Kabelbudsjett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26

Tråd: Kabelbudsjett

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabelbudsjett

Hei, er ganske fersk i faget. Er på utkikk etter anlegg.

Hvor mye bør en legge i kabler?
    Er det like stor forskjell på kabler som det er på for eks høyttalere?

Synes det er rart hvis kabler skal ha så mye å si... :???:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange meninger om kabler. Noen mener de betyr mye (nesten alt) for lyden, mans andre mener alle kabler lyder likt.

Mitt råd er å starte med det billigste du får tak i. Det vil si høyttalerkabler til mellom 10 og 50 kroner meteren og signalkabler til maks 200 kroner per stereopar (noe mer hvis man kjører balansert oppsett). Dette bruker du som basis når du skal lytte deg fram til om dyre/andre kabler fungerer bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra råd av Roffe der, kjøpte selv kabler til 3500 ekskl signalkabel, så har ikke gått etter Roffes råd selv, men når man tenker på det, høres det fryktelig logisk og smart ut

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er bedre å satse på det bedste signal kabel med én gang, Black Magic, høyttaler kabler kan du spare noe på mener nå jeg...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er mange meninger om kabler. Noen mener de betyr mye (nesten alt) for lyden, mans andre mener alle kabler lyder likt.

Mitt råd er å starte med det billigste du får tak i. Det vil si høyttalerkabler til mellom 10 og 50 kroner meteren og signalkabler til maks 200 kroner per stereopar (noe mer hvis man kjører balansert oppsett). Dette bruker du som basis når du skal lytte deg fram til om dyre/andre kabler fungerer bedre.
    Støtter roffe i dette. Du skal dessuten har litt erfaring også for å høre disse forskjellene. En annen "bonus" er gleden ved å oppgradere.....;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betyr dette at det ikke finnes noe forskjeller på kabler?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av filmgøy
    Betyr dette at det ikke finnes noe forskjeller på kabler?
    Selvfølgelig finnes det forskeller på kabler. Både store og små...;-)

Og dette finnes det sterke meninger om i "begge" leire. En annen ting er at alle faktisk ikke heller er i stand til å høre forskjeller på kabler, og ofte skal en kjenne anlegget sitt rimelig godt for å høre forskjeller ved eksempelvis et høytalerkabel-bytte. Men dette blir jo lettere med øvelse.

Det beste eksempelet mitt med at det er forskjeller på kabler er ved en blindtest på en xxx Biltema-signalkabel og en ikke altfor dyr Tara Labs kabel. Her var det mye mindre støy og bedre definert bass bl.a. når Tara Labs-kabelen fikk styre.

Leser du litt mere her på forumet finner du fort ut hvor komplisert dette med kabler er.....;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har søkt litt her nå, og skjønner det ikke er en lett sak. Mange timers lesestoff fremfor meg nå.

Det har vel også en stor sammenheng med kvaliteten på utstyret vil jeg anta, og kanskje også hvordan de som hører på musikken lytter.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes vel en tommelfingerregel at en skal brukte ca 10% av budsjettet til kabler. Har man et anlegg til en mill bruker du ikke kabler til 30 kroner meteren.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalleper
    Det finnes vel en tommelfingerregel at en skal brukte ca 10% av budsjettet til kabler. Har man et anlegg til en mill bruker du ikke kabler til 30 kroner meteren.
    Men 100000 er en grei pris for kabler? Nei, slike tommelfingerregler blir litt feil. For det første er forskjellen mellom kabler små, så det er viktig å vurdere om kablene er verdt det, eller om prisforskjellen mellom billige og litt dyrere gir mer lydforbedring hvis det brukes på høyttalere eller elektronikk.
    Mitt råd om kabelbudsjett er: Ta høyde for billigste sort kabler i første omgang. Skal du oppgradere kabling, så skal du lytte anlegget ditt med kandidatkablene og sammenligne med dine gamle kabler i ro og mak.

Newcomer booyy sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil anbefale deg og prøve ut forskjellig typer kabler til forskjellige priser det dyreste er ikke alltid det beste..kjøp billig kabler og lån div kabler etterhvert som du har fått annlegget ditt innspilt for og få det som passer deg
    lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vel noe å si hva utstyr du bruker vel?

Om høytalere og elekronikk er av høy kvalitet har de vel også et bedre potensiale til å kunne skille detaljer som da muligens frembringes med kabler av forskjellig materiale og kvalitet.

Nå er jeg ganske ny i faget her så kan jo ta helt feil.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vel noe å si hva utstyr du bruker vel?

Om høytalere og elekronikk er av høy kvalitet har de vel også et bedre potensiale til å kunne skille detaljer som da muligens frembringes med kabler av forskjellig materiale og kvalitet.

Nå er jeg ganske ny i faget her så kan jo ta helt feil.
    Svaret er "kanskje". Poenget er at uavhengig av pris så har ulike typer utstyr ulik følsomhet for variasjonene i kabling. Eksempelvis vil en DAC (rimelig?) med dårlig reklokking kunne være mer følsom for varierende kvalitet på digitalkabel enn en DAC (kostbar?) som har bedre reklokking.

Tilsvarende vil analog kabling kunne ha varierende følsomhet for støy, mens anleggets produksjon av støy varierer som en parameter som også er relativt uavhengig av pris. Kablene vil dessuten kunne påvirke hverandre elektromagnetisk.

Det er mange parametre som kan påvirke lyden ved kabling. Felles for de fleste av dem (med unntak av virkelige feil som jordfsløyfer og slikt) er at forskjellene er små, og at det er spørsmål om matching mer enn det er et spørsmål om pris.

Anbefaler denne siden (som selvfølgelig ikke alle er enig i, kabler er svært omdiskutert):
    http://www.audioholics.com/techtips/...ble_budget.php
    Sitat: "As a rule of thumb, I recommend spending as little as you can to get the job done right, but no more than 5-7% of your total system cost into cables and interconnects."

Denne er også artig lesning, og enda mer omdiskutert:
    http://www.audioholics.com/techtips/...lesnakeoil.php

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal ikke være lett det der.

Leste i en tråd her at om h.kabelen var nok dimensjonert så holdt det, da kunne en bruke biltema f.eks, den måtte bare være tykk nok. Tykk nok til hva? Lyden krever jo ikke spessielt tykke kabler for å gå gjennom.

Det er da viktigere hva slags materiale det er?

jeg bare spørr siden alle mener forskjellig her.

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal ikke være lett det der.

Leste i en tråd her at om h.kabelen var nok dimensjonert så holdt det, da kunne en bruke biltema f.eks, den måtte bare være tykk nok. Tykk nok til hva? Lyden krever jo ikke spessielt tykke kabler for å gå gjennom.

Det er da viktigere hva slags materiale det er?

jeg bare spørr siden alle mener forskjellig her.
    jo tykkere kabel, jo bedre overføring (innen rimelighetens grenser). lyden går jo ikke gjennom kabelen, men elektriske impulser som krever motorvei
    materiale er selvsagt også viktig.

det som ikke har kommet fram her er også det at det er viktigere med høy kvalitet, skjerming osv. på signalkabler enn på høyttalerkablene.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjah... Presser man en 600W monoblokk maksimalt i en last på 3ohm (som er ganske vanlig som laveste impedans), så forteller I = sqrt(P/R) at forsterkeren i slike peaker må levere 14 ampere strøm. Det er jo en del... Lampettledning er ikke å anbefale, for å si det slik. Det er klart at 4mm2 tverrsnitt muligens er overkill, men noe mindre enn 2.5mm2 for hver leder er ihvertfall ikke overkill. Som en tommelfingerregel mener jeg at under 2.5mm2 kan være for lite i enkelte oppsett.

Viktig å huske at når spenningen er lav, så må man øke strømmen for å oppnå samme effekt. Derfor kan man ikke sammenligne høyttalerkabler med nettkabler, der spenningen er høyere og strømmen lavere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forsøkt å følge med litt på diskusjonen rundt kabler. Det er egentlig utrolig at noen kan hevde å høre forskjell på noe som ikke er målbart på noen måte. Lord Kelvin sa en gang for lenge siden at:

"In physical science the first essential step in the direction of learning any subject is to find principles of numerical reckoning and practicable methods for measuring some quality connected with it.

I often say that when you can measure what you are speaking about, and express it in numbers, you know something about it; but when you cannot measure it, when you cannot express it in numbers, your knowledge is of a meagre and unsatisfactory kind; it may be the beginning of knowledge, but you have scarcely in your thoughts advanced to the state of Science, whatever the matter may be.”

Lyd og lydbølger er vel i høyeste grad en "fysisk" vitenskap. Før du er i stand til å kvantifisere (sette tall på) hvor godt en kabel låter i forhold til en annen, vil du har store problemer med å overbevise meg om at det finnes noen forskjell.

Dersom du kan sette deg ned i godstolen din, slå på anlegget, og ikke umiddelbart identifisere om det er "gode" eller "dårlige" kabler som forbinder komponentene dine, hva har det da å si hvilke kabler det er?

Dersom jeg forventer å få høre en sang med Pink Floyd, mens det som faktisk spilles er Norah Jones, kan jeg umiddelbart si at "det var ikke dette jeg skulle høre på". På samme måte kan jeg like enkelt fastslå at det bare er en av høyttalerene som spiller, dersom det er tilfellet. Men dersom jeg i en blindtest ikke kan si at, "jo dette er nok en Nordost Valhalla-kabel", eller "dette er definitivt noe som Proson har laget", hvorfor i alle dager skal kabelmerket være viktig for meg?

Så en liten anbefaling til slutt: Hvis du er så heldig å få låne med deg to sett ulike kabler fra butikken, få en venn til å hjelpe deg med en aldri så liten blindtest. Få ham/henne til å sette opp anlegget ditt med en av kablene (uten at du vet hvilken), og se om du så, kun ved hjelp av hørselen, kan identifisere hvilken av disse som er koblet til. Dersom du på noe tidspunkt er i tvil om hvilken av kablene det er du hører, kan du med god samvittighet kjøpe den billigste.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo bedre kabler jo bedre romfølelse, 3d bilde, nøyaktighet osv.
    Kabler er litt smak og behag da de fleste kabler også farger lyden litte grann.
    F.eks så byttet jeg ut for litt siden noen dyre monsterkabler til høytalerne, kjøpte kabler til godt under halve prisen av hva disse kostet den gang og fikk meg en skikkelig bakoversveis i positiv retning. Føltes ut som jeg hadde kjøpt nytt anlegg.
    I noen av de seriøse hi-fi butikkene har man mulighet for å leie en kabelkoffert med div forskjellige kabler i for å kunne teste hjemme da kabler låter forskjellig på forskjellig utstyr.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jabbalabba
    Jo bedre kabler jo bedre romfølelse, 3d bilde, nøyaktighet osv.
    Kabler er litt smak og behag da de fleste kabler også farger lyden litte grann.
    F.eks så byttet jeg ut for litt siden noen dyre monsterkabler til høytalerne, kjøpte kabler til godt under halve prisen av hva disse kostet den gang og fikk meg en skikkelig bakoversveis i positiv retning. Føltes ut som jeg hadde kjøpt nytt anlegg.
    I noen av de seriøse hi-fi butikkene har man mulighet for å leie en kabelkoffert med div forskjellige kabler i for å kunne teste hjemme da kabler låter forskjellig på forskjellig utstyr.
    Kan hende, men poenget mitt er: Hvordan måler du romfølelse, 3D-bilde og nøyaktighet? Hvilke instrumenter bruker du, og hvilken skala? F.eks.: hvor mye mer nøyaktig er lyden fra en Monsterkabel, sammenliknet med en billig Biltema-kabel? Før noen er i stand til å sette tall på dette, har jeg store problemer med å akseptere at det finnes noen forskjell.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og nok en gang kan jeg jo spørre om noen kan henvise til en blindtest som beviser at en kan høre forskjell på 2 tilstrekkelig dimensjonerte/skjermede kabler?

Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at en kan høre forskjell på 0.05 kvmm og 1.5 kvmm, men dette kan jo også måles med tall. Hvor stor forskjell det er på en Biltema 4 kvmm og en Monster 4 kvmm vil jeg ikke spekulere i, men kan det måles i tall? Kan de skilles fra hverandre i en blindtest?

Uansett er det lurest å begynne billig, og heller finne ut av dette på egenhånd.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •