3,5mm jack Mono til koaxial (spdif)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3,5mm jack Mono til koaxial (spdif)

Sitter ved en pc som jeg må bruke spdif ut ifra for at jeg skal få en bra lyd, men da trenger jeg en kabel som bruker 3.5mm jack fra pc til 1 RCA kontakt sak, noen som veit hvor en kan finne det?

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KinoWalla
    Sitter ved en pc som jeg må bruke spdif ut ifra for at jeg skal få en bra lyd, men da trenger jeg en kabel som bruker 3.5mm jack fra pc til 1 RCA kontakt sak, noen som veit hvor en kan finne det?

om det du spør om er hvordan konvertere spdif fra optisk til coaxial, så må du kjøpe deg en slik:

http://www.m-audio.com/products/en_us/CO2-main.html

Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe slikt? Tenker da på å benytte bare den ene kanalen. (Den som virker)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122698&cks=PRL

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har aldri funnet en sånn kabel så jeg endte opp med å lage en selv, stikk på clas ohlson å kjøp en phonoplugg en 3,5mm mono mini jack og så mye 75ohm coax kabel som du trenger.

billig bra og enkelt

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ikke dette optisk ut da? På bærbaren har jeg en sånn jack aktig utgang, men ser lyset :P her må det en spesialkabel til som må "spesialbestilles". Fikk tak i en på Expert der jeg jobbet tidligere, scanpart som leverte mener jeg.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke en optisk utgang, jeg bruker allerede en løsning som fungerer, den med Stereo 3.5mm jack til 2 RCA, men jeg syntes det var litt "uproft" og vil egentlig heller ha sånn kabel jeg snakka om :P

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke en optisk utgang, jeg bruker allerede en løsning som fungerer, den med Stereo 3.5mm jack til 2 RCA, men jeg syntes det var litt "uproft" og vil egentlig heller ha sånn kabel jeg snakka om :P
    da må du ikke blande inn S/P-DIF - Sony/Philips - Digital Interface Format. Det er nemlig kun for digitale signaler.

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DET ER S/PDIF DET ER SNAKK OM.

digitale lyd signaler sendes som regel på to måter, det er optisk og elektrisk.

optisk heter TOSlink og elektrisk heter S/Pdif.

det går greit på korte lengder å bruke stereo mini jack til 2x RCA men på litt lenger avstander bør du bruke coax. det er veldig enkelt å lage en sånn kabel som jeg nevnte i første innlegget mitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det er optisk til coax så prøv denne. HAr bestilt en selv som kommer om et par dager.
    http://cgi.ebay.com/Digital-Optical-...QQcmdZViewItem

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lars^
    DET ER S/PDIF DET ER SNAKK OM.

digitale lyd signaler sendes som regel på to måter, det er optisk og elektrisk.

optisk heter TOSlink og elektrisk heter S/Pdif.

det går greit på korte lengder å bruke stereo mini jack til 2x RCA men på litt lenger avstander bør du bruke coax. det er veldig enkelt å lage en sånn kabel som jeg nevnte i første innlegget mitt.

tror du må ta deg en kikk her:

The "S/PDIF" specifications allow several different types of cables and connectors which must match the device being used. Key words for the electrical type are "coaxial" and "RCA jack." The other type is called "optical" with the word "TOSLINK" often used, or less-often, EIAJ. Adaptors do exist to convert the coaxial RCA Jack S/PDIF to the optical TOSLINK S/PDIF and vice versa (though most individual adaptors are one-way only). All require some sort of external power supply. The "optical" version is suitable for several applications because of its immunity to electrical noise.

http://en.wikipedia.org/wiki/S/PDIF

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darwin
    da må du ikke blande inn S/P-DIF - Sony/Philips - Digital Interface Format. Det er nemlig kun for digitale signaler.

Jeg bruker digital overføring allerede, via nevnte kabel.

Men denne er beregna for analog stereo, jeg vil helst ha en kabel som er mere beregna på digital overføring (S/P DIF) fra 3.5mm jack til en RCA/Koaksial kontakt

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darwin
    tror du må ta deg en kikk her:

The "S/PDIF" specifications allow several different types of cables and connectors which must match the device being used. Key words for the electrical type are "coaxial" and "RCA jack." The other type is called "optical" with the word "TOSLINK" often used, or less-often, EIAJ. Adaptors do exist to convert the coaxial RCA Jack S/PDIF to the optical TOSLINK S/PDIF and vice versa (though most individual adaptors are one-way only). All require some sort of external power supply. The "optical" version is suitable for several applications because of its immunity to electrical noise.

http://en.wikipedia.org/wiki/S/PDIF
    ok.

da er det uansett snakk om SPdif

KinoWalla: hvis du gjør som jeg sa i det første inlegget mitt så får du en kabel som er beregnet på digital overføring. bruker selv en 10m coax kabel med mono mini jack i ene enden og 1x RCA (phono) i andre enden. Fra et audigy2 lydkort til digital inn på reciveren min.

det fungerer helt feilfritt.

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig at SPDIF er en digital spesifikasjon som kan brukes både over optiske og elektriske kabler. Så nok om det.

Den beste løsningen, KinoWalla, blir nok å lage denne kabelen selv av litt kabel og noen gode plugger, slik lars foreslår. Ihvertfall hvis du har bittelitt erfaring med lodding.

Hadde jeg selv mottatt en slik "komplett" pc-løsning fra Dell, og det mangler en propietær kabel for å få ut digital lyd... Jeg hadde blitt litt muggen, og det skulle Dell fått høre!

Newcomer steinarj sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for hjelpen alle sammen, tror jeg går for sånn adapter løsning da jeg ikke er veldig flink med lodding

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok skjønner skjønner. Det er vel best å lage selv uansett, får iallefall mest for pengene, supra feks.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for hjelpen alle sammen, tror jeg går for sånn adapter løsning da jeg ikke er veldig flink med lodding
    om du skulle vurdert loddet kabel og ikke vil lodde selv så kan du jo ta en telefon til Eltek og forhøre deg. Tror ikke de er vanskelige på det.

Har selv fått litt hjelp via denne tråden. over og ut.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •