Spørsmål vedrørende bruk av ølflex-kabel som høytalerkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål vedrørende bruk av ølflex-kabel som høytalerkabel

Har ved en liten "feil" lagt opp PR som signalkabel til bakhøytalerne, og har nå funnet ut (ja, jeg vet at jeg er fersk på området) at disse er VELDIG lite egnet til å lede signaler. Jeg gikk vel i troen på at størrelse (i denne gang med tanke på tverrsnitt) betydde mest..
    Har nå gått til investering av såkalte ølflex-kabel (som er kabel som er spesielt egnet til overføring av hertz og brukes blant annet til frekvensomformere).. men kjøpte disse på jobben via kjente, og har derfor fått et par lengder med 4*... Mitt spørsmål er egentlig om jeg skal bruke 2 av lederne til signaloverføring, og drite i de 2 siste. Eller om jeg skal bruke 2 og 2, og rett og slett paralell-koble for å få størst mulig tverrsnitt ved overføring??
    Et av kriteriene for bruk av to må SELVSAGT være at begge lederne er like lange for å unngå induksjon å dritt...

Hva sier ekspertene, noen som har noen innspill

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    INGEN som vet om det vil gi meg et problem å bruke 2 ledere som en kabel..????

dvs: en 4x .. parallellkobler 2 og 2 ledere for å øke tverrsnittet

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke helt hvordan kabelen ser ut, men slik jeg forstår det vil det funke bra om du bruker begge. Bare pass på at det blir de samme to som brukes i andre enden også.

Jeg regner med at hver kabel er skjermet, og om du da bare bruker en av de vil dette også funke.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette vil absolutt ikke by på problemer da strømmen som går fra forsterker til høyttalere er likestrøm. Det finnes masse eksempler på slike kabler, de mest kjente er vel kanskje Kimber. Disse er flettet på en spesiell måte for å skjerme mot støy. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar begge to.

Joda, jeg er klar over at jeg bør bruke den samme i hver ende hehe
    Men jeg vet at innenfor sterkstrøm så er det litt NOGO å bruke to ledere som en leder.. dvs å parallell-koble dem for å få et høyere tverrsnitt. Det var derfor jeg lurte på om dette kunne skape problemer ved bruk som høytaler-kabel. Men utgangspunktet blir jo litt forskjellig når jeg tenker meg om, her vi ikke kabelens ledeevne være grensen for hvor stor kabel du skal velge, men heller tap og støy..

Kabelen er enkelt forklart spesial-laget for å lede hertz i gitte områder.. Den har en skjerm rundt alle lederne for å slippe støy, og spesielt tvinnet-ledere..

Men da går jeg for to og to, for å få mest mulig tverrsnitt... kan jeg heller prøve å kjøre en test med å bare bruke en og en litt senere og se om jeg hører forskjell..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •