Digital-kabel - lengde (igjen).

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digital-kabel - lengde (igjen).

Har lest en del tråder her på forumet om maks-lengde på kabel for digital overføring av audio f.eks mellom f.eks CD-spiller og forsterker. Her ser det nesten ut til at utviklingen har stått på stand-by de siste åra. Kan det være mulig?

Er ute etter å transportere lyd fra en lydkilde som har optisk digital utgang, 20 meter fram til forsterkeren. Forsterkeren har optisk og elektonisk digital inngang.

(Hvis man fikk vridd signalet over på en bra multimode optisk fiber, burde det uten problem kunne fraktes mer enn 500 meter. Og da hysterisk mye lenger hvis man benytter singlemode.)

Finnes det noen måte å få transportert dette? Jobber med datanettverk til vanlig, og her har man fraktet 10Mbit over 50ohm coax i 20 år for en billig penge. For ikke å snakke om fiber.

Noen som kan si noe om den egentlige grunnen til at overføringen over digital coax (75ohm - det samme som arcnet brukte i gamle daget) er begrenset til 10-15 meter?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvem sier at lengre strekk enn 10-15m nødvendigvis er noe problem?

Med fare for hisse på meg enkelt i dette forumet, så vil jeg påstå at du skal bruke svært lange strekk med coax kabel før det vil gi reel hørbart utslag i en digital lydoverføring.
    Har selv gjort tester hvor jeg sammenlignet 1.5m coax med 30m "skytestreng" som var delt opp i 5m lengder og patchet sammen. (Rimelig worstcase med andre ord.) Ingen av kablene hadde såkalt bitperfect overføring pga. resampling i utstyr, men den lydmessige forskjellen var så marginal at det knapt var målbart. Vi snakker her om noise level variasjoner i 0.1db området og THD variasjoner ned i tusendels prosent. Intens lytting med Sennheiser HD580 på musikk bekreftet også dette ut fra mine ører. Klarte ikke å høre noe "drift" i toner eller andre urenheter.

Men dette betyr ikke at spdif familien for digital lydoverføring er perfekt. Det er mange svakheter her som idag kan virke tåpelige, som f.eks fullstendig mangel på feilkorrigering av signal. Dette er hovedgrunnen til at folk gjerne snakker om kortere lengder med kabel, i forhold til ethernet. Men jeg mener at det muligens er litt for mye fokus på teoretiske svakheter og for lite på hva som faktisk fungerer.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På mitt intererte lydkort klarer jeg ikke lenger enn 5 meter før signalet taper seg så mye at det ikke er brukbart. Dette kommer trolig av veldig lav signalstyrke fra kortet - så med et skikkelig lydkort burde det gå an med lengre strekk. Jeg likevel at 20 meter kan bli vanskelig. Fortell gjerne om du finner en god løsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optisk: Jeg snublet over en toslink-ekstender hos http://www.trianglecables.com/pof-840.html

Denne ser ut til å guffe på signalet slik at det rekker 20meter til. 20meters toslink-kabel ser ikke ut til å være så lett å få tak i , men de selger noe på samme plass: http://www.trianglecables.com/toslink-45.html

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    På mitt intererte lydkort klarer jeg ikke lenger enn 5 meter før signalet taper seg så mye at det ikke er brukbart. Dette kommer trolig av veldig lav signalstyrke fra kortet - så med et skikkelig lydkort burde det gå an med lengre strekk. Jeg likevel at 20 meter kan bli vanskelig. Fortell gjerne om du finner en god løsning.
    Høres veldig merkelig ut.
    Jeg brukte i mine tester 2 vanlige DVD spillere (Thomson og Yamaha) samt en Sony minidisc spiller som kilde, og en vanlig PC som opptager. Klare på alle disse og kjøre 30m uten problemer. Har også tidligere kjørt lyd fra min pc på hjemmekontor til anlegget. Brukte da 15m kabel og hadde ingen problemer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har opplevd det samme på integrerte lydkort, men da med 10 meter som maks lengde før signalet rett og slett ikke kom fram (ingen lyd). På en stasjonær dvd-spiller med samme kabel kom lyden fram. Antar det i hovedsak skyldes som du sier at signalstyrken på senderen er for dårlig, men jeg opplevde også forskjellig resultat på forskjellige typer kabler. Antar motstand og hva det nå heter (sorry, ække el-ingeniør) i kabelen har en del å si også.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Har opplevd det samme på integrerte lydkort, men da med 10 meter som maks lengde før signalet rett og slett ikke kom fram (ingen lyd). På en stasjonær dvd-spiller med samme kabel kom lyden fram. Antar det i hovedsak skyldes som du sier at signalstyrken på senderen er for dårlig, men jeg opplevde også forskjellig resultat på forskjellige typer kabler. Antar motstand og hva det nå heter (sorry, ække el-ingeniør) i kabelen har en del å si også.
    coax eller optisk?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På mitt intererte lydkort klarer jeg ikke lenger enn 5 meter før signalet taper seg så mye at det ikke er brukbart.
    En ting er vel sendestyrke, men signal støyforhold, tror jeg er en viktigere faktor med de ganske korte strekkene man snakker om her. Jeg ser for meg en mulig forklaring, er at lydutgangen i pcen overfører og sender en del høyfrekvent støy (fra HK, strømforyningen osv.) ut sammen med digital signalet samtidig, og at man får kraftige refleksjoner i endepunktene i kabelen, og det er disse refleksonene som overlagres og blander seg med det digitale signalet på en slik måte at det forstyrrer overføringen og hindrer motageren å "skjønne" at det egentlig er et audio signal som den motar.

Mulig en egnet skilletrafo som undertrykker de høyeste frekvensene vil kunne gjort at overføringen takler lengere kabel strekk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tjeh
    coax eller optisk?
    Coax

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører selv coax over ca 20-25m. Har ikke målt opp helt.. Gjennom vegg og gulv og rundt hele stua. Ikke noe problem. Bruker en vanlig RG174 coax kabel. I tillegg har jeg satt inn en trafo for å få galvanisk skille på signalet. Er koblet til et asus nforce2 hovedkort.

Når det gjelder toslink er det først og fremst kvaliteten på de billige plastikk fibrene som setter en begrensning. Med toslink kabel i bra kvalitet bør det være mulig å dra dette veldig mange meter.. Sjekk f.eks Elfa for toslink kabler i metervare. Kjenner dog ikke så mye til kvaliteten på disse men verdt å prøve da det ikke er så dyrt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomle
    Kjører selv coax over ca 20-25m. Har ikke målt opp helt.. Gjennom vegg og gulv og rundt hele stua. Ikke noe problem. Bruker en vanlig RG174 coax kabel. I tillegg har jeg satt inn en trafo for å få galvanisk skille på signalet. Er koblet til et asus nforce2 hovedkort.
    Hvor får man kjøpt lange coax kabler?
    Har planer om å ta signalet ut fra min billige dvd spiller og kjøre det via dac'n i tokanals anlegget mitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av topline
    Hvor får man kjøpt lange coax kabler?
    Har planer om å ta signalet ut fra min billige dvd spiller og kjøre det via dac'n i tokanals anlegget mitt.
    Elfa har ihvertfall. Tror det er denne jeg har (metervare):
    http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.p...ok=2021605.htm
    Og løse plugger som jeg loddet sammen etter at ledning var tredd. De har butikk i Oslo også, eller så kan du bestille på nett. Er vel ikke over alt du får tak i tynne coax kabler så lett for private tror jeg. Er vel stort sett "antenne coax" det går i ellers.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Standard coax 75Ohm coax kabel heter RG59. Denne finnes som metervare. Jeg er ikke sikker hvor denne selges, men det er forholdvis standard utstyr som sikkert finnes hos f.eks. parabol forretninger...

Hos Elfa er det vel denne?
    http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage....ok=2021605.htm

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Standard coax 75Ohm coax kabel heter RG59. Denne finnes som metervare. Jeg er ikke sikker hvor denne selges, men det er forholdvis standard utstyr som sikkert finnes hos f.eks. parabol forretninger...

Er litt grønn på dette her, men skjønner jeg det rett så kan man lage en digitalkabel av vanlig antenneledning??

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du linket til samme RG174...

Men om det er 75ohm eller 50ohm vil jeg påstå spiller liten rolle i denne sammenhengen, frekvensen er forholdsvis lav og tviler på om mottaker og sender er spesielt godt matchet uansett... Da ville jeg heller gått for en slik tynn koaks RG174 (2.8mm) i god kvalitet mot 6-7mm for "tv-antenne" coax. Generelt kan en si at jo tykkere coax jo mindre demping har du på signalet men som sagt for et slikt lav-frekvens signal som digital-audio er så er ikke det så viktig om det ikke er ekstreme lengder kanskje.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •