selvsagt med begrensninger i kildematerialet å gjøre, og med DVI koblingens perfekte signalvei, ser en ofte alt for mange artifakter. DVI koblinger krever derfor enten bedre kilde eller bedre og mer omfattende etterprosessering. Jeg ville testet å kjøre DVI som interlaced mot f.eks. en Faroudja enhet, tror det vil kunne bli bra! Progressivt fra f.eks. en PC direkte på DVI (da med f.eks. Radeon) har en tendens til å vise alt for mye mpeg artifakter.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke helt taket på dette med DVI enda :? . Kan man velge å kjøre et DVI-signal interlaced eller progressivt ? Er da signalet digitalt eller er det et analogt signal kjørt gjennom DVI-utgangen ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •