Hva slags kabel overfører best lyd fra PC til forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva slags kabel overfører best lyd fra PC til forsterker?

Tittelen sier det meste, hva gir best lydkvalitet? Optisk? Coax? Usb? I-link? noen andre forslag?

Takker for svar

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker optisk. Har prøvd musikk dvd'er på dvd spilleren min med monster coax og de samme platene gjennom pc'en, hører ikke forskjell. Og annlegget mitt koster rundt 50k så det er jo ikke dårlig. Lyden på pc'en går via ett Soundblaster Live 7.1 kort med koax og optisk utgang.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Coax og optisk er vel både best og enklest (bare 1 kabel). Det som er viktigere er at du har et kvalitetslydkort som er rett innstilt og en passe bra kabel.. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usb og iLink. Dette er rene transportformater som kan overføre jitterfrie, ubehandlede signaler rett til forsterkeren. iLink fungerer dog ikke fra en PC, men enkelte forsterkere kommer etterhvert med usb. Har du en slik forsterker er det ingen tvil om hva en burde velge, som en bonus slipper en også utgifter til et lydkort (forsterkeren fungerer som et eksternt lydkort).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Usb og iLink. Dette er rene transportformater som kan overføre jitterfrie, ubehandlede signaler rett til forsterkeren. iLink fungerer dog ikke fra en PC, men enkelte forsterkere kommer etterhvert med usb. Har du en slik forsterker er det ingen tvil om hva en burde velge, som en bonus slipper en også utgifter til et lydkort (forsterkeren fungerer som et eksternt lydkort).
    Ok, nå blei jeg litt klokere her.... Så viss du kun bruker pc til avspilling av musikk i anlegget så er det nesten et must å ha en usb inngang?

Kobler du pc til anlegget via en helt vanlig usb inngang da også dukker forsterkeren opp under minDatamaskin som en vanlig ekstern enhet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joasgull
    Ok, nå blei jeg litt klokere her.... Så viss du kun bruker pc til avspilling av musikk i anlegget så er det nesten et must å ha en usb inngang?
    Ikke noe must og forskjellene er ikke akkurat enorme kontra S/PDIF (optisk og coax). Men du spurte nå om hva som var best.. Ingen vits å bytte forsterkeren bare for å få en usb-inngang med andre ord (det er vel dessuten bare Pioneer som har dette).

Kobler du pc til anlegget via en helt vanlig usb inngang da også dukker forsterkeren opp under minDatamaskin som en vanlig ekstern enhet?
    Nei. Den dukker opp i Enhetsbehandling som en "USB-lydenhet". Samtidig blir enheten satt automatisk som standard lydenhet, slik at all lyd blir sent rett til forsterkeren, uten at en behøver å fikle med noen innstillinger. Enkelt og greit.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en pc med nforce2 chipset og "nVidia SoundStorm" .. for de som har noe kjennskap til dette, så er det et av svært få lydkort som har DICE, eller DD5.1 enkoder, og planen min er å bruke coax eller toslink ut til en pioneer VSX-915 eller VSX-1015 med tid og stunder (venter på dimmepenger og NATO-bonus for å handle ), da med bruk av ac3 enkoderen i lydkortet, så jeg slipper kabel******* når jeg vil ha multikanal lyd utenom film.

Per i dag så bruker jeg 3 stereo mini-jack til phono-kabler, og det gir helt grei lyd, men merker litt hiss ved veldig høyt volum på forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Har selv en pc med nforce2 chipset og "nVidia SoundStorm" .. for de som har noe kjennskap til dette, så er det et av svært få lydkort som har DICE, eller DD5.1 enkoder, og planen min er å bruke coax eller toslink ut til en pioneer VSX-915 eller VSX-1015 med tid og stunder (venter på dimmepenger og NATO-bonus for å handle ), da med bruk av ac3 enkoderen i lydkortet, så jeg slipper kabel******* når jeg vil ha multikanal lyd utenom film.

Per i dag så bruker jeg 3 stereo mini-jack til phono-kabler, og det gir helt grei lyd, men merker litt hiss ved veldig høyt volum på forsterker.
    Men er det nødvendig med et lydkort som ordner surroundlyd når du lisågodt kan sende et stereosignal inn til forsterkeren. Forsterkeren kan siden dekode signalet over i surround lyd, er ikke det like greit da? Samme gjelder dvd-spillere som kommer med utgang for fr,fl,c,sub,sl,sr. Gir dette bedre lydkvalitet?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det nødvendig med et lydkort som ordner surroundlyd når du lisågodt kan sende et stereosignal inn til forsterkeren. Forsterkeren kan siden dekode signalet over i surround lyd, er ikke det like greit da? Samme gjelder dvd-spillere som kommer med utgang for fr,fl,c,sub,sl,sr. Gir dette bedre lydkvalitet?
    Det er oftest bedre å sende signalet digitalt fra kilde til reciever, og la recieveren dekode og prosessere signalet. Jeg ser lite poeng i å gjøre om et stereosignal til et surroundsignal, med tanke på lydbilde, så oppsettet mitt er i praksis et 2.1 oppsett til musikk, og 5.1 (4.1 nå pga. gammel forsterker og litt jallamekk ) til film.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men viss det er best å la recieveren ta hånd om enkodingen av både stereo og surround lyd er det vel ikke nødvendig å innvestere i et dyrt lydkort med surround dekoding? Det viktigste er vel at du har de riktige kablene til å overføre lydsignalet fra pc'en? Dette gjrø jo at usb er veldig aktuelt siden et lydkort uansett ikke trengs, det er bare utgangene (coax og optisk) som trengs fordi de ikke fins på normale pc'er uten lydkort.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men viss det er best å la recieveren ta hånd om enkodingen av både stereo og surround lyd er det vel ikke nødvendig å innvestere i et dyrt lydkort med surround dekoding? Det viktigste er vel at du har de riktige kablene til å overføre lydsignalet fra pc'en? Dette gjrø jo at usb er veldig aktuelt siden et lydkort uansett ikke trengs, det er bare utgangene (coax og optisk) som trengs fordi de ikke fins på normale pc'er uten lydkort.
    Normale PCer uten lydkort? Hmm, alle har vel lydkort i dag, og de fleste normale hovedkort har jo enten optisk eller coax innebygd på hovedkortet. Kan ikke skjønne at det skal være noe å hente på å transporter signalene digitalt via USB kontra Coax eller optisk. Må da vel være samme sak?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med usb er som nevnt jitter. Samt at en kan transportere mer kranglete formater som WMA9 uten å måtte benytte analoge kabler eller ta til takke med nedkonvertering til DD 2.0. Dessuten er det uten tvil både enklere og billigere enn lydkort, når forsterkeren først har usb.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Normale PCer uten lydkort? Hmm, alle har vel lydkort i dag, og de fleste normale hovedkort har jo enten optisk eller coax innebygd på hovedkortet. Kan ikke skjønne at det skal være noe å hente på å transporter signalene digitalt via USB kontra Coax eller optisk. Må da vel være samme sak?
    Oopps, det jeg mente var at de fleste pc'er kommer med et middelmådig lydkort uten optisk eller coax innganger (såvidt jeg vet) og det kan da være en billigere måte å sende via usb. Ihvertfall viss du har en pioneer forsterker

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oopps, det jeg mente var at de fleste pc'er kommer med et middelmådig lydkort uten optisk eller coax innganger (såvidt jeg vet) og det kan da være en billigere måte å sende via usb. Ihvertfall viss du har en pioneer forsterker
    Ihvertfall hvis du har en pioneer ja. Viktig poeng det. Prisforskjell på et bra lydkort med SPDIF og en ny Pioneer forsterker med USB er vel ganske markant. Men for all del, USB er en fin måte å overføre lyd på. Ingen dataoverføring slår pakkedata med bra error-correction.

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Film i 5.1:
    Lyden i de andre kanalene er rett og slett ikke den samme som i Front Left og Right. Du mister altså informasjon ved kunne å høre på LR.
    Uansett hvor fancy effekter decoderen din har for å generere kunstig surround, vil den ikke kunne fremstille "spå" hva informasjonen egentlig skulle vært.

Musikk i stereo:
    Musikk i stereo benytter seg kun av 2kanaler, og skal således lyttes på kun i L og R.

De kunstig fremstillte surround elementene decoderen din kan fremstille, har ingenting der å gjøre. De finnes kun fordi det ser fancy ut på specs, og koster ingenting og implementere.

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Disse benytter seg begge av Lossy formater for overføring og har således ingenting å stille opp med mot 1:1 digitalformater som S/PDIF(coax) og ADAT(optisk).
    Jitter blir helt irrelevant i forhold til de formatene, da der er mye verre fenomener ute og går:-)

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    Disse benytter seg begge av Lossy formater for overføring og har således ingenting å stille opp med mot 1:1 digitalformater som S/PDIF(coax) og ADAT(optisk).
    Jitter blir helt irrelevant i forhold til de formatene, da der er mye verre fenomener ute og går:-)
    iLink er visstnok ikke bra. Der brukes vel single-bit overføring. Men hvorfor sier du at USB er dårlig? På pioneer-receiverne(som ble diskutert lengre oppe) som kobles til med USB kommer den opp i windows som et eget lydkort. Da vil pc'en kommunisere med dette lydkortet på samme måte som den kommuniserer med feks en ekstern harddisk.. Mener du at man har en "lossy" forbindelse til en USB-disk, slik at man mister informasjon om man bruker en slik?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •