Trenger Høyt. og kansje signal kabler.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger Signalkabler!

Anlegg: Amp: Nad C272
    PreAmp: Nad 1155
    CDspiller: sony ...se på signaturen min
    Høytalere: Dali Blue 8008

De høytaler kablene jeg bruker nå er sånne klassiske kabler som man får kjøpt en rull av på Obs eller biltema. Kabelen har to ledere. En svart og en rød som dere sikkert visste. Isolajsonen, altså trekket på selve kabelen er nesten gjennomsiktig gummi med merket svart og rød i en strek på hver leder som går fra ende til annen.

Skal komme med bilde, slik at dere kan se hva jeg mener.

Jeg har et stramt budsjett, og trenger 2-3 meter per kabel. Jeg kan gå opp 150 kr meteren, vil jeg tro. Jeg kan også kjøpe brukte kabler hvis det er lurt.

Hva bør jeg satse på?

Signal kabler skal jeg komme til senere.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et ganske så omdiskutert tema. Det beste du kan gjøre er å deponere på noen kabler og ta de med hjem for en lyttetest.

Selv mener jeg kabler gir så marginale forskjeller (om hørbart i det hele tatt) at jeg heller vil satse kronene på andre komponenter. Andre mener at kabler må matche utstyret og at kabler som fungerer bra et sted kan gi dårlige resultater andre steder.

Dette er mine råd. og du får sikkert flere!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, deponere? Altså låne eller?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestill EKKJ grøftekabel fra elfa (www.elfa.se) de har butikk på Sandaker i Oslo om du bor i nærheten. Koster 19,- pr meter. Og den ser ganske tøff ut, så evt imagebehov burde være ivaretatt. Det finnes de som mener at dette er noe nær den ultimate kabel da den har massive ledere (og ergo er den ganske stiv og umedgjørlig...). Bruker denne selv da den er så billig. Jeg tilhører de som mener at kabler har marginal til ingen betydning for lyden.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deponere betyr at du låner de, mot at du legger igjen penger.
    Det er lurt å låne og teste, det får du i de fleste hifi butikker(om du ikke får det burde du gå til en annen butikk). Lurt å sjekke litt selv og finne ut hva du synes funker best, og få dine egne erfaringer, og ikke høre på hva alle mener om dette temaet, da blir du aldri klok. hehe

Finnes mange kabler mellom 50 og 100 kr meteren som er ok.

Test f.eks ut LINN kabler, koster 70 kr pr meter(selges hos kontrapunkt), ellers har f.eks hifiklubben en del billige kabler som helt sikkert funker.

Lykke til.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monster kabel har også flere typer kabel på rull som passer inn i budsjettet ditt, men jeg ville kanskje holdt en knapp på Linn kabelen.

Gode signalkabler kan du lage selv, for eksempel med en mogami mikrofonkabel og bullit-plugger til 100,- pr. stk. Magami kabelen fåes fra www.lydrommet.no og koster 19 kr. meteren + moms.

Ellers så vil jeg bare nevne at EKKJ kabelen som er nevnt over er meget stiv og umedgjørlig. Du skal dessuten være obs på at den ikke er godkjent for bruk i Norge, så du kan få problemer med forsikringen dersom huset ditt brenner ned eller noe slikt!

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Du skal dessuten være obs på at den ikke er godkjent for bruk i Norge, så du kan få problemer med forsikringen dersom huset ditt brenner ned eller noe slikt!
    Må høyttalerkabler være godkjente?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slik ser høyt ledningen ut nå..hvis dere lurte

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kabelen ser ut behøver ikke bety noe for lyden. Du bør som sagt låne med deg et par kabler fra en hifibutikk å høre selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, skal gjøre det. Har også spurt de om hvilke kabler de anbefaler til anlegget mitt..da gjenstår det bare å vente

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener høytalerkabler er hypet.. Det er dog min mening ,men du kommer langt med noen 4mm kabler fra biltema. Men hvis du vil kjøpe skikkelig kabler kan jeg anbefale Van den huul til 79kr meteren på Hifiklubben. Det er iallefall mitt valg hvis jeg skulle kjøpt kabler. Har laget min egen signalkabel og er storfornøyd med den. Etter oppskrift av "jane" på forumet. Kan ikke si at jeg merket noe forskjell ,men synes nå det er litt tøft å ha kabler som visstnok skal være gode

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har funnet ut at jeg trenger signalkabler, tror jeg. Sånne standard kabler, a.k.a. "lakriskabler" er visst søppel har jeg fått intrykk ved å lese rundt omking på forumet.

Dere kan se på bildene her: [url]http://avforum.no/minhifi/show.php/ErikBlodøks[url\]

Så da spør jeg: Hva anbefaler dere? Har selv sett litt på TARA LABS Prism 300a ( http://www.hifiklubben.com/no/produkter/kabler/signalkabler/detail/TARA_LABS_Prism_300a_Kabel.htm?id=6487 ) pga. den gode omtalen der :P Men det blir jo fort dyrt for en ung mann uten lønn når man må gi ca. 450 kr for en kabel..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg setter virkelig pris på at dere hjelper meg.

EDIT: kjøpte meg ht kabel, Monster XP til 30 kr meteren. De løftet lyden opp et halvt hakk, men egentlig ikke noe merkbart.

EDIT: Men, jeg trenger fremdeles råd om signalkabler..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •