Elko Home Link

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Elko Home Link

Noen som har faktisk erfaring med dette systemet. Det ser fristende ut men er interessert i å høre noen praktiske erfaringer og noen detaljer på hva man må passe på i planleggingen? Erfaring med AV modulen, stemmer det at den kun har mono lyd? Alle gode råd mottas med takk.

Settingen er at vi bygger nytt hus og må bestemme kablingen i veggen nu. Alternativet til Home Link er å legge cat6+koax rundt omkring. Noen anbefalinger?

olec

Newcomer colaboy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forbindelse med at vi byttet ut hele det elektriske anlegget i huset, så tittet vi litt på HomeLink systemet. Ganske sexy saker, men blei for dyrt for oss.
    Etter litt prating med elektrikerne, så kom vi også fram til at det ville være like smart (og langt billigere) å kable opp et vanlig TP nettverk og koble dette til en kraftig GigaSwitch. For så heller å koble til det man måtte ønske av duppeditter senere, enn å være "låst" til et system.

Vi har endt opp med et design (når vi bygger det..) som vil medføre 2 kabler til hvert rom, en TP kabel for data, telefoni og streaming av bilde og lyd. Og en Coax kabel for UPC kabel tv og parabol. Vi har et lite hus og mesteparten av kablinga vil skje på loftet, så ikke et problem for oss å gjøre det på denne måten.

Men som alltid, smak og behag. Skulle du velge Home Link systemet, så blir du sikkert stor fornøyd med det.
    :-)

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så også på dette da vi bygget hus, og kjøpte også det lille veggskapet og 2 patchepanel + telefonfordeleren. Har lagt opp nettv.punkt i alle oppholdsrom/soverom som er terminert i skapet og kan patche der om det skal være telefon eller nettverk på de enkelte punktene.

Var også fristende med den dingsen for fordeling av bilde, men den fungerer bare som en omformer til til "antennesignal", dvs at en bruker tv etc sin tv-tuner til å ta inn signalet. Da blir lyden mono, og bildet blir sikkert endel redusert i forhold til digital parabol, så det utgikk...

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elko Home Link bruker vanlig TP-kabel, eller hva? Vurderer dette selv.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal kjøre lyd/bilde over det, så har de en egen type kabel som tåler veldig høy båndbredde, og den koster noe mer enn vanlig tp kabel (som en bruker til data og telefon).

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det går altså ikke å legge opp cat6 (kanskje 7?) og bruke det til Elko Home Link?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du da å bruke patchepanelene og veggskapet til elko link home?
    Skal vel fint klare å terminere inn cat 6 på de ville jeg tro, men på den annen side, hvorfor vil du det? Billigere med cat5 og en kjører fint 1Gbit/s på cat5 over de avstander som er i vanlige hus...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diablito, så du bruker ikke kabelen til Elko, men bare utstyret? Går ut i fra du har coax rundt omkring også. For meg står det nå på om jeg skal kable med Elko Home Link eller cat5+coax og senere se på hvilke løsninger jeg velger for patching. Fordelen med å legge Elko kabelen slik jeg ser det er at jeg da får "feit" kabling som kan brukes til mye artig uten at kostnaden er så mye mer(ca 300 m kabel til ca dobbel pris?).

Elko kabelen er en 4 pars variant med shielding på hvert par, har sett det beskrevet som cat 7 men det er vel ikke noen slik standard ennå. Skal klare 900Mhz. Vil et trådpar i denne kabelen kunne erstatte koax uten noe særlig om og men eller vil jeg være bundet til Elkos tv distribusjonsløsninger?

olec

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Elko link

Elkolink home fungerer bra, litt dårlig ant forsterker til 42" lcd tver, eg anbefaler vtec sitt anlegg. 2*cat5 og Coax i samme rør! Billigere og lettere å arbeide med

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thelgeland
    Elkolink home fungerer bra, litt dårlig ant forsterker til 42" lcd tver, eg anbefaler vtec sitt anlegg. 2*cat5 og Coax i samme rør! Billigere og lettere å arbeide med
    Det nye elko link systemet som bla. benytter cat 6. og andre finesser er Genialt og er nok noe av det beste som finnes! fordelen med elko er at det er lett å skaffe deler og MANGE har erfaringer med systemet.

Ulempen med systemet ditt kan være den dagen det blir feil på det!! det billigste er ikke alltid det beste..

EDIT: jeg hadde et minikurs med om elkolink sammen med elko på torsdag og nå er det snart et anlegg hjemme hos meg, jeg er ikke i tvil om at dette er det beste....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •