Hvordan få TV på projektoren?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer Trancton sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan få TV på projektoren?

Hvordan kan jeg få frem TV på projektoren med best mulig kvalitet? Jeg har vanlig kabel TV, med helt vanlig antenne uttak i veggen. Hvordan kobler jeg da dette til Projektoren, evt. via TV'en? Forslag? På baksiden av TV'en har jeg mer eller mindre bare inngang for antenne kabelene + to scart ut-/innganger. Jeg har en PT-AE300 som er koblet til DVD spilleren med en DVI kabel. Kan jeg få tv-signaler gjennom DVD'en slik at den kan sende dem til projektoren?

Litt usikker om dette er rett forum, men fant ikke noe annet som passet bedre, da spørsmålet mitt egentlig er hvilken kabel bruker jeg, og hvor kobler jeg den (tv, dvd eller rett i veggen)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha en TV tuner. Gjerne i form av en S-VHS spiller, da vanlige videospillere som regel ikke har ekte S-video ut. PC med TV kort er også en mulighet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer megavolt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke en slik:

(Tok bilde m/mob, T610)

Plugg den i den ene SCART'en på TV'en, svitsj over på UT, og bruk TV'en som tuner 8)

Extra bra hvis du har TV med to tunere, altså bilde-i-bilde/P-I-P.

Jag har ikke det, og når jeg får projektoren kommer jeg nok ikke til å se på TV så mye. Unntatt når det er fottball kamp eller noe bra som går.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Du må ha en TV tuner. Gjerne i form av en S-VHS spiller, da vanlige videospillere som regel ikke har ekte S-video ut. PC med TV kort er også en mulighet.
    fungerer det ikke også med DVD-spiller som tuner?

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Da må i tilfelle DVD spilleren ha innebygget TV-tuner. Har ikke sett en slik på markedet men man kan jo alltid ta feil, det er ikke lett å få med seg alt.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Jeg har ihvertfall aldri sett en DVD-spiller med TV-tuner...

Kansje det finnes DVD-optaker med tuner, men det tviler jeg også på.

Parabol-tuner er perfekt! Mye bedre bilde en vanlig kabel-TV

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av megavolt
    Du kan bruke en slik:

(Tok bilde m/mob, T610)

Plugg den i den ene SCART'en på TV'en, svitsj over på UT, og bruk TV'en som tuner 8)

Extra bra hvis du har TV med to tunere, altså bilde-i-bilde/P-I-P.

Jag har ikke det, og når jeg får projektoren kommer jeg nok ikke til å se på TV så mye. Unntatt når det er fottball kamp eller noe bra som går.
    noen som kan bekrefte at dette fungerer?? har min tvil, men har jo tatt feil før...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geokriq
    noen som kan bekrefte at dette fungerer?? har min tvil, men har jo tatt feil før...
    Jeg kan bekrefte at dette fungerer.

Hva får deg til å tro at det ikke skulle fungere?

TV'en gir signaler _UT_ til hva du nå enn har kobla til i den andre enden. Dvs. du bruker TV'en som tuner. Jeg har video-inn på grafikk-kortet midt på PC'en, har kobla til TV'en slik at jeg bruker den som tuner. Dermed kan jeg ta opp ting på PC'en og komprimere det senere.

Hvorfor tviler du på at dette lar seg gjøre?

Jeg kan garantere deg at det fungerer!

Har brukt det til andre ting før.

Hvorfor skulle det ikke fungere?

Du kan også bruke en S-Video kabel (S-Video er jo bedre især til projektor bruk og det er både S-video og composite video på adapteren), det kommer jeg til å gjøre når jeg får projektoren min, bare at jeg da kobler alt av video (VCR, PSOne, PS2, Xbox, TV'en osv....) til surround-receiveren og så går det en kabel derfra.

Husk bare å sett "bryteren"/svitsjen (som er på adapteren) på Output/Out :wink:

Adapteren koster 79kr på Clas Ohlson.

Finnes sikkert noe bedre og, men jeg regner med at det er godkjent kvalitet for slik bruk hvis du skal bruke TV'en som tuner.

Hvis du derimot skal bruke parabol-tuner (som jeg synes er mye bedre) kobler du selfølgelig med en bra S-Video kabel direkte ut fra Parabol-tuneren.

EDIT: Tror foresten ikke adapter er riktig ord, men jeg la jo med bilde så det er vel ingen som har problemer med å forstå hva jeg mener...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle dvd opptakere har tuner! Så hvis du har planer om å gå til innkjøp av en slik, vil dette være en god løsning. Men en scart adapter ut fra tven vil også fungere. bare sjekk at tven din har den såkalt "bi-directional" scart kontakt, for hvis ikke vil du ikke kunne tappe bilde fra denne. De fleste tver har denne muligheten. Det er som oftest merket, med pil inn/ut eller lignende.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle dvd opptakere har tuner! Så hvis du har planer om å gå til innkjøp av en slik, vil dette være en god løsning. Men en scart adapter ut fra tven vil også fungere. bare sjekk at tven din har den såkalt "bi-directional" scart kontakt, for hvis ikke vil du ikke kunne tappe bilde fra denne. De fleste tver har denne muligheten. Det er som oftest merket, med pil inn/ut eller lignende.

Lykke til!

Newcomer Trancton sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde med min forrige Projektor, Davis Powerbeam VI (det romskipet), å kjøre med scart ut på TV'en, og da emd en S-video kabel rett i projekotren, men fikk da bare svart/hvit bilde...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trancton
    Jeg prøvde med min forrige Projektor, Davis Powerbeam VI (det romskipet), å kjøre med scart ut på TV'en, og da emd en S-video kabel rett i projekotren, men fikk da bare svart/hvit bilde...
    Det er fordi TV'n antagelig ikke har ekte s-video ut på scart kontakten. En annen ting med å bruke TV'n som tuner er at den må stå på for at det i det hele tatt skal virke (noe jeg er skeptisk til). Det betinger nemlig at TV'n har en monitor ut funksjon via skart. Hvordan skulle ellers TV'n kunne sende kun en kanal til projen. Bare det at TV'n må stå på gjør at denne løsningen er helt ubrukelig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Gorm her. De fleste tv'er har nok ikke annet en kompositt ut (ikke S-video) og tv'en må stå på for at det skal virke. Og å ha tv'en på når man bruker projektoren er jo en høyst ubrukelig løsning. Det kan nok hende at det fins tv'er som du ikke trenger å ha på for å få signal ut på scart'en, men det er tvilsomt. Det er jo uansett ikke verre enn å kjøpe et scartadapter og teste, Clas har jo 30 dagers returrett.

Jeg ville heller kjøpt en billig videospiller (i stereo!), eller enda bedre, tv-kort hvis du har PC'en koblet til projektoren. Da kan du i tillegg bruke PC'en som video-opptaker, bruke timeshifting etc.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fordi TV'n antagelig ikke har ekte s-video ut på scart kontakten. En annen ting med å bruke TV'n som tuner er at den må stå på for at det i det hele tatt skal virke (noe jeg er skeptisk til). Det betinger nemlig at TV'n har en monitor ut funksjon via skart. Hvordan skulle ellers TV'n kunne sende kun en kanal til projen. Bare det at TV'n må stå på gjør at denne løsningen er helt ubrukelig.
    Sa aldri at det var en bra løsning, sa bare at det ville fungere.

Selv kommer jeg til å bruke video-spiller, og før eller siden når jeg får det, parabol-tuner.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kobler jeg da dette til Projektoren, evt. via TV'en?
    Forklarte bare åssen det gjøres via TV'en...

Men burde kansje sagt at TV'en må stå på, og at dette egentlig ikke er en veldig god løsning.

For meg fungerer det greit, PC'er er uansett så ustabile at jeg tar bare opp ting samtidig som jeg ser det. Mao. det gjør ikke noe om TV'en må stå på, siden jeg unasett ser på TV'en.

Hvis man har video-spiller som "husker" kanalplaseringene selv etter strømbrudd, så er det jo ypperlig å bruke videospiller.

Foresten så har vi samme projektor ! Har riktignok ikke fått den enda da...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tord
    Alle dvd opptakere har tuner! Så hvis du har planer om å gå til innkjøp av en slik, vil dette være en god løsning.
    Ehhh... Viste jo egentlig det da, KREMT! ops: ops:

Når jeg tenker meg om, så er vel dette en selfølge. Åssen skulle den ellers tatt opp når TV'en er helt slått av?!? *dunke seg selv i hodet*
    Sitat Opprinnelig postet av Tord
    Men en scart adapter ut fra tven vil også fungere. bare sjekk at tven din har den såkalt "bi-directional" scart kontakt, for hvis ikke vil du ikke kunne tappe bilde fra denne. De fleste tver har denne muligheten. Det er som oftest merket, med pil inn/ut eller lignende.
    Har aldri hatt noe problemer med det, har tilsammen prøvd dette med 3 forskjellige TV'er og en av dem var tom. en litt gammel en.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt på siden dette kanskje, men jeg har en kompis med proj. Han har dvd, parabol, x-boks og pc. Dette ønsker han å koble til proj'en med bare en kabel opp. Han bruker bare komposittsignal fra dvd i dag og er fornøyd med det. Vil man kunne kjøpe en video splitter og kjøre 4 signaler inn og 1 ut? Det blir nesten samme spørsmål, men det er ikke aktuelt for han å ha tv'en på når han ser film.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Litt på siden dette kanskje
    Njjaaa... Går vel greit, bare vi ikke lar diskusjonen i tråden bli alt for off-topic.

EDIT: Eller det er jo nettopp dette den handler om da, så det må da gå greit
    det er ikke aktuelt for han å ha tv'en på når han ser film.
    Trengs ikke heller.... Det vi snakka om var å bruke TV som tuner, og det er unasett (som oftest) ikke en bra løsning...
    jeg har en kompis med proj. Han har dvd, parabol, x-boks og pc. Dette ønsker han å koble til proj'en med bare en kabel opp. Han bruker bare komposittsignal fra dvd i dag og er fornøyd med det. Vil man kunne kjøpe en video splitter og kjøre 4 signaler inn og 1 ut? Det blir nesten samme spørsmål
    Hvis han ikke er opphengt i at kablene skal være dyre og fine (noe han tydeligvis ikke er...) så kan han kjøpe en scart-forgreningsboks, tror disse finnes med ihvertfall 4 innganger og en utgang. Har ihvertfall sett det.

Har selfølgelig skyveomkobler for veksling mellom inngangene.

Eneste ulempe er vel at du må veklse med brytern, kan nok ikke bruke fjernkontroll til det nei :? ...

(bilde er bare for å illustrere, scart-forgreneren jeg prater om er med 4 innganger)

Ellers så finnes det vel noen "profesionelle" video-inngang vekslere, og de fleste hjemmekino-receivere er brukbare.

Egentlig ikke noe stress med brytern, for man går jo som oftest bort for å skru på spillmaskinen og... Video-spillern burde kansje stå som fast(?)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

AverTV tuner?

Kan ikke se at noen har nevnt AverTV's tunere her... Mitt inntrykk er at disse gir en god løsning for bl.a å få tv over på projektor, men har altså ikke gått til anskaffelse ennå... (disse kommer visstnok med fjernkontroll)

Skulle gjerne likt å høre fra andre som benytter tv på projektoren, er nysgjerrig på andre løsninger. Planen er å hooke opp pc, tv og playstation 2... gjerne også en DVD-spiller med progressiv scan, når jeg finner ut at det blir uunværlig. Bør vel nevne at projektoren er en Infocus X1.

Dette scart-trikset hørtes ikke ut som den beste løsningen for meg, men skal nå likevel teste det.

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke en slik:

(Tok bilde m/mob, T610)

Dvs. at du må ha to scarter på TV´en ikke sant? For har man bare en, så sender TV´en ut bare snø! Snø på storskjerm? lol...min eldgamle TV har bare en scart...har stereovideospiller, men har ikke s-video ut...
    Går det an å koble den adapteren til den andre scarten på videospilleren? Kabel-TV hos meg går først til videospiller, så scart til TV. Om jeg kobler den adapteren på den andre scarten på videoen, må jeg vel få bilde transportert ut via adapteren som s-video signal?
    Har ikke prosjektor ennå, men lurer jo på om dette går? Da er det jo bare å plugge komponet fra DVD spiller + s-video i prosjektoren og så velge hvilket av signalene du skal ha i menyen til prosjektoren? Må være rått med landskamp på storskjerm! Bare synd kabel TV her er helt elendig...

Robert

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •