Høre forskjell på digital kabler - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 60 av 60
  1. #41
    Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei.ja det er jo det jeg har forklart i div innlegg, her stemmer faktisk praksisen med teorien, vesst man tenker overføringer og ka hver enkelt legger i kabler så kommer nok en optisk løsning best ut både når det gjelder lyd kvalitet og ikke minst penger, men klart noen går for plate spiller lyd og andre for digitalisering av stereo systemer.

  2. #42
    Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    digital koaksial-kabel ja det blir noe helt annet..

  3. #43
    Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

  4. #44
    Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Også var det den klassiske historien om den svært kjente masteringsteknikeren (med initialer BK), som mastret en såkalt "audiofil" plate.
    Klassisk musikk tatt opp med to mikker direkte til høyest oppløste formatet, flatt overført til CD mediet.

    Plata kom ut, stående ovasjoner i Hi-Fi blader etc. etc.

    Før masteringsteknikeren kunne avsløre at på EN av låtene på plata hadde han gjort en digital overføring ti (10) ganger digitalt mellom to forskjellige DAT-maskiner. Via henholdsvis, S/PDif, Toslink, Adat(tidligere også kalt Lightpipe....wink, wink, blunke, blunke) og AES. Og plasserte den deretter trygt tilbake blant de andre, vel vitende om at ikke en bit var forskjellig.

    Gjett om mange hørte forskjell ETTERPÅ....

  5. #45
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    @tresko

    hehe. bra historie :-)

  6. #46
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fin historie, men likevel litt på siden.

    For det er klart at så lenge man prosesserer i det digitale domenet og deretter lagrer informasjonen, så er ikke bitene forskjellige. Men når man sender og konverterer til analog i realtime, så får man utfordringene som er relatert til jitter og klokkesynkronisering. Personlig mener jeg bufring og reklokking i DACen er veien å gå hvis man vil være sikker på at drivverk og kabling ikke skal få noe å si for lyden. Bufringen gjør nemlig det samme som en mellomlagring, og ut av bufferet får man da "rene" bits, fri for jitter og støy som eventuelt kommer fra foregående digitale overføringer.

    Vil for øvrig si at såvidt meg bekjent så er det bufring i alle hjemmekinoprosessorer (siden lyden faktisk er kodet og komprimert og dermed må gjennom prosessering før den når DACene), så digitalkabling mellom DVD-spiller og hjemmekinoprosessor skal ha svært lite å si for sluttlyden.

  7. #47
    Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    Også var det den klassiske historien om den svært kjente masteringsteknikeren (med initialer BK), som mastret en såkalt "audiofil" plate.
    Klassisk musikk tatt opp med to mikker direkte til høyest oppløste formatet, flatt overført til CD mediet.

    Plata kom ut, stående ovasjoner i Hi-Fi blader etc. etc.

    Før masteringsteknikeren kunne avsløre at på EN av låtene på plata hadde han gjort en digital overføring ti (10) ganger digitalt mellom to forskjellige DAT-maskiner. Via henholdsvis, S/PDif, Toslink, Adat(tidligere også kalt Lightpipe....wink, wink, blunke, blunke) og AES. Og plasserte den deretter trygt tilbake blant de andre, vel vitende om at ikke en bit var forskjellig.

    Gjett om mange hørte forskjell ETTERPÅ....
    Kjempepoeng, god histoie!

    Den psykologiske effekten er enorm innen det feltet vi her interesserer oss for, lyd og bilde. Nesten enhver tråd i dette forumet "avslører" det.

  8. #48
    Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Fin historie, men likevel litt på siden.

    For det er klart at så lenge man prosesserer i det digitale domenet og deretter lagrer informasjonen, så er ikke bitene forskjellige. Men når man sender og konverterer til analog i realtime, så får man utfordringene som er relatert til jitter og klokkesynkronisering. Personlig mener jeg bufring og reklokking i DACen er veien å gå hvis man vil være sikker på at drivverk og kabling ikke skal få noe å si for lyden. Bufringen gjør nemlig det samme som en mellomlagring, og ut av bufferet får man da "rene" bits, fri for jitter og støy som eventuelt kommer fra foregående digitale overføringer.
    På siden? Temaet er hørbar forskjell i digitale kabler, ikke DAC, jitter og drivverk. Nevnte prosess må nødvendigvis ha benyttet kabler også, ergo beviste vedkommende at bitene "overlever" gjennom kablene.

  9. #49
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hal
    På siden? Temaet er hørbar forskjell i digitale kabler, ikke DAC, jitter og drivverk. Nevnte prosess må nødvendigvis ha benyttet kabler også, ergo beviste vedkommende at bitene "overlever" gjennom kablene.
    Det er kun relevant hvis man kan vise at det ikke var noen form for bufring og reklokking på den siden som overførte det digitale signalet til CDen. Kjenner dessverre for lite til prosessen for hvordan en profesjonelt produsert CD blir til, men går ut fra at det lagres en digital master som brukes for å lage en "form" eller noe slikt for produsere platen. Altså ingen realtime-konvertering til analog lyd på den siden. Det er først når man har en realtime-stream av data fra CD via drivverk og overføring til DAC at overføringen teoretisk kan få noe å si for sluttresultatet. Det er mange som mener at en god DAC med buffer og reklokking er immun mot forskjeller i drivverk og digitalkabling, mens en DAC uten bufring og med dårlig klokkesynkronisering vil være mer avslørende overfor dårlige drivverk og kabler/kabeltermineringer.

    Poenget mitt er at digital kabling har nada å si for den endelige lydkvaliteten så lenge de digitale signalene mellomlagres i digitalt format etterpå.

  10. #50
    Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jsa men da har vi egentlig tadd en konklusjon, egentlig så vet ingen om emnet bare att det eksisterer, men da vil jeg nesten påstå og si att grunderne lurer hifi miljøet trill rundt!!når folk i bransjen ikke kan forklare fenomenet da er noe alvorlig feil en plass, derimot prisen kan di ut og inn, tror ikke di fleste att så lenge feks, en høytallerkabel er godt nok skjermet og med korrekt tverrsnitt så holder dette mh, til overføringen av elektroner som skal pumpest til terminalene? hva er det som farger lyden? jo det er en isolator som kallest for oksygen..lyden på en cd plate lagest ikke i høytallerkabelen, den blir produsert i ett lyd studio og etter ex antall oppgraderinger kommer den på ett medium som vi kan spille av på cd-spilleren, ergo det viktigste for lyden er cd spilleren(formidleren) dernest signalkabler fra cd spiller til pre amp, hele veien her for vi tap og det største tapet havner selvfølgelig i høytallerne(effekt) her er det heller viktig og ha helt riktige lengder på h.kabler(ene) er vel 2.82m eller noe dær i området, dette kommer av sinuskurven, dimensjonering er også viktig...

  11. #51
    Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

  12. #52
    Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    en DAC uten bufring og med dårlig klokkesynkronisering vil være mer avslørende overfor dårlige drivverk og kabler/kabeltermineringer.
    Også er vi tilbake igjen... Om du hører forskjell på digitale overføringer er det mest sansynlig utstyret ditt det er noe feil med. Så da kan du levere det inn igjen.
    i dag, 2006! SKAL det IKKE være problemer med overføring av et signal med så fisete lite båndbredde som en vanlig Audio CD.

  13. #53
    Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Exclamation

    Sitat Opprinnelig postet av wolfer
    her er det heller viktig og ha helt riktige lengder på h.kabler(ene) er vel 2.82m eller noe dær i området, dette kommer av sinuskurven, dimensjonering er også viktig...
    Sorry, Wolfer, dette stemmer ikke. Sinuskurvens lengde varierer med frekvensen, derfor finnes ingen "riktig" lendge.

    At begge kablene har samme lengde er heller ikke kritisk, hvis forskjellen er noen cm. Store lengdeforskjeller kan føre til at mindre effekt når den ene enn den andre høyttaleren pga. tap i kabelen, men jeg vet ikke ved hvilke lengdeforskjeller det blir hørbart.

  14. #54
    Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei Hassan

    Nå må du følge tråden jeg sier att man ikke hører forskjell på optiske overføringer du følger dårlig med i timen..

  15. #55
    Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Å vis meg formelen for en gitt lengde da så du mener att dette ikke er riktig, få beviser da..

  16. #56
    Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Wolfer? Hva i allverden er det du snakker om?

    Er forresten du som må finne beviser for at DIN påstand holder vann.

  17. #57
    Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ved 5 kilometer med høyttalerkabel kan du kanskje risikere og få en resonanse ved 20.000Hz.. Men jeg tror mister resistance kommer og tar deg lenge før den tid.

  18. #58
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Ved 5 kilometer med høyttalerkabel kan du kanskje risikere og få en resonanse ved 20.000Hz.. Men jeg tror mister resistance kommer og tar deg lenge før den tid.
    Hvis ikke Mr Blakk har tatt deg før det
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

  19. #59
    Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av wolfer
    Å vis meg formelen for en gitt lengde da så du mener att dette ikke er riktig, få beviser da..
    Poenget er at en sinusbølge på 50 Hz er lengre enn en på 20 000 Hz, hvordan kan du da lage en kabel som har optimal lengde for alle frekvenser? I en høyttalerkabel er det ingen bærebølge som i radiooverføring, hvor antennelengde er kritisk, men nå havner jeg virkelig OT...

    Slutter meg forøvrig til Hansams kommentar.

  20. #60
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av wolfer
    hva er det som farger lyden? jo det er en isolator som kallest for oksygen.....
    Kan du gi meg en referanse på det??
    Sitat Opprinnelig postet av wolfer
    lyden på en cd plate lagest ikke i høytallerkabelen, den blir produsert i ett lyd studio og etter ex antall oppgraderinger kommer den på ett medium som vi kan spille av på cd-spilleren, ergo det viktigste for lyden er cd spilleren(formidleren) dernest signalkabler fra cd spiller til pre amp, hele veien her for vi tap og det største tapet havner selvfølgelig i høytallerne(effekt) her er det heller viktig og ha helt riktige lengder på h.kabler(ene) er vel 2.82m eller noe dær i området, dette kommer av sinuskurven, dimensjonering er også viktig...
    "oppgraderinger"??
    Og så tar du ut fra løse lufta at cd-spilleren er viktigst? Kan du overhodet lage en logisk tankerekke??

    Kan du skrive på bokmål? Jeg blir stressa av å dekode nordnorsk med skriveleif...


    Makan til tankeløst vås og vrøvl....

    -k

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •