Hvor skal beste kabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Hvor skal beste kabel?

Hvis man har to par kabler, et bra, og et ikke så bra. Hvor skal det beste paret sitte? Mellom CD-spiller og pre-amp, eller mellom pre-amp og effektforsterker?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shercko
    Hvis man har to par kabler, et bra, og et ikke så bra. Hvor skal det beste paret sitte? Mellom CD-spiller og pre-amp, eller mellom pre-amp og effektforsterker?
    Her er det bare ett fornuftig svar: Prøv deg fram og bruk det som lyder best. Hva slags cd/pre/power har du?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oftest er det best å bruke den beste kabenel ifra cdspiller, har du dårlig kabel ifra start, så blir resultatet deretter.. En god kabel har også tap i kvalitet, og hvis den allerede får dårlige signare ifra en dårlig kabel, da blir det skikkelig ræv . Eller hva sier du admin?.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil jo si at det er viktig å ha en god kabel mellom for og effekt forsterker også, fordi her er signalstyrken ofte lavere enn fra en CD spiller ved moderat volum for avspilling og dermed kankje mer påvirkelig for støy og dårligere signal støyforhold, samt at også alle kilder tilknyttet forforsterkeren må passere denne kabelen og dermed vil nyte godt av god kvalitet for denne. Skjønner tankegangen bak å ha best arbeids forhold nermest kilden, så det var ikke noe lett spørsmål å svare på dette. Kankje en lyttetest vil gi det beste svaret for det oppsettet og kablene det gjelder. ;-)

Ellers så er vel litt av poenget å fjærne slike lydreduserende komonenter som den dårlige kabelen, fordi den vil kunne redusere ytelsen til enkelt komponenter eller for hele anlegget, hvis den har store negative egenskaper.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en litt stor forskjell, da jeg har Taralabs Axiom og Prism 500i. Planen var å bruke Axiom fra pre-amp, men ja, skal jo helst være bra fra starten av. Da får jeg bare vente til neste lønning, å kjøpe et par til

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde kanskje prøve å få en kammerat til å hjelpe deg med å plugge om på kablene, og å ta en enkel form for blindtest, og så avgjøre om det egentlig er så store hørbare forskjeller.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en litt stor forskjell, da jeg har Taralabs Axiom og Prism 500i. Planen var å bruke Axiom fra pre-amp, men ja, skal jo helst være bra fra starten av. Da får jeg bare vente til neste lønning, å kjøpe et par til
    Nå våkner kabelskeptikeren i meg igjen. Er du sikker på at du vil høre forskjell ved å oppgradere?
    Jeg er av den oppfatning at kabler farger lyden ubetydelig i forhold til en rekke andre faktorer, som f.eks. høyttalere, rommet det spilles i, plassering av høyttalere, lytteposisjon, hvor bra effekttrinnet passer til høyttalerne, lydprosesseringen i de aktive komponentene (forforsterker, DAC i CD-spiller) etc.

Trinn 1 for deg er å forsøke om du i det hele tatt hører noe forskjell på å bruke de dyre signalkablene mellom CD og pre eller mellom pre og poweramp. Hører du ingen forskjeller her, så ville jeg nok sett andre steder enn kablene for eventuell oppgradering av lydkvaliteten i anlegget ditt.

Les for øvrig denne siden (Hifiklubbens tips om at 20% av anleggets totale verdi skal være kabler er intet annet enn et markedsføringsinnspill for å få deg til å kjøpe dyre kabler du sannsynligvis ikke trenger):
    http://www.audioholics.com/techtips/...ble_budget.php
    Les også denne:
    http://www.audioholics.com/techtips/...les/cables.htm

Det med kabling og hva som medfører kvalitetsforskjeller for sluttresultatet er kanskje noe av det mest omdiskuterte i hifi-bransjen. Fasiten ligger i dine egne ører.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    20%??

Og jeg som synes 10 var litt drøyt. Sleipe Hifi_klubben...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg er det størst forskjell mellom Dac og preamp. Dvs. cd spiller og preamp i ditt tilfelle.
    Selvsagt kan det være individuelle forskjeller.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt at det å kveile sammen høyttaler-kablene ikke skal være helt bra for lyden. Trur det var kapasistans som kunne oppstå da. Og den ene kabelen min ligger som en kreftsyk huggorm bortover gulvet mitt(eller var det bare skadeskutt?), da det er(for kabelen) kortere vei til den ene høyttaleren. Kunne kanskje vært lurt å kuttet ned til tre meter? Jeg har fem meter nå, og trenger strengt tatt bare 3. Kanskje det kunne være en bedre måte å forbedre på enn å kjøpe noe bedre enn Prism 500i, ihvertfall med en gang. Gratis også. Eller hva?

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du merker nok ikke forskjell i lyden om du går fra 5 til 3 meter kabel, ei heller om de ligger kveilet, eller om den ene er litt lengre enn den andre.
    Men for all del, prøv selv og gjør deg opp din egen mening.

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selfølgelig mellom cd spilleren og pre ampen..

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wolfer
    selfølgelig mellom cd spilleren og pre ampen..

Jeg lurer også på hvorfor ??

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrProducer
    Jeg lurer også på hvorfor ??
    Et mulig svar på dette kan vel være den ideen om at man børr ha de beste komponentene nermest kilden, for å slippe at utstyret som ligger i serie etter jobber videre med de eventuelle feilene som den forrutstående komponenten tilfører kjeden, og at systemet derfor jobber til en hver tid med det best oppnåelige resultatet av de forrige komponentene.

Mulig dette har noe for seg, men i dette tilfellet det er snakk om her, har man jo forforsterkeren som et knutepunkt som vil sende alle kilder gjennom en fårlig kabel hvis man kobbler denne mellom for og effekt forsterker, samt at signalstyrken som går i kabelen er ofte mye sterkere mellom CD spiller og forforsterker enn mellom for og effekt forsterker, så en dårligere skjerming vil for eksempel ha mer å si for dette site strekket.

Tror egentlig i dette tilfellet måtte man sjekket teori og praksis med å rett og slett lyttet til resultatet, og nermest holdt det som en fasit. (kulle ikke forundre meg om man ikke hørte forskjeller ved en blindtest, og problemstillingen nermest er bygget mer på følelser for hva som er den rette løsningen. ;-) )

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •