kimber 4tc vs 8tc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active klodrik sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kimber 4tc vs 8tc

har nå i dag kimber 4tc, og nå ligger det en brukt kimber 8tc på hi-fi sentralen. vil det være noe merkbar forskjell på de to kablene eller hva mener dere?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klodrik
    har nå i dag kimber 4tc, og nå ligger det en brukt kimber 8tc på hi-fi sentralen. vil det være noe merkbar forskjell på de to kablene eller hva mener dere?
    Tja, spør du de mest fanatiske på "det andre forumet" så vil du nok det. Men 8TC er jo en biwiringsutgave av 4TC (som selv har) med noe større tverrtykkelse. Andre jeg har snakket med har ikke opplevd de helt revolusjonære forskjellene akkurat....

Selv har jeg mine tvil, så lenge forbindelsen mellom terminalene på høytalerne dine ikke suger da.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Men 8TC er jo en biwiringsutgave av 4TC
    Dette medfører nok ikke riktighet Både 4TC og 8TC er singlewire, men 8TC har dobbelt så tykt tverrsnitt som 4TC (dvs. 8 ledere mot TC4s 4 ledere).

Tverrsnitt er jo faktisk det som det "terpes" mest på når det gjelder kabler. Om ikke annet så bør man ikke ha for lite tverrsnitt. Om man hører stor forskjell er vel strengt tatt opp til utstyret og lytterens holdning

Tester jeg har lest har konkludert med at 8TC skal være merkbart bedre enn 4TC. Men som sagt..

Har selv hatt 4TC single, dobbel lengde med 4TC (som biwire) og har nå 8TC..

Edit: Grunnen til at jeg nå har 8TC er at jeg var såpass fornøyd medd 4TC, men ville ha litt større tverrsnitt. "Prosjektet" med doble lengder 4TC var noe jeg hadde lyst til å prøve ut, men det var ikke store forskjellen der. Bedre å kjøre på med én tykk kabel istedenfor to tynne med mindre man biamper.

Active klodrik sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vel egentlig samme type kabel bare det att tverrsnitet er større. hmmm har lyst til og prøve, kjører forresten 3805 på klipsch rf3mkII.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Dette medfører nok ikke riktighet Både 4TC og 8TC er singlewire, men 8TC har dobbelt så tykt tverrsnitt som 4TC (dvs. 8 ledere mot TC4s 4 ledere).
    Hadde du fullført quoten av meg, Kenti, så hadde det stått at jeg skrev 8TC hadde større tverrsnitt...;-)

Den 8TC-kabelen som lå tilsalgs på HFS var en biwire-kabel sist jeg sjekket. Så med dette sagt har jeg fremdeles mine ord i behold...

Kabler og alt rundt dette er jo heftig debattert, ikke bare på dette forumet men andre også. Det eneste jeg er enig i er at tverrsnitt, eventuell skjerming i forhold til forstyrrelser og god kvalitet (dsv ikke brudd o.l. i kabelen) er viktig. Men det er mye "snake-oil"-mentalitet rundt dette med kabler, og personlig synes jeg det er svært vanskelig å høre forskjeller på kabler, det være seg høytalerkabler eller signalkabler, sålenge de er av en viss kvalitet.

Men jeg anbefaler vel trådstarter til å forsøke og høre selv. Er faktisk den eneste måten å finne det ut på. (Selv om placebo-effekten gjelder i stor grad her....;-) ).

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fortsatt ikke en biwire-kabel.. Det er noe misvisende å si. Hadde det vært en "biwire"-utgave av 8TC (som ikke finnes, men må da i såfall lages selv) så hadde jo tverrsnittet vært 4 ganger en 4TC..

At du har lest det på sentralen forsvarer ikke den påstanden

Sikkert bare en liten misforståelse uansett. Du har jo hørt begge du også, og selv synes jeg ikke det er veldig stor forskjell. Hadde nok ikke kjøpt 8TC om ikke LOBH hadde hatt ryddesalg den dagen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Sikkert bare en liten misforståelse uansett. Du har jo hørt begge du også, og selv synes jeg ikke det er veldig stor forskjell. Hadde nok ikke kjøpt 8TC om ikke LOBH hadde hatt ryddesalg den dagen.
    Joda, vi er nok enige ser du...;-)

Forøvrig er jeg enig i at jeg ikke hadde nødvendigvis hadde byttet jeg heller, men nå er det jo opp til trådstarter å forsøke å høre forskjeller her. Kanskje vi har "overhørt" noe....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •