Lage Egen Coax Subkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lage Egen Coax Subkabel

Tenkte å lage meg en coax subkabel da jeg ikke regner med å klare å trekke en BetterCables i 16mm K-rør.

Er det spesielle Phono plugger for coax, eller bare de vanelige lodde pluggene?

Noen stor forkjell på hvilken type coax jeg bruker? RG 58, RG 59 & RG 6 er vel alle 75Ohms? Men feks RG 58 regnes vel som ubrukelig til å trekke kabeltv anlegg i hus, men er den ok for sub signaler?

Skal mate en eller annen SVS

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke til hva du bør bruke av plugger, men RG 58 er 50 ohm og RG 59 er 75 ohm.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I de frekvensene og en analoge signaloverføring til det musikksignalet en subwoofer skal jobbe , vil vel ikke de 50 og 75 ohm verdiene som er oppgitt for disse coax kablene betyr så veldig mye vil jeg tro. Den ohmske motstanden man "statisk" kan måle med et ohmmeter for den kabellengden man skal benytte, er vel mer interessant i såmåte.

Synes forøvrig mange av de coax kablene jeg har vært borte i i antanne signal sammenheng , virker litt svake og sprø i den midterste ene lederen, og har intrykk av at den lett knekker hvis man ikke er meget forsiktig når man jobber med den avisolerte lederen., noe som vel ikke vil være så gunstig hvis man forer en subwoofer med et " av og på" kabelknekk signal. Skal man strekke slike kabler inne i vegger osv, tror jeg det kan være lurt å foreta et frittsående testopsett først, og så sett om man blir fornøyd med resultatet, før man legger så mye tid og arbeid i det.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for RG6 eller RG59. Det finnes mange dårlige kabler (dårlig skjerming), så velg en trippelskjermet (gjerne kalt triax). Av plugger kan du bruke vanlige for lodding eller investere i avansert termineringsutstyr for coax kabler. Det førstnevnte sparere du imidlertid noen tusenlapper på. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •