høytaler kabel - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    10 meter til 144.

Du må klikke på linken vettu!
    Jeg så bare prisen du skrev i meldingen tidligere jeg. Beklager den.

Ganske moro å se hvordan folk reagerer her når noen sier det kan bli forandringer i lyden ved kabel bytter. Like artig hver gang. hehe.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Like moro er det hver gang å se at ingen klarer å dokumentere påstandene sine om forandringer i lyden ved kabelbytte.

Newcomer colaboy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KriZ87
    Blir jo litt dyrt med 90 kr meteren..+ frakt. Er 18 år og ikke no jobb så gidder ikke bruke så altfor mye penger på kabler.. Hva med de jeg la link til på hifiklubben? er ikke de greie?
    De kablene til HFK er sikkert veldig bra, men likebra skjermet som Supra kablene er de ikke. Hvis du klarer å holde strømkabler og høytaler kablene litt fra hverandre, så er det ikke så veldig nøye.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Jeg så bare prisen du skrev i meldingen tidligere jeg. Beklager den.

Ganske moro å se hvordan folk reagerer her når noen sier det kan bli forandringer i lyden ved kabel bytter. Like artig hver gang. hehe.
    Hehe... Synes allikevel diskusjonen har beveget seg i en noe sunnere retning enn noen av "kranglene" som var her for en stund tilbake. Uansett hvilken "side" som får rett til slutt mener mange at en bør begynne med rimelig kabel og det er jo et fornuftig råd til nybegynnere om ikke annet.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Like moro er det hver gang å se at ingen klarer å dokumentere påstandene sine om forandringer i lyden ved kabelbytte.
    Dette kan du og jeg gjenta til vi får krampe, og det er usunt å røyke. Folk gjør uansett som de selv vil og/eller tror.

Det beste er jo om "begge leire" kunne enes om å oppfordre til å begynne billig og lytteteste selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel om ting er vitenskaplig dokumentert eller ikke hakke noe å si. Til å med en døv mann hører forskjell på lakris signal kabler og vanlig biltema kobberkabel contra f eks nordost kabler til la oss si 100k.
    Bare rcan i anlegget fikk frem en helt annen og detaljert lyd.
    Bassen ble renere skarpere og hadde mer detaljer.
    Det ble mindre støy og lyden ble MYe mindre grumsete. Dette var med 2.5kv kabler til høytalerne. Lytt spesielt på trommer. Mest tricky lyden å gjenskape for et anlegg.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harman
    Vel om ting er vitenskaplig dokumentert eller ikke hakke noe å si.
    Om jeg er enig eller uenig i dette er uinteressant! Men en bør prøvelytte kabler før en handler.

Til å med en døv mann hører forskjell på lakris signal kabler og vanlig biltema kobberkabel contra f eks nordost kabler til la oss si 100k.
    Jeg regner med at du selv skjønner at denne uttalelsen er for dum?

Det ble mindre støy og lyden ble MYe mindre grumsete. Dette var med 2.5kv kabler til høytalerne. Lytt spesielt på trommer. Mest tricky lyden å gjenskape for et anlegg.
    Denne tråden handler i alle fall om høyttalerkabler. Hvis du vil kan du starte en tråd om signalkabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke nekta for det. Poengterer bare det at det forskjell på billig kabler og dyre kabler og at du får vesentlig mer potensial ut av dårlige høytaler kabler med bra interconnects.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel om ting er vitenskaplig dokumentert eller ikke hakke noe å si. Til å med en døv mann hører forskjell på lakris signal kabler og vanlig biltema kobberkabel contra f eks nordost kabler til la oss si 100k.
    Har du referanser til målinger på dette? Hvor mye renere og skarpere? Hvor mange flere detaljer? Kan du kvantifisere det?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det vel å skli litt ut her. Det er for lett å bare henvise til vitenskaplige tester. Om noen ikke hører forskjell, så er det greit, egentlig litt synd for da går dere jo glipp av mye fine detaljer i musikken.

Forskjellene er selvfølgelig større hos noen enn hos andre. Har du et rævva hifi oppset så hjelper det nok ikke å kjøpe dyre kabler, det har også med hvordan en lytter til musikken, og hva referanser en søker etter.

Dere som sier det ikke er noe forskjell på kabler, hva utstyr har dere? hva hører dere etter? hva har dere prøvd?hva referanser til lyd og musikk har dere?

Å si det ikke er forskjell på kabler er bare tull, men hva som er best er noe helt annet. Dyrt er ikke nødvendigvis best, men matching av utstyr og kabler er viktig.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at du fallt for den gode signalkablen, hvis du virkelig hørte så store forskjeller. Litt trist at du bare lånte disse kablene da.... Litt av problemstillingen med valg av dyre og/eller gode kabler, er om ikke valget av de andre mer aktive komponentene i hifi elektronikk kjeden og ikke minst høytalerene vil kunne påvirke resultatet enda mer. Kanskje en test med det samme oppsettet med noen grovere kvaderat høytalerkabler fra f.eks biltema neste gang vil gjøre lyden enda bedre, så kan kanskje HK670 få enda bedre kontroll over anslagene i tommene, evemtuellt kunne du jo kjøpe signalkabelen av din kamerat og teste kabelen og på et enda bedre anlegg...;-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det vel å skli litt ut her. Det er for lett å bare henvise til vitenskaplige tester. Om noen ikke hører forskjell, så er det greit, egentlig litt synd for da går dere jo glipp av mye fine detaljer i musikken.
    Jeg må si at det ER interessant at det ikke finnes fnugg av pålitelig dokumentasjon på at noen kan høre forskjell på høyttalerkabler.

I denne tråden mener jeg den diskusjonen er irrelevant. Trådstarter bør for all del lytte til kablene selv før han handler inn.

Det eneste fornuftige er å starte med det billigste. I ditt første svar argumenterer du med at han da må oppgradere uansett, og da forutsetter du at trådstarter vil høre forskjell på kabler, noe som slett ikke er sikkert.

Forskjellene er selvfølgelig større hos noen enn hos andre. Har du et rævva hifi oppset så hjelper det nok ikke å kjøpe dyre kabler, det har også med hvordan en lytter til musikken, og hva referanser en søker etter.
    Godt argument til å starte med noe billig.

Dere som sier det ikke er noe forskjell på kabler, hva utstyr har dere? hva hører dere etter? hva har dere prøvd?hva referanser til lyd og musikk har dere?
    Irrelevant.

Å si det ikke er forskjell på kabler er bare tull, men hva som er best er noe helt annet. Dyrt er ikke nødvendigvis best, men matching av utstyr og kabler er viktig.
    Enda et argument til å starte med noe billig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der med kabler skjønner jeg godt.

Har aldri spilt en bra fotballkamp med nummer 15 på ryggen. Jeg må ha nummer 16. Tallmagi, astrologi, astronomi, eller idiotomatikk. Vet ikke. Men jeg vet det er en forskjell som utspiller seg i praksis.

Kabler. Om man hører forskjell til det bedre er det verdt å betale for. Men det er som drakt nummer 16, man trenger skikkelig matching.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av tralltrall

Sitat Opprinnelig postet av pnerbye

Irrelevant.
    Det er vel ikke irrelevant.

Det er jo her forskjellene ligger.

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opprinnelig skrevet av tralltrall

Skal ikke påstå hardnakket at det ikke er forskjeller. Jeg hører ihvertfall ikke forskjell på MIT Terminator 4 som jeg har nå, mot Supra Classic, som jeg brukte tidligere. Det samme gjelder Kimber Hero XLR vs. Xindak AC-03.
    Hvis jeg må konsentrere meg for å høre forskjell, er forskjellene marginale, og egentlig ikke verdt en prisforskjell på et par tusen kroner (eller mer). Når det er sagt har dyre kabler en høy FG, noe som er viktig for meg.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen litt artig tanke med valg og matching av kabler og kabel problematikken er.... Hvorfor blir det nødvendigvis bedre lyd med en dyr og "bedre" kabel? Det er vel ingen univesell elektronikk eller audio-hifi lov som sier at man alltid kobbler opp en dårlig kabel løsning først, for at en annen og dyrer kabel som kjøpes og benyttes senere må dermed fungere bedre.

Det som utgjør den lille margianale og knappt hørbare forskjellen, kan jo like gjerne bety at det påvirker anlegget i feil rettning, og den ekstra oppløsningen i diskant og mellomtone, kan bety at bassen f.eks blir filtrert og dempet... Og den ekstra dynamikken man synes å registrere kan være at CD spilleren har fått riktig arbeidstemp før testingen og at man sitter 5 cm nærmere høytalerene og går glipp av en stående bølge på en spesiell frekven for den innspillingen man lytter til osv osv. Kort sagt er det velfdig mange lydpåvirkende faktorer som kan være forskjellig mellom kabel A og kabel B, som ikke ligger i selve kabelen.

Vil ikke si at dyre kabler med gull termineringer og krympestrømper osv er humbugg, men mistenker at det er en del psykologiske og plasebo effekter inne i bildet når det er snakk om kabler.

Faktorer som finnish, utseende og hvem som produserer og anbefaler kabelen, pris osv, er etter min mening med på å påvirke førsteintrykket og ens egen instillingen til kabelen. Ellers er jo følelsen av å ha en dyr og ekte "high-End" kabel i systemet en liten gevinst i seg selv, og om ikke reell målbar lydforbedring som vil kunne med stor sansynlighet bli avslørt i en blindtest, så er det mulig den helt klare forbedrende effekten ligger i den på mange måter humørmessige påvirkeligen man har for et sansesytem som hørselen. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vel, når folk snakker om forskjeller som tydeligvis ikke lar seg måle med noen instrumenter som noen gang er konstruert, så må det i høyeste grad være relevant å stille spørsmålstegn ved det. Og da snakker jeg ikke om hvordan et gitt kabelpar fungerer på akkurat mitt anlegg, men kabler som sådan på alle tenkelige anlegg. Dersom det virkelig eksisterte god dokumentasjon på at gitte kabler gir en udiskutabel økning i lydkvalitet, hvem ville vel være tidligere ute med å henvise til disse enn de som markedsfører kablene? Men har du noengang opplevd en Hi-Fi-leverandør referere til vitenskapelige tester som kan underbygge hans påstander om kablene han selger? Synes du ikke det er merkelig at selv de som lever av å selge dette ikke kan bevise at det har noen effekt å "oppgradere" kablene?

Men nei, "du må høre selv", og hvis du ikke hører forskjell, er du enten døv eller dum, nøyaktig slik som i historien om keiserens nye klær. Og dette kan de holde på med samtidig som de hevder at det ikke finnes måter å måle lydkvalitet på. En PC-produsent må hele tiden forholde seg til frekvens på prosessorsykler, minnestørrelse etc. Billeverandører snakker om km/t og hestekrefter. "God lyd" er derimot stort sett synsing og skjønn, vinsmakersjargong uten vinsmakernes treffsikkerhet og pålitelighet.

Jeg har ingen problemer med å skjønne at folk investerer i dyre kabler, dersom de selv mener de opplever en forskjell. De kan gjerne bruke penger på å kjøpe seg "FG" og en opplevelse av bedre lyd. Mennesker har satt pris på smykker, juveler, glassperler og annen pynt siden tidenes morgen. Men vær samtidig oppriktige nok til å innrømme at forskjellen i lydkvalitet ikke skyldes kablenes egenskaper, men det som ligger mellom ørene..

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne diskusjonen dukker jo opp med jevne mellomrom, og synspunktene er de samme: Til nye lyttere anbefales følgende prinsipp:

Om noen krangler mye som noe har en hørbar effekt eller ikke, gjelder følgende:
    - Eventuelle forskjeller er neppe av særlig betydning
    - Det er garantert ikke verdt prisen det koster.

Ellers slutter jeg aldri å sjokkers over hva enkelte mener å kunne høre.

På HiFi-sentralen har det i det siste vært et par ganske morsome tråder, blant annet en forhandler som var mektig imponert over en ny forsterker han hadde inne, men han hadde dessverre glemt å sette den i stereomodus, så han lyttet strålende fornøyd i mono.... Noen andre testet en ny rørfosterker og synes den var litt bassfattig. Etter en god del lytting oppdaget de at de hadde glemt å slå på subwooferene tilhøyttalerene. Om noen av de involverte var innbitte kabelfanatikere vites ikke, men bare et par eksempler på hva enkelte i HiFi-menigheten kan komme til å gjøre

Ellers venter jeg fortsatt i spenning på når noen finner forklaringen på hvorfor relativt elementær fysikk/elektronikk som gjelder tilfredsstillende på alle andre tekniske områder plutselig opphører å være gyldige når det kommer til HiFi. Det er f.eks. ganske vanskelig å tro at signalbehandlingsteorien inneholder store hull og samtidig tro på at PCen virker.

EDIT: Så tipset om å starte billig og prøve deg frem tiltredes. Det er ikke vits i å lage seg et problem (og utgiftspost) som ikke er nødvendig. Er du på forhånd overbevist om at kabler utgjør stor forskjell og dyrt=sannsynligvis bedre, så er du sannsynligvis allerede solgt. Men prøv selv og vurder om du synes det er verdt prisen for deg. Og Feelgood-faktoren skal ikke undervurderes, den er et ikke ubetydelig fundament for hele HiFi-bransjen etter mitt syn.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette slår aldri feil; en kar spør om tips til kabler, og så er hele diskusjonen i gang på nytt igjen med de samme argumentene om at det ikke er vitenskapelig bevist, at alt bare er placebo, at kabler er alfa og omega, at det ikke kommer mer vann ut av et tykkere rør etc...

Håper bare KriZ87 har blitt litt klokere av alt dette, er tross alt han som spurte om råd.

Newcomer KriZ87 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Dette slår aldri feil; en kar spør om tips til kabler, og så er hele diskusjonen i gang på nytt igjen med de samme argumentene om at det ikke er vitenskapelig bevist, at alt bare er placebo, at kabler er alfa og omega, at det ikke kommer mer vann ut av et tykkere rør etc...

Håper bare KriZ87 har blitt litt klokere av alt dette, er tross alt han som spurte om råd.
    Kan ikke si at jeg har fått så veldig mye ut av dette.. tok jo ikke lange tiden før krangelen var igang og spørsmålet mitt var glemt.. Men det var en som nevnte Linn kabler så dro og kjøpte dem jeg..

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •