Trenger hjelp til å koble til min sub.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til å koble til min sub.

Hei, nå trenger jeg litt hjelp, så om noen kan svare på dette hadde det vært fint!

Jeg har en forforsterker og en sub. Jeg har også en sub kabel med enkel phono i hver ende. Og så skal jeg koble denne subben til forforsterkeren. Men et y ledd i forforsterker delen fikk jeg beskjed om at ikke gikk. Så jeg lurer på hva jeg må gjøre for å koble til subben, når jeg skal koble den til en vanlig pre-out R+L på en forforsterker.

forforsterker Thule pr100
    sub CV Clsc 15s

Active Wolverin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Hei, nå trenger jeg litt hjelp, så om noen kan svare på dette hadde det vært fint!

Jeg har en forforsterker og en sub. Jeg har også en sub kabel med enkel phono i hver ende. Og så skal jeg koble denne subben til forforsterkeren. Men et y ledd i forforsterker delen fikk jeg beskjed om at ikke gikk. Så jeg lurer på hva jeg må gjøre for å koble til subben, når jeg skal koble den til en vanlig pre-out R+L på en forforsterker.

sub CV Clsc 15s

Har du høgtaler inngang på sub?
    Da er det enkelt å koble slik i alle fall.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det en ting jeg lurer på!
    Hvis du skal koble subben din til Right eller Left-preout på forforsterkeren, hvor skal du da koble til effektrinnet for fronthøyttalerne dine???

Men for å svare på det du spør om, y-leddet skal brukes INN på subben men er strengt tatt ikke nødvendig. Subsignalene kommer som mono uansett, men har du ikke fler utganger enn de R+L preout??

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare bruk Y-ledd du. Subsignalet taper seg ikke nok til at det skal være merkbart av den grunn. Bare du ikke bruker ett slikt lakris snøre y-ledd så.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian

sub CV Clsc 15s
    Det er sikkert varmen.............., men hva i all verden skal du med en FORforsterker på SUB? Hvilken type Receiver bruker du?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du skiftet Denon ut med Thule ?
    Har Thule LFE utgang ? Eller "Sub Out" Da kobler du subben til denne hvis det er til kino du skal bruke den, da kan du bruke enkelt inn i forforsterkeren og et Y-ledd i sub enden hvis den har høyre/venstre inngang.
    Ellers kan du koble subben på via høyttaler terminalerne på effekt forsterkeren, går ut ifra Cerwin Vega´en har høyttaler innganger.
    Sjekk manualen til subben....sjekk manual, sjekk manual, sjekk manual...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror alle missforstod meg her, eller så er det bare meg som ikke er helt med i akkuratt dette!

Dette er et rent stereoanlegg, Forforsterker, effektforsterker, 2 høyttalere og en sub. for øyeblikket mangler jeg xlr kabler, men det skal jeg kjøpe veldig fort, og når jeg har det kjører jeg balansert mellom forforsterker og effektforsterker. Og da har jeg L+R ledig til å koble subben til. Det er ikke noe LFE eller sub utgang, kun det ene settet med ubalansert ut. og det er der jeg skal koble subben, jeg vet at sub signal er et mono signal, men om jeg bare kobler det det R eller L så blir det feil.

Jeg hadde denon 1905 før, men var ikke fornøyd med musikk av spilling, derfor solgte jeg den og kjøpte jeg meg en skikkelig forforsterker, jeg hadde Cambridge C 500 før og syntes tilog med den var bedre på musikk enn det denonen var. Så deror kjøpte jeg meg en skikkelig forforsterker nå.

Subben har høyttaleringanger og utganger, men det vil jeg helst slippe å bruke. Jeg vil bruke den kabelen jeg har, en vanlig sub kable med enkel phono i hver ende. Men da trenger jeg vel også noe mer? som et Y-ledd? jeg fikk beskjed om at å koble fra LFE i subben og så y ledd i andre enden L+R out på forforsterkeren ikke gikk pga noe med strømen!!? Så må jeg ha en helt ny kable eller går det bare å putte kabelen i LFE i subben og inn i enten L eller R i pre ampen? eller Y ledd i begge ender??

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    har du ikke fler utganger enn de R+L preout??
    Forforsterkeren har ett sett med balanserte utganger og ett sett med ubalanserte utganger.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville bruke Høyttalerkabler fra forsterkerens høyttaler terminaler til subbens høyttaler terminaler, dette fordi da får subben samme signal som dine fronter.
    Ellers kan du bruke din L/R u-balanserte utgang på forforsterkeren, koble denne på "Line Inn" på subben. (Ikke LFE). Kan ikke helt se hvorfor du ikke kan bruke stereo tilsluttning hvis du vil...., da trenger du 2 Y-led, 1 i hver ende. Kobler du den i LFE funker vel ikke delefrekvens bryteren på subben, men dette kan du jo teste.
    Men det bedste er høyttaler terminalene etter mine begreber..., også hvad REL anbefaler...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg ville bruke Høyttalerkabler fra forsterkerens høyttaler terminaler til subbens høyttaler terminaler, dette fordi da får subben samme signal som dine fronter.
    Ellers kan du bruke din L/R u-balanserte utgang på forforsterkeren, koble denne på "Line Inn" på subben. (Ikke LFE). Kan ikke helt se hvorfor du ikke kan bruke stereo tilsluttning hvis du vil...., da trenger du 2 Y-led, 1 i hver ende. Kobler du den i LFE funker vel ikke delefrekvens bryteren på subben, men dette kan du jo teste.
    Men det bedste er høyttaler terminalene etter mine begreber..., også hvad REL anbefaler...

Takk, da fikk jeg svar på det jeg trengte.

men bare lurer på, mener du da at jeg skal koble høyttalerne mine til subben, og så 2 kabler fra subben til effektforsterkeren? Blir det riktig? ellers så skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal gjøre det.

Ellers så bare kjøper jeg 2 y ledd og kobler på, tror det blir bra nok uansett. Må da bare finne noen XLR-XLR kabler først som ikke koster all verden, men som alikevel eier noe kvalitet!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Ved stereo er det "vanligt" at man har, selvfølgelig, høyttalerne koblet på effektforsterkeren via høyttaler terminalene som normalt, men, da trekker man et ekstra sett høyttalerkabler, enten fra effektforsterkerens terminaler, ELLER fra høyttalernes terminaler, og til subbens "speaker INN Left & Right" terminaler. (dette er sikkert noen klemterminaler på subben.)
    Det kan kanskje være en fordel å trekke kablerne fra høyttalernes terminaler hvis subben står tett på disse....
    Forsterkeren vil ikke belastes ytterligere av dette da subben har sin egen innbyggede forsterker jo.
    Skjønner du ?
    Ikke rør ved dine høyttaleres kabler, bare trekk et ekstra sett høyttalerkabler fra effektforsterkerens terminaler til subbens "speaker INN" også, og du er klar....nå får subben det samme signal dine høyttalere får, og du kan regulere delefrekvensen og styrken på subben. Dine høyttalere er som det alltid har vært....

Effektforsterker Speaker Out L/R : kabler til dine front høyttalere
    effektforsterker Speaker Out L/R : kabler til sub "speaker INN L/R"
    That´s it....
    Du kan da senere, hvis du har lyst, fjerne kablerne til subben og prøve med den rca kabel du har, koble den på pre out og inn i "Line In" på subben, som vi talte om før jo..., men jeg ville foretrekke den første metode....
    Lad oss få vite hvordan det går ..., eller send mig en PM om du er i tvivl om noe.....

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk igjen, jeg skjønner nå hva du mener, men jeg var bare litt i tvil i begynnelsen fordi jeg skjønte ikke bare ikke at jeg skulle koble med 2 sett med kabler ut fra fra effektforsterkeren, men jeg skjønner alt nå. Jeg skal gi en tilbake melding om hvordan det gikk, så fort som mullig!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg har nettopp koblet dette. I manulaen til subben kan man velge enten å gi subben signal fra uttakene for høyalerne ved å koble de via subben eller å bruke Line inngangen på subben. Line inngangen kobles til uttaket som er merket "Pre sub" eller noe sånt på forsterkeren. Går ut fra at du har en aktiv sub.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt lite tid for å teste, men sett litt filmer. Jeg skal få kjøpt meg 2 y ledd og et par zlr kabler så skal jeg se hva som skjer. Men jeg har koblet til subben på tape out, og jeg merker ingen forskjell mellom line out og tape out. og da LFE i andre enden. Uansett skal jeg kjøre balansert fordi i manualen virker det som om jeg kan få mer ut av forforsterkeren hvis jeg kjører balansert!

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Koble til subben

Hei. Jeg ville ha koblet anlegget ditt på denne måten. Dette funker om subben din har både low in & out.
    Forforsterker line out til sub low in.
    Sub low out til line in på effektforsterkeren.
    Høytalerene med høytalerkabel til effektforsterkeren.

Dette ville vel bli det enkleste tror jeg...
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •