Kabelbudsjett - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26

Tråd: Kabelbudsjett

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For de som er intressert så har jeg endel kabler til salgs.
    1xrondo4x4 6m
    2xrondo4x4 3m
    7xSupra EFF-I (lengder fra 55cm til 75cm)
    Alt går billig!
    Ta kontakt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Kan hende, men poenget mitt er: Hvordan måler du romfølelse, 3D-bilde og nøyaktighet? Hvilke instrumenter bruker du, og hvilken skala? F.eks.: hvor mye mer nøyaktig er lyden fra en Monsterkabel, sammenliknet med en billig Biltema-kabel? Før noen er i stand til å sette tall på dette, har jeg store problemer med å akseptere at det finnes noen forskjell.
    Måleinstrumentet mitt er ørene mine.
    Det er stor forskjell, etter at jeg byttet ut montsterkablene var det som noen dro en vattdott ut av øret mitt. Alt ble klarere, tydligere og mer korrekt.
    Effekten vil avhenge av hva slags anlegg du har.
    Roffe har et poeng, prøv å oppgradere litt å se om du merker noen effekt.
    Det er ikke alltid at de dyreste er best, monsterkablene var endel dyrere enn Transparent kablene jeg har nå

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For noen år siden ble jeg lurt til å kjøpe en signal-kabel hos HFC. Det var ikke måte på hva denne kabelen skulle hjelpe mot og for: luftigere topp, strammere bass, bedre perspektiv, impotens, mykere mellomtone, lavere blodtrykk, høyere detaljering av mikrodynamikk etc, etc. For å komme med konklusjonen: Jeg har aldri følt meg mer lurt, det var på nippet til å knekke selvbildet mitt fullstendig da jeg innså at jeg var offer for kvasivitenskapelig jumbo mumbo. At jeg, av alle i denne verden, skulle gå i en slik felle påvirket ikke bare nattesøvnen min, men var medvirkende til at jeg nesten konverterte til Zen buddhismen.

Men, jeg tok en knusende hevn over kabelpushere og HiFi-døgenikter, jeg la kabel*******t ut for salg med en klausul om at vedkommende som kjøpte den måtte oppgi kontonummeret sitt til meg slik at jeg kunne betale vedkommende for å overta følelsen av å bli lurt og snytt. Kabelen, sammen med penger på konto, befinner seg etter det jeg vet fortsatt i Trøndelag. Håper du sover dårlig der oppe og har mareritt i våken tilstand. Hvis du da ikke har tatt livet av deg.

Mitt råd når det gjelder kabler er -- tja det sier seg vel selv...
    Phu, det var godt å få det ut!

Newcomer torgeir sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil jo på en kabel også ha en viss betydning for renheten av ledermaterialet. Ikke alle billige kabler har hatt en god nok prosess med å renske kobberet for spor av andre metaller++. Slike urenheter vil jo også ha en del å si på forvrengningen av signalet.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torgeir
    Slike urenheter vil jo også ha en del å si på forvrengningen av signalet.
    Det som er kjekt med slike utsagn er at de kan underbygges hvis de medfører riktighet. Forvrengning er en målbar parameter, har du noen referanse til teori eller målinger som støtter opp om dette? Slik at det går an å danne seg et bilde av hvor mye ugang disse fremmedmolekylene bidrar med i kobberet. (Jeg tenker da ikke på salgsbrosjyrene til audiokabelprodusentene.)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jabbalabba
    Måleinstrumentet mitt er ørene mine.
    Det er stor forskjell, etter at jeg byttet ut montsterkablene var det som noen dro en vattdott ut av øret mitt. Alt ble klarere, tydligere og mer korrekt.
    Effekten vil avhenge av hva slags anlegg du har.
    Roffe har et poeng, prøv å oppgradere litt å se om du merker noen effekt.
    Det er ikke alltid at de dyreste er best, monsterkablene var endel dyrere enn Transparent kablene jeg har nå
    Jeg tviler ikke på at du opplever en forskjell. Men det jeg er ute etter, er uomtvistelig dokumentasjon på at denne forskjellen ene og alene skyldes kablene. Ørene er nemlig meget unøyaktige instrumenter, for ikke å snakke om hjernen som skal prosessere informasjonen. Hvis du kan litt om psykologi, så vet du at det du "hører" kan påvirkes av et utall feilkilder. Blant disse er dine forventninger til hva du skal komme til å høre en av de viktigste. Det er noe som kalles for "selvoppfyllende profeti", som kort fortalt dreier seg om at du hører en forbedring nettop fordi du forventer å høre det, og ikke fordi det er noen fysisk forskjell på den lyden som kommer ut av høyttalerene.

Så jeg vil utfordre deg til en liten test. Få en venn til å sette på et tilfeldig kabelsett på anlegget ditt, og se om du kun ved hjelp av ørene kan identifisere hvilke kabler det er. Hvis forskjellen er så stor som du sier, så bør det være like enkelt å høre forskjell på to ulike kabler, som det er å høre forskjell på f.eks. Pink Floyd og Norah Jones. Du bør ikke bruke mere enn et par sekunder på å med 100% sikkerhet fastslå hvilke kabler det er.

Merk at de vitenskapelige kravene til en slik type test egentlig er mye strengere enn det jeg beskriver her. Den bør være dobbel-blind, slik at den som bytter kabler heller ikke vet hvilke kabler det er han kobler til. Dessuten bør det sørges for at lydvolumet som kommer ut av høyttalerene hele tiden er konstant. Dette fordi økning i volum ofte kan oppfattes som klarere lyd. Dette kan være en utfordring, for det er som sagt decibelnivået som skal være konstant, og ikke nødvendigvis effekten ut fra forsterkeren.

Faktum er at jeg har enda til gode å se slik dokumentasjon fra en eneste test. Det eksisterer heller ingen referanser til målinger som kan demonstrere forskjell i lydkvalitet mellom høyttalerkabler som er skikkelig laget. Dette gjør det meget vanskelig å tro at ulike kabler kan utgjøre noen forskjell.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •