Jeg trenger anbefaling til høytalerkabler til Concept 6 fronter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg trenger anbefaling til høytalerkabler til Concept 6 fronter

Ja godtfolk!

Jeg er ingen ekspert på kabler så derfor spør jeg dere.

Jeg driver altså og ser på noen Dali concept 6 fronter til hjemmekinoen min. Jeg har ikke kjøpt høytalerne enda, da det finnes muligheter for bruktkjøp. Men uansett må jeg også kjøpe noen bedre kabler enn dem tynne jeg har som fulgte med pakken jeg kjøpte for 3 år siden.

Så altså, jeg trenger ca 4 meter høytalerkabel (2m til hver av frontene). Jeg har hørt snakk om at man trenger at dem er passe tykk med hensyn på skjerming og alt.

Jeg ser også at HiFi-klubben har noen høytalerkabler til 50kr meteren. Er det dette jeg bør satse på? Eller kan jeg gå på biltema elelr clas olson og kjøpe noen tykke kabler som helt sikkert er billigere.

Syntes kanskje at 400kr i kabler til noen høytalere som koster 3.5k er litt dyrt kanskje.

Jeg kommer også uansett til å bruke kabelsko og slike ting....

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange som er fornøyde med, og som anbefaler, clas ohlson eller biltema. Andre mener at en minst bør spandere så så mange prosent av høyttalerprisen på kabel.

Kjøp varenummer 49-224-5 (4mm2 OFC) på www.clasohlson.no og begynn med den. Koster kun 144 for 10m. Hvis du ikke er fornøyd med lyden tar du den med på hifiklubben og sammenligner den med dyrere kabel.

Uansett er det kjekt å begynne et sted og heller oppgradere etterhvert som en får behov for det.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Flere skjøter og ledd forringer lyden. Er det gode skruterminaler er vel det best? Jeg er ikke helt sikker, men det er slik jeg har forstått det.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det er mange som er fornøyde med, og som anbefaler, clas ohlson eller biltema. Andre mener at en minst bør spandere så så mange prosent av høyttalerprisen på kabel.

Kjøp varenummer 49-224-5 (4mm2 OFC) på www.clasohlson.no og begynn med den. Koster kun 144 for 10m. Hvis du ikke er fornøyd med lyden tar du den med på hifiklubben og sammenligner den med dyrere kabel.

Uansett er det kjekt å begynne et sted og heller oppgradere etterhvert som en får behov for det.
    Ok! jeg skal ta en titt på disse!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere skjøter og ledd forringer lyden. Er det gode skruterminaler er vel det best? Jeg er ikke helt sikker, men det er slik jeg har forstått det.
    Ja jeg har ikke tenkt å skjøte dem egentlig. skal bare gjøre slik at dem lett kan føres inn i kabelfeste der bak...både på forsterker og høytalerne. Men vil dette forringe lyden?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok en titt på dem der clas ohlson kablene. Ser at dem har både 4mm2 og 6mm2. Prisforskjellen er en femtilapp. Er det bedre med 6 enn 4? Eller kan 6 være tyngre å drive på en måte? Eller er tykkere uansett bedre med hensyn på isolering osv?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok en titt på dem der clas ohlson kablene. Ser at dem har både 4mm2 og 6mm2. Prisforskjellen er en femtilapp. Er det bedre med 6 enn 4? Eller kan 6 være tyngre å drive på en måte? Eller er tykkere uansett bedre med hensyn på isolering osv?
    Slik jeg har forstått det blir ikke lyden nødvendigvis proposjonalt bedre med kvadraten på kabelen.

Det holder med tilstrekkelig, og 4mm2 bør være tilstrekkelig. Sannsynligvis trenger du ikke mere enn 1.5mm2 til slike korte avstander og de strømstyrkene det her er snakk om.

OFC er et poeng i og med at strøm beveger seg i overflaten til ledere. Med flere ledere blir det større overflate.

EDIT: Jeg mener flertrådet kabel og ikke OFC. OFC betyr oxygen free copper. Slik jeg skjønner det er det igrunn vanskelig å få tak i kabel med masse oksygen i. :roll:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har forstått det blir ikke lyden nødvendigvis proposjonalt bedre med kvadraten på kabelen.

Det holder med tilstrekkelig, og 4mm2 bør være tilstrekkelig. Sannsynligvis trenger du ikke mere enn 1.5mm2 til slike korte avstander og de strømstyrkene det her er snakk om.

OFC er et poeng i og med at strøm beveger seg i overflaten til ledere. Med flere ledere blir det større overflate.
    ja du har vel rett i det! Da går jeg for den 4mm2'en jeg da. Den er jo billig uansett hehe!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja du har vel rett i det! Da går jeg for den 4mm2'en jeg da. Den er jo billig uansett hehe!
    Ikke mye å tape nei!

Se forøvrig i denne tråden. Mye nyttig info om kabler og tverrsnitt:
    http://avforum.no/forum/kabler/4695-tversnitt-ytaler-kabler-er-viktig.html

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se forøvrig i denne tråden. Mye nyttig info om kabler og tverrsnitt:http://avforum.no/forum/kabler/4695-tversnitt-ytaler-kabler-er-viktig.html
    I den tråden jeg linker til ser jeg Snickers-Is sier:
    "Generelt så har massivt kobber lett for å spille en tanke renere enn mangetrådige kabler."

Han har definitivt mere peiling enn meg. Lurt å søke litt rundt på forumet. Står side opp og side ned om kabler. Det er mye meninger om emnet også.

Edit: Fant nettopp også link til kabel fra Biltema: http://www.biltema.no/products/produ...&iItemId=78621

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den beste måten å finne ut hva du burde gjøre er å teste det ut selv og høre hva du synes.

Jeg tror neppe kabelsko på de kablene som er blitt nevnt her spiller noen rolle på lyden, men for å spare penger ville jeg heller prøvd å få satt de skikklig på plass uten noe form for plugger eller annet.(det er jo ikke ofte en trenger å koble de fra om en først gjør det skikklig en gang)

Om du skal ha 4 meter kabel og kjøper de på hifiklubben til 50 kr meteren blir jo dette 200 kr, og plugg disse rett inn i høytaler og forsterker.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Active Wolverin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja godtfolk!

Jeg er ingen ekspert på kabler så derfor spør jeg dere.

Jeg driver altså og ser på noen Dali concept 6 fronter til hjemmekinoen min. Jeg har ikke kjøpt høytalerne enda, da det finnes muligheter for bruktkjøp. Men uansett må jeg også kjøpe noen bedre kabler enn dem tynne jeg har som fulgte med pakken jeg kjøpte for 3 år siden.

Så altså, jeg trenger ca 4 meter høytalerkabel (2m til hver av frontene). Jeg har hørt snakk om at man trenger at dem er passe tykk med hensyn på skjerming og alt.

Jeg ser også at HiFi-klubben har noen høytalerkabler til 50kr meteren. Er det dette jeg bør satse på? Eller kan jeg gå på biltema elelr clas olson og kjøpe noen tykke kabler som helt sikkert er billigere.

Syntes kanskje at 400kr i kabler til noen høytalere som koster 3.5k er litt dyrt kanskje.

Jeg har Dali 8008 fra den blå serien til Dali, og jeg kjøpte billige kabler fra den lokale elektronikk butikken. Kablene var gjennomsiktig skjerming på, og selve kablene var i gull farve. De kostet meg 25 kroner meteren, og er noen billige kabler.
    Det låt greit og jeg tenkte ikke mer over det.
    Så dro jeg på besøk til en kompis av meg som har dali 6006 høgtalerene, og han hadde spandert på seg Dali Phyton med bi-w.
    Det var en helt annen lyd, den var renere og helt uten støy.
    Jeg dro hjem til meg selv senere den kvelden, og testet med samme film vi hadde sett hos han.
    Forsterkeren min var bedre enn hans, men lyden var likvel merkbar støy på.
    Jeg gikk da til innkjøp av Dali Phyton, og fikk inn bi-w her også, og det forandret lyden i høgtalerene mine helt.

Jeg kjenner ikke til kablene fra Clas Ohlson, men om dem er noe i samme gaten som de jeg kjøpte, så anbefaler jeg sterkt at du legger noen få lapper i det og får noen gode kabler.
    Du skal jo ikke ha mange metrene, og du vil angre på det senere om du merker du har valgt feil.
    Bi-w gir en helt annen bass lyd i Dali høgtalerene, i alle fall ble det slik i mine.
    Dette fordi bassen får egen strøm, og derfor ikke trekker for mye i forhold til det resten av høgtaleren får.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet kan ikke bi-wiring forklares vitenskaplig, men hvis det er påvist at noen hører forskjell så er det jo verdt et forsøk.

Så vidt jeg vet har ennå ingen kunnet påvise at de kan høre forskjell, og dermed er diskusjonen igang igjen.

Ta med kabler hjem og test.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wolverin
    Jeg har Dali 8008 fra den blå serien til Dali, og jeg kjøpte billige kabler fra den lokale elektronikk butikken. Kablene var gjennomsiktig skjerming på, og selve kablene var i gull farve. De kostet meg 25 kroner meteren, og er noen billige kabler.
    Det låt greit og jeg tenkte ikke mer over det.
    Så dro jeg på besøk til en kompis av meg som har dali 6006 høgtalerene, og han hadde spandert på seg Dali Phyton med bi-w.
    Det var en helt annen lyd, den var renere og helt uten støy.
    Jeg dro hjem til meg selv senere den kvelden, og testet med samme film vi hadde sett hos han.
    Forsterkeren min var bedre enn hans, men lyden var likvel merkbar støy på.
    Jeg gikk da til innkjøp av Dali Phyton, og fikk inn bi-w her også, og det forandret lyden i høgtalerene mine helt.

Jeg kjenner ikke til kablene fra Clas Ohlson, men om dem er noe i samme gaten som de jeg kjøpte, så anbefaler jeg sterkt at du legger noen få lapper i det og får noen gode kabler.
    Du skal jo ikke ha mange metrene, og du vil angre på det senere om du merker du har valgt feil.
    Bi-w gir en helt annen bass lyd i Dali høgtalerene, i alle fall ble det slik i mine.
    Dette fordi bassen får egen strøm, og derfor ikke trekker for mye i forhold til det resten av høgtaleren får.

Bra det er noen som hører med øra her!!!!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste som er påvist her er at billigkabel av ukjent merke låter annerledes enn Dali Phyton m/bi-wiring. :roll: Ikke aner vi noe om termineringer eller noe annet heller.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Låter anderledes" <-> "...mer støy". ;-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    "Låter anderledes" <-> "...mer støy". ;-)
    Jeg er ikke sikker på hvor du vil, men jeg ville bare poengtere at innlegget til Wolverin ikke på noen måte gir noe vitenskaplig bidrag til teorier om bi-wiring.

De kablene som Wolverin hadde, som han ikke var fornøyd med, aner vi heller ikke noe om, og kan ha vært feildimensjonert og med dårlige termineringer. I så fall kunne et bytte til clasohlson-kabel også gitt gode resultater.

Fint om Wolverin kan kommentere dette. Er nyttig i forhold til påstander om at en bør legge noen lapper i det og at bi-wiring er løsningen.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste som er påvist her er at billigkabel av ukjent merke låter annerledes enn Dali Phyton m/bi-wiring. :roll: Ikke aner vi noe om termineringer eller noe annet heller.
    Det er jo det som er hele poenget, at kabler låter annerledes og dermed må det prøves ut.

Er det vits å starte en ny kabel debatt? kan vi ikke heller forsette på en av trådene som vi allerede har laget.hehe. Dette hjelper jo Runar veldig lite. Det er jo tross alt ikke vi som skal bestemme hva han skal ha av kabler.

Hva er vitsen å "henge" ut Wolverin fordi han fant en kabel som låt bedre enn den han hadde fra før, og grunnen til det var fordi han hørte forskjell..

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Runar fortjener gode råd.

Bi-wiring kan vi sikkert diskutere i en annen tråd, men emnet dukket nå opp her da.

Lykke til Runar, og ta alt alle sier med en klype salt!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Runar fortjener gode råd.

Bi-wiring kan vi sikkert diskutere i en annen tråd, men emnet dukket nå opp her da.

Lykke til Runar, og ta alt alle sier med en klype salt!
    Gode råd er bra og det har han fått utifra det han spurte om synes jeg ihvertfall.

Prisforskjellen på det han må betale for 4 meter kabel på hifiklubben og en rull på Clas Ohlson er jo ikke stor. Selv om han får litt mere kabel hos Clas som sikkert kan fylle en skuff eller noe.

Dessuten:

Han har ikke kjøpt høytalerene enda, og skal han kjøpe de nye burde fire meter med 50 kr kabel følge med, og om noen selger de brukt har de helt sikkert en stump helt brukbar kabel de kan slenge med. Jeg har ihvertfall en skuff full av kabler som ikke brukes, og jeg tror ikke jeg er den eneste på forumet som har det. hehe..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •