Kabel mellom stereoforsterker og sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabel mellom stereoforsterker og sub

I og med at jeg kun har stereoforsterker med line out kun, er det vel utelukket for meg å bruke subwooferkabel? Da er det signalkabel som gjelder? Noen som har noen råd med hensyn til signalkabler som er godt egnet til dette?

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en phono kabel du må bruke da. Hvor dyr og hvordan kommer jo litt an på hvordan sub og hvordan forsterker du har. Om du har en cambridge forsterker til 3 000 er det ikke nødvendig med en kabel til 3000 også, hvis du skjønner..ikke at cambridge ikke er bra, men det var det jeg kom på i farten.

Men det finnes jo mange gode kabler der ute så er det er mye å velge mellom.

Monster, QED, taralabs, Nordoost og proson er jo kabler som er lett tilgjelgeli da de sleges ved Hifiklubben og Hificenter kjeden.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for respons...

Det er en Roksan Kandy mk3, og skal kobles til velodyne cht10r.

hmm... phono ja. Er ikke akkurat ekspert på dette med kabler. Er det forskjell på phono og "vanlig" signalkabel? F.eks qed qunex

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "phono" eller ubalansert RCA-kabel som det egentlig heter, er den vanligste typen signalkabel. I tilegg til dette finnes de profesjonelle balanserte typene; Cannon("XLR"), TSR(balansert "jack") etc.

Det finnes ingen holdbare punkter for at pris hører sammen med kvalitet hva kabler anngår. Jeg råder deg til å kjøpe det billigste du finner, men ikke med plaststøpte koblinger, da disse lett går istykker.

Styr også, av rent politiske årsaker, unna Monster Cable.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok... da vet jeg det.

Ja jeg liker å gå den gylne middelvei når det gjelder kabler. Det lukter litt tre meter qed qunex 1 til suben. Har denne i en-metersutgaven til dvd spilleren, og er fornøyd. Hvis jeg kjøper harman/kardon hd970 .. vil det være noe vits i å kjøpe et hakk bedre signalkabel til denne, eller vil ikke det utgjøre noe forskjell?

Håper det ikke er krise at dette ikke kun omhandler høyttalere, selv om dette forumet skal handle om det.

Newcomer tbraset sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bestillt H/K TU970 (dab/fm) og H/K HD970 (cd) og ble anbefalt (av HiFiKlubben) å bruke QED Qunex 1 på radioen og QED Qunex 2 på cd-spilleren
    Forsterkeren er en HK970.

Mye av grunnen til at de anbefalte disse var mitt valg av høytalere, som er B&W 602 S3. De mente at kombinasjonen H/K og B&W kunne gi en ganske kvass/spiss lyd og at QED'ene hjalp til å skape litt varmere lyd.

Regner med å få elektronikken i neste uke. Av ren nysgjerrighet skal jeg teste om jeg hører noen forskjell på å bruke QED Qunex 1 eller 2 fra cd-spilleren. Tviler litt men... ;-)

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tbraset
    Jeg har bestillt H/K TU970 (dab/fm) og H/K HD970 (cd) og ble anbefalt (av HiFiKlubben) å bruke QED Qunex 1 på radioen og QED Qunex 2 på cd-spilleren
    Forsterkeren er en HK970.

Mye av grunnen til at de anbefalte disse var mitt valg av høytalere, som er B&W 602 S3. De mente at kombinasjonen H/K og B&W kunne gi en ganske kvass/spiss lyd og at QED'ene hjalp til å skape litt varmere lyd.

Regner med å få elektronikken i neste uke. Av ren nysgjerrighet skal jeg teste om jeg hører noen forskjell på å bruke QED Qunex 1 eller 2 fra cd-spilleren. Tviler litt men... ;-)
    Mener du seriøst at en butikk hevdet noe slikt angående kabler?
    Hvor mye kostet disse kablene? Var disse kablene tilfeldigivis litt dyrere enn noen andre kabler som de hevdet "er for spisse"?

Har du kontaktet forbrukerrådet?

Newcomer tbraset sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    Mener du seriøst at en butikk hevdet noe slikt angående kabler?
    Hvor mye kostet disse kablene? Var disse kablene tilfeldigivis litt dyrere enn noen andre kabler som de hevdet "er for spisse"?

Har du kontaktet forbrukerrådet?
    :-) Ja, det ble hevdet så.
    Imidlertid er dette noen av de "billigere" signal-kablene i butikken. 300,- for Qunex 1 og 450,- for Qunex 2. Ble heller ikke forsøkt solgt et sett dyrere kabler.

Om det er noe i dette vet ikke jeg, men jeg har et par signal-kabler fra Monster Cable i samme prisklasse og tenker å sammenligne med dem.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •