Optisk vs. coax?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Daffmaizter sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Optisk vs. coax?

Hva gir best signal?

Tenkte å kjøpe noen gode signalkabler mellom dvd og reciever... :???:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Daffmaizter
    Hva gir best signal?

Tenkte å kjøpe noen gode signalkabler mellom dvd og reciever... :???:
    Meninger om kabler er det mange av. Også digitalkabler. Jeg mener at det teoretisk skal være det samme lydeffekten av å bruke optisk eller coax, men personlig har jeg til nå valgt coax. Dette først og fremst fordi jeg føler at den sitter bedre i kontakten, og føles mer stødig (hvis du skjønner hva jeg mener?;-) )

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Hi-Fi Klubben ble jeg anbefalt å kjøpe en dyr variant om jeg ønsket å gå for optisk. Dette fordi en dyrere optisk kabel hadde bedre og stødigere plugger enn de billigste utgavene.

Ellers har jeg i de fleste sammenhenger blitt anbefalt å kjøpe coax foran optisk.

Men jeg har et spørsmål. Er det likevel ikke en fordel med optisk kabel med tanke på at den ikke er mottakelig for stråling/støy fra andre nærliggende kabler/komponenter?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge variantene gir de samme resultatene. Eneste forskjellen er at coax er en anelse billigere og mer robust. En god coax-kabel koster fra 70 kr (1 meter) til 200 kr (10 meter). Den optiske varianten bidrar på den andre siden til et elektrisk skille mellom sender og mottaker, noe som kan være en fordel dersom den skal brukes mellom en PC og forsterker. En god optisk kabel koster fra 200 kr (1 meter) til 800 kr (10 meter).

Edit: Som espenf sier er en annen fordel med optisk overføring at den er motstandsdyktig mot støy/stråling. Og i noen miljøer (f.eks sykehus) er dette viktig, men hjemme hos Ola Nordmann vil du ikke merke noen forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv valgt coax da en får 2 omgjørninger på optisk. Først fra digitalt(dvd) til optisk (lys) optisk gjennom ledning signalet blir så konvertert til(digitalt)r i forsterker igjen som gir lyd. På digital coax går alt hedigitalt uten omgjøringer og omforminger. Må sies at jeg ikke hører forskjell på coax og optisk etter en kjapp test, men coax føles tyggere m.h.p festing o.l.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv begge deler... test litt lyd filmer og musikk og finn ut hva som passer for deg.
    Jeg endte opp med Optisk til mitt oppsett etter nøye testing :-)

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke nå igjen! denne diskusjonen fører ingen veier. må da finnes et titalls andre tråder som tar oppe akkurat dette temaet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mg_martin
    ikke nå igjen! denne diskusjonen fører ingen veier. må da finnes et titalls andre tråder som tar oppe akkurat dette temaet.
    Brukeren Daffmaizter har ikke tatt om dette temaet flere titalls ganger. Om du er missfornøyd med et tema er det mer fruktbart om du lar være å lese tråden fremfor å bruke av din og andres tid ved å utdype ditt misbehag i den.

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja dette er ett sårt emne for enkelte men tenk nå logisk for svarte..dere lurer kun dere sjøl, det enkleste er og få begge kablene til test..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •