fjerning av jord-kabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

fjerning av jord-kabel

har vært plaget m en del støy i anlegge....
    spørte hifiklubben om ka så kan ver årsaka å dei sa at ej kan fjerne jord-kabeln på subben... e d lurt??? korsen jer ej d? d e en sannvanli kabel så føll m t data osv.... subben d e snakk om e cerwin vega clsc 12"..... nåkke anna måte å fjerne støy på kansje???

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du hindre jordforbindeles i strømforsynings ledningen, er det vel bare å isolere jord lederene på hver side av selve støpselet med noe isolasjons tape, eller andre egnede isolatorer, så ikke de to jord kablene i kontakten i veggen får kontakt med jord i støpselet. En annen drastisk metode som er litt mer permanent, er å knekke den midterste og lengste pinnen av de tre som er i 220volt inntaket på subwooferen. ikke å anbefale hvis man sener finner ut at man trenger en jordforbindelse....

Jord sløyfe støy er ikke et ukjennt problem med subwoofere, men det gjelder å feilsøke litt og se om det er andre komponenter, til kobblinger og kabelføringer i anlegget som er synderen. ;-)

Antennekabler og nettverks/adsl telefonlinje osv som på en eller annen måte via pc eller en tuner ol, kan ofte vise seg kan skape støy i anlegget.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av metall
    har vært plaget m en del støy i anlegge....
    spørte hifiklubben om ka så kan ver årsaka å dei sa at ej kan fjerne jord-kabeln på subben... e d lurt??? korsen jer ej d? d e en sannvanli kabel så føll m t data osv.... subben d e snakk om e cerwin vega clsc 12"..... nåkke anna måte å fjerne støy på kansje???
    d e ik te å se visst ku korsen , mye tekst meldinger om dagen eller ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    niels: ja kan skrive på bokmål om det er det du vil...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Skal du hindre jordforbindeles i strømforsynings ledningen, er det vel bare å isolere jord lederene på hver side av selve støpselet med noe isolasjons tape, eller andre egnede isolatorer, så ikke de to jord kablene i kontakten i veggen får kontakt med jord i støpselet. En annen drastisk metode som er litt mer permanent, er å knekke den midterste og lengste pinnen av de tre som er i 220volt inntaket på subwooferen. ikke å anbefale hvis man sener finner ut at man trenger en jordforbindelse....

Jord sløyfe støy er ikke et ukjennt problem med subwoofere, men det gjelder å feilsøke litt og se om det er andre komponenter, til kobblinger og kabelføringer i anlegget som er synderen. ;-)

Antennekabler og nettverks/adsl telefonlinje osv som på en eller annen måte via pc eller en tuner ol, kan ofte vise seg kan skape støy i anlegget.
    har kun koblet i dvd spillern, forsterkeren, fronthøytt og sub....
    Ja vet det der ma datan men bruka for d meste dvd spillern..
    ja kansje ej ska prøve med svart teip..

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller bare bruke en ujordet skjøteledning.. Selv så kjører jeg det meste jeg har uten jord. Dette er fordi jeg kun har 1stk jordet utak og det kommer av en 25meter skjøteledning.. Har fått meg en karamell når jeg har tatt hånda på datamaskinen noen ganger ja.. men det er bare å leve med

en annen ting du kan gjøre er å klippe vekk den lille jordpinnen i støpselet i veggen. Men da er det ingen vei tilbake og det anbefales ikke med tanke på forsikring osv. Er ikke lov å sette opp ujordete stikkontakter hvis jeg husker rett (Kommer det ny NEK annenhvert år eller virker det bare slik for meg?)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ujordet

Men det er vel ikke så lett å få tak i ujordet kontakt no for tiden?
    Men skal prøve me teip på kontakta..

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal bli kvitt støy..............kan du klippe av stikkontakten som skal inn i veggen, deretter kjøper du et løst "teknisk" støpsel på Biltema, eller lign. butikk, som har skruefester på hver fase, så kan du klippe av eller la vær å montere selve jordledningen i støpselet. De øvrige forslagene burde du ikke "prøve" på. Kontakten koster ca. kr. 29,- eller noe rundt der.............;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hvis du skal bli kvitt støy..............kan du klippe av stikkontakten som skal inn i veggen, deretter kjøper du et løst "teknisk" støpsel på Biltema, eller lign. butikk, som har skruefester på hver fase, så kan du klippe av eller la vær å montere selve jordledningen i støpselet. De øvrige forslagene burde du ikke "prøve" på. Kontakten koster ca. kr. 29,- eller noe rundt der.............;-)
    så du meina ej ikkje må prøve m teip????

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metall
    så du meina ej ikkje må prøve m teip????
    JA! Helt klart! Det er å "tukle" med en fast installasjon.............og det kan jeg ikke anbefale noen...............

Derimot har jeg "modifisert" mine egne kabler til mine 2 stk. Behringer DSP1124P på nevnte måte, og ALL støy forsvant...........;-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    JA! Helt klart! Det er å "tukle" med en fast installasjon.............og det kan jeg ikke anbefale noen...............

Derimot har jeg "modifisert" mine egne kabler til mine 2 stk. Behringer DSP1124P på nevnte måte, og ALL støy forsvant...........;-)

Teip på jordings kontaktene fungerer vel best til provisoriske løsninger og ved feilsøking osv, Flageborg sin kabel modifisering og adapter løsning synes jeg er en fin løsning for en mer permanent og mer "kontrollert" bortkobbling av jordfornindelsen.

Det eneste problemet jeg ser med den, er hvis man benytter seg av den samme modifiserte kabelen i andre sammenhenger, og dermed kjører ujordet uten å være klar over det og når det sikkerhetsmessig må vært jordede apparater. Anbefaler at man merker slike modifiserte kabler på en slik måte, så man ikke kan benytte de feil senere.;-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    ..............Anbefaler at man merker slike modifiserte kabler på en slik måte, så man ikke kan benytte de feil senere.;-)
    Den store, sorte, "gummierte" kontakten, er vel egentlig også godkjent til utendørs bruk...........som jeg kjøpte på Biltema, skiller seg helt klart ut i både størrelse og form, men plassert bak "anlegget", ut av syne.......ingen problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forskjell

Noen som vet om det er noen lydforskjell på jordet og ujordet?

Bor i en blokk hvor det er mange som deler jorden min. Kan det være en løsning å koble uten jord?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trompetnerd
    Noen som vet om det er noen lydforskjell på jordet og ujordet?

Bor i en blokk hvor det er mange som deler jorden min. Kan det være en løsning å koble uten jord?
    Har man jordsløyfe problemer med hørbar brum, er det vel ikke tvil om at man får en stor lydfordel hvis man fjerner jordforbindelesen og brummen stopper.

Hvorvidt du får noen hørbar genvinst i blokka der du bor, med å fjerne jordingen til anlegget, er det vel bare du selv som kan avgjøre, er du ikke plaget med hørbar støy, og resten av komponentene i lytterommet er jordet, er det kanskje av sikkerhetsmessige årsaker best å la jordkablene til anlegget væer som de er.

Synes eller denne er litt morsom i jord sammenheng...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •