Er det nødvendig med dyre strømkabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 58
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det nødvendig med dyre strømkabler?

Er det noe å hente lydmessig,på å kjøpe seg noen "bra" strømkabler.Hvis man har et strømfilter fra før? Noen som har greie på dette som kan fortelle meg evt.hva jeg kan få ut av det.

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei,

Det er absolutt ikke noe poeng overhodet.
    De som evt. forteller deg det er enten:
    A/Selgere av dyre strømkabler.
    B/Mennesker som har kjøpt en dyr strømkabel og ikke vil inrømme at de har driti seg ut.
    C/Idioter.

Ikke la deg lure.

Hvilken logikk er det i at den siste halvmeteren av veien fra altakraftverket til deg skulle gjøre noen som helst forskjell?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabler

I en høyttalerspole er det mange titalls meter med tynn kobbertråd, hvilken logikk er det i å bruke tusenvis på en feit høyttalerkabel?

Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er ikke nødvendig med dyre kabler, men gode kabler kan være en fordel. Har en del tanker rundt dette som jeg skal prøve å komme tilbake til når jeg har tid. At strømkabler utgjør en forskjell er jeg overbevist om, men at den faktisk gjør det kommer an på en rekke andre ting. (skjønte dere den )

Active Kaffekopp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil heller anbefale deg å dra i butikken og få demonstrert strømkabler. Det avhenger av hva slags utstyr man har.

Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smallhandz.
    I en høyttalerspole er det mange titalls meter med tynn kobbertråd, hvilken logikk er det i å bruke tusenvis på en feit høyttalerkabel?
    Det er vel strengt tatt ikke høyttalekabel det er snakk om her skulle jeg tro. Med tanke på høyttalerkaber er jeg tilhenger av litt store kabler. 4.0mm el. Alle som har regnet litt på spenningsfall er vel med meg der. Behøver ikke å koste skjorta, selv bruker jeg kabler som koster under 20,- pr meter. Og, ja jeg er fornøyd med de. Fikk en gang en utledning fra en foreleser om at dyrere nettledning ikke er noe vits. Skal se om jeg kan finne fram notatene.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er egentlig langt på vei enig med tresko sin beskrivelse, selv om jeg ikke er så enig i en så kategorisk beskrivelse som i alternativ C.

Mistenker ellers at f.eks skjermede el. kabler kan gi en possitiv effekt, der de plasseres tett på signal kabler og forsterkere osv,men om slike kabler trenger å være så dyre for å fungere optimalt, dvs at det skal være noen klar sammenheng i pris/ytelse for kabelen de siste meterene fra støpselet i veggen, det har jeg ikke så veldig stor tro på. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har en u skjermet høyttalerkabel da er det kanskje noe å hente på en litt bedre enn standard strømkabel da ettersom disse blir liggende i nærheten av hverandre?

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    Hvilken logikk er det i at den siste halvmeteren av veien fra altakraftverket til deg skulle gjøre noen som helst forskjell?
    Du som har holdt på innen faget såpass lenge, har du ikke fått med deg at "Hi-Fi-elskere" ikke liker logikk? :wink:

joachi: Eltek selger Supra LoRad nettkabler som er godt skjermet til en såpass grei pris at det kan være verdt et forsøk.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

høttalerkabel/strømkabel

Poenget mitt ovenfor var at i for ikke så alt for mange år siden var det ikke mange som trodde at lyden kunne bli forbedret med å bytte ut høyttalerkabelen.
    Det samme ser vi nå, å bytte ut strømkabelen er jo en såpass ny greie og det er ikke mange som har hørt selv om det utgjør noen forbedring av lydkvaliteten, dermed er det bare naturlig å være skeptisk.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er vitsen med å "tro" noe som helst? Det er jo bare å deponere på en dyr kabel og teste selv. Hvis kabelen koster 25000,- og man tror det låter bedre med den, da har man i mine øyne kastet bort ulovlig mye penger!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt ovenfor var at i for ikke så alt for mange år siden var det ikke mange som trodde at lyden kunne bli forbedret med å bytte ut høyttalerkabelen.
    Og nå tror vi det ikke lenger. Nå VET vi gjennom ABX-blindtester at det ikke har noe for seg. Med mindre du kan vise til blindtester som kan bevise at en faktisk kan høre forskjell da?

Denne diskusjonen er tatt før, og det kan se ut som om det er 2 typer mennesker i verden. Den ene typen liker logikk.

Sjekk ut denne tråden om nettkabler: http://avforum.no/forum/showthread.p...6&page=1&pp=20

Newcomer colaboy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes personlig det er lønnsomt å investere i en godt dimensjonert strømkabel i metervare, også lage kortere lengder mellom komponentene og strømfordeler. Så slipper man ekstra kabel salat og strøm-spole effekten.
    Gode kabler og kontakter får man i løsvare hos Elfa, Biltema, Eltek osv..

Men seffers, strømkabler til flere tusen kroner synes jeg virker helt latterlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stømkabel

Morsomt med så mange hifiprofessorer som ser på hifi i absolutter.

Strømkabel er hverken så tunge eller dyre at du ikke kan låne med deg hjem å lytte selv!?

Synes selv noe av det morsomste med hobbyen vår er å ta med hjem å prøve. Av og til gjør lånene noe klart positivt, og da kjøper jeg.

Har en usher nettkabel selv som jeg fikk kjøpt til halv pris på Horten messa. 1000,- kroner er en del for en nettkabel, og en kan sikkert finne billigere med de samme egenskapene, men jeg hadde nå pengene....

Det mest positive med kabelen er at den ser mye bedre ut og matcher høyttalerkablene mine.

Lydmessig hører jeg en forskjell, men det blir nok raskt argumentert i stykker av "kabeltvilergeniene her", så derfor lar jeg være å beskrive forskjellen.

Lån og lytt selv!!!

Synes du utseendet og lyden forsvarer prisen, så kan du jo kjøpe!?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det samme ser vi nå, å bytte ut strømkabelen er jo en såpass ny greie og det er ikke mange som har hørt selv om det utgjør noen forbedring av lydkvaliteten, dermed er det bare naturlig å være skeptisk.

!!! Helt enig. Og jeg tror det ikke er alt som drar like godt nytte av gode kabler. Spessielt er cdspillere og forforsterkere ofte "skjøre" mot kabler som tar inn "signaler" pga dårlig skjerming etc. Selv skal jeg iallefall teste de Supra strømkablene de selger på www.dynabel.no . De er heller ikke så dyre. Så får vi se om Paul på PMaudio også får en bestilling på sine UTROLIG gode BM høyttalerkabler (himmelsk på B&W!)

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Valhalla strømkabelen har en utrolig høy utbredelsesfart, ulikt vanlige strømkabler som bare har 50 % eller mindre av lysets hastighet. Faktisk har Valhalla en utbredelsesfart på hele 90 % av lysets hastighet!!"

Sakset fra hificenter.no...

Dette må a være noe av det dummeste jeg har hørt. Her er det jo noen som tydeligvis ikke har vært våken i fysikktimen.

Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trompetnerd

Det mest positive med kabelen er at den ser mye bedre ut og matcher høyttalerkablene mine.

Lydmessig hører jeg en forskjell, men det blir nok raskt argumentert i stykker av "kabeltvilergeniene her", så derfor lar jeg være å beskrive forskjellen.

Lån og lytt selv!!!

Synes du utseendet og lyden forsvarer prisen, så kan du jo kjøpe!?
    Hvorfor ikke heller kjøpe et bilde eller no for 1000.- kr. Blir det ikke litt vel "geeky" at man kjøper en strømkabel til x-tusen fordi den matcher høytalerkablene?

Hva blir det neste? Hybelkaniner som matcher 2 uker gammel gandiosa?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gix
    "Valhalla strømkabelen har en utrolig høy utbredelsesfart, ulikt vanlige strømkabler som bare har 50 % eller mindre av lysets hastighet. Faktisk har Valhalla en utbredelsesfart på hele 90 % av lysets hastighet!!"

Sakset fra hificenter.no...

Dette må a være noe av det dummeste jeg har hørt. Her er det jo noen som tydeligvis ikke har vært våken i fysikktimen.

Andreas
    Det er mange som ikke har fulgt med i timen.

Logikk virker ikke på religion, og de som har handlet dyre strømkabler vil forsvare kjøpet med nebb og klør. ABX-blindtester virker selvfølgelig ikke ifølge tilbederne, og alle som argumenterer imot dem "vet ikke bedre" og må prøve selv før de kan uttale seg.

Som en annen kar sa så godt i tråden jeg henviser til litt lenger opp: "Jeg har ikke selv testet hva som vil skje om en pisser i motvind, men ettersom jeg har har hatt elementær fysikk på barneskolen føler jeg meg likevel kompetent nok til å uttale meg om temaet."

Uavhengig av om jeg har rett eller feil:
    Jeg synes det er trist at markedsføring av høyttalerkabler, signalkabler og nettkabler ikke blir tatt av myndighetene på samme måte som markedsføring av slankeprodukter og legemidler. Dokumentasjonen fra fabrikantene er særdeles mangelfull og dette gavner ikke forbrukerene.

Jeg synes forøvrig at det er ekstra merkelig at de som tror strømkabler og høyttalerkabler har noe for seg ikke er interessert i forbrukernes interesser.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DottCom
    Hvorfor ikke heller kjøpe et bilde eller no for 1000.- kr. Blir det ikke litt vel "geeky" at man kjøper en strømkabel til x-tusen fordi den matcher høytalerkablene?

Hva blir det neste? Hybelkaniner som matcher 2 uker gammel gandiosa?
    Hvorfor ha alu-felger på bilen? Hvorfor ha gardiner som står til resten av interiøret?
    Hvorfor merke-klær?

Newcomer colaboy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bedrevitere..

Synes det er helt tragisk at folk som legger litt ekstra peng i kabler, nær sagt blir slakta av bedrevitere og "eksperter" som sier at forskjellen de hører i lyden bare er innbilt. Dette er jævla problem på dette og andre forum, folk blir jo nesten redde for å fortelle om nytt stuff de har kjøpt seg og de er kjempefornøyde med, i fare for at de skal bli trøkka ned i gjørma av liksom ekspertene her.

Kjære bedrevitere, hvis dere trives med de kablene dere har så er det kjempe fint, men ikke sleng dritt til de som ønsker og har lyst til å legge litt peng utstyret de har.

Er forøvrig enig i at det er mye utstyr som er godt overpriset og hvor nytten kan diskuteres.

joachi, beklager at jeg hijacker tråden din.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •