Høre forskjell på digital kabler - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 60
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker, da ble jeg i alle fall litt klokere

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Berre eit lite tips, om du treng lengre optisk kabel, så selg elkjøp no hama sine toslink kablar på 5 meter, med medfølgande miniplug-overgang. Veldig vanskelig å få tak i lange toslink-->miniplug kablar. Denne kosta 399,-. Er ganske så tjukk og ser fin ut.

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe hahah hører du forskjell på ett lys? hvor er logikken i emnet?

Newcomer Donald sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wolfer
    hehe hahah hører du forskjell på ett lys? hvor er logikken i emnet?
    Jeg lurte litt på logikken i det du skriver her, kan du forklare litt mer hva du egenlig svarer på wolfer?

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte forskjell på "billig" og "dyr" digital koaksial-kabel. Først kjøpte jeg en billig en til 50kr, merket ikke noe forskjell mellom analog og digital.
    Men når jeg kjøpte en ny en til 450kr og satte på den samme platen (The best of Era) var forskjellen virkelig tilstede! Ble nesten blåst over ende! Ble skikkelig overasket over at forskjellen var så stor!

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja vesst du vil att jeg skal forklare det: det vet hva optikk er? ok vet du ikke hva det er så er det læren om lys, men det er enkelt forklart jeg har en link du kan se på herhttp://romteknologi.no/books/37/1.html
    denne linken er ikke helt utfyllende, men når du skjønner dette så kan du sende meg en PM please..

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det beste du kan bruke er optiske kabler, det er stort sett null tap, det som trengs er gode ytter punkter, skjønner du dette? OPTISK HVOR BLIR DETTE MEST BRUKT I DAG OG HVORFOR I SVARTE...................................????????? ??

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja vesst du vil att jeg skal forklare det: det vet hva optikk er? ok vet du ikke hva det er så er det læren om lys, men det er enkelt forklart jeg har en link du kan se på herhttp://romteknologi.no/books/37/1.html
    denne linken er ikke helt utfyllende, men når du skjønner dette så kan du sende meg en PM please..
    Det er den mest irrelevante linken jeg har sett. Hvis du poster en slik lenke som forklaring på optisk Toslink-overføring, så demonstrerer du at du ikke har skjønt noe...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den linken var virkelig informativ og opplysende.........NOT

Ved bruk av optiske kabler må man også huske på at det er en konvertering av signalet fra digitale elektriske signaler til lys og tilbake i andre enden. Kvaliteten på denne konverteringen er avgjørende for signalet, spesielt sammenlignet med coax, som er digitale elektriske signaler hele veien.

Ellers er det kvaliteten på de optiske fiberne og pluggen på kablen som avgjør hvor god en optisk kabel er. Kvaliteten på fibrene har nok begrenset betydning på de lengdene som brukes her, mens pluggene og lystap/falsk lys, kan ha noe å si.

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår denne sammenhengen, hva er det du ikke skjønner med denne linken? jeg kan forklare vesst du sier hva du ikke forstår?

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1-2% pr 1000m ca

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har skjønt dette

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei jeg forstår dette emnet visst du forklarer hva du ikke skjønner så kan jeg gå mere i dybden vesst du ønsker det?
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er den mest irrelevante linken jeg har sett. Hvis du poster en slik lenke som forklaring på optisk Toslink-overføring, så demonstrerer du at du ikke har skjønt noe...

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så går vel s/pdif på 0.5 til 1.0volt og AES/EBU på 3.0 til 10.0volt. Ganske mye kraftigere signal.

S/Pdif (Sony/Philips Digital Interface Format) = Billig konsumer teknologi
    AES/EBU (Audio Engineering Society / European Broadcasting Union) = Proff standard.

Men alikevel Digitalt er digitalt. Det skal ikke være feil. Hører du forskjell, ja da er ikke utstyret ditt i orden.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1-2% pr 1000m ca
    4 gram per hektoliter omtrent.

Du er omtrent like sammenhengende som en overkokt lutefisk, wolfer.
    Og jeg skriver ikke at jeg ikke har skjønt noe, jeg skriver at du ikke har skjønt noe, eller ihvertfall ikke makter å kommunisere det hvis du har skjønt noe.

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Du er omtrent like sammenhengende som en overkokt lutefisk, wolfer. Og jeg skriver ikke at jeg ikke har skjønt noe, jeg skriver at du ikke har skjønt noe, eller ihvertfall ikke makter å kommunisere det hvis du har skjønt noe.

HAHAHA! :-) Den der redda en ellers så svart dag! Vist det eksisterer en gullkorn-tråd her må den der inn

Mvh.

Andreas

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble vel ikke så mye klokere med alt det som stod om optikk, telemetri og andre fysiske egenskaper og teorier Wolfer, men du prøvde å forklare noe av kunnskapen din, og det var jo noe.

Skal man forøvrig holde en teknologi fremfor en annen og sammenligne optiske fiberkabler og elektriske ledere, så er det vel hvilken teknologi man benytter i begge ender av lederene som ofte er det mest interesante, og avgjør hvor godt selve den mer passive leder teknologien oppfører seg. I den sammenheng er kanskje Analogt modem og utviklingen med ISDN og ADSL være noe å tenke på. De som husker og har fulgt utviklingen av de analoge modemene, har kankje sett litt mer av potensialet til de tynne dårlige kobberlederene som er strukket frem til det innkommende telefon inntaket.

Når det gjelder digital overføring av PCM Audio materiale i de forholdsvis lave bithastighetene og båndbreddene det foregår under, er det forøvrig litt andre fenomener som spiller inn, og om overføringen skjer uten forstyrrende bortfall og signal støyforhold er innenfor det som motakeren av digital signalet takler.

Det største problemet med digital audio overføring, er vel den måten den oprinnelig er byggt opp med, uten noen form for feilretting og med mer "realtime" overføring uten noe buffere osv. Nyere og mer profft utstyr har vel tatt i bruk litt mer bruk av buffere og måter å synkronisere og fjerne jitter osv og enkelte har vel til og med tatt i bruk PC teknologi som USB, Firewire lignende overførings metoder, eller mer datanettverks metoder for å overføre de dataene som ligger på Audio CD plata.

Er overføringen via den gammle Digital Audio tenknologien god nokk og uten de helt store feil, er det vel neppe store hørbare forskjeller på optisk toslink og elektrisk spdif overføring. Motivet til de som selger 1 meters optiske fiber kabler eller elektrisk ledende digital Audio kabler til flere tusen kr, er vel ofte ikke bare å få best mulig lyd ut av høytalerene, for å si det sånn....

Den Analoge og hørbare lyden man vel egentlig er interessert i for et Audio system, gjenskapes vel også forøvrig i D/A konverteringen, og det er vel selve kvaliteten i denne enheten og de analogt arbeidende kretsene i direkte og indirekte kontakt med Audio signalet som gjør de store hørbare forskjellene.

Synes forøvrig den største fordelen med den digitale optiske kobblingen at den oppretholder et galvanisk skille mellom utstyret, og man unngår å "zappe" elektronikken hvis man kobbler mens utstyret er i drift, og hvis man er oppladet med statisk elektrisitet eller det er andre spennings potensialer mellom det sammenkobblede utstyret. Foretrekker blandt annet å benytte optisk kobbling mellom en PC som har nettverkskobbling ut på internett hvis pcen samtidig skal sende digital audio til surround forsterkeren. Man har gjerne en jord forbindelse på nettverks forbindelsen og en annen jord forbindelse lokalt til hjemmekino utstyret, og her kan det i enkelte tilfeller være forstyrrende spennings potensialer i mellom, som igjen kan skape problemer og støy.

Tror derfor i første omgang man børr se på hva slags datamengder man overfører med Digital Audio, samt hva slags komponenter som er i bruk ved overføringene og hva dette egentlig har å si for resultatet man får ut som hørbar lyd, før man begynner å forklare de store sammenhengende mellom forskjellige optiske teorier som fort kan oppfattes like sammenhengende som en overkokt lutefisk....:wink:

Så til slutt er kanskje spørsmålet om hva som er best av Toslink/SPDIF digital audio overføring litt den samme gaten som man kan spørre seg om den overkokt lutefisken smaker forskjellig hvis den har blitt kokt i en gryte som er oppvarmet via Gass, vanlige elektriske kokeplater, en komfyr med keramisk topp eller med plater som jobber via induksjon. Ja skal man virkelig få ødelagt lutefisken, kan man vel benytte microbølger også....:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er resulatene fra en liten test jeg gjorde for en stund siden, hvor jeg tester billige optiske kabler av typen b.b.billigste du får tak i. (Syltynn plastfiber og spinkle plugger). http://no12.dyndns.org/spdif/

Og for dem som ikke gidder sjekke linken, ser er det er INGEN forskjell mellom de to kablene og bitperfekt orginal.

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.ja men da tror jeg i hvertfall du og jeg er på samme bølgelengde, en optisk kabel forbindelse er konstant så lenge signalet når frem dit det skal, enten er det signal eller ikke, det er vel en nokså kjent mattematikker\fysiker som har gjort di fleste beregninger om dette omdiskuterte emnet

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •