Lyd/bildekabler/dvdplassering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd/bildekabler/dvdplassering

Nok en gang har jeg problemer med å bestemme meg, og denne gangen er problemet som følger:

Jeg lurer på om det ikke er lurere å plassere dvdspillern nære prosjektoren, så slipper jeg et langt kabelstrekk med komponentkabler?!?Er det bedre med en lang lydkabel frem til reciever enn en lang komponentkabel bak til prosjektoren, eller hva?

Hvis det er bedre med langt lydkabelstrekk, skal jeg da satse på coax eller optisk? Jeg prøver ikke starte en optisk/coax-diskusjon her, men mener å huske at optisk har en maxlengde, men husker nå ikke denne i farten.

Fant en supra optisk kabel på 8 meter, så da bør det kanskje duge med 8 meter optisk?!?

hilsen rådvill
    greigutt

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke optisk har noen maxlengde (ihvertfall ikke innenfor den lengden man vil bruke innendørs), de bruker jo nettopp optisk når store datamengder skal sendes over lange avstander.

Jeg mener å ha hørt at optisk er å foretrekke ved lengre strekk, men jeg tror forskjellen er marginal. Ihvertfall når det hjelder hjemmekino, hi-end musikk er vel litt mer følsomt for kabeltypen...

Det er sikkert andre her som kan dette bedre enn meg

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt sett er fiberoverføring (optisk) den beste overføringsmåten for data. Fiber påvirkes ikke av elektromagnetiske felter og har derfor svært høy krysstale-dempning.
    Både overføringshastighet og -avstand er svært høy (et eksempel er AT&T som har en 3.5 Gbps forbindelse over 318 km uten noen form for forsterker.

Så tilbake til spørsmålet: 8 meter optisk kabel fungerer finfint det, men husk at slike kabler er mer sensitive for bøying/knekking enn vanlige koaks. Det kan derfor være lurt å koste på en kabel med god beskyttelse. Koaksialkabler er mer utsatt for elektrisk støy enn optisk, som som sagt ikke fanger opp slikt.
    På den andre siden går det helt fint med 8 meter komponentkabel også, så lenge den er av brukbar kvalitet

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er jo klar over at databransjen bruker optisk til dataoverføring, og at det her er snakk om flere km mellom hver repeater.(Er snart ferditutdannet dataingeniør), dog snakker vi i sånne tilfeller om singlemodefiber og bruk av dyre laserdioder og fototransistorer. Grunnen til at jeg lurte på maxlengde var jo bare knyttet til sende/mottakerutstyret dvdspillere har.. For dette kan jeg ikke noe om.

Jeg blir dessuten svært forundret når jeg leser om digitalkabler(både coax og optisk) hvor kritikre påstår kabelen får lyden til å bli "mer dynamisk, få en mer oppløst diskant, strammere mellomtone" osv. Sånn jeg ser det kan den eneste forskjellen på digitable kabler bli feilprosenten, eller hva? For enten klarer mottaker å lese 0 og 1, eller så klarer den det ikke(jada, jada, det sendes jo ikke digitalt i ordets rette forstand, men enten klarer man å dekode, eller så klarer man ikke)

Mulig jeg ikke tenker helt klart her nå, for det er sent... *hoppe til sengs*

greigutt

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Lyd/bildekabler/dvdplassering

Sitat Opprinnelig postet av greigutt
    Jeg lurer på om det ikke er lurere å plassere dvdspillern nære prosjektoren, så slipper jeg et langt kabelstrekk med komponentkabler?!?Er det bedre med en lang lydkabel frem til reciever enn en lang komponentkabel bak til prosjektoren, eller hva?
    Så lenge du skal sende lyden digitalt og bildet analogt er jeg ikke i tvil:

Det er bedre å prioritere kort kabel til overføring av analoge bildesignaler enn kort kabel til digitale lydsignaler.

Argumentasjon:
    Som du sier, sitter det en dekoder i forsterkeren som tolker den digitale informasjonen og deler den opp i lydkanaler som deretter sendes til D/A-konvertere (og videre til analog forforsterking etc.) Selv om noen hører forskjell på digital kabling, er disse forskjellen så minimale at du med en god kabel (enten den er optisk eller koaksial) ikke vil høre forskjell mellom 1 og 10 meters kabel.
    De analoge bildesignalene er MYE mer sårbare. Dette gjelder både for støy utenfra, krysstale mellom de ulike signalene som går parallelt i samme kabel, samt refleksjon innen samme kabel. Lange strekk med bildekabel lider ofte under "skygge"-problematikk nettopp som en følge av dette, spesielt hvis det ikke er god impedansetilpasning mellom sender (DVD-spiller) og mottaker (prosjektor).

Forresten: Hvorfor plasserer du ikke BÅDE forsterker og DVD-spiller nær prosjektor? Da vil du få lengre høttalerkabler til fronthøyttalere, men du får uansett lange høyttalerkabler, siden du også må ha kabler til bakhøyttalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Lyd/bildekabler/dvdplassering

Takk for flott tilbakemelding roffe, var nok som jeg trodde det her da tydeligvis.

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Forresten: Hvorfor plasserer du ikke BÅDE forsterker og DVD-spiller nær prosjektor? Da vil du få lengre høttalerkabler til fronthøyttalere, men du får uansett lange høyttalerkabler, siden du også må ha kabler til bakhøyttalerne.
    Mest fordi jeg er student og har for tiden lite plass på stuen... Har bare rundt 20 kvm stue, med dør på skrått inn bak, så det er ikke plass til annet enn bakhøyttalere og sofa der. Men senere kommer jeg sikkert til å gjøre som du sier... Har ikke særlig plass på sidene heller, da det er diverse bokhyller og skrivepult etc.. Skal bli godt å få seg en jobb og ei skikkelig leilighet på litt mer enn 45kvm!

greigutt

greigutt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •