Y-kabel for å sende to signaler til en effektforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Y-kabel for å sende to signaler til en effektforsterker

Har letet litt i andre tråder, og det mumles i skjegget om forringelse ved splitting av signal, gjerne i forbindelse med tilkobling av sub, rumperistere og den slags.

Men det jeg ønsker er å koble to forskjellige forforsterkere til samme effektforsterker.

Dvs koble en forforsterker jeg skal bruke til stereo på en effektforsterker, samt pre-out til fronthøyttalerne på surroundforsterkeren til samme effektforsterker. Iom at jeg ikke har forforsterker med prosessorinngang tenkte jeg at man kanskje kan bruke to y-splittere (med en han og to hun-plugger) for å få til dette.

Og ved en slik kobling så splitter jeg jo egentlig ikke et signal ut til flere destinasjoner som vanligvis er casen når man snakker om y-splitter, det er bare en kobling for å få to kilder inn til samme destinasjon. Burde dette forringe kvaliteten nevneverdig hvis man bruker y-ledd av fornuftig kvalitet?
    --
    Thorbjørn

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror det beste er å bruke en egen a-b switch løsning til inngangen på effektforsterkeren, eventuellt kobble så den ene forforsterkeren sender gjennom den andre i serie . To forforsterker utgangs signaler som jobber seg i mellom og mot inngangen på effekt forsterkeren, tror jeg neppe blir noen god løsning.

Enkelte effekt forsterkere har jo f.eks en balangsert og en ubalangsert inngang, så man kunne vekslet mellom ingangs signalene på den måten, men det er ikke sikkert at switching mot en "åpen" effektforsterker er så lurt heller, med tanke på støy og uheldige situasjoner for høytalerene.

Edit: retting av gammle pluss nye rykkleif...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    tror det beste er å bruke en egen a-b switch løsning til inngangen på effektforsterkeren, eventuellt kobble så den ene forforsterkeren sender gjennom den andre i serie . To forforsterker utgangs signaler som jobber seg i mellom og mot inngangen på effekt forsterkeren, tror jeg neppe blir noen god løsning.

Enkelte effekt forsterkere har jo f.eks en balangsert og en ubalangsert inngang, så man kunne vekslet mellom ingangs signalene på den måten, men det er ikke sikkert at switching mot en "åpen" effektforsterker er så lurt heller, med tanke på støy og uheldige situasjoner for høytalerene.

Edit: retting av gammle pluss nye rykkleif...
    Skal jo ikke sende lyd fra begge samtidig da, men klart det kan jo skje vet et uhell. Rent kvalitetsmessig skulle jeg tro det lett blir mer forringelse ved å bruke en a-b switch, og det blir heller ikke særlig brukervennlig.

Å kjøre signalet fra surroundforsterkeren via forforsterkeren blir ikke brukbart, for da påvirker volumkontrollen på forforsterkeren nivået på frontene i surroundanlegget. Og kjører jeg andre vei vil jeg miste eventuell kvalitetsøkning jeg oppnådde ved å i det hele tatt bruke stereoforforsterkeren, og kunne like gjerne droppet den helt.

Hvis man bare har enten forforsterkeren eller surroundforsterkeren påslått samtidig burde jo hvertfall faren for uhell/dobbelt signal/støy fra begge samtidig minimeres?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer sikkert litt ann på konstruksjonen og hvordan utgangen på forforsterkerene fysisk er konstruert og kobblet, men det er vel ikke så vanlig at en pre out eller utgangen på en forforsterker "åpner" opp og frigjør så man kan benytte en Y kobbling slik jeg oppfattet du spurte om, hvis man slår av forforsterkeren, eller ikke spiller noe inn på den, for å si det sånn.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det kommer sikkert litt ann på konstruksjonen og hvordan utgangen på forforsterkerene fysisk er konstruert og kobblet, men det er vel ikke så vanlig at en pre out eller utgangen på en forforsterker "åpner" opp og frigjør så man kan benytte en Y kobbling slik jeg oppfattet du spurte om, hvis man slår av forforsterkeren, eller ikke spiller noe inn på den, for å si det sånn.

Vet ikke helt om du/dere skjønner hvordan jeg ønsker å koble, det er jo ikke noe som åpnes/sperres her?

*Man har en stereo phonokabel fra forforsterker #1
    *Man har en stereo phonokabel fra forforsterker #2

*Man har en effektforsterker med en stereo inngang.
    *På venstre inngang på effektforsterkeren kobler man et y-ledd.
    *På høyre inngang på effektforsterkeren kobler man et y-ledd.

*Man kobler så phonokabelen fra forforsterker #1 til en av inngangene på hvert y-ledd

*Og til slutt phonokabelen fra forforsterker #2 til den andre av inngangene på hvert y-ledd.

Kabeltilkoblinger:
    ForForsterker 1 === (L/R)
    ForForsterker 2 === (L/R)

>- EffektForsterker Inngang Left er splittet (tilkoblet Left fra FF#1 og FF#2)
    >- EffektForsterker Inngang Right er splittet (tilkoblet Right fra FF#1 og FF#2)

(Begge forforsterkere blir ved hjelp av y-pluggene koblet til begge inngangene på effektforsterkeren)
    --
    Thorbjørn

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde da gå fint å gjøre dette. Så lenge du passer på å ikke ha begge forforsterker/reciever på-slått samtidig så, selv om dette heller ikke burde klare å ødelegge noe, egentlig. Men man vet jo aldri.

(Ps: Forsto hva du mente fra begynnelsen :wink: )

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    ..........Dvs koble en forforsterker jeg skal bruke til stereo på en effektforsterker, samt pre-out til fronthøyttalerne på surroundforsterkeren til samme effektforsterker. Burde dette forringe kvaliteten nevneverdig hvis man bruker y-ledd av fornuftig kvalitet?
    Det er effekt-trinnet som avgjør lydkvaliteten, og du bør ha et "mekanisk" skille mellom forforsterkerne. Har prøvd tilsvarende løsning, uten mekanisk skille, og du hører en merkbar "degenerering" av lyden i mellomtone/diskant med 2 aktive enheter samtidig.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt om du/dere skjønner hvordan jeg ønsker å koble, det er jo ikke noe som åpnes/sperres her?

*Man har en stereo phonokabel fra forforsterker #1
    *Man har en stereo phonokabel fra forforsterker #2

*Man har en effektforsterker med en stereo inngang.
    *På venstre inngang på effektforsterkeren kobler man et y-ledd.
    *På høyre inngang på effektforsterkeren kobler man et y-ledd.

*Man kobler så phonokabelen fra forforsterker #1 til en av inngangene på hvert y-ledd

*Og til slutt phonokabelen fra forforsterker #2 til den andre av inngangene på hvert y-ledd.

Kabeltilkoblinger:
    ForForsterker 1 === (L/R)
    ForForsterker 2 === (L/R)

>- EffektForsterker Inngang Left er splittet (tilkoblet Left fra FF#1 og FF#2)
    >- EffektForsterker Inngang Right er splittet (tilkoblet Right fra FF#1 og FF#2)

(Begge forforsterkere blir ved hjelp av y-pluggene koblet til begge inngangene på effektforsterkeren)
    Ja det jeg mener jeg forstod det du forklarte fra begynnelsen også, det er bare det at et Y ledd kobblet som du skisserer paralell kobbler to utganger mot en inngang, og da er det veldig avhengig hvordan disse to utgangene liker å sammarbeide med hverandre, selv om den ene forforsterkeren ikke er på, står på mute, med volumkontrollen i på min eller ikke spiller på noen av inngangene.

Har du et skjema for hvordan forforsterkerene er byggd opp og hvilke deler som er innkobblet utkobblet på pre out eller forforsterkerens utgangs signal til effektforsterker osv når forforsterkerene er slått på eller av, da kunne du på forhånd sett om du kunne benyttet en Y pr kanal som du spørr om

Biwiering eller Y kobbling av utgangene fra to effektforsterkere mot samme inngangen på høytaleren, sier jo seg selv ikke vil gå serlig bra, hvis ikke noe sikkringskretsløp kobbler inn og begrenser strømmene, Y kobbling av utgangen fra to forforsterkere vil vel ikke kunne svi av et eller begge utgangstrinnene på samme måten man risikerer med paralell kobbling av effekt forsterkere, men man kan vel risikere saker og ting der også av lydforingelse, overstyring og forvrengning osv , hvis man gir de et felles Y knutepunkt.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det er effekt-trinnet som avgjør lydkvaliteten, og du bør ha et "mekanisk" skille mellom forforsterkerne. Har prøvd tilsvarende løsning, uten mekanisk skille, og du hører en merkbar "degenerering" av lyden i mellomtone/diskant med 2 aktive enheter samtidig.
    Jeg har nå faktisk kjøpt både Et rotel-sett med forforsterker/effektforsterker, og en Electrocompaniet AW-100. Men det du mener er at jeg kan bare selge forforsterkeren igjen, og koble enten rotel eller EC-effektforsterkeren rett på surroundforsterkern da?

Så evt selge den effektforsterkeren jeg trives minst med da? .. Det høres jo i så fall bra ut, for det blir jo den mest brukervennlige løsningen også.
    --
    Thorbjørn

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå faktisk kjøpt både Et rotel-sett med forforsterker/effektforsterker, og en Electrocompaniet AW-100. Men det du mener er at jeg kan bare selge forforsterkeren igjen, og koble enten rotel eller EC-effektforsterkeren rett på surroundforsterkern da?

Så evt selge den effektforsterkeren jeg trives minst med da? .. Det høres jo i så fall bra ut, for det blir jo den mest brukervennlige løsningen også.
    Jeg ville ha parkert Rotel forforsterker, og brukt både Rotel Amp og EC Amp, pre in/out, i et bi-ampet oppsett på frontene! Men hvilken effekt som skal stå på bass/mellomtone eller diskant ville jeg testet grundig.

På denne måten får du mye bedre forhold til resten av kinosystemet, da Receiveren kun skal "mate" senter og bakkanaler.............jøss, det er jo oppskriften jeg bruker i kinoen min også..........;-)

(Bytt inn forforsterkeren i noen y-splitt og kabler)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Jeg ville ha parkert Rotel forforsterker, og brukt både Rotel Amp og EC Amp, pre in/out, i et bi-ampet oppsett på frontene! Men hvilken effekt som skal stå på bass/mellomtone eller diskant ville jeg testet grundig.

På denne måten får du mye bedre forhold til resten av kinosystemet, da Receiveren kun skal "mate" senter og bakkanaler.............jøss, det er jo oppskriften jeg bruker i kinoen min også..........;-)

(Bytt inn forforsterkeren i noen y-splitt og kabler)

Men effektforsterkerne er jo hverken lik modell eller lik effekt, vil det ikke da bli mismatch mellom bass/mellomtone og diskant?
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel i utgangspunktet ganske stor mismatch mellom bass og diskant

Det er ikke uvanlig å kjøre to forskjellige forsterkere i såkallt horisontal biamping (dvs et trinn til bass og et til diskant) - at de har ulik effekt har ikke noe å si, men det har MULIGENS noe å si hva inngangsimpedansen på de er, men det er det sikkert noen med litt elektro-kompetanse som kan si noe om.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •