Er det nødvendig med dyre strømkabler? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 58 av 58
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker for tips og innlegg,greit og høre litt forskjellige meninger om temaet. Men jeg er av den oppfatning at kabler har betydning da,det er jo logisk at krystall barrierer osv.har noe og si for signalgangen syntes jeg! dessuten så har jeg selv hatt bra utbytte av å bytte signalkabel hvor jeg hørte god forbedring i lyden.Så jeg skal ta en tur innom eltek å se hva de har der

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting greier å piske opp følelse som en god gammeldags kabeldiskusjon :-)

Tipsene du får om å høre selv er gode. Hverken subjektivister eller objektivister kan forutse hva som får DEG til å føle det bra. Da har vi i det minste noe til felles :-D

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av DottCom
    Hva om noen "smarte" skribenter eller andre påvirkere begynte å mase om at grønne strømkabler gir bedre oppløsningen i de høyeste frekvensene og konstruerte noen argumenter for dette som folk ikke kunne kategorisk avfeie som sludder (noe som er rimelig enkelt). Tenker det er mange som etterhvert begynte å "høre forskjell". Noen ville sikkert si at de grønne kablene gav en dramatisk forbedring...

Men for alle del, om folk vil bli lurt så hvorfor ikke?
    Om folk hører forskjell og føler de får valutta for pengene så blir de jo ikke lurt
    Har du testet og hørt om det er noen forskjell ? Hvorfor skal alle andre kabler og koblinger ha noe å si, men ikke strømkabelen ?

Dere som benekter at strømkablene har noe å si, har dere tatt en doktorgrad på feltet? Det kan veldig virke slik til tider

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sespnes
    Dere som benekter at strømkablene har noe å si, har dere tatt en doktorgrad på feltet? Det kan veldig virke slik til tider
    En trenger vel ingen doktorgrad i motvind for å skjønne at en bør pisse le?

Jeg har først og fremst påstått at ingen kan vise til blindtester som påviser at det er mulig å høre forskjell på en strømkabel fremfor en annen på et hifianlegg. Jeg gir meg når jeg ser vitenskaplig dokumentasjon.

Uten dokumentasjon bør markedsføring av strømkabler med påstander om lydforbedring straffes.

De som ikke er interessert i dokumentasjon kan umulig være særlig opptatt av å finne ut av sannheten.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det er noen som er villige til å betale masse for en strømkabel med en argumentasjon som burde ledet til en rimligere UPS.
    Du har så rett. Det siste nå er Monstercable som har kommet med en boks med nett filter og som kutter strømstilførslen når spenningen blir for høy eller lav !!! Hvem vil betale for å få noe slikt inn i anlegget når det finnes UPSer???

Det er ingen tvil, du får mest for pengene ved å investere i dedikert strømkurs. Helst med en skilletrafo eller UPS ( on-line UPS er optimalt)

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    UPS støttes.. Kan absolutt anbefale UPS , iallefall på en projektor siden bildet da ble mer stabilt på det forrige stedet jeg bodde. I den nye leigliheten merker jeg ingen forskjell,men det viser at det er absolutt behov for UPS på projektoren. Om det er offline eller line interactive UPS vet jeg ikke ,men den er veldig billig og absolutt verdt pengene på projektoren (500kr ble det betalt for den).

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

strømkabler

Tror mange her ikke helt vet hva en strømkabel skal gjøre, den skal levere spenning og strøm fra kontakta til respektivt utstyr, normalt er det eks antall meter 2,5m2 eller 1.5 mm2 fra sikringskap med flere koblingspungter før stikkontaka som blir brukt, det og tru at en skjøtekabel på 1meter gjør underverker er i beste fal naivt, men det som kan være et problem er spenningsvariasjon og støy på linja, skal man ungå noe av dette må man helst ha en egen kurs med godt dimesjonert kabel, ingen jordfeil og helst en skilletrafo eller lign for å sørge for at spenningen er stabil. I mange tillfeller kan problemet være i helt andre steder en i ditt hus. Det finnes selfølgelig kabler som har innebygget kondensatorer og filtere som delvis vil utgjevne speinningsfall evnt støy, men det er halveis løsning som fås kjøpt for noen få kroner hos feks elfa.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra å se at jeg ikke er alene i verden om å synes dette kabelhysteriet er vannvittig - og i særlig strømkabler.

Men dersom hva er det som driver seriøse store produsenter fra Skandinavia, England og USA til å risikere sitt "seriøse" omdømme med å produsere og markedsføre slik humbug? Hva er det som foregår i hodene til utviklingsledere og markedsfolk som utarbeider stadig nye produkter som ikke endrer på noe annet enn bankkontoen? Dette skjønner jeg rett og slett ikke!!! Minner meg litt om teorien om homeopati.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også har vi slankemidler, hårkurer, Se & Hør og SV! :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Verden" kan ikke Ohms lov

Verden vil bedras

Objektivitet er ikke noe folk flest har et forhold til

Økonomer ser på hva som gir penger i kassa, ikke hva som er "glupt"

Ringetoner på mobiler omsetter for mer enn cd-singler

Hifi-entusiaster er vel ikke høyere utdannet eller mer intelligent enn folk flest. Noen ganger lurer jeg nesten på om vi som gruppe ligger litt i underkant :-)

Vi ser vel de samme tingene i politikk. Stemmer folk på politikeren som gjør de rette tingene eller politikeren som SIER de rette tingene?

De er så man kan bli elitist av mindre...

mvh
    Knut

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvordan det ser ut bak dere andres anlegg, men etter at jeg supplerte med monoblokker, så er jeg nå oppe i 10 strømkabler ved stueanlegget. I tillegg er det en myriade av signalkabler i alle retninger.

Som en midlertidig løsning kjøpte jeg nylig 2m signalkabler på Clas Ohlson. De er oppgitt til å være skjermet, men for et par dager siden oppdaget jeg plutselig tydelig brum i den ene høyttaleren. Tittet bak anlegget, og der lå en av de nye signalkablene helt inntil en nettkabel. En liten rydding i kabelløpene, og vips var brummet borte.

Jeg har et par teorier her:
    1. Den mest sannsynlige årsaken er at feltet fra nettstrømskabelen påvirket den "skjermede" billigsignalkabelen. Her ville en skjermet nettstrømskabel kunne forbedre dette.

2. Isolasjonen er ikke 100%, slik at berøring mellom kablene faktisk overførte spenning.

Uansett så er kabelvirvaret som ofte befinner seg bak et anlegg, og spesielt når det gjelder surroundanlegg som har mange flere kabler, en sikker kilde til støy overført som elektromagnetiske felter mellom kablene.

Min konklusjon i denne sammenhengen er at strømkabler ikke påvirker lyden gjennom strømmen som mates inn i elektronikken, men at feltene rundt slike kabler lett kan påvirke andre kabler og utstyr. Med mindre man har et svært ryddig kabelopplegg, så mener jeg derfor at det kan lønne seg å investere i godt skjermede nettstrømskabler, siden disse er støykilder i sammenhengen.
    Dette med immunitet mot strømfelter og minimering av utsendte felter i forbindelse med kabling er definitivt noe jeg mener har noe for seg, og de gangene jeg har hatt ulyd i form av brum, så er det ofte slike ting som har vært årsaken.

Når det gjelder skikkelig dyre kabler (godt over 1000 kroner for en nettstrømskabel), så er jeg mer skeptisk, men det kommer jo litt an på strømforsyningen i komponentene også. En strømforsyning med god støyundertrykking og godt dimensjonerte kondensatorbanker er mindre kresen på strømkvaliteten inn enn en dårligere strømforsyning.

Til syvende og sist er det snakk om matching, og selv om jeg er kabelskeptiker, så er kabling også en del av matchingen i et godt anlegg. Men det er ikke dermed sagt at dyrt alltid er best, matching dreier seg sjelden om pris, men om kvalitative egenskaper ved produktene i forhold til hverandre.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss ta et lite tankeeksperiment:

Anta at vi har tre strømkabler. To av dem er Nordost Valhalla (jeg sa jo det var et tankeeksperiment ), og en av dem er en billig kabel fra Clas Ohlson (eller lignende). La oss videre anta at et anlegg låter greit med billigkabelen, men at dette anlegget virkelig våkner til liv når det byttes til Valhalla. Om vi tenker oss at vi kan seriekoble kablene enkelt, hvordan vil da følgende kombinasjoner låte:

1: Vegg -> Valhalla -> Billigkabel -> Anlegg
    2: Vegg -> Billigkabel -> Valhalla -> Anlegg
    3: Vegg -> Valhalla -> Billigkabel -> Valhalla -> Anlegg
    4: Vegg -> Valhalla -> Valhalla -> Billigkabel -> Anlegg
    5: Vegg -> Billigkabel -> Valhalla -> Valhalla -> Anlegg

Er det så enkelt som at Valhalla forbedrer lyden uansett hvor i kjeden den er, og at alternativ 3, 4 og 5 da vil være best siden disse har to Valhalla-kabler, mens alternativ 1 også vil være bedre enn å kjøre bare med billigkabelen, selv om billigkabelen står sist i kjeden?

Eller er det kanskje slik at det kun er når Valhalla er siste ledd at lyden forbedres, og at alternativ 2, 3 og 5 da vil låte best, og helt likt?

Hva om vi har kun de to Valhalla-kablene innkoblet? Vil dette låte bedre enn med bare én Valhalla-kabel? Hvor lang må en Valhalla-kabel være for å forbedre lyden? er det nok med 2 meter, eller må man helst ha 3 meter? Er 1 meter nok? Hva med en halvmeter?

Setter pris på om noen kan oppklare dette for meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ingen forskjell på de fem alternativene. Hvorfor skal en kabel fra Valhalla på noen måte være bedre eller annerledes enn en kabel fra Clas Ohlson? Fordi den koster mere? Denne antakelsen din er meget usannsynlig:
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    La oss videre anta at et anlegg låter greit med billigkabelen, men at dette anlegget virkelig våkner til liv når det byttes til Valhalla.
    Edit: Ingen kabelprodusenter har som mål å forbedre lyden på noen måte. De prøver tvert i mot å ikke påvirke (forstyrre eller forringe) signalene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gidder ikke nevne hvilke, men fikk meg noe kraftige latterutbrudd da jeg leste enkelte av inleggene lengre opp. Trodde faktisk at dette var et forsøk på å være artig, men etter å ha lest igjennom hele tråden skjønner jeg at jeg tok feil. Men det er utrolig hvor mye rart folk klarer å dra fram når dem argumenterer for ting.

Jeg for min del skulle gjerne ha likt å sett dokumentasjon på dette, eller evt. hørt en blindtest før jeg hadde kjøpt meg nye kabler som er dyrere en de jeg har nå.

Newcomer Haugesund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest igjennom tråden og må si at her er det mye rart ute og går. Kan ikke si at jeg har den store troen på at en dyr strømkabel kan gjøre noe særlig fra eller til. Men jeg har og lagt merke til at datautstyr og xboxen min er levert med en nettkabel med en liten plastklump på. Noen som vet hva dette er ?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel en feritt-ring inni der, som magnetiseres og fører til konstant impedans. Vanskligere å få innstrålet støy bl.a

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesund
    Jeg har lest igjennom tråden og må si at her er det mye rart ute og går. Kan ikke si at jeg har den store troen på at en dyr strømkabel kan gjøre noe særlig fra eller til. Men jeg har og lagt merke til at datautstyr og xboxen min er levert med en nettkabel med en liten plastklump på. Noen som vet hva dette er ?
    Har ikke sett så mye til slike Plastklumper med ferrit ringer på selve 230v nett kabelen egentlig, men heller på den nedtransformede støm kabelen f.eks fra batteri eliminatorer og mellom andre eksterne stømforsyninger og det aparatet som skal ha stømmen. Tviler på at en ferritt ring vil hjelpe så mye for noe på en 230v 50Hz el.kabel, men fra en switchende strømforsyning og mellom utstyr som jobber høyt opp i frekvens, har vel en ferrit ring en gunstig effekt for signal/støyforholdet i kabelen.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På frekvensstyrte motorer, 400V (25-199 Hz), vil en ferittring kunne forhindre indusering av strøm i lagerbanene på motoren, og dermed forhindre at man får havari

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •